Generell advarsel mot PostNord

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av mortenolb »

Heisann. Etter noen skrekkhistorier vil jeg bare gå ut og advare mot bruk av PostNord(tidligere Tollpost, slått sammen med svenske og danske Posten).

En bekjent av meg fikk en bok fra utlandet, gratis. Han fikk i ettertid denne regningen av PostNord:
Fortollingsgebyr: 439 kr
Fakturagebyr: 102 kr
Og dette på en bok, som er toll og momsfri, som atpåtil var gratis i utgangspunktet. De kan ta nøyaktig hva de vil i gebyrer, som jeg også har et annet eksempel på.

En annen bekjent av meg kjøpte en vare for 40 euro. Regningen fra PostNord:
Utleggsprovisjon: 199 kr
Fortolling: 429 kr
Fakturagebyr: 102 kr

Legg merke til at selve toll/MVA fortsatt ikke er med i beregningen. Var 160kr eller noko slikt.
De har altså tatt seg 199 kroner for å legge ut for momsen, og ekstremt godt betalt for å ta fortollingen av varen. For ikke å snakke om det skyhøye fakturagebyret.
Det vil altså da si at en vare til ca. 340 kroner i utlandet, ferdig importert koster omkring 1200kr utelukkende fordi det var PostNord som håndterte pakken i Norge.

Så, tips til alle som bestiller; Få avsender til å tydelig merke pakken med "NOT FOR POSTNORD", og se om det fungerer.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av RuneMC »

Alltid artig med utenlandshandel og moms + frakt. Siste jeg fikk fra utlandet Blue-Tomato.com (Østerrike).
FedEX "Economy" frakt 239,- var greit nok, men 84,- i utleggsgebyr og 21 kr i moms på utleggssgebyret er jo artig da...

Amazon.co.uk er derimot proffe på dette. Bestilte en ny klokke nylig til £80 og måtte da akseptere at de belastet meg for fortolling og frakt med en gang (ca £20). Varen kom i løpet av få dager, levert på døra. Ingen ekstra regninger etterpå. De gangene jeg har bestilt bøker eller rimeligere saker under 200kr har det heller aldri vært noe tull.

Motorsykkeldekk.com er også fine - de kommer jo faktisk med Tollpost. Koster akkurat det du ser i nettbutikken og blir levert på døra. (Men du må selv passe på kollinummer og sjekke på Tollposts sider - ellers tar det 3-5 dager ekstra før du får brev fra de om at varen er klar for å avtale utkjøring. Da er det typisk 1 dag før de begynner å ta betalt pr dag for å ha den på lager hos seg.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg bestilte en plastmodell fra usa en gang. Ca800kr kostet den der borte. 1600kr før tollpost hadde levert den. Jeg husker ikke alle gebyrene, men de skulle ha 125kr i papiravgift og 250kr dagen i lagerleie.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av ZZR-Erling »

Møkk asså! :rop

Jeg bruker mest eBAY og har ikke vært berørt av slike horrible tilfeller.

Jeg får jo frakten oppgitt når jeg betaler, (ellers kjøper jeg ikke) og vanlig tollgebyr er 140kr, så kommer momsen, (tollgebyr+moms ved henting på Posten).
Brukes DHL eller UPS gjelder nok høyere kostnader, men ditt eksempel tar kaka :-)å

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av MGR1 »

Horribelt. Hvordan kan man unngå Postnord da? Er det noen spesielle avsendere som bruker Postnord?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37919
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev:Horribelt. Hvordan kan man unngå Postnord da? Er det noen spesielle avsendere som bruker Postnord?
Kjøpte dekk fra motorsykkeldekk.com en gang for noen år siden og da var det Tollpost som leverte den gang. Postnord nå om dagen... ?
Aner ikke... :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av Kawagutten »

Ta fortollingen selv er vel en mulighet.Fremgangsmåten finner dere her:

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTo ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av MGR1 »

Man kan fortolle selv, under noen forutsetninger. Man må registrere seg på Tvinn, og på Posten (pr. fax m/personnummer). Da skal i teorien alle sendinger til deg stoppes på Postens tollager, og du får en (noe kryptisk) melding om at du må fortolle varen selv. Posten tar uansett lagergebyr for dette, tilsvarende fortollingsgebyret. Det viser seg i praksis at det er 50/50 sjanse for at Posten likevel fortoller sendingen og tar gebyret sitt.

Fortoller du sendingen FØR den ankommer Postens tollager, og de fortoller den for deg ved en feil, er det du har betalt i egenfortolling tapt.

Egenfortolling fungerer ikke mot andre transportører enn Posten.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av mortenolb »

Det vil gjerne se ut som tollpost leverer, da overgangen ikke er fullstendig ennå. Noen av bilene står det PostNord på, andre står det Tollpost på. Tror det står Tollpost på papirene ennå, men de er i en overgangsfase.

Jeg vet ikke om det er noen god måte å unngå det på, men han ene av de nevnte jobber i Posten, og mente at man kan få avsender til å skrive "not for postnord" på pakken.
Han ene av de nevnte har også planer om å tipse forbrukerrådet, og vil også levere en anmeldelse for forsøk på svindel.
DinSide.no er forsåvidt også tipset i saken, så kan være noe dukker opp der.

Når det i tillegg er risikosport å la dem håndtere pakken(er yrkessjåfør, har kjørt noe for dem og sett hvordan enkelte sjåfører behandler varer), så gjør det saken bare enda kjipere.
( Til eksempel så var det en som hadde med en ferdig bygget stasjonær pc fra Komplett, og den skulle han legge oppå en annen pall som var noe høy. Han rakk ikke opp, så da tok han til og kastet den opp. )

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av MGR1 »

mortenolb skrev:Heisann. Etter noen skrekkhistorier vil jeg bare gå ut og advare mot bruk av PostNord(tidligere Tollpost, slått sammen med svenske og danske Posten).

En bekjent av meg fikk en bok fra utlandet, gratis. Han fikk i ettertid denne regningen av PostNord:
Fortollingsgebyr: 439 kr
Fakturagebyr: 102 kr
Og dette på en bok, som er toll og momsfri, som atpåtil var gratis i utgangspunktet. De kan ta nøyaktig hva de vil i gebyrer, som jeg også har et annet eksempel på.

En annen bekjent av meg kjøpte en vare for 40 euro. Regningen fra PostNord:
Utleggsprovisjon: 199 kr
Fortolling: 429 kr
Fakturagebyr: 102 kr

Legg merke til at selve toll/MVA fortsatt ikke er med i beregningen. Var 160kr eller noko slikt.
De har altså tatt seg 199 kroner for å legge ut for momsen, og ekstremt godt betalt for å ta fortollingen av varen. For ikke å snakke om det skyhøye fakturagebyret.
Det vil altså da si at en vare til ca. 340 kroner i utlandet, ferdig importert koster omkring 1200kr utelukkende fordi det var PostNord som håndterte pakken i Norge.

Så, tips til alle som bestiller; Få avsender til å tydelig merke pakken med "NOT FOR POSTNORD", og se om det fungerer.

En oppdatering til denne tråden. Jeg har nå fått to sendinger med DPD (Tyskland) og Parcelforce (England) som ble levert lokalt av Postnord. Jeg var veldig skeptisk etter å ha lest det ovenfor, men begge sendingene endte med mva + utleggsprovisjon til Postnord på 199,-. Ikke rimelig dette, men uansett bedre enn det som er skissert ovenfor. Jeg tror at de sendingene som er nevnt i den første postingen her gjaldt varer som måtte fortolles (altså ikke bare momses), og da trigger dette fortollingsgebyret. Det er heller ikke usannsynlig at det skjedde en feil, i hvert fall med boka. I så fall må man klage. Å skrive "Not for Postnord" på pakken tror jeg ikke har noen hensikt, siden både DPD og Parcelforce (pluss mange andre) har avtale med Postnord om lokal levering, og de kommer ikke til å benytte noen andre enn den de har avtale med.

Dette med gebyr for fortolling gjelder Posten også for øvrig, noe de fleste ikke er klar over. Får man varer som må fortolles tar Posten 270,- kr. i fortolling og 164,- kr. for "Innhenting av dokumentasjon".

Man kan unngå Posten sitt gebyr på sendinger over 1000,- kr. i sin helhet ved å registrere seg som bruker av fortollingsløsningen Tvinn OG registrere seg hos Posten. Man får da melding i postkassen om at en sending har kommet, og man må på tollkontoret for å fortolle den. Tollen forlanger faktura og pakkseddel, og fyller ut et tollskjema (gratis) som de fakser til Posten. Posten frigjør så varen som de sender til deg. Jeg har ikke fått faktura fra Posten for lagring når jeg har fortollet på denne måten.

For varer mellom 200,- og 1000,- skal det egentlig foregå som ovenfor, men i praksis "glipper" dette hos Posten, og de fortoller ofte sendingen selv om man har reservert seg. De gangene de ikke gjør det får man beskjed som ovenfor, og sendinger under 1000,- kan fortolles online på Tvinn. Bekreftelse mailes til Posten, som så frigjør sendingen. Men man får en faktura på 130,- for "lagring" fra Posten, altså det samme som fortollingsgebyret de vanligvis tar.

At man er registrert ved Posten og på Tvinn som egenfortoller tar ikke Postnord (eller UPS) hensyn til dessverre.

For å oppsummere: man må skille på fortolling og momsing. Førstnevnte trigger et fortollingsgebyr som fort kan komme opp i 4-500,- kr. hos de fleste transportører, inkludert Posten. Fortolling vil gjelde varer som klær, kosmetikk, matvarer pluss mye annet. Tolltariffen finner du her: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariff ... anguage=no.

Big business, dette med fortolling.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av Voodoodoo »

Har vært borti de jeg og, endte med at et plastskilt som kosta 230,- kom på over 600 når allt var betalt.
Nå har jeg gått over til å handle i USA og bruker konsekvent jetcarrier. Samler opp til jeg har en 3-4 ting min. Som skal bestilles og får det tilsendt samlet til Norge. Får da kun et gebyr/en frakt.
JC er litt knotete de første gangene men når en har brukt de en 3-4 ganger går det lett.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av GSF »

MGR1 skrev:Man kan fortolle selv, under noen forutsetninger. Man må registrere seg på Tvinn, og på Posten (pr. fax m/personnummer). Da skal i teorien alle sendinger til deg stoppes på Postens tollager, og du får en (noe kryptisk) melding om at du må fortolle varen selv. Posten tar uansett lagergebyr for dette, tilsvarende fortollingsgebyret. Det viser seg i praksis at det er 50/50 sjanse for at Posten likevel fortoller sendingen og tar gebyret sitt.

Fortoller du sendingen FØR den ankommer Postens tollager, og de fortoller den for deg ved en feil, er det du har betalt i egenfortolling tapt.

Egenfortolling fungerer ikke mot andre transportører enn Posten.
Så folk må betale gebyr selv om Posten gjør en feil? Tror jeg ville ha kranglet litt på det gitt :evil

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av Nostalgic »

Jeg bestilte meg 3 t-skjorter fra nettet forleden. Datoen jeg bestilte på var 28. desember, stod oppgitt at jeg skulle få pakken levert innen 2 uker og det virket jo greit nok det :prf

Eneste problemet her er at nå er det 6. mars og jeg har ennå ikke sett noe til pakken :scratch Jeg har sendt firmaet flere mail, ikke fått noe svar og lurer nå på om jeg rett og slett har blitt svindlet for 125 dollar :mk
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av spidair »

Du er nok blitt lurt ja... Mange useriøse aktører der ute, som er vanskelige å stoppe på grunn av kronglete internasjonale regler, så det er opp til hver enkelt å passe på når man handler på nett...

Visste faktisk ikke at tollpost ikke var mer, eller overtatt av postnord... Har ellers opplevd å få krav om å betale fortolling hele tre måneder etter at jeg mottok varen... Og etter at det gikk opp for stortinget at vi handler mer og mer over nett i utlandet ble det plutselig ikke så billig lenger... :(

Det eneste dumme med posten er at de har en lei tendens til å rote bort ting.... Har til og med fått ting jeg har sendt (med postens egen lapp på pakkene til og med...) tilbake et par dager etter at jeg sendte dem fordi de ikke forsto forskjellen på mottaker og avsender på sin egen lapp... De var bra flaue når jeg lettere oppgitt kom ned igjen med pakka for å sende den på nytt... Ventet på nytt skjermkort fra Komplett.no og da det hadde gått to uker ville jeg ha erstatning, men da fyren jeg henvendte meg til begynte å ringe rundt kom pakken min til rette.... Utrolig... Hvorfor måtte en kar ringe for å få til det liksom...?

MC ting og tang liker jeg å prøve før jeg kjøper, så her støtter jeg lokale butikker med pengene mine :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Generell advarsel mot PostNord

Legg inn av RuneMC »

Bestilte nytt sett med dekk for å ha liggende til neste dekkbytte (og i tilfelle punktering) og tenkte jeg skulle være smart og bestille det nå til Påskedagene siden jeg er hjemme.

Får brev idag 12.04 (vi snakker gammeldags brev i postkasse) sendt fra Postnordlogistics den 10.04 (selv om de har min epostadresse) om at utkjøring kan avtales.
Går inn på web'en og ser der:
a) Første mulige utkjøring er onsdag 23.04 etter Påske fordi de ikke har noen utkjøring på arbeidsdagene i Påsken (!)
b) De beregner seg lagerleie med 97,- kr pr dag etter 16.04 (!!!) ](*,)

Hadde jeg fått epost på torsdagen kunne jeg avtalt utkjøring igår :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar