Den store videotråden!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Den store videotråden!

Legg inn av Bjerknez »

Siden jeg har fått litt "dilla" eller sansen for såkalt action filming samt redigering av opptakene i etterkant så tenkte jeg kanskje at jeg kunne driste meg til å starte en "videotråd" slik at vi kan dele noen erfaringer med tanke på hva slags system man bruker og hvordan man etterbehandler videoer etc.

Jeg har den siste tiden gått fra og være helt grønn på videoredigering med Windows MovieMaker (eller hva det heter) til å bevege meg mot Adobe Premiere Elements 12 som jeg "forelsket" meg litt i. Desverre fant jeg noen svakheter med Premiere Elements jeg ikke likte og det ene var en veldig treig og klønete "tittel" funksjon som ikke fungerte optimalt. Det andre var at man ikke kan eksportere video mens man holder på med en annen, samt en del andre småting som jeg savnet, så jeg gikk deretter til storebroren Premiere pro CC som er dte jeg bruker i dag og har brukt dette i ca. to uker nå.

Jeg har også vert innom å testet programmer som Adobe After Effects/Davinci Resolve/Adobe Speedgrade etc. som er beregnet for litt mer hardcore justering av videoene. Men tro meg... Man kan justere det aller meste med Premiere Elements og ikke minst Premiere pro CC.

Sistnevnte (Premiere Pro CC) synes jeg er et genialt program. Det er rett og slett en skikkelig oppusset Premiere Elements med langt fler avanserte innstillinger etc. Nå har ikke jeg brukt så mange avanserte innstillinger ennå, men jeg vet hvordande skal brukes og jeg har forstått hvordan man jobber med Premiere pro CC og det synes jeg er befriende i seg selv. Jeg liker nå uansett og ha muligheten til å gjøre det meste med en videoene mine, selv om jeg ofte bare slenger på en tittel og noen fade inn/fade ut seanser. :)

Når det kommer til selve filmingen så har jeg i skrivende stund 2stk. GoPro Hero 3 Black Edition kameraer hvor en av dem er det nyeste Hero+. Jeg har også i skrivende stund bestillt meg Drift Ghost HD med ekstra batteri som skal monteres på hjelmen. Den ene GoPro'en skal jeg feste på brystet i en brystsele fra GoPro og den andre GoPro'en skal jeg feste på sykkelen rettet bakover. Siden Premiere Pro CC har en genial funksjon som heter "Multi camera source editing" så blir det latterlig enkelt og sette sammen en sluttvideo som viser hendelser fra alle kameraene. Har testet dette med noen videoer jeg har og det funker så bra at jeg nestenblir sittendeå fnise som en liten unge på julaften. :)

Når det gjelder strøm til kameraene så har jeg vert inne på dette tidligere her inne og har nå to eksterne batteribanker. Den ene på 6.000mAh og den andre på 12.000mAh. Disse to skal drive de to GoPro kameraene mine når jeg er på tur. Drift Ghost HD kjøpte jeg i hovedsak fordi batterikapasiteten var såpass bra (inntil tre timer på en opplading) og med to batterier så har jeg mer enn nok strøm til en dags etappe. Ekstern mikrofon skal også kjøpes og festes inni hjelmen. Det at prisen på Drift Ghost HD kun var 1.800,- hos actioncamera.no gjorde at jeg valgte å gi det en sjanse.

Her er forresten en liten uhøytidelig unboxing video av den siste batteribanken jeg bestillte fra Ebay:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lLQQaSGFkf4[/video]

Så det var mitt bidrag :)

Jeg er åpen får nye ideer så derfor hadde det vert fint om andre her inne kom med sine metoder og løsninger samt begrunner hvorfor. Det er jo uansett ikke noe fasitsvar maner ute etter her, men kanskje noen meningsutvekslinger og ikke minst en hyggelig videodiskusjonstråd hvos vi forresten også kan poste videoer etc.

Videoene jeg har tatt så langt kan sees på min Youtube kanal samt min blogg som dere finner link til i signaturen min under :)

EDIT:
Glemte å skrive at jeg også har bestillt meg en slik for litt bedre lyd:
http://www.zoom.co.jp/english/products/h1/" onclick="window.open(this.href);return false;

|
|
|
V

Svar