AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 mar 2023, 18:42
Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 18:34 Men det finner dere jo uansett fort ut av :thumleft
Javisst.
Med den lange erfaringen jeg har med å kjøre med passasjer så er akkurat dette noe jeg ikke kommer til å bruke mer tid på enn å skrive dette innlegget ;) .
Må bare utdype at jeg ikke tviler på at det faktisk går å kjøre to på den. Kan kjøre to på en moped også. Jeg tenkte mer på sikkerhetsaspektet og ikke minst komforten. Å bunne en demper føles nok trolig ikke behagelig for spesielt passasjeren hvis man skulle treffe en dump. Eller hvis den slulle komprimere såpass i en sving at det ikke var mer å gå på. Altså sikkerhetsaspektet. At du klarer å kjøre den med to på tviler jeg overhodet ikke på. :)

Men da kjlrer man jo kanskje bare der etter evt.

Var bare et velmennende tips tatt fra en annen gizzi eier med samme sykkel :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 18:47 Var bare et velmennende tips tatt fra en annen gizzi eier med samme sykkel :)
Greit nok, for all del.
Men i all beskjedenhet så tror jeg kanskje jeg har mer erfaring på dette med passasjerkjøring enn Cutless og mange andre her på forumet...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 mar 2023, 18:51
Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 18:47 Var bare et velmennende tips tatt fra en annen gizzi eier med samme sykkel :)
Greit nok, for all del.
Men i all beskjedenhet så tror jeg kanskje jeg har mer erfaring på dette med passasjerkjøring enn Cutless og mange andre her på forumet...

:mk
Helt sikkert. Jeg tenkte som nevnt ikke på erfaringen din men på sikkerheten og ikke minst komforten for passasjeren. Men som nevnt, dette finner dere uansett fort ut av :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 18:54 Helt sikkert. Jeg tenkte som nevnt ikke på erfaringen din men på sikkerheten og ikke minst komforten for passasjeren. Men som nevnt, dette finner dere uansett fort ut av :thumleft
Det gjør vi nok helt sikkert, godeste Bjerknez.
Så da er vel dette temaet ferdigsnakka ;).

Og bare for å ha nevnt dette helt til slutt, kona var med på tur til Italia tur-retur på en Moto Guzzi Stelvio og hadde ingenting å klage på med sittekomforten og dempingen.
Det er all grunn til å tro at V7'ern ikke er veldig forskjellig fra den sykkelen. Ingen rapporter fra de som har erfaring fra kjøring med passasjer på V7 tyder på noe annet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 mar 2023, 19:02
Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 18:54
Helt sikkert. Jeg tenkte som nevnt ikke på erfaringen din men på sikkerheten og ikke minst komforten for passasjeren. Men som nevnt, dette finner dere uansett fort ut av :thumleft
Det gjør vi nok helt sikkert, godeste Bjerknez.
Så da er vel dette temaet ferdigsnakka ;).
Så absolutt. Var som nevnt bare et lite tips :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 19:23 Så absolutt. Var som nevnt bare et lite tips :)
;)
Takk, takk. Notert...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av ErikW »

Jøss, har dere lagt dere :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 07 mar 2023, 22:50 Jøss, har dere lagt dere :lol
Neida, jeg er våken vertfall :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av JohnnyTh »

Dette er vel to verdner som koliderer. Noen har sykkel for at de liker å kjøre og vil ha det praktisk. Andre er mest opptatt av hvordan de ser ut når de kjører. Ingen er vel helt i enden av skalaen. Selv er jeg 80% praktisk og 20% (kanskje 90%, jeg kjører jo tross alt GS:) hvordan sykkelen ser ut. AJ du er kanskje 70% praktisk? Og Bjerknez du er vel 95% på utseende?

Å diskutere om ting er fint eller ikke er nesten umulig. Beauty is in the eye of the beholder, sier de. Rocketen synes jeg selv er tøff, men den ødelegges litt av lyktene, som jeg synes gjør at den ser ut som en Chihuahua, med alt for store øyner som stikker ut. Og så ser den veldig upraktisk ut. Jeg kjører mye med passasjer så jeg har helt andre behov og om jeg liker utsendet på en sykkel har virkelig ingen betydning så lenge eieren liker den.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 08 mar 2023, 08:24 Selv er jeg 80% praktisk og 20% (kanskje 90%, jeg kjører jo tross alt GS:) hvordan sykkelen ser ut. AJ du er kanskje 70% praktisk? Og Bjerknez du er vel 95% på utseende?
Tja...
Mest praktisk vil jeg si. Og ergonomisk. Altså være "snill" mot kroppen slik at man kan kjøre langt og lenge. Også må sykkel ha gode muligheter for bagasjeløsninger siden sykkelen skal brukes til turer stor grad av frihet. Hvilket ofte betyr frihet til å sette opp et telt der det passer og er lov. Og ikke minst for å spare noen kroner på reisebudsjettet for oss som bryr oss om denslags.

Utseendet? Vel, jeg kan vel ikke akkurat påstå at jeg har hatt de peneste syklene, for å si det sånn. Alle har vært rimelig praktiske med unntak av Duke'en. Selv om den også kan brukes praktisk som de andre, noe jeg gjorde på fjorårets MCsiden treff.
Men den som har fått mest oppmerksomhet er Moto Guzzi Stelvio. Ingen skjønnhet i MC-verdenen. Men én sjelden "plante", som åpenbart mange var nysgjerrige på.
Samme med den første 1290'en, som det også var svært få av i 2015 da jeg kjøpte den, som en av de aller første her i landet.

V7 850 Special blir sånn sett den første MC'en jeg har som nok peker seg spesielt ut rent utseende- og designmessig og vil antakelig trekke til seg en blikk.
Men det gjenstår å se :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av pingvin »

JohnnyTh skrev: 08 mar 2023, 08:24 Dette er vel to verdner som koliderer. Noen har sykkel for at de liker å kjøre og vil ha det praktisk.
Du er selvfølgelig inne på noe.

Men personlig vil jeg ha i pose og sekk selv om innser vanskelig å få 6 av 6 både på utseendet og praktisk. Men vil ha bra score på begge. For meg er GS utelukket pga utseendet, vil ha en sykkel smiler av når åpner garasjeporten...selv om ikke en gang skal kjøre den. En av flere grunner til at solgte 890DukeR'en var at selv om fantastisk svingmaskin så manglet den litt sjel og ga meg aldri noe utseendemessig. Ikke slik at hadde lyst til å vaske den. Den var bare et verktøy.

Men kan vel også utelukke V7 rett og slett fordi vet ville bli frustrert over den moderate effekten og Rocket fordi for tungsvingt. Selv om synes begge er vellykkede estetisk. Nå går det kanskje mer på kjøreegenskaper enn praktisk men ting går litt over i hverandre. MV Agusta Superveloce 800 synes jeg er helt nydelig, kunne veldig godt tenke meg den men vet sittestillingen hadde tatt livet av ryggen min så også uaktuell for min del.

Viktig for meg mhp praktiske er at må sitte godt for lange dager i salen, ha nok krefter og gode kjøreegenskaper. Samt takle litt grus også.

Synes truffet bra med Scrambleren. Selvfølgelig subjektivt men vil gi den 6 av 6 på utseendet, husker den kom og dro inn på messa mest for å se på den og hatt lyst på siden. Litt usikker på terningkast på praktiske. Vindskjerming ikke den beste selv om OK med skjerm. Men klarer lange dager i salen og med min rygg er ikke det noe selvfølge. Kunne ønske litt mer effekt men egentlig bare tull, 90hk så har null å si for tid fra A til B og den er sterk som en okse. Bare at liker å kjenne det sparker litt. Kjøreegenskapene på asfalt selv ved inspirert kjøring er sjokkerende bra til å være jålesykkel med 21" framhjul og på norske veier ofte en fordel da svelger unna alt. Og bra på grus selv om må innrømme tatt det pent der. Så lyst til å gi en 5'er på praktiske hvor GS sikkert fortjener 6'er.

Så prosentfordelingsformelen fungere ikke helt for meg da 50/50 gir inntrykk av bare passe opptatt av utseendet og det praktiske.

PS! Mest praktiske kjøretøyet har er varebilen, uendelig bagasjeplass, bra rekkevidde, 4x4 så tar seg frem overalt, ekstremt bra vindskjerming, varme i seter og mye sikrere enn noen MC. Så om 100% praktisk tar jeg den.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 08 mar 2023, 09:56 Men kan vel også utelukke V7 rett og slett fordi vet ville bli frustrert over den moderate effekten og Rocket fordi for tungsvingt. Selv om synes begge er vellykkede estetisk.
Litt rart det der med motoreffekt.
Jeg eide i sin tid en Yamaha TDM 900. 897 kubikkcm og 86 HK. Ikke spesielt mye, men likevel overraskende kvikk og sterk, er min erfaring.
Samme med Moto Guzzi Stelvio'en. 1151 kubikkcm og 105 HK.
Prøvekjørte en Triumph Tiger 1200 bare noen dager før jeg endte opp med å velge Stelvio som min nye sykkel.
Tigeren hadde snaut 100 kubikk mer motor og ca. 30 HK mer, men virket faktisk merkbart sløvere, slik jeg opplevde den. Ikke hadde den særlig karakter heller. Faktisk ganske annerledes enn Triumph Tiger 1050'en jeg eide i sin tid.

Men ja, skal innrømme at jeg er litt spent på V7 850 motoren. Mange V7 eiere har visstnok blitt tildels svært overrasket over hvor god den, ikke minst hvor momentsterk den er.
Selv har jeg prøvekjørt V7 Stone kun noen få km. og det var ihvertfall en tur som overbeviste.
Ble også overrasket over forgjengeren V7 III med 750 motoren med 52 HK.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av pingvin »

Joda, du har helt rett, burde ikke dømme før kjørt V7en...kanskje må en tur opp til Hadeland ;) Og levde jo godt med 63hk og 654cc (690SMC) noen år selv om veldig lav vekt hjalp, den gikk jo bra!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av JohnnyTh »

pingvin skrev: 08 mar 2023, 09:56 Synes truffet bra med Scrambleren. Selvfølgelig subjektivt men vil gi den 6 av 6 på utseendet, husker den kom og dro inn på messa mest for å se på den og hatt lyst på siden. Litt usikker på terningkast på praktiske. Vindskjerming ikke den beste selv om OK med skjerm. Men klarer lange dager i salen og med min rygg er ikke det noe selvfølge. Kunne ønske litt mer effekt men egentlig bare tull, 90hk så har null å si for tid fra A til B og den er sterk som en okse. Bare at liker å kjenne det sparker litt. Kjøreegenskapene på asfalt selv ved inspirert kjøring er sjokkerende bra til å være jålesykkel med 21" framhjul og på norske veier ofte en fordel da svelger unna alt. Og bra på grus selv om må innrømme tatt det pent der. Så lyst til å gi en 5'er på praktiske hvor GS sikkert fortjener 6'er.

Så prosentfordelingsformelen fungere ikke helt for meg da 50/50 gir inntrykk av bare passe opptatt av utseendet og det praktiske.

PS! Mest praktiske kjøretøyet har er varebilen, uendelig bagasjeplass, bra rekkevidde, 4x4 så tar seg frem overalt, ekstremt bra vindskjerming, varme i seter og mye sikrere enn noen MC. Så om 100% praktisk tar jeg den.
Rart det der. Triumph Scrambler 1200 er en utrolig stilig sykkel, den scorer høyt på utseendet. Men praktisk er den ikke for meg. Ser ikke ut som den er godt egnet for passasjer og bagasjeløsningene ser begrenset ut. Ikke noe jeg ville brukt på langtur. Men på samme måte som om noe er pent eller ikke så er jo det som er praktisk for en person ikke nødvendigvis praktisk for noen andre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg gikk fra 160hk i Kawasakien og ned til 130 i BMWen. Merker at den mangler toppfarten, men i vanlig bruk så virker faktisk boxermotoren sprekere. Rart hva moment har å bety
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar