Bør jeg selge sykkelen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av Tomgsx-r »

Jeg kom plutselig på en dag og dobbeltsjekke om sykkelen min hadde hatt storservice med ventilsjekk på 24 000 km som intervallet tilsier. Fikk med meg dokumentasjon på små servicer o.l. men ikke på 24 000 km. Sendte mail til vegvesenet, og fikk tilsendt eier historikken. Sykkelen har hatt sitt liv i nord norge, og forrige eier var fremdeles registrert med samme adresse.

Jeg ringte han, og spurte han om han hadde hatt denne gsx-r'n, og om han viste eller hadde dokument på ventilsjekk. Det ble helt rolig i andre enden, til slutt sa han "Har du den?". Ja, svarte jeg og undret meg om det var noe spesielt selv om den går i Rogaland nå. Da forklarte han at den hadde han solgt den videre oppe i nord, og ventilsjekk hadde han tatt. Men, kompisen til han som kjøpte den drepte seg på den sykkelen, og han trodde den var kondemnert for lengst.

Jeg ble litt paff, og takket for informasjonen om servicen. Har tenkt på dette her og sykkelen jeg kjører rundt med og står i garasjen min har en dødsulykke på seg.....

Ringte rundt og fant ut at det var forsikringselskap som har solgt den videre til mc forhandler igjen, og de har bygget den opp fra "scratch" og fikk tilsendt dokument på at rammen var sjekket men ingen skeivheter av noe slag.

Vet ikke om jeg greier og fortrenge dette når sesongen begynner igjen, og "slappe" av når jeg kjører. Er det noen som har noen råd? Vært borti noenlunne det samme?

Er dette noe en fortrenger eller er det noe som alltid kommer til og sitte i bakhodet? Bør jeg selge den og kjøpe en som jeg er 100 % sikker ikke har vært borti noen ulykker evnt. helt ny?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av Snikendeugle »

Hvem bygde den opp fra scratch? Regner med det var seriøs forhandler som fikk jobben ---
Tviler på at sykkelen knekker i to midt på motorveien :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av Jompa »

Skal ikke prøve meg som hobbypsykolog, men trur at dine tanker dreier seg om at sykkelen har vært i ei dødsulykke ?
Og at du tviler på om du trives lenger på sykkelen ?
Selv hadde jeg ikke kjøpt hverken sykkel eller noe annet kjøretøy som noen hadde omkommet i.
Ingen rasjonell årsak til min mening, det bare er sånn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Derfor er det særs viktig å sjekke opp historikken før kjøp. Både SVV og forsikringselskap pluss breg bør kontaktes før man skriver under på kontrakten.
Hos SVV får du også vite hvem som er tidligere eiere.
Om jeg hadde solgt..? Mest sannsynlig, men da kommer dilemmaet, skal du opplyse neste kjøper om historikken må du også regne med et vesentlig verditap.. Vanskelig dette.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av Tomgsx-r »

Ja, det er grunnet den har vært i dødsulykke. Og jeg tror ikke jeg har samvittighet til og selge uten og informere?

Men, det skal være sagt at på selve sykkelen kosmetisk og teknisk er det ingen verdens ting som tyder på den har vært i ulykke. Har hatt av hele kåpen når jeg byttet olje osv og ingen tegn til noen skader... Men, det setter spor når en får vite slik.....

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Jeg er helt enig i at du bør opplyse om dette til en eventuell kjøper, men ikke bruk det som et argument for at du MÅ selge for enhver pris.
Du selger for å få en nyere modell, annen type sykkel eller vil slutte å kjøre mc (gud forby) :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av hakhap »

Jeg tenker hvis du bytter den inn så trenger du ikke å nevne det, men hvis du selger privat synes jeg det må nevnes men ikke som en grunn til hvorfor du selger.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av simpson »

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å eie en sykkel som hadde vært med i en dødsulykke så lenge sykkelen er 100%
Jeg hadde heller ikke solgt sykkelen hvis du er fornøyd med den.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av jongsanim »

Sykkelen er sikkert i god stand og helt forsvarlig, og det er nok tanker/følelser som er utfordringen (meget forståelig dog).

Personlig ville jeg beholdt den, men dersom jeg skulle solgt ville jeg informert videre, uavhengig om det var til privat eller bedrift. Uansett er det sjanse for at neste eier finner ut av det på samme måte som deg, og du unner vel ingen den følelsen du sitter med nå? :)

Kipt at det ble slik, tenk det over og ta din beslutning.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av ojda »

Sorry men jeg synes dette blir litt "Girlie"
Hadde det vært en bekjent av deg, hadde det kansje vært litt annerledes.
Men en eller annen på motsatt kant av landet, nei vet du hva :[-X
Ser heller ingen grunn til å opplyse neste eier om at noen har tatt
kvelden på motorsykkelen.
Men en annen side av den saken er jo at sykkelen har vært kondemnert og bygget opp igjen.
Det bør neste eier opplyses om :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av Tomgsx-r »

Ja, jeg er kanskje litt pudding ojda :P :p

Blir vel til jeg beholder den, da jeg ikke unner noen andre "drapssykkelen". Nei, om en tar forhåndsregler og tenker på andre trafikkanter som tilbakestående så går det nok bra :roll

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av TomB »

Tomgsx-r skrev:Ja, jeg er kanskje litt pudding ojda :P :p

Blir vel til jeg beholder den, da jeg ikke unner noen andre "drapssykkelen". Nei, om en tar forhåndsregler og tenker på andre trafikkanter som tilbakestående så går det nok bra :roll
Drapsykkel? er det sykkelen som har drept noen, da ville jeg buret den inn.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av Snikendeugle »

For å si det sånn, alle tohjulinger er potensielle "drapsmaskiner", på lik linje som sykkelen din, så jeg hadde ikke lagt så mye tanker i det.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av ojda »

Forhåndsregler mot idioter kan vel være greit å ta uansett kjøretøyets tidligere
skjebne :-k
Var ikke ment for å stigmatisere, men tankegangen er bare så lite logisk for meg :redface
Noenturer til sommeren, så tror jeg nok GSX'n's historie er glemt :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bør jeg selge sykkelen?

Legg inn av kjellv »

Deler av storviltbørsa mi (låskassa og løpet) er fra en tysk mauserkarabin og har vært brukt av tyske soldater i Norge under andre verdenskrig. Historikken kjenner jeg naturligvis ikke til, annet enn at den ble igjen her i landet etter avvæpningen av nazistene i 1945. At jeg koser meg på hjortejakt med et drapsvåpen som kan ha drept Norske statsborgere vet jeg, men det er ikke børsa sin feil!

Jeg vet ikke om sammenligningen er reell, men for meg hadde det ikke hatt noen betydning om sykkelen min hadde hatt samme historikk som din. Jeg har alltid i tankene at MCen min er et potensielt drapsvåpen, og det gjør at jeg er mer skjerpet når jeg kjører den enn i bil.

Bruk vinteren og tenk deg om, se om du kan venne deg til disse tankene. Det viktigste momentet i mitt hode at det IKKE er sykkelen sin feil at en mann har drept seg på den. Det er enten han som led en plutselig død, eller andre trafikanter som ikke har vært tilstrekkelig skjerpet i trafikken!

Svar