Det ble ikke så mye MC-kjøring som vi hadde lagt opp til i utgangspunktet denne sesongen, men noen lengre turer ble det likevel.
De mest minneverdige var turen til Geiranger (utvides neste sesong til å omfatte også 'Trollstigen' og Åndalsnes, kanskje også Molde og 'Atlanterhavsvien'...), Lysebotn og ikke minst Trollrally :)
Jeg skal ikke legge ut en hel haug bilder fra disse og andre turer, men fikk lyst til i hvert i hvert fall å fortelle litt fra Lysebotn-turen vår, som ble en morsomt og god opplevelse.
Her på ei nedover i det flott og svært varme sommerværet. Hva det heter der vi stanset og tok en lang pause husker jeg ikke nå, men det var en stor og fin plass med bensinstasjon, spisested og det hele...
Lysebotn_2-1.jpg~original.jpg
Det ble flere stopp på vei nedover, men få bilder mange steder. Men vi tok nå i hvert fall dette mens vi befant oss på Suleskarvegen - en meget anbefalingsverdig strekning å dure avgårde med MC på
Lysebotn_7.jpg~original.jpg
Vi dro hjemmefra sånn litt utpå dagen... var det en lørdag, tro...

: Nåja, husker ikke... Men samme det.
Vi var i hvert fall godt innlkjørte, for å si det slik etter å ha gjort ferdig siste etappen, Suleskarvegen, før vi tok sikte på overnatting.
Telt hadde vi ikke tatt med oss siden vi nærmest tok det for gitt at det var godt med overnattingsmuligheter da vi dro, i slutten av juli.
Og med
den innstillingen svingte vi inn på
Suleskard Fjellsenter for å leie ei hytte for natta.
Men det var et alt fullt belegg og vi ble anbefalt å stikke 'litt lenger ned i vegen' hvor det var en gård som hadde noen hytter til utleie...
På vei ut fra plassen ble vi møtt av en myndig kvinne som ga bestmt stopptegn til oss. Slitne som vi var tenkte vi at "nå er det vel noen som misliker lyden av MC" sånn utpå kvelden. Riktignok hadde vi lagt merke tila t par MC'er da vi kjørte inn på området, men tenkte ikke mer over det
da.
Vel, vi stoppet da damen tydelig tilkjennega at det var nettopp det hun ville, tok av oss hjelmene og bl møtt av en blid svensk stemme som sa at hun "visste at det ikke var flere 'stugor' ledige for hun og to andre hadde leid den siste".
Og så spurte hun vi ville bo hos dem siden de hadde mer enn nok sengeplass! Om vi tenkte oss lenge om før vi sa JA? Et sekund, kanskje?
Vi var sjeleglad og fant tonen med Berit, Siv og Göran med én gang.
Og dermed var det bare å parkere for natten ved siden av ekteparet Siv og Görans Kawaski VN2000 og Berits BMW 850...

:
Lysebotn_9.jpg
Etter en god natts søvn dro vi dagen etter til Lysebotn. Været var fortsatt strålende og første stopp var 'Ørneredet'...:
Lysebotn_10.jpg
Herfra er det utsikt rundt hele 'redet' som kan ta pusten fra en...:
Lysebotn_13.jpg
Lysebotn_12.jpg
Og syklene ble pent og pyntelig parkert på oppmerket MC parkering...:
Lysebotn_11.jpg
... mens førere og passasjerer kikket på ting & tang inne i 'Ørneredet'...
Lysebotn_15.jpg
Vel nede i Lysebotn etter å ha kjørt alle disse svingene og ikke mnst denne høyst spesielle tunnelen i 'bånn av bakken', var det tid til å slappe av og spise og drikke medbrakt. Vår nye svenske venner visste å ordne dette... :)
De traff også kjente fra hjemlandet i feriekøen...:
Lysebotn_18.jpg
Lysebotn er ikke et riktig så 'levende' "tettsted" som Geiranger og dermed ble vi ikke så veldig lenge og kjørte tilbake til hytta på Suleskar.
Turen oppover igjen var like spektakulær og kanskje et hakk mer utfordrende enn turen nedover. Man skal kjøre med sto hånd på disse veiene og vite å ha sykker'n i rett gi og slike ting. Stopper maskinen i f.eks. en sving med passasjer og full opppakning er det ikke sikkert at man greier å koordinere alt skal til for å holde seg på hjula...

1:
Uansett, både nedstigning og oppstigning gikk bra, også for den luftavkjølte BMW'en til Berit...
Så var vi tilbake til campinghytta og begynte å gjøre oss klar til avreise...
Lysebotn_20.jpg~original.jpg
Vi kjørte samme vei tilbake, dvs. Suleskarvegen, og her er vi på et av de høyeste punktene på vegen. Flott vær og flott kjøreforhold!
Vi kommer helt sikkert også til å ta turen neste år.
Kanskje noen blir med oss? Det hadde i så fall vært hyggelig :)
Lysebotn_21.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
