Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av Haavar »

Kawagutten skrev:
Haavar skrev:
Kawagutten skrev:Takker for svar og har vært å prøvekjørt nå og det mest positive var sete og virket som det var greie kjøreegenskaper ellers virket den litt sliten og litt mindre respons enn forventet.
MEN så sto det en ZX9R ved siden av,den var det god respons i men den var heller ikke helt i orden på andre ting så blir muligens mer kostbart en hva jeg vil gi for noen av dem.Får se og tenke litt mer :-k
Zx9R har 6 gir og er lettere enn T.ace, noe som absolutt påvirker responsen.
Selv drevet jeg ned min med en tann mindre foran og en tann mer bak. Utrolig hva det gjorde med responsen :D .
Motormessig vil jeg påstå at T.acen er mer holdbar en ZX9R.
Ser en god mulighet med omdreving :thumleft Den jeg prøvekjørte hadde gått ca 55000km og virket som ventiler bør justeres på venstre side,muligens en gasser justering(ikke helt i 100),alt av vaiere er slitt/må byttes/justeres,forferdelig vibrering ved 4500-7000 omdreininger og uling i motor(mulig det kom fra kamkjede),tempmåler viste 60-70 grader,litt slitt og rustent kjede, kjentes som den glapp litt i dempere foran(det kan jo være noe så enkelt som å justere returdempinga og sjekke oljenivå i gaffelbeina).Det var litt spiss knevinkel og lite grip for knærna i tanken og jeg trenger også en styreforhøyer(må ha det på ZX9R også) ellers så gikk den greit og nesten helt rett frem.Ønsker meg en mer kjøreklar sykkel når en skal gi nærmere 50 lapper i forhold til alder,km og stand.
Ventiljusteringen ved 42k må du få dokumentert utført ellers er det det aller første som må utføres før videre bruk. Ventilene har en tendens til å bli for trange med utette ventiler som resultat.
Ventiljustering er dyrt på verksted pga arbeidstimene som går med. 50k hørtes alt for mye ut for den sykkelen.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av Kawagutten »

Ventiljusteringen ved 42k er ikke dokumentert på denne annet enn at forrige eier har sagt at den er godt fulgt opp med servicer.Den står i butikk nå.
Må ventilene sjekkes ofte på YZF1000R ?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av Haavar »

Kawagutten skrev:Ventiljusteringen ved 42k er ikke dokumentert på denne annet enn at forrige eier har sagt at den er godt fulgt opp med servicer.Den står i butikk nå.
Må ventilene sjekkes ofte på YZF1000R ?
Ikke så ofte. Hver 42 000 km.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av Tobben84 »

Til sammenligning solgte jeg min Thundercat nylig for 42000,-(se link). Den var foruten en liten bulk i tanken 100% klar for alt, og særdeles godt vedlikeholdt. Mener du burde kunne få tak i en tilnærmet strøken Thunder til 50000,-. Ikke ta til takke med det som hørtes ut som en mishandlet sykkel for meg.

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg ville faktisk ikke vurdert Thunderace i forhold til en 98 (eller nyere) ZX9R. Yammissen blir litt tyngre å kjøre i forhold, ihverfall er det min erfaring. Den har vel også relativt breit knegrep. Sikkert en vanesak. Eldre ZX9R har jeg ikke prøvd.

Kjenner en som skar veiva etter 85.000 på en av de første Thunderacene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av FJZZR »

En kompis måtte overhale sin etter 50000 km p.g.a høyt oljeforbruk. Samme fyren hadde i forkant både Fj1200 og en ZX11 som gikk veldig langt uten problemer. Har hørt om andre tilfeller også som vel tilsier at denne ikke akkurat har vært Yamahas mest seiglivede gjennom tidene..

ZZR-Erling

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Maskinen går veldig kaldt. Jeg vil tro at dette er årsaken til oljeforbruket. Jeg dekte til min radiator opp til viftene, da ble temp normal.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996 erfaringer?

Legg inn av gsx750_80 »

FJZZR skrev:En kompis måtte overhale sin etter 50000 km p.g.a høyt oljeforbruk. Samme fyren hadde i forkant både Fj1200 og en ZX11 som gikk veldig langt uten problemer. Har hørt om andre tilfeller også som vel tilsier at denne ikke akkurat har vært Yamahas mest seiglivede gjennom tidene..
Det kan virke som de har en tendens til å bruke litt mer olje enn vanlig. Et par som nevner oppunder halvliteren per 1000 km, her:

http://www.visordown.com/forum/motorcyc ... 84546.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar