xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av ErikW »

Hei
Hentet en dødsstrøken Kawasaki KLE i Sverige for noen uker siden, som jeg skal ha som en nr2 sykkel og til skogs og grusturer og til jobb kjøring.
Denne kan sterkt anbefales. Min er en 98 modell og kom på 20 lapper ferdig momset inn. (ingen Toll her pga. alder.)
Jeg tør påstå at Sverige har mye bedre utvalg i eldre velholdte kjøretøy generelt. Det gjelder bil også. Vi har funnet mye snacks der her på huset.

Nå har jeg gått over hele sykkelen og den overasker meg. Har byttet Dekk til Metzler Sahara 3, så dette blir spennende.
IMG_7285.jpg
IMG_7330.jpg
IMG_7329.jpg
Beklager bilder på tvers, men har forsøkt å nedskalere de, men men
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

ErikW skrev: 06 mar 2020, 11:06 Hei
Hentet en dødsstrøken Kawasaki KLE i Sverige for noen uker siden, som jeg skal ha som en nr2 sykkel og til skogs og grusturer og til jobb kjøring.
Denne kan sterkt anbefales. Min er en 98 modell og kom på 20 lapper ferdig momset inn. (ingen Toll her pga. alder.)
Jeg tør påstå at Sverige har mye bedre utvalg i eldre velholdte kjøretøy generelt. Det gjelder bil også. Vi har funnet mye snacks der her på huset.

Nå har jeg gått over hele sykkelen og den overasker meg. Har byttet Dekk til Metzler Sahara 3, så dette blir spennende.

IMG_7285.jpg
IMG_7330.jpg
IMG_7329.jpg

Beklager bilder på tvers, men har forsøkt å nedskalere de, men men
Jävlar! :O
Takk for at du delte dette :D Nå setter du griller i hodet på meg. Det er kanskje dette jeg må gjøre også? Jeg kan ingenting om å kjøpe kjøretøy över gränsen, men så vanskelig er det vel ikke? Hvor legger svenskene ut mc for salg? Er det fortsatt blocket?

ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av ErikW »

Hei
Slett ikke vanskelig. (Hjelper deg gjerne)
Følg med på Blocket.se og lag gjerne er profil, så blir det enklere å sende melding og slikt.

Finne objektet og close hendelen. Reise og hente/se.
Ta med penger.
Svensk vognkort 1 og salgskontakt. (Ta bilde av eiers kjørkort) Stoppe på Svinesund og ta med papirer og betale moms der, da er alt ok. Dobbeltsjekk chassienr i vognkort og på sykkele’n.
Så er det på Biltilsynet og vise og registrere 👍👍

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

ErikW skrev: 06 mar 2020, 13:04 Hei
Slett ikke vanskelig. (Hjelper deg gjerne)
Følg med på Blocket.se og lag gjerne er profil, så blir det enklere å sende melding og slikt.

Finne objektet og close hendelen. Reise og hente/se.
Ta med penger.
Svensk vognkort 1 og salgskontakt. (Ta bilde av eiers kjørkort) Stoppe på Svinesund og ta med papirer og betale moms der, da er alt ok. Dobbeltsjekk chassienr i vognkort og på sykkele’n.
Så er det på Biltilsynet og vise og registrere 👍👍
Fantastisk :D
Dette er ikke noe jeg har vurdert tidligere. Men når man ser etter denne typen sykkel, i denne prisklassen, så er det helt klart noe man burde vurdere. Jeg liker jo veldig godt å holde på med sånne ting, så dette ser jeg for meg at jeg kan komme til å gjøre :thumleft

Det er hyggelig av deg, jeg sender gjerne et spørsmål hvis jeg støter på noe rart :prf

Nå ligger det faktisk en KLE500 til på blocket. Ser ut til å være i veldig grei bruksstand, og kun kr 12.000,- :O
Skjermbilde 2020-03-06 kl. 13.34.19.png
Ser det er mange andre interessante motorsykler som ligger for salg der også. Dette blir spennende å følge med på fremover :thumleft

ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av ErikW »

xyvind skrev: 06 mar 2020, 13:36
ErikW skrev: 06 mar 2020, 13:04 Hei
Slett ikke vanskelig. (Hjelper deg gjerne)
Følg med på Blocket.se og lag gjerne er profil, så blir det enklere å sende melding og slikt.

Finne objektet og close hendelen. Reise og hente/se.
Ta med penger.
Svensk vognkort 1 og salgskontakt. (Ta bilde av eiers kjørkort) Stoppe på Svinesund og ta med papirer og betale moms der, da er alt ok. Dobbeltsjekk chassienr i vognkort og på sykkele’n.
Så er det på Biltilsynet og vise og registrere 👍👍
Fantastisk :D
Dette er ikke noe jeg har vurdert tidligere. Men når man ser etter denne typen sykkel, i denne prisklassen, så er det helt klart noe man burde vurdere. Jeg liker jo veldig godt å holde på med sånne ting, så dette ser jeg for meg at jeg kan komme til å gjøre :thumleft

Det er hyggelig av deg, jeg sender gjerne et spørsmål hvis jeg støter på noe rart :prf

Nå ligger det faktisk en KLE500 til på blocket. Ser ut til å være i veldig grei bruksstand, og kun kr 12.000,- :O
Skjermbilde 2020-03-06 kl. 13.34.19.png

Ser det er mange andre interessante motorsykler som ligger for salg der også. Dette blir spennende å følge med på fremover :thumleft
Den så jo fin ut da! Eier sender sikkert flere bilder. Kjørte litt med min i stad. Meget fin sykkel å kjøre. Virker veldig solid og fin å oversiktlig å skru på!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

ErikW skrev: 06 mar 2020, 13:50
xyvind skrev: 06 mar 2020, 13:36
ErikW skrev: 06 mar 2020, 13:04 Hei
Slett ikke vanskelig. (Hjelper deg gjerne)
Følg med på Blocket.se og lag gjerne er profil, så blir det enklere å sende melding og slikt.

Finne objektet og close hendelen. Reise og hente/se.
Ta med penger.
Svensk vognkort 1 og salgskontakt. (Ta bilde av eiers kjørkort) Stoppe på Svinesund og ta med papirer og betale moms der, da er alt ok. Dobbeltsjekk chassienr i vognkort og på sykkele’n.
Så er det på Biltilsynet og vise og registrere 👍👍
Fantastisk :D
Dette er ikke noe jeg har vurdert tidligere. Men når man ser etter denne typen sykkel, i denne prisklassen, så er det helt klart noe man burde vurdere. Jeg liker jo veldig godt å holde på med sånne ting, så dette ser jeg for meg at jeg kan komme til å gjøre :thumleft

Det er hyggelig av deg, jeg sender gjerne et spørsmål hvis jeg støter på noe rart :prf

Nå ligger det faktisk en KLE500 til på blocket. Ser ut til å være i veldig grei bruksstand, og kun kr 12.000,- :O
Skjermbilde 2020-03-06 kl. 13.34.19.png

Ser det er mange andre interessante motorsykler som ligger for salg der også. Dette blir spennende å følge med på fremover :thumleft
Den så jo fin ut da! Eier sender sikkert flere bilder. Kjørte litt med min i stad. Meget fin sykkel å kjøre. Virker veldig solid og fin å oversiktlig å skru på!
Har allerede sendt selger en melding :twothumbs:

Setter opp et lite eksempel her.
La oss si jeg kjøper denne til 12.000,- og har orden på papirer osv.
Henter den med tilhenger og stopper på Svinesund og betaler 25% moms av de 12.000,- som da blir 3.000,- Korrekt?
Så står det at hvis kjøretøyet har gyldig utenlandsk skilt, kan jeg kjøre i inntil 30 dager i Norge etter at kjøretøyet er fortollet.
Men det er vel ingen fortollingsavgift? Heller ingen engangsavgift på kjøretøy som er eldre enn 20 år? Det er kun moms?
Forsikring ser jeg vil ligge på en snau 100-lapp i måneden med full kasko på denne sykkelen, for meg.
Og så må den vises og registreres på Trafikkstasjonen. Hva koster dette? Det står ingen priser, man må logge inn og booke time for å få opp pris, ser det ut som.

ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av ErikW »

Hei
Ca 500,- for skilt og registrering Norge.

Svenskene gir sjelden fra seg sine skilter, da skilter og vognkort Del2 må Svensken levere inn for å bli av med sin registrering der borte.

Ta den hjem på henger er like greit, men som sagt du må stoppe og momse på Svinesund.
25% mva på svenskekursen av kjøpesummen og bittelitt for frakt.

På Tollen får du da alle dokumenter du så skal ha med til Biltilsynet her for reg.

Blir spennende det her nå da 👍😀

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

ErikW skrev: 06 mar 2020, 14:49 Hei
Ca 500,- for skilt og registrering Norge.

Svenskene gir sjelden fra seg sine skilter, da skilter og vognkort Del2 må Svensken levere inn for å bli av med sin registrering der borte.

Ta den hjem på henger er like greit, men som sagt du må stoppe og momse på Svinesund.
25% mva på svenskekursen av kjøpesummen og bittelitt for frakt.

På Tollen får du da alle dokumenter du så skal ha med til Biltilsynet her for reg.

Blir spennende det her nå da 👍😀
500,- var jo ikke ille.
Ok, så man får ikke med skiltet. Skjønner det. Men da kan man hente prøveskilt i Norge, om det skulle være nødvendig. Eller bare ha sykkelen på hengeren til alt er i orden. Jeg har jo ikke henger, eller bil med hengerfeste (har elbil), men faren min oppe i Molde har både skaphenger og bil jeg sikkert kunne lånt noen dager. Så det skulle ikke bli så alt for avansert det her.

Blir veldig spennende det her ja :D Nå har jeg noe å nerde med fremover, i tillegg til salg av egen MC og kjøp av brukt-MC her hjemme :scratch

ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av ErikW »

Ja blir spennende dette.
Håper du holder oss/meg oppdatert da!
Kjører elbil selv, men min bilforhandler har alltid en bil å låne, som f.eksempel imorgen skal jeg hente båthenger i Oslo, så da låner jeg bil av de!

Du kan leie skilt ja for visning 👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

Vi er nok helt klart forskjellige alle sammen, åpenbart. Jeg har hatt to typer sykler. Cruiser, og nakensykkel. Jeg ser fortsatt verdien av en cruiser med twin. Layd back, god lyd og man bør ikke neødvendigvis bli tatt for å være en pensjonist på to hjul.

Nakensykkel er fortsatt det jeg sverger til. Det er vel den type sykkel som går til det meste hvis man velger en litt høyreist en med passende dekk. Den er nemlig midt i mellom traktor og RR-sykkel (ett eller annet sted). Så jeg mener at dette er sykkelen for den som er litt usikker på hva man ønsker.

En ting er jeg dog ganske hardnakket på. Traktor har aldri tiltalt meg overhodet. Jeg forstår valget av en cadillac (cruiser) eller en sportsbil (nakensykkel) og kanskje en Ferarri (RR-sykkel), men traktor (Bobil) blir for meg bare helt feil. Å ja, jeg har kjørt både Triumph Explorer 1200 og Africa Twin. Gode å kjøre, for all del. Ikke noe galt sånn sett, men jeg er ikke pensjonist ennå.

Ducati og den råeste til KTM går ann til nød, men det meste annet blir bare njeehh...

ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 06 mar 2020, 15:56 Vi er nok helt klart forskjellige alle sammen, åpenbart. Jeg har hatt to typer sykler. Cruiser, og nakensykkel. Jeg ser fortsatt verdien av en cruiser med twin. Layd back, god lyd og man bør ikke neødvendigvis bli tatt for å være en pensjonist på to hjul.

Nakensykkel er fortsatt det jeg sverger til. Det er vel den type sykkel som går til det meste hvis man velger en litt høyreist en med passende dekk. Den er nemlig midt i mellom traktor og RR-sykkel (ett eller annet sted). Så jeg mener at dette er sykkelen for den som er litt usikker på hva man ønsker.

En ting er jeg dog ganske hardnakket på. Traktor har aldri tiltalt meg overhodet. Jeg forstår valget av en cadillac (cruiser) eller en sportsbil (nakensykkel) og kanskje en Ferarri (RR-sykkel), men traktor (Bobil) blir for meg bare helt feil. Å ja, jeg har kjørt både Triumph Explorer 1200 og Africa Twin. Gode å kjøre, for all del. Ikke noe galt sånn sett, men jeg er ikke pensjonist ennå.

Ducati og den råeste til KTM går ann til nød, men det meste annet blir bare njeehh...
Så mange modeller sykler det finnes, så er det herlig vi er forskjellige, hvis ikke hadde det blitt kjedelig på MC treff å gå og glo.
Jeg hadde bestemt meg for 1200GS, men plutselig så ble det er R1200RT isteden. Den fikk jeg i November, så har knapt kjørt den inn i garasjen her, så vår vi se om testene jeg har sett svarer til forventningene.
Så ser jeg jo bilde av din sykkel da og begynner å glo på den og besøke forhandler å greier :-k usj usj ikke bra det der. RT`n får få en sommer, så får vi se. Jeg er kardangavhengig føler jeg.. hehe

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Morsomt å diskutere og erte hverandre for sykkelvalg men det er også litt sånn «til helvete med hva andre syns»!
For meg er det en så stor interesse og givende hobby at ja, jeg tenker på dette nesten hele tiden. Planlegger og gleder meg og holder på.

Eneste sykkelen jeg har prøvekjørt som jeg kan si at jeg ikke likte å kjøre, var en cruiser. Sikkert tilfeldig at det var en HD, men det var en sånn v-rod. Var ikke helt komfortabel med sittestillingen, der beina og føttene ligger fremover, samme vei som armene peker. Men jeg blander meg ikke borti at folk velger cruisere av den grunn. Det er i grunn ikke mange jeg kjører sammen med som er sånn at alle liker de samme syklene. Vi har vel alle våre preferanser osv..
Det er først de siste åra jeg har fått opp øynene for adventure/offroad-sykler. Og spesielt de litt eldre, som f.eks. KLE500, med litt grovere knastedekk, mororbøyler som det er stroppet noen bagger på osv det er så rått!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 06 mar 2020, 17:49 Morsomt å diskutere og erte hverandre for sykkelvalg Bilde men det er også litt sånn «til helvete med hva andre syns»! Bilde
For meg er det en så stor interesse og givende hobby at ja, jeg tenker på dette nesten hele tiden. Planlegger og gleder meg og holder på.
Sånn skal det låte :twothumbs: !
Jeg også tenker MC "urovekkende" mange ganger i løpet av en dag og gleder meg stort til årets sesong og turene jeg skal ta :crazy: .
Dessverre fikk de lovende vårtaktene her hjemme et slag for baugen da vinteren gjorde en seiglivet reprise her om dagen... :sorry .
Men våre kommer og da er mann og maskin klare så det holder :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av mekkern »

Jeg synes det er artig at man kjøper sykkel til 100vis av tusen men handler en eldre offroader for å ha det gøy på 2 hjul... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

mekkern skrev:Jeg synes det er artig at man kjøper sykkel til 100vis av tusen men handler en eldre offroader for å ha det gøy på 2 hjul... :lol
Ikke sant Bilde
Men det er slutt på dyre sykler her i gården.
Det er ikke prisen eller ekstrautstyret det kommer an på, om det er gøy eller ikke. Jeg tror jeg skal ha det enda mer gøy denne sesongen faktisk. Det viktigste er vel å komme seg ut på turer, slite ut noen sett med dekk, møte folk, naturopplevelser og kjøreglede Bilde

Låst