Jente, 15 og lett mc.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

SuperMorten skrev:
slatten skrev:
SuperMorten skrev:
slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Absolutt ikke. Vet ikke om reglene har endret seg, men jeg tok lappen på lett i 1986. Når jeg i 2009 fant ut at jeg vill ta lappen på tung, holdt det med landeveiskjøring, banekurs og oppkjøring. Kostet ikke mye for tunglappen da. Noen få tusenlapper bare.
Det er slik i dag også såvidt jeg vet. En kompis driver for tiden og funderer på å oppgradere fra lett til mellomtung.


Jeg skjønner at det kan være problematisk for mange å skaffe lett lappen når en er 16 og ikke får penger kastet etter seg av foreldre...Det er nok hovedgrunnen til at mange går for moped :)


Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

slatten
Innlegg: 28
Registrert: 11 des 2010, 00:10
Motorsykkelen din: Sliten Puch
Sted: Førde

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av slatten »

SuperMorten skrev:
slatten skrev:
SuperMorten skrev:
slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Absolutt ikke. Vet ikke om reglene har endret seg, men jeg tok lappen på lett i 1986. Når jeg i 2009 fant ut at jeg vill ta lappen på tung, holdt det med landeveiskjøring, banekurs og oppkjøring. Kostet ikke mye for tunglappen da. Noen få tusenlapper bare.
Så du tok ingen obligatoriske kjøretimer?

Går ein god del meir på å kjøpe lett sykkel enn moped. Hadde sjølv lett-sykkel og lappen. Alle vi som hadde lettsykkel har vel i etterkant funne ut at det ikkje lønna seg i det heile tatt å ta lappen, med tanke på pris på kjøretøy og sertifikat.

Når ein skal oppgradere til "mellom-tung" sertifikat, er det TO ting ein slipper når ein har A1 fra før.
- MC-kurs (1800kr)
- Teori (400kr)
Puch X50-4 1982

x Kawasaki ZX-6R Ninja 1998
x Cagiva Mito 2007

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av SuperMorten »

slatten skrev: Så du tok ingen obligatoriske kjøretimer?


Ikke mer obligatorisk enn at det var greit å bli kjent med sykkel og kjørelærer før banekurs.. Nå kan jeg ikke huske at jeg spurte om de var obligatoriske, men hadde vel et par kjøretimer. Nå må jeg legge til at jeg var nesten 40, og hadde trafikkerfaring i massevis


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg syns det lønte seg med lettsykkel først, slipper unna en god del kjøretimer, hadde kun det obligatoriske.
En Varadero som har gått rundt 30.000km varer lett i 30.000km til uten noe mer enn vanlig vedlikehold, oljeskift hver 10.000km og luftfilter hver 15.000km, kan også lønne seg å bytte tennplugger samtidig. Og man vil få igjen en del når man bestemmer seg for å bytte til større sykkel eller lignende.
Eneste problemet jeg hadde var en litt dårlig lysbryter og en gaffel som begynte å lekke til tider. Utrolig god sykkel å kjøre, syns fremdeles den er bedre å kjøre enn noen av de store syklene jeg har.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av katana_king »

Å ta lettmc lappen er kanskje en dyr fornøyelse, dersom man likevel når man er 18 år og 0 mnd har tenkt å ta tung mc lappen (A2 i alle fall). Dersom man har korte sesonger med lettsykkel og så videre. Dersom man har lyst på et kjøretøy man kan kjøre alle trafikksoner i Norge og på motorvei når det er nødvendig, gjennom ulike tuneller og det hele, uten begresningene som en moped har, så er jo lettmc lappen et veldig bra alternativ.

Siden du utelukker scooter kan jeg ikke anbefale deg Gilera Runner 125, som er meget effektiv, komfortabel, driftsikker og økonomisk, samt gode lys og bremser og litt mer, men kanskje en Honda NSR 125 kan være noe. Kanskje du må spesifisere litt mer om du ønsker R-sykkel, cross eller klassisk - da blir det enda enklere å komme med tips til akkurat den sykkelen som passer ditt behov.

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Staven »

Honda nsr 125 er en super sykkel, den vil jeg påstå passer alle. Husker første gang jeg fikk kjøre en.... Minner som sitter fortsatt :)

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Honda2004 »

Cilvia skrev:Hei, trenger veldig mye hjelp her... :) Blir kjempeglad for alle svar!

* Bor i Farsund, og er en jente som fyller 16 år denne høsten og ønsker å kjøpe lett mc. Dette går mine foreldre med på ettersom at min far selv har kjørt tung mc og han ble positivt overrasket at jeg ville ha lett istedet for scooter slik alle mine venninner skal. Jeg er 1.75 cm høy, hvis det har noe å si. Er ca. 1 m i bena. (Hvis det har noe å si for kjøretøyet?) Har tenkt å bruke den lette mc'en til å kjøre fra og til skolen, ut å besøke venner som bor et stykke unna, jobb og ridning. Har tenkt litt på Aprilia RS 125 GP eller Derbi GPR 125 4T 4V.

* Er det uvanlig/vanskelig for jenter i min alder å kjøre lette mc'er?

* Har ikke akkurat så lyst på noe kjøretøy (som f.eks. scooter) som kjører maks 45 km/t, med tanke på alle dritt sjåførene i Farsund (No hate), som kan både være aggresive/utolmodige og derfor må man komme seg fort til et eller annet sted, men som ikke kan det fordi scooterne ikke klarer å holde følge med trafikken.

* Er det forresten lov å ha med en passasjer bakpå når man kjører lett mc?

* Har tenkt å bruke mopeden/den lette mc'en i alle årene jeg skal gå på vgs, og når jeg skal gå på universitet, så i ca. 8 år kommer jeg til å trenge den. Kommer dette til å bli veldig dyrt i lengden, med tanke på å kjøpe drivstoff, forsikring og lignende? Ca. hvor høye blir summen av alle avgiftene per år?

* Hvor fort kan en lett kjøre? Kan en lett kjøre opp bratte bakker uten vansker?

* Så lurer jeg på, hvor mye koster det å fylle opp hele tanken på en lett mc? Og ca. hvor lang tid vil det ta før tanken er tom/ hvor langt kan man kjøre før tanken er tom?

* Noen modeller dere anbefaler?

* Er det vanskeligere å kjøre på lett mc med tynne hjul? Eller er det like lett med tynne hjul som med tykke hjul?

Takk for alle svar på forhånd :)
First thing first:
*Du undrer om høyden din har noe å si: Dra innom en Mc forhandler og prøvesitt forskjellige modeller. Fortell at du er ute etter sykkel og vil teste sittehøyden.

*Uvanlig er det vel ikke, uten at jeg skal påstå det er kjempe vanlig. Du finner alltid noen i motorsportmiljøet som har en 125ccm eller større, som er jente.

* Lett Mc er registrert for 1passasjer. I alt to sitteplasser.
Alt du trenger å vite av andre vektdimensjoner, totalvekt osv, står i vognkortet. (Nyttelast med og uten fører, passasjer m.m)

* Jeg fikk min 125ccm opp i over 120km/t. Jeg fikk den opp i 130km/t ut av en tunnell i god fart og litt medvind.

*Så lett som du er, vil du sannsynligvis ikke ligge under 80km/t oppover.
Merk: Med passasjer og bagasje, hold deg i høyre felt, dersom det er et forbikjøringsfelt på venstre side. Du vil aldri klare å konkurere med større sykler eller biler og blir da liggende som en scooter.

* Du lurer på modell som er å anbefale og du sier du vil ha den i hvertfall 8år:
1. Honda XL 125 Varadero er en flott sykkel å anbefale. Den er høyreist og stor, er en fantastisk tur sykkel og tilbyr god komfort for deg som fører og passasjer. Den har en 2syl 4takts motor som yter rett rundt 15hk. Du har nok kraft til å dra deg og en passasjer med litt bagasje på.

Drivstoff m.m:
Det koster litt under 200kr å fylle tanken på en Varadero. Det blir ikke mye mindre nå, selvom den nye har mindre bensintank enn før. Regn med en 200lapp hver gang du fyller. Med normal kjøring, Du kan fint kjøre 30mil på en tank. Da har du enda litt i reserve. Forsikring må du nesten sjekke selv. Det kan hende at din far har rabatt der han har forsikring på bilene og veldig mange gir rabatt etter hvor mange forsikringer man har der.


* Tynne vs Tykke hjul:
Du vil ikke merke noen spesiell forskjell på tynne vs tykke hjul på sykkelen, mtp balanse. Større dekk gir bedre stabilitet og grep og tåler mer belastning, mens smalere tåler mindre. Det kan tenkes at kjøreegenskapene forandres nevneverdig ved å bytte til tynnere hjul, så om du vurderer det, sjekk vognkortet nøye. De dimensjonene som står der, er verdt å følge.

Jeg håper dette ga deg svar på noen av spørsmålene og hjalp deg litt på veien.
Bare å si fra dersom du lurer på noe mer. Jeg skal alltids klare å hente fram noe fra bak i hodet.

Til slutt: Hvis du følger alle serviceintervaller på sykkern, så får du en sykkel som varer og varer.
I de første årene er det verdt å bruke de ekstra kronene det koster, for olje du får kjøpt fra f.eks Motul (Typisk til Honda)
enn å spare noen kroner og ende opp med ødelagt motor.
Er sykkern over 5år, sier de at du likegjerne kan kjøpe olja på Biltema, uten at det skader motoren. Så lenge du følger spesifikasjonene fra mc produsent, er du trygg.

Ønsker deg lykke til og velkommen som Lett Mc Fører. En glede å se at flere ønsker å kjøre Lett Mc.

Brukeravatar
Bastian
Innlegg: 17
Registrert: 07 sep 2014, 20:15
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
Sted: Buskerud

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Bastian »

Hei :vs Jeg har selv en Derbi GPR 125ccm Og er veldig fornøyd med sykkelen. Den har en veldig god kjørestil og er ellers veldig behagelig å sitte på. Har være på flere langturer i sommer uten å hatt noe problemer. Pluss at den koster bare en brøkdel av hva foreksempel en Yamaha YZF 125 koster. Pluss at sykkelen har en toppfart på ca 145km/h og det er kjapt til å være 4t.

Jeg betalte 25 000kr for sykkelen brukt som 2010 mod og den hadde gått 11 000km

Det er ikke mange av denne sykkelen på finn.no har jeg lagt merke til, å det gjør det ekstra spesielt å eie en slik sykkel :thumleft Jeg ville anvefalt denne sykkelen vist du er ute etter mye for penga :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av LordShaft »

Nå vet jeg ikke helt hvordan reglene er når det kommer til far og datter. Men når jeg flyttet samboeren min over i samme selskap som jeg hadde forsikringer i... Fikk hun automatisk 50 startbonus på forsikringen og ikke 20 prosent.

Skifter du forsikringsselskap hver 6 måned får du 20 prosent i bonusøkning i året i stede for 10. Dette er absolutt noe en bør gjøre i så ung alder. Bare husk at det ikke går første året... Siden du får så mye i start bonus.



Note 4

Toven

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Toven »

LordShaft skrev: Skifter du forsikringsselskap hver 6 måned får du 20 prosent i bonusøkning i året i stede for 10. Dette er absolutt noe en bør gjøre i så ung alder. Bare husk at det ikke går første året... Siden du får så mye i start bonus.
Note 4
Hvordan funker dette?
Er det bare å kaste seg på telefon og si Morna IF og Hei Gjensidige hver 6 måned og få 20% økning i bonus? :P :p Kommer meg vel opp på 50% om et halvt år hos IF, men prisen hos Gjensidige er fortsatt altfor dyr til at jeg gidder å endre. Når jeg fyller 23 til sommeren ligger prisen på samme nivå men.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av LordShaft »

I det du har passert 6 måneder er det bare å hive seg på telefonen... Så får du 10% økning med ditt nye selskap. Om if eller Gjensidige er dyrere må du regne bare 6 måneder... Å hvor mye dyrere er det i forhold til gevinsten av å øke 10 % i bonus til neste gang du skifter tilbake.... Den økningen vi snakker i de 6 månedene er stort sett verdt det

Note 4

Toven

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Toven »

Elolz skrev:
Toven skrev:
LordShaft skrev: Skifter du forsikringsselskap hver 6 måned får du 20 prosent i bonusøkning i året i stede for 10. Dette er absolutt noe en bør gjøre i så ung alder. Bare husk at det ikke går første året... Siden du får så mye i start bonus.
Note 4
Hvordan funker dette?
Er det bare å kaste seg på telefon og si Morna IF og Hei Gjensidige hver 6 måned og få 20% økning i bonus? :P :p Kommer meg vel opp på 50% om et halvt år hos IF, men prisen hos Gjensidige er fortsatt altfor dyr til at jeg gidder å endre. Når jeg fyller 23 til sommeren ligger prisen på samme nivå men.
Er bare å bytte ja og legge inn hakket høyere bonustrinn enn du har hos nåværende selskap, altså 10% høyere, ikke 20%. Men du kan bytte 2 ganger i året og får 10% økning hver gang. Jeg har benyttet meg en del av dette og har nå 70% bonus på andre eller tredje året, mens jeg egentlig hadde hatt 60% nå tror jeg.
Men oppgir du bonusen du har på forsikringen hos det andre selskapet, og ber om 10% høyere? :P :p Eller oppgir 10% høyere enn hva man faktisk har... :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av LordShaft »

De spør om hva bonusen din er.... Dette får de uansett oppgitt i det forsikringen opphører hos det andre selskapet.... Men sier du at du har 50, så får du 60 hos de du bytter til.... De kjører dette opp selv uten at du ber om det... Men du kan godt spørre, ja hva blir bonusen min hos dere nå?

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23014
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tok MC lappen 3 juni i år og fikk en startbonus på 50% siden jeg hadde full bonus på bilforsikringen. I dag har jeg klart å karre meg til 20% bonus til og vips så har jeg 70% bonus på mc forsikringen, bare 1 år etter jeg fikk lappen. Fantastisk :thumleft

Toven

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Toven »

Ah skikkelig lifehacks, hehe :P :p Får ta ei bytterunde til sommeren :D

Svar