Spørsmål om ryggskinne

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en Klim Latitude kjøredress (som jeg forørig er ekstremt godt fornøyd med) med en innebygget ryggskinne og jeg har i grunn lenge lurt på hvordan denne beskytter ryggen min ved et evt. uhell.
Uansett hvor mye jeg strammer jakken så får jeg ikke noe følelse av at denne ryggskinnen er stiv nok til å ta noe som helst av et sammenstøt hvor jeg får hurtig bøy i ryggen.

Den eneste beskyttelsen jeg har for meg denne gir i praksis er at jakken jo er tykkere akkurat der denne er og dermed tar det kanskje lenger tid før det blir revet hull når man skrenser bortover en asfaltert vei.

Har denne noen egenskaper jeg ikke har forstått ennå, eller er den der mer eller mindre på pynt?

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av SuperTenere »

Jeg har tenkt litt de samme tankene. Har åsså "ryggskinne" innsydd i jakken. Tror ikke den kan helt erstatte en skikkelig skinne. Men den hjelper jo sikkert litt og da blir den jo bedre enn ingenting. Jeg skal innrømme at jeg sliter litt med å ta på alt utstyr på småturer i sommersola, så om jeg hadde hatt en løs skinne er jeg redd den ville samlet mye støv...:( Men jakken kaster jeg iallefall på meg nesten uansett...;)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Bjerknez »

SuperTenere skrev:Jeg har tenkt litt de samme tankene. Har åsså "ryggskinne" innsydd i jakken. Tror ikke den kan helt erstatte en skikkelig skinne. Men den hjelper jo sikkert litt og da blir den jo bedre enn ingenting. Jeg skal innrømme at jeg sliter litt med å ta på alt utstyr på småturer i sommersola, så om jeg hadde hatt en løs skinne er jeg redd den ville samlet mye støv...:( Men jakken kaster jeg iallefall på meg nesten uansett...;)
Vel, jeg kan faktisk vanskelig forestille meg at denne ryggskinnen vil hjelpe noe som helst. Den er veldig tøyelig og man kan fint brette denne helt sammen ved å legge to endre mot hverandre. Det jeg derimot har lagt merke til er hvis man bøyer denne med ekstremt hurtige bevegelser. Da fremstår den som stivere...

Men langt i fra stiv nok til at jeg vil tro denne vil hjelpe noe som helst. Min ryggskinne er ikke sydd inn i ordets rette forstand da den kan tas ut fra en lomme. Hvis noe slikt skal ha effekt så må den vel i det minste sitte såpass stramt inntil ryggen at det nermest blir ubehagelig.

Helt greit så lenge en slik skinne følger med i plagget (og i prisen), men at denne kan være verdt mange kronene tviler jeg meget sterkt på...

men det kan være jeg er feilinformert og dermed tar helt feil :)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Kmann »

Har selv ei jakke med "ryggskinne/plate" dette er nok mer som du skriver til pynt, eller et salgsargument for å selge alt-i-ett beskyttelse og gi oss falsk trygghet. Er sikker på at dette i jakkene er mange ganger dårligere enn en egen skinne av litt høyere kvalitet. Ja jeg og har ei skinne liggende i garasjen.. :lol
Men uansett skinne eller ikke, det blir litt som sikkerhetsutstyr på bil, det krever like forsiktig kjøring, fysiske lover blir ikke opphevet av abs, airbag, skinner osv osv. Forsiktig og deffensiv kjøring er den beste beskyttelsen...og godt verneutstyr i bruk (vi er ikke alene på veien) :prop:
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Flanker »

Bruker ikke Klim D3O beskyttere i jakkene sine, inkl. i ryggen? Det er såvidt meg bekjent ikke noe dritt, og kan overhodet ikke sammenliknes med mye av den dritten som sitter i billigere jakker.

Selv har jeg SAS Tech level 2 ryggskinne i min jakke, og føler meg utmerket trygg med denne. Så lenge jakka sitter godt nok, ryggplata er av god kvalitet og er stor nok så bør det være lite å hente rent sikkerhetsmessig på en frittstående ryggskinne.

Vær klar over at en del moderne panser er laget slik at du lett kan bøye og styre med det, mens det stivner fullstendig ved slag. Så at materialet er bøybart trenger ikke å være tegn på manglende beskyttelse. Verden har heldigvis kommet lengre enn hardplast.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av JohnnyTh »

Flanker skrev:Bruker ikke Klim D3O beskyttere i jakkene sine, inkl. i ryggen? Det er såvidt meg bekjent ikke noe dritt, og kan overhodet ikke sammenliknes med mye av den dritten som sitter i billigere jakker.

Selv har jeg SAS Tech level 2 ryggskinne i min jakke, og føler meg utmerket trygg med denne. Så lenge jakka sitter godt nok, ryggplata er av god kvalitet og er stor nok så bør det være lite å hente rent sikkerhetsmessig på en frittstående ryggskinne.

Vær klar over at en del moderne panser er laget slik at du lett kan bøye og styre med det, mens det stivner fullstendig ved slag. Så at materialet er bøybart trenger ikke å være tegn på manglende beskyttelse. Verden har heldigvis kommet lengre enn hardplast.
Jeg oppgraderte ryggplate i rukka armas jakka mi med D3O ryggskinne. Rukka selger disse til sine eldre jakker. Den som var der oprinnelig var ikke mye å skryte av. Det samme ble gjort med kona si jakke. Husker ikke helt hvilket merke det er.
Du kan sikkert gjøre det samme.

Selv om jeg vet en egen ryggskinne er bedre, så har jeg ikke helt klart å venne meg til å bruke det, så da er det bedre med skikkelige greier i jakka.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Bjerknez »

Bør ikke ryggskinnen sitte ganske tett på kroppen/ryggen og kanskje så stramt som mulig uten at det blir ubehagelig?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Bør ikke ryggskinnen sitte ganske tett på kroppen/ryggen og kanskje så stramt som mulig uten at det blir ubehagelig?
Jo det er det beste.Det samme gjelder alt det andre av beskyttelse.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av KydeX »

Det som er med ryggskinnene er at de hovedsakelig beskytter mot slag mot ryggsøylen dersom man treffer noe mens man sklir bortover i et fall. Så stivheten trenger ikke ha så mye å si. Ingen skinner er uansett kraftige nok til å hindre skade ved overstrekking eller overkomprimering av ryggsøylen.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Olav K »

Jeg hadde ryggskinne i kjørejakken som Jr overtok, men jeg syntes denne virket svak, og jeg hadde problemer med å stole på den,
så jeg fjernet den, og bruker alltid en vanlig ryggskinne, som også er med i skibakken. Den sitter tight og godt og det føles i alle fall tryggere.
Men jeg har ikke nok kunnskap til å påstå at det rent faktisk ER det. :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Vinylfork
Innlegg: 9
Registrert: 26 jun 2012, 19:49
Motorsykkelen din: GS750 '78, Gsx-R750 '93
Sted: Furnes
Kontakt:

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Vinylfork »

Det er mye snakk om sikkerhet om dagen! Noe som er meget bra!
Men er det noen som har erfaringer med forskjellige typer ryggskinner som de kunne tenke seg å dele?
Jeg er ganske fersk og har kjørt med beskyttelse innebygget i jakka, og synes ikke denne er så veldig trygg. Skal nå bestille meg en separat ryggskinne, men klare ikke å velge mellom (dette høres kanskje dumt ut men..) den "skilpadde" typen eller den som bare ser ut som en diger, bred gummiplate over ryggen. Noen virker så innamari varme, og noen virker så korte.. hvordan velger jeg?

Jeg lurer også veldig på om det er slik at man får det man betaler for.. mao. billig = "ikke så bra"? Eller??
'78 GS750, Caferacer build 1.0
'93 GSX-R 750

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Bjerknez »

Det sikreste er nok at man polstrer seg selv fra topp til tå med sikkerhetsutstyr slik at man ikke orker å ta seg en tur. Kjører man ikke sykkel, så havner man heller ikke i ulykker. Ikke sykkel ulykker vertfall :)

Jeg tror hver og en må finne en balansegang som en kan "leve" med uten at det går for mye ut over kjøregleden. Men når det er sagt så er jo Hjelm, hansker og skikkelige støvler noe som alltid kommer til å være på under kjøring. En MC jakke kommer også alltid til å være på. Bukse er jeg mer usikker på når det gjelder de korte turene sommerstid.

Når det kommer til ryggskinner har jeg svært lite erfaring desverre, men den som er innebygget i Klim Latitude dressen min virker ikke veldig pålitelig for å si det pent. men mulig jeg tar feil... håper jeg... :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Relax »

Løsere jakker, ryggskinner og bukser har vel ofte "pads" some sitter sånn nonelunde der de skal ;) Og den beskytter sikkert ganske bra for den første smellen eller 2 om du treffer bakken. Men går du litt hulter i bulter bortover , så virker det opplagt på meg at utstyret some er stroppet tightere på kroppen mest sannsynlig sitter på rett plass lenger.

Så, ja, jeg tror rygg-pad'n i jakka funker, men en skikkelig skinne stroppet på ryggen funker mye bedre.
( hvorfor har jeg aldri kjøp en slik da??? ? :-k )
"Do the right thing"

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1631
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev:Bør ikke ryggskinnen sitte ganske tett på kroppen/ryggen og kanskje så stramt som mulig uten at det blir ubehagelig?
Poenget er vel ikke at den skal sitte stramt men at den ikke kan flytte seg sidelengs. Har jakke med SAS tec skinne og der er det akkurat nok luft imellom skinne og rygg til at ikke blir svett men nokså tett snitt på jakka (Stadler) slik at ikke mange mm den kan beveger seg sidelengs eller opp/ned.

Problemet er vel at mange kjøper for store klær for å ha plass til litt under og mange spesielt tekstilklær har et for baggy snitt slik at beskyttelsen kan vri seg når sklir bortetter asfalten. Har hatt noe skikkelig rutsjeturer men all beskyttelse holdt seg der det skulle siden hadde jakker som satt som skulle (uten å være helt pølseskinn).

Et annet problem med skinne i jakka er at jakkene ofte er litt korte og lomme for skinne er enda kortere slik at ikke får dekket nedre del av ryggen (kan dekkes med separat beskytter som dekker nedre delen, type nyrebelte). Stadlerjakka er litt lengre enn kort jakke og skinna går helt ned så dekker like bra som løs skinne.

Fikk testet SAS Tec skikkelig i Østerrike for noen år siden, high sidet i 100kmt og endte under sykkelen mens vi skled bortover. Hjelmen sprakk og hadde indre blødninger så ble en tur på intensiven men ikke en gang et blåmerke der beskyttelsen satt (rygg, skuldre, albu, kne, hofte).

Eller kjøp enduro rustning (har det også) så kan jakka være så stor den vil :-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av cannon »

Ryggskinner er klassifisert i level 1 og level 2. Level 2 gir best beskyttelse. Disse "lefsene" som ligger i enkelte jakker er stort sett dfor dårlige, og de er ofte ikke klassifisert.
Jeg har god erfaring med Spidi sin "H2-Out" jakke med integrert Spidi Level 2 ryggskinne som også har samme hoftebelte som den løse Spidi-skinnen.
Denne sitter som den skal og følger med hver gang jakken tas på/av.
Og forøvrig; viktig med ettersittende kjøredress, helst skinn. Beskyttelsene for albue, kne, skulder, hofte osv vil flytte seg "rundt hele kroppen" hvis dressen ikke sitter som den skal.

Svar