Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Stinky
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2014, 17:02
Motorsykkelen din: Suzuki Drz 400sm 2008
Sted: Bodø

Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Stinky »

Heisan, Jeg har nettop vært og kjøpt meg en Suzuki Drz 400 sm 2008 model, Den stiller innenfor alle kraven for og være registrert som en mellomklasse sykkel, det er 39,6 hk, den har 400 ccm men er registrert som tung sykkel.
var og snakket med de på biltilsynet og de slo seg jo helt vrange og sa at jeg kan ikke gjøre ditt og datt selv om alt er sånn og sånn (godkjent) Jeg må ha tak i CoC papirer osv, og hvor i H*******e får jeg tak i det? søkt over alt men nada som virker fornuftig,
har også snakket med forhandler og de sier det ikke er noe å gjøre fordi sykkelen er jo 400 ccm , 39,6 hk å stiller innenfor alle kravene men eneste som mangler er og få den fra Tung Til mellomtung (A2).

Noen Som kan hjelpe meg? Jeg betaler om jeg får riktig help som løser problemet!

Mvh Stinky
What do you call a cyclist who doesn't wear a helmet? An organ donor.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av AndreasB »

Fra en annen side, og om en annen sykkel, men virker relevant:

Kode: Velg alt

For å få omregistrert den til mellomtung må forhandleren din sende forespørsel for din sykkel til hovedimportør i Skandinavia og få alle nødvendige papirer. 
Deretter må du til forhandleren din for å legge inn 34hk map. (Dersom det går mtp effekt/vektforholds reglene som gjelder mellomtung mc)
Når det er i orden må du bestille visningstime for dette hos Statens Vegvesen. De skal kun se sykkel og papirer, fikk beskjed om at de ikke kom til og kjøre den på dynobenk.

Biltilsynet/politiet vil se når du har tatt lappen på førerkortet ditt og med full effekt oppgitt i vognkort vil de dermed kunne finne ut om du har lov til å kjøre sykkelen.

Prisen for operasjonen er 500-1000 kr for mapping, 500 for visning og ganske sikkert ++++ for alle slags avgifter.

Men i slutten av januar neste år er det nye regler ang. mellom og tung MC. Da blir det blant annet tillatt med mer hester i mellomtung sykler (rundt 50hk?) så kanskje det lureste er å kjøpe sykkelen og bare vente til dette.
Jeg har kjøpt tung SMC og må vente til 11 september, altså veldig bittert de dagene det er fint vær :p
Kilde: http://www.ktm-forum.no/viewtopic.php?f=8&t=3053" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av kjellv »

Effekten står vel i vognkortet? Da er det vel ikke noe problem? Tut og kjør som det er, tror ikke du trenger omregistrering. Denne sykkelen har tilfredsstilt kravene allerede før den nye førerkortklassen kom, og den gang var den klassifisert som tung sykkel fordi mellomtung den gang ikke fantes.

Blir du stoppet og har A2 i førerkortet og kan vise sykkelens vognkort at sykkelen er godt innenfor kravet til A2 så er det ikkeno å bry seg med. Skriften i grønt i posten over er ikke relevant da sykkelen din ikke trenger å mappes om. Den ER mellomtung allerede.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av RuneMC »

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +klasse+A2" onclick="window.open(this.href);return false;

Det LAVESTE tallet av:
Inntil 47 hk (35 kw)
ELLER
Inntil 0,2 kW pr kg = 0,2 * 145 (Suzuki DRZ 400 veier 145kg "våt" (dvs med full bensintank)) = 29 kW = 39,42 hk

Ifølge vognkort har DRZ 400 39,6 hk og ligger dermed 0,18 hk over tillatte for A2 => Mye "hassle" for lite... og skjønnsmessig ville jeg tillatt dette om jeg var Biltilsynet... men som du skriver gikk de jo helt i "vranglås" istedet... :doh

Konklusjon: Kjøp en tyngre sykkel så kan du ha innitl 47hk
Alternativt - prøv en annen trafikkstasjon - ikke sikkert alle er like nøye på det. Vi snakker tross alt bare 0,18hk over ift vekt og du kan jo evt argumentere med at du veier mer enn snittet (70 kg pr fører er vel fortsatt "normert" sjåfør-vekt... eller at du har med litt bagasje) :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Hvis du har et reg.nr. sykkelen kan du jo sjekke hvilken vekt den er oppført med hos vegvesenet. Slik jeg gjorde med en jeg fant på finn.no.
Den var riktignok en 2004 mod. Men den veier 146 kilo, og er i så fall tung nok... :D

P.s Eller siden du allerede eier den, kan bare sjekke hva som står i vognkortet... :P :p
Sist redigert av Banditmannen den 05 apr 2014, 00:38, redigert 1 gang totalt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av AndreasB »

kjellv skrev: Skriften i grønt i posten over er ikke relevant da sykkelen din ikke trenger å mappes om. Den ER mellomtung allerede.
Skriften i grønt? Hva i granskauen er problemet ditt? Det du nevner her omgår EN linje der, og du mener hele quoten er søppel? WTF mann?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

AndreasB skrev:
kjellv skrev: Skriften i grønt i posten over er ikke relevant da sykkelen din ikke trenger å mappes om. Den ER mellomtung allerede.
Skriften i grønt? Hva i granskauen er problemet ditt? Det du nevner her omgår EN linje der, og du mener hele quoten er søppel? WTF mann?
Nei, han har rett! (Så sant den er innafor på vekta også)
Sykkele kan kjøres på A2 førerkort!

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av AndreasB »

Banditmannen skrev:
AndreasB skrev:
kjellv skrev: Skriften i grønt i posten over er ikke relevant da sykkelen din ikke trenger å mappes om. Den ER mellomtung allerede.
Skriften i grønt? Hva i granskauen er problemet ditt? Det du nevner her omgår EN linje der, og du mener hele quoten er søppel? WTF mann?
Nei, han har rett! (Så sant den er innafor på vekta også)
Sykkele kan kjøres på A2 førerkort!
Uten å omregistreres? o.O Poenget mitt står fortsatt, om han mente det du skrev, burde han skrevet det på en annen måte.

Han avviste den pga mappingen alene utifra det han skriver.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Ja, A2 er en førerkortklasse, ikke en kjøretøyklasse. Er sykkelen innefor krava, kan den kjøres på A2 :thumleft

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av jongsanim »

Hadde problemer med trafikk stasjonen i Oslo men god erfaring med Drøbak i en sak om nettopp mellomtung sykkel (mange år siden). Ville ha hørt med flere steder :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Stinky
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2014, 17:02
Motorsykkelen din: Suzuki Drz 400sm 2008
Sted: Bodø

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Stinky »

Heisan, Takker for mange gode svar fra dere!

det største problemet er jo at jeg allerede nettop har kjøpt sykkelen....
Men ja den er jo innenfor kravene så ser ikke problemet, men skulle ikke være enkelt dette her nei,

En vist at jeg får montert på et TUV godkjent plomberingssett til sykkelen og leverer den in, er det noen sjans for at jeg får til dette da eller må jeg fortsatt ha COC papirene for og vise dem hva typegodkjenningen tilsier?
What do you call a cyclist who doesn't wear a helmet? An organ donor.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Hva sier vognkortet? Hvor mye veier den, og hvor mye effekt har den?
Hvis effekten er under 35kW og hvis forholdet mellom effekt og vekt ikke overstiger 0,2kW/kg, da kan du kjøre den med førerkort klasse A2!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Kawagutten »

Du trenger ikke plombering for sykkelen din har under 35kw.
Tror det må stå i vognkortet at den er klasse A2 ellers så kan du få bot for å kjøre uten lappen.
For å få endret dette husker jeg ikke om du må ha noen spesielle papirer men hvis de sier det er det sånn.Ring importøren av Suzuki .http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsa ... plate=home" onclick="window.open(this.href);return false;

Spør Ida på http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... se+A2.(Hei" onclick="window.open(this.href);return false;, jeg heter Ida og er Statens vegvesens vegviser på vegvesen.no. Jeg kan svare på spørsmål om kjøretøy og førerkort og generelt om Statens vegvesen).
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Her er den linken jeg egentlig skulle hatt med i min første post i tråden:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... mer=Sy6103" onclick="window.open(this.href);return false;
En Dr-z400s jeg fant på finn.no.
Egenvekt - 146 kg
Motorytelse/effekt - 29 KW (40 HK)
Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne kan kjøres på A2-lappen, som den er, uten noen godkjenning eller mapping, elle hva den nå måtte være! :thumleft
Men, det er en ikke uvesentlig men her... :-k Dette er en 2004 modell ikke 2008, så det er godt mulig at 2008 modellen har andre data. :scratch

Stinky
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2014, 17:02
Motorsykkelen din: Suzuki Drz 400sm 2008
Sted: Bodø

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Stinky »

Banditmannen skrev:Her er den linken jeg egentlig skulle hatt med i min første post i tråden:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... mer=Sy6103" onclick="window.open(this.href);return false;
En Dr-z400s jeg fant på finn.no.
Egenvekt - 146 kg
Motorytelse/effekt - 29 KW (40 HK)
Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne kan kjøres på A2-lappen, som den er, uten noen godkjenning eller mapping, elle hva den nå måtte være! :thumleft
Men, det er en ikke uvesentlig men her... :-k Dette er en 2004 modell ikke 2008, så det er godt mulig at 2008 modellen har andre data. :scratch
Hei, Nå har jeg sjekket på nettet og regnet litt på dette her med opplysningene i vognkortet. Det jeg har komment fram til er at det er 0.19863014kw per kg så da skal jeg vel i teorien være innafor der, og det er bare 29kw i motoreffekt så den er jo innafor der også... VS 3353 er reg. nr på sykkelen, så kan du skjekke vist at du gidder. :P
What do you call a cyclist who doesn't wear a helmet? An organ donor.

Svar