Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Da var jeg og handlet mitt første skikkelig utstyr i går! :D Jeg valgte å dra til Asker MC siden jeg var kjent med dem allerede.
Ut av butikken fikk jeg med meg følgende: (kun jakke, bukse og hansker. Støvlene kjøpte jeg hos Yamaha Vinterbro noen dager før første kjøretime)
Alt i alt kostet dette meg litt overkant av 7000. Kan sikkert høres mye ut for dere erfarne, men syns de er såppass god kvalitet at det er verdt det. Tenkte også det var greit å kjøpe riktig utstyr med en gang istedenfor å oppgradere igjen senere.

Hjelm fikk jeg ikke kjøpt, var ikke helt fortrolig med det utvalget de hadde. Hvilke hjelmer jeg har sett for meg, kommer i egen post.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Når det gjelder hjelm, vil jeg helst ha fra 3 merker: Arai, Shoei og AGV.

Har sendt forespørsler rundt om butikkene i Oslo og omegn har disse modellene:

Arai Quantum-ST Reverse
http://www.araihelmet-europe.com/site/w ... 150x99.jpg

Shoei GT-air Regalia TC-2
http://www.shoei-europe.com/upload/mode ... tc-2_s.jpg

AGV K-4 Evo Diapeson
http://www.agv.com/files/graphics/STREE ... mage_1.png

Får se hvilken det blir, avhengig av hvem som har dem til hvilken pris, og ikke minst, den som passer best.
Kommer og går..

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av LordShaft »

Myst skrev:Når det gjelder hjelm, vil jeg helst ha fra 3 merker: Arai, Shoei og AGV.

Har sendt forespørsler rundt om butikkene i Oslo og omegn har disse modellene:

Arai Quantum-ST Reverse
http://www.araihelmet-europe.com/site/w ... 150x99.jpg

Shoei GT-air Regalia TC-2
http://www.shoei-europe.com/upload/mode ... tc-2_s.jpg

AGV K-4 Evo Diapeson
http://www.agv.com/files/graphics/STREE ... mage_1.png

Får se hvilken det blir, avhengig av hvem som har dem til hvilken pris, og ikke minst, den som passer best.
Her er pris som sagt helt uinteressant. Ta den som passer nepen din best. Arai og Shoei er nesten helt lik i passform. AGV er mer oval.

Note 3

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Det var da voldsomt vanskelig det skulle være å finne hjelm. :P :p Trålte gjennom flere butikker og ingen hadde modeller som jeg kunne tenke meg. Selv en tur til Sverige ga ingen resultater (bortsett fra handling av helt andre ting). Helt typisk at man finner den tingen på det aller siste stedet man leter. For min del ble det Yamaha Vinterbro, igjen, da lykken smilte og jeg omsider fant MIN hjelm. Ble ingen av de nevnte over, men likevel god kvalitet og passform.
Føltes litt som at den nærmest bare ventet på meg der. :P :p Anwyho, det ble en AGV T2. Akkurat de fargene og egenskapene jeg ville ha, og den passer ganske bra.

Eneste ulempen er at jeg brukte halvtime ekstra fordi kundebehandleren jeg ville snakke med ble okkupert av en veldig engasjert fyr og ville ha alt mulig info om den minste ting. Ble til slutt nødt til å gå til en annen og få gjort handelen ferdig. Og akkurat nå oppdaget jeg noe annet, har jeg kjøpt katta i sekken? Den finnes ikke på AGV's hjemmesider, er den da utgått modell?? :scratch Den finnes på SHARP's kvalitetstest da...

Nå er jeg hvertfall klar til i morgen og trenger ikke å tenke på klær og utstyr, nå blir det full fokus på selve opplæringen og kjøringen. Hva jeg gjør med oppkjøringen, bestemmer jeg etter en prat med læreren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kommer og går..

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av detvarvondtdet »

Hei. Er også helt ny på forumet :-)

Artig å følge din vei til "lappen". Jeg er selv i nesten samme løp som deg. Har min første kjøretime neste uke. Besto heldigvis teorien på første forsøk. Var en klar fordel å ha kjørt bil i nesten 20 år :)

Jeg har ingen erfaring i å kjøre stor sykkel. Har kun et par korte prøverunder med en gammel FJ 1100 for mange år tilbake. Ellers har jeg jo noen år på baken på moped i min ungdom og noen år som aktiv trail kjører. Håper jeg har et lite erfaringsgrunnlag etter noen år med trailkjøringa. Jeg tror jeg skal håndtere gass, clutch, brems osv rimelig greit ;-)

Jeg gleder meg mer en noen annet til å begynne kjøringa. Eneste jeg gruer meg litt til er tyngden. Tyngden på selve sykkelen og ikke minst med en relativt storvokst kjørelærer bakpå. Hvordan opplevde du det? Sykkelen jeg skal kjøre på skolen er langt i fra det største man får, og jeg tror den er relativt "lett" og håndtere, men alikevel. Det er en Superduke 690. Noen her som kjører den selv?

Ser at du bor på Tveita..? Selv har jeg kjøpt noe utstyr på Bullfighter på Ensjø. Veldig fornøyd med det. Ser også at du har meldt deg opp på Risløkka. Et alternativ kan være trafikkstasjonen på Lillestrøm. Er jo ikke mange minuttene unna Tveita (10 minutter ca).

Blir artig å følge denne tråden din videre :) Var ikke meningen på noen måte å kuppe tråden din altså :) Tenkte bare å dele litt erfaringer siden vi nesten ligger likt i vein til lappen..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Velkommen til forumet og MC-verdenen. :)

Kupp nei, la oss kalle det erfaringsveksling. Lag gjerne din egen blogg, så kan du få kommentarer rettet mot dine problemstillinger. Hvilken trafikkskole har du begynt på?

Nå virker du mye mer erfaren enn meg da, som aldri sittet på en sykkel før forrige uke. Naturlig nok vil du få en bedre progresjon enn meg. Syns ikke det gikk så gæli, passe stor og enkelt å kontrollere når man først kom opp i hastighet. Har ikke kjørt med han bakpå enda, regner med det vil gå greit. Blir bare at tyngdepunktet flytter seg litt bakover, passe på å ha avslappet og godt sittestilling. Nå kommer jeg til å prøve andre sykler også.

Virker som du ikke bor altfor langt unna heller. Jeg vurderte faktisk Lillestrøm også, men fikk vite at det var mange vikeplikt der og litt kronglete kjøring. Tenkte at vi (les: elevene med lærer) kommer til å kjøre i Oslo uansett, og mulig samme veier som oppkjøringsruter, så da tok jeg bare Risløkka. Er mulig jeg må utsette oppkjøringen min, så du kan få min bestilte time den 19. mai hvis du vil. :P :p

Ellers kan jeg si det kan være greit med ekstra lesning av teori og fagstoff. I tillegg til teoriboka er Full kontroll og Godt tenkt veldig bra. Twist of the wrist bør man få med seg (både bok og video). Liker du å se klipp på Youtube, kan jeg anbefale Cycle Cruza og Cager on two wheels. To morsomme karer som virker erfarne og kommer med gode tips, men alt sånt bør tas med klype salt.

Ønsker deg også lykke til på veien, og kanskje vi får delt erfaringer personlig også i framtida og ikke bare skriftlig her. :)
Kommer og går..

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av flonoen »

detvarvondtdet skrev:Sykkelen jeg skal kjøre på skolen er langt i fra det største man får, og jeg tror den er relativt "lett" og håndtere, men alikevel. Det er en Superduke 690. Noen her som kjører den selv?
690'en er nok ikke super, bare en vanlig duke :) 990 var superduke, nå er det 1290 som er superduke. Men 690 duke er en kjempekjekk sykkel, lettkjørt og leken. Snikendeugle og theHaugom kjører iallefall 690 duke her inne, sikkert mange fler også.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Må bare lufte ut noen tanker i dag. Har en uggen følelse i dag av en merkelig grunn. Skjelven og skremt på en måte. Skjønner ikke hvorfor. Ja, forrige gang var ikke helt som forventet, og alt ligger i psyken, men nå har jeg forberedt meg i en uke, kjøpt utstyr jeg er fornøyd med og var ganske godt humør i går med høy motivasjon. I dag har jeg liksom mistet lysten.

Men tenker det er bare nerver. Skal uansett ta en prat med læreren om utvikling og læreplan, så håper det blir bedre etterhvert. Har nå brukt masse tid, energi og penger på dette, så ville vært veldig synd å måtte gi opp så snart.

Tross alt, har jo nettopp startet og ikke kjørt en dritt enda. Trenger nok bare litt støtte og oppmuntring fra familie og venner (selv om det er kun søstera mi og onkel som vet for nå). Må huke tak i onkelen min hvertfall.

Nei, dette skal gå bra. Dype pust, huske alt jeg har lest og sett, og være bevisst. No turning back now.
Kommer og går..

Brukeravatar
Pyttis
Innlegg: 22
Registrert: 06 aug 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Yamaha R6 2006
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Pyttis »

Myst skrev:Må bare lufte ut noen tanker i dag. Har en uggen følelse i dag av en merkelig grunn. Skjelven og skremt på en måte. Skjønner ikke hvorfor. Ja, forrige gang var ikke helt som forventet, og alt ligger i psyken, men nå har jeg forberedt meg i en uke, kjøpt utstyr jeg er fornøyd med og var ganske godt humør i går med høy motivasjon. I dag har jeg liksom mistet lysten.

Men tenker det er bare nerver. Skal uansett ta en prat med læreren om utvikling og læreplan, så håper det blir bedre etterhvert. Har nå brukt masse tid, energi og penger på dette, så ville vært veldig synd å måtte gi opp så snart.

Tross alt, har jo nettopp startet og ikke kjørt en dritt enda. Trenger nok bare litt støtte og oppmuntring fra familie og venner (selv om det er kun søstera mi og onkel som vet for nå). Må huke tak i onkelen min hvertfall.

Nei, dette skal gå bra. Dype pust, huske alt jeg har lest og sett, og være bevisst. No turning back now.
Dette går så bra så ser du. :thumleft
Jeg trur alle føler litt på det du beskriver til tider i begynnelsen, men jeg lover deg det blir bedre. :D
Two wheels and heels

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av flonoen »

Går sikkert bra. Eg klare ikkje treffe folk med snøball på 3 meters avstand, allikevel klarer eg kjøre sykkel. Kan eg det, kan du og.

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Icetruck »

Haha, hva har snøballkasting med mc kjøring å gjøre? =; =;
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Tenker han mente at han ikke har helt kontroll på motorikk, sikting og/eller kontroll, men at kjøringen går bra likevel. :scratch

Takk likevel. Nå ble det innlgget skrevet gjennom 30-45 min tidsrom med tankegang og avbrytelser (sitter på jobb), så tankene endret seg litt fram til siste setningen.

Det er en typisk tendens jeg har og hatt i mange år: jeg overtenker/overanalyserer. Ikke få ting jeg har ødelagt ila livet ved å kun tenke for mye. Syns det er en viktig egenskap å ha og kunne sette hjernen i "frimodus". Det er også noe jeg bør trene på fremover. Lar tankene vandre litt fritt når jeg kjører bilen, men kun fordi jeg er såppass automatisert og har kontroll. Sykkelen krever 100% fokus og bevissthet.


Sur oppdatering(02/4-14 14:45): Nei nå er jeg hvertfall i dårlig i humør pga min overtenking og irritasjon over meg selv. Helt siden jeg oppdaget at hjelmen min er en utgått vare og jeg betalte ganske høy pris for den, så får jeg ikke ro i sinnet. Er selvsagt jeg selv som har driti meg ut, butikken bryr seg ikke om en vare er utgått, de har rett til å prise den som de vil, og er kundens ansvar å undersøke nok i forkant. Jeg får ikke gjort en dritt med det uansett nå, kan bare trøste meg med at den er en skikkelig kul hjelm (for min smak da) og kanskje den siste som bare jeg har. Da har jeg en god grunn til å ikke skade den hvertfall. Haha. :P :p
Kommer og går..

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av EasyRider »

Det viktigste med hjelm er jo at den sitter bra og du liker den.

Om den er årets eller fjorårets model har jo null betydning.

Når det gjelder øvelsekjøring og kjøretimer, så har alle en "dårlig dag på jobben".

Jeg er av den typen som blir fort irritert når jeg ikke får til ting. Og det ble noe banning inni hjelmen.
Men du kommer over det. se framover, øv på det du synes er vanskelig. det er ikke så lenge til mai nå :)
Og tro meg, den dagen du kan kjøre alene er magisk! :D :prop: :yeyeye
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av jongsanim »

Angående hjelmen: Ser at den har en videoanmeldelse hos Revzilla.com fra sommeren 2011, og da regner jeg med at den kom til Norge i 2012(?).

Vet ikke hvor mye du betalte for den, og om det var full pris eller rabattert pris, men jeg ville uansett tatt en prat med butikken om det... Det siste de (burde) ønske er en kunde som sitter igjen med en dårlig følelse etter handelen.

Personlig ville jeg sjekket produksjonsdato (skal stå inne i hjelmen et sted) for hvis den er produsert i 2012 og solgt i 2014, og så sier forhandlere selv at en hjelm skal byttes 5 år etter produksjon (noen sier etter salgsdato), kan man jo argumentere med at hjelmen kun har 3 års levetid ;)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

Myst skrev:Tenker han mente at han ikke har helt kontroll på motorikk, sikting og/eller kontroll, men at kjøringen går bra likevel. :scratch

Takk likevel. Nå ble det innlgget skrevet gjennom 30-45 min tidsrom med tankegang og avbrytelser (sitter på jobb), så tankene endret seg litt fram til siste setningen.

Det er en typisk tendens jeg har og hatt i mange år: jeg overtenker/overanalyserer. Ikke få ting jeg har ødelagt ila livet ved å kun tenke for mye. Syns det er en viktig egenskap å ha og kunne sette hjernen i "frimodus". Det er også noe jeg bør trene på fremover. Lar tankene vandre litt fritt når jeg kjører bilen, men kun fordi jeg er såppass automatisert og har kontroll. Sykkelen krever 100% fokus og bevissthet.


Sur oppdatering(02/4-14 14:45): Nei nå er jeg hvertfall i dårlig i humør pga min overtenking og irritasjon over meg selv. Helt siden jeg oppdaget at hjelmen min er en utgått vare og jeg betalte ganske høy pris for den, så får jeg ikke ro i sinnet. Er selvsagt jeg selv som har driti meg ut, butikken bryr seg ikke om en vare er utgått, de har rett til å prise den som de vil, og er kundens ansvar å undersøke nok i forkant. Jeg får ikke gjort en dritt med det uansett nå, kan bare trøste meg med at den er en skikkelig kul hjelm (for min smak da) og kanskje den siste som bare jeg har. Da har jeg en god grunn til å ikke skade den hvertfall. Haha. :P :p
En hjelm som ligger på lager innpakket i eske, forringes ikke.
Om du har funnet deg en hjelm som passer knotten din bra, og du i tillegg liker utseendet godt.
Har du ingen værdens grunn til å være i dårlig humør :-k Hjelmen var fin den
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar