Hva gir gode linjer på en MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Hva gir gode linjer på en MC?

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er veldig individuelt hvorfor vi liker utseendet på en MC. Men vår smak bygger på noe. Hva er det egentlig denne smaken bygger på?

For min del er det mye som spiller inn.

Jeg vil at motor og mekanikk skal gi meg et ryddig og oversiktlig inntrykk.

Et lavt tyngdepunkt liker jeg, så jeg gir pluss for at jeg visuelt kan få inntrykk av dette.

Samtidig er jeg høyere enn snittet, så sykkelen må ha linjer som gir meg et inntrykk av at jeg ved bruk ikke vil se ut som jeg sitter på "ingenting" når jeg kjører.

Mc er egentlig en aerodynamisk katastrofe. Men linjene bør gi meg et inntrykk av at sykkelen med meg på vil gi så lite luftmotstand som mulig.

Ekstrautstyr skal være fornuftig. Det skal være godt tilpasset sykkelen. Og det må i hvert fall være enten dønn fornuftig eller forbedre sykkelens aerodynamiske linjer eller preg.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Tja, smaken er nok delt. Kunne si at jeg liker å se på en sykkel som jeg synes er fin, men når jeg ser den nye BMW 1200GS og er det nok noen designer der ute som synes "fint" er noe helt annet :-) Men etterhvert venner man seg til synet, for ellers er det en topp sykkel.


Jeg har jo tapt hjertet mitt på cruiser, og da mener jeg den burde være massiv. Ikke noen spinkle greier... men lang og bullig. Og da tenker jeg ikke på kubikk, jeg kjører en Dragstar 650A og liker den utrolig godt .

Tror smaken er litt avhengig av hva sklas type du er, enduro, cruiser, touring eller r-sykkel. Er vi ikke fanget i vår klasse ??

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Interessant tråd... Så absolutt! :thumbsup:
Men vanskelig å svare på hva som gjør at man tiltrekkes av én bestemt sykkel eller konsept, om man vil.

Selv valgte jeg TDM da jeg skulle kjøpe meg ny MC etter mange, mange års fravær som MCist. Hvorfor gjorde jeg det? Tja, si det... :?

Jeg liker absolutt utseendet på TDM 900, men hva helt eksakt er det med utsendet jeg liker? Ikke lett å svare på sånn uten videre... :[-X:

Artig tråd, dette... Skal bli interessant å se hva folket mener om det BvW tar opp... :wink:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg skylder vel å legge til at jeg fikk inspirasjon til denne tråden da jeg så Hjalmars bilde av den nye Voyager i bloggen hans.

Rent umiddelbart likte jeg ikke den sykkelen. Men hvorfor? Antakelig fordi den minner meg om Michelinmannen. :Laughing: Masse bobler uten en god linje gjennom totalbygget.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:Jeg skylder vel å legge til at jeg fikk inspirasjon til denne tråden da jeg så Hjalmars bilde av den nye Voyager i bloggen hans.

Rent umiddelbart likte jeg ikke den sykkelen. Men hvorfor? Antakelig fordi den minner meg om Michelinmannen. :Laughing: Masse bobler uten en god linje gjennom totalbygget.
Jeg kan vel si det sånn at jeg liker rene linjer, men også det jeg vil kalle kreative og futuristiske linjer, som Benellisyklene kan stå som et lysende eksempel på... 8)

En annen ting jeg liker er at motoren syns; den skal ikke kles inn i all verdens plastdeksler.
Og så er jeg vel en større fan av eksospotter tradisjonelt plassert enn disse 'under setet' løsningene... :?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Enig i det med potteplassering. Ellers er min mening at de skal være så små som mulig og plassert så lavt som mulig. Det betyr ikke at jeg mener de skal plasseres så lavt at de reduserer bakkeklaringen eller nedleggsvinkelen. De bør ende så langt bak at eksosen ikke treffer sykkel, sidevesker eller eventuell passasjer. Hvis de kan bli mindre på den måten, trenger de ikke være runde.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Jeg synes hr. Galluzzi har lykkes serdeles godt med tanken på Monster.

Bilde

Resten av sykkelen er jeg mer tvilende til. Jeg synes den er tøff,men jeg klarer ikke å si den er pen. :[-X:
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti

Legg inn av Pollti »

Så lenge en sykkel ikke har en meter fra dekket til forskjermen så går det meste an for meg :[-X: Det viktigste er at den er 1 sylindret og rød. :shock:

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Bilde

Her er et selvbygg hvor linjene er kommet på plass, selv om det mangler en smule på utførelsen.
Men har du et dæsj av Mad Max i deg, er sykkelen perfekt! :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Svar