Speedometer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bsnen
Innlegg: 2
Registrert: 09 nov 2013, 07:42
Motorsykkelen din: bmw k 1200 gt

Speedometer

Legg inn av bsnen »

Jeg har bytta speedometer for å slippe å regne om fra miles. Er det noen som vet hvordan en stiller speedometer på bmw k1200 gt. I gamledager var det drill eller mixmaster, hva gjør en nå?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Speedometer

Legg inn av MGR1 »

Drill eller miksmaster har aldri vært noen brukbar metode. Det tar rett og slett for lang tid. F.eks. en 10000 km justering vil ta 40-50 timer med drill. Da har drillen brent opp for lenge siden. Du risikerer å ødelegge speedometeret også.

Er speedometeret mekanisk må du skru det opp og justere på rullene. Er det elektronisk må du ha en eller annen programvare og et grensesnitt. Evt. betale noen for å gjøre dette.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Speedometer

Legg inn av Intruder »

Har vært innom mange MC-forhandlere som garanterer kilometertallet som står på meteret..
Har de dekning for dette eller er det mest spill for galleriet...?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Speedometer

Legg inn av PCP »

Ja det er vel et godt spørsmål Intruder. Jeg vet ikke, men ville ikke blitt sjokkert om noen forhandlere strør litt lettvindt om seg med slike lovnader. På den annen side er jo service-historikk kanskje den beste indikatoren for hvorvidt km-stand er sannsynlig. Så dersom forhandler/verksted har fulgt sykkelen hele veien kan de relativt trygt garantere for km.

Til trådstarter så er det vel som MGR1 har sagt. Jeg har bare byttet instrumentpanel på noen biler, og da har jeg brukt mini-laptop/OBD-kontakten til å sette korrekt km-stand på det nye speedometeret. Har kun gjort det på VAG-biler, og der er det slik at man har ett forsøk til å sette km-standen, etter det kan den aldri endres igjen.
(Dvs, den kan jo det, men ikke med konvensjonelle metoder og normalt diagnose/programmeringsutstyr)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Speedometer

Legg inn av poulet_cavalier »

Fisking etter ulovligheter som første innlegg i et forum? :[-X
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38039
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Speedometer

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:Fisking etter ulovligheter som første innlegg i et forum? :[-X
Eller at trådstarter rett og slett vi ha km.visning i stedet og ber om hjelp til å få satt rett km. i det nye speedometeret. Dvs. miles-standen til rett km. stand på det nye speedometeret. .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Speedometer

Legg inn av sotOle »

Speedometeret på min Stelvio ble skiftet på garanti etter ca 10000km. Dette var før jeg kjøpte sykkelen. Siden hjernen min er enkelt kobla (økonomiutgave) kunne jeg ha tenkt meg å ha riktig antall km på det nye også, selv om det ikke er all verdens vanskelig å legge til 10K.
Men på forespørsel til forhandler var dette umulig å gjøre.
Jeg finner dette litt rart da jeg trodde at enhver kriminell med litt avansert mobil kunne dette. Ref. alle sakene i nyhetene for litt siden om justering av kjørelengder på bruktbiler og hvor enkelt dette skulle være.
Så hva er ståa?

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Speedometer

Legg inn av PCP »

Hvorfor Stelvio ikke tillater grunnjustering av nytt speedometer slik som på bilene jeg nevnte vet jeg ikke. Men hvis jeg roter til mitt ene forsøk og feks setter komma feil på ny KM, så kan ikke Møller heller gjøre noe med det, da må jeg enten kjøpe enda ett nytt instrumentpanel, eller sende det til kriminelle.

Forhandlere og verksteder tar normalt ikke på seg å knekke sikkerhetskoder eller bryte seg inn i slike styringsenheter. Det er jo bare enkelt dersom man har fått noen til å lage utstyr/programvare for å gjøre dette. Produsentene ønsker neppe at alle verkstedene enkelt kan justere KM på bilene/syklene heller, vil jeg tro. :-k

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Speedometer

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:
poulet_cavalier skrev:Fisking etter ulovligheter som første innlegg i et forum? :[-X
Eller at trådstarter rett og slett vi ha km.visning i stedet og ber om hjelp til å få satt rett km. i det nye speedometeret. Dvs. miles-standen til rett km. stand på det nye speedometeret. .
Bytter man speedometer er det vel bare å få skrevet den gamle km standen inn i serviceheftet + ta vare på det gamle speedometeret?

Om trådstarter genuint lurer på dette beklager jeg det krasse innlegget, men da ville han vel ha spurt litt anderledes?

.. og jeg har sett det samme spørsmålet i andre forum med litt forskjellige vinklinger - de blir som regel sett på som "snusk" og behandlet deretter.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Speedometer

Legg inn av Kjellrf »

På Citroen C5 (og sikkert andre) vil km stand på speedometeret automatisk bli stilt inn til det av speedometrene som hadde høyest km.stand. Veit ikke hvordan miles/km konvertering vil skje...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Speedometer

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har den her, bruker den på min K1300S, men vet ikke om den støtter det du spør etter:

http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/gs911" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Speedometer

Legg inn av PCP »

ZZR-Erling skrev:Jeg har den her, bruker den på min K1300S, men vet ikke om den støtter det du spør etter:

http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/gs911" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kommer ikke inn på siden som skal beskrive mer spesifikt hva den eventuelt kan gjøre av adaptions. Ser ut som det går mest i å kunne lese ut, logge, og slette feilkoder/service, men kan jo være mer.

På gamle BMW biler ble KM lagret i en EPROM-brikke i instrumentpanel, og jeg vet noen flyttet over kretskortet fra gammelt til nytt for å få med KM-stand. (Med de ble typisk byttet fordi dispalyet i eldre BMW hadde en tendens til å dø, så det gikk fra "7-segment"- tall til noen tilfeldige streker, alt annet var i orden)

Nye BMW (biler) lagrer såvidt jeg vet KM-stand i både instrument, "hovedhjerne/ECU" og muligens også sentral/body-kontroller, og det skal være mulig å oppdaterer nytt instrument fra disse andre enhetene. Det er dog bare noe jeg har blitt fortalt, har aldri sett eller prøvd det selv, og vet heller ikke om nye BMW MC følger noe av samme prinsipp. Kom bare til å tenke på det siden jeg ser av linken fra ZZR-Erling at MC'ene i alle fall tilsynelatende har separate kontrollere for Instrument, Central/body, og ECU.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Speedometer

Legg inn av sotOle »

PCP skrev:Hvorfor Stelvio ikke tillater grunnjustering av nytt speedometer slik som på bilene jeg nevnte vet jeg ikke. Men hvis jeg roter til mitt ene forsøk og feks setter komma feil på ny KM, så kan ikke Møller heller gjøre noe med det, da må jeg enten kjøpe enda ett nytt instrumentpanel, eller sende det til kriminelle.

Forhandlere og verksteder tar normalt ikke på seg å knekke sikkerhetskoder eller bryte seg inn i slike styringsenheter. Det er jo bare enkelt dersom man har fått noen til å lage utstyr/programvare for å gjøre dette. Produsentene ønsker neppe at alle verkstedene enkelt kan justere KM på bilene/syklene heller, vil jeg tro. :-k
Det var vel omtrent noe slikt jeg resonerte meg fram til også, men ble litt overrasket over at det tilsynelatende var så enkelt.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Speedometer

Legg inn av Kawagutten »

Går an ta kontakt med Simco og høre om dette. Simco, et av Nordens ledende firmaer på bilelektronikk, som jobber for både politiet, forsikringsselskaper og private for å rekonstruere elektronisk informasjon i biler.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar