Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Forum for fulleffekt tung-MC
Stinky
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2014, 17:02
Motorsykkelen din: Suzuki Drz 400sm 2008
Sted: Bodø

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Stinky »

Her er reglene som følger:

Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.

For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.

Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først.

Overgangsregler

Tidligere ble klasse A begrenset til føring av «mellomtung motorsykkel» for personer under 21 år. Begrensningen fall bort av seg selv når føreren fylte 21 år eller hadde fått 2 års kjøreerfaring. Definisjonen av «mellomtung motorsykkel» var tidligere høyeste effekt 25 kW, forholdet effekt/vekt høyst 0,16 kW/kg og motorvognen ikke definert som lett motorsykkel. Fra 19. januar 2013 falt den gamle definisjonen av «mellomtung motorsykkel» bort, og aktuelle personer kan kjøre motorsykkel etter kriteriene for klasse A2 for å kvalifisere seg for klasse A.


Så konklusjonen min er at jeg har en sykkel som er under 35 kw, den er under 0.20 kw per KG så hvorfor må jeg da ha COC papirer og gud fanden vet hva det er for noe!?

Kjenner jeg blir så forbanna...
What do you call a cyclist who doesn't wear a helmet? An organ donor.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Hvem har fortalt deg at du MÅ ha COC papirer o.s.v????

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Kjellrf »

Banditmannen skrev:Hvem har fortalt deg at du MÅ ha COC papirer o.s.v????
Enig. Be vedkommende vise hvor i lovteksten det står.

Gjorde det engang på et svar, og vedkommende gikk i spinn, fordi hun ikke fant det...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Sykkelen er jo typegodkjent i Norge, og dokumentasjonen på det heter VOGNKORT!
Så hvis det ikke er gjort noen forandringer på den, kan jeg ikke skjønne hva som skal dokumenteres?
A2 er jo som nevnt før en førerkortklasse, ikke en kjøretøyklasse. :mk

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Stinky skrev:Heisan, Jeg har nettop vært og kjøpt meg en Suzuki Drz 400 sm 2008 model, Den stiller innenfor alle kraven for og være registrert som en mellomklasse sykkel, det er 39,6 hk, den har 400 ccm men er registrert som tung sykkel.
var og snakket med de på biltilsynet og de slo seg jo helt vrange og sa at jeg kan ikke gjøre ditt og datt selv om alt er sånn og sånn (godkjent) Jeg må ha tak i CoC papirer osv, og hvor i H*******e får jeg tak i det? søkt over alt men nada som virker fornuftig,
har også snakket med forhandler og de sier det ikke er noe å gjøre fordi sykkelen er jo 400 ccm , 39,6 hk å stiller innenfor alle kravene men eneste som mangler er og få den fra Tung Til mellomtung (A2).

Noen Som kan hjelpe meg? Jeg betaler om jeg får riktig help som løser problemet!

Mvh Stinky
Leste første posten din en gang til, og nå tror jeg at jeg skjønner problemet!
Karen på biltilsynet tilter jo bare fordi han tror du vil gjøre en forandring på sykkelen, og henger seg helt opp i det!
Det skal du jo IKKE! :-)
Sykkelen skal ikke omregistreres til noe som helst! Det er strengt tatt ikke noe som heter "mellomtung mc"! Din sykkel er som jeg sa tidligere allerede typegodkjent, og dokumentasjonen på det har du, nemlig vognkortet! :thumleft

Du har førerrett på tung mc med effekt inntil 35kW, og et effekt/vekt forhold på maks 0,2kW pr. kilo.

Så du trenger egentlig ikke å spørre noen om noe, bare sette deg på sykkelen å kjøre!

Men, når alt dette er sagt(skrevet), kan du jo alltids ta deg en tur innom biltilsynet, legge fram vognkortet å spørre "Kan dere bekrefte at denne sykkelen er innenfor kravene, slik at jeg kan kjøre den med mitt A2 førerkort?" Jeg hadde nok gjort det, om ikke annet, så for min egen sjelefred...
Man skal jo ikke stole blindt på noe en gjeng hobbykverulanter hoster opp på et nettforum... ;-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av thewiz »

Jeg hadde bare kjørt jeg, sykkelen har jo 40hk og er ikke nedtrimmet over halvparten av effekten. Når de stopper deg sitter de ikke å regner ut kw/vekt ratio, ser vel bare på antall hester som står i vognkortet.

Stinky
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2014, 17:02
Motorsykkelen din: Suzuki Drz 400sm 2008
Sted: Bodø

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Stinky »

Da mine hjelpende "venner" har jeg vært i kontakt med kriminalvakta i bodø, siden jeg var innom biltilsynet idag og de var fortsatt like "smarte" som sist fant jeg ut at hvorfor ikke ta kontakt med dem som faktisk river lappen ut av neva på deg vist du kjører ulovlig og de sa som følger:

I veitrafikk loven står det som følger, at ved å ha klasse A2 (mellomklasse) Har det ingen ting å si om motorsykkelen er registrert som mellomklasse eller tung så lenge effekten er under 35KW og vekt/kw forholdet ikke overstiger 0.2KW per KG.
Så når du får klasse A2 i boks får du ha en god tur på sykkelen!

:mc1

Det ga litt ro i sjela mi ja!

Men takker dere alle for gode og raske svar på spm. mine!

Tusen takk! :bb_p:
What do you call a cyclist who doesn't wear a helmet? An organ donor.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av Banditmannen »

Stinky skrev:Da mine hjelpende "venner" har jeg vært i kontakt med kriminalvakta i bodø, siden jeg var innom biltilsynet idag og de var fortsatt like "smarte" som sist fant jeg ut at hvorfor ikke ta kontakt med dem som faktisk river lappen ut av neva på deg vist du kjører ulovlig og de sa som følger:

I veitrafikk loven står det som følger, at ved å ha klasse A2 (mellomklasse) Har det ingen ting å si om motorsykkelen er registrert som mellomklasse eller tung så lenge effekten er under 35KW og vekt/kw forholdet ikke overstiger 0.2KW per KG.
Så når du får klasse A2 i boks får du ha en god tur på sykkelen!

:mc1

Det ga litt ro i sjela mi ja!

Men takker dere alle for gode og raske svar på spm. mine!

Tusen takk! :bb_p:
Så flott da! :prop:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Omreg fra Tung til mellomtung! Hjeelp!?

Legg inn av kjellv »

Kjempebra :thumleft
Det er egentlig helt ufattelig at vi har klart å innføre et så omfattende og gjennomgripende byråkrati her i landet at ikke en gang byråkratene selv forstår det.

Svar