AJ Arena... 1290 på bedringens vei

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 21:36

dypen skrev:
02 okt 2019, 21:32
Hvorfor ikke, har du lyst, muligheten er der så klem på :thumleft
Vi får se hva som skjer...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 723
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av TGR » 02 okt 2019, 21:51

Kremt..... :sk? Det er noe besnærende med eldre rimelige sykler, uten særlig mye elektronikk med små grønne menn i, som er ferdig med barnesykdommer, og som kun har kjente svakheter med ditto velkjente løsninger. ;)

Men det er klart, det er ikke lett å snu seg trill rundt og snobbe ned. Da må man liksom mobilisere seg litt ... :crazy:

Anyways, håper KTMen blir frisk og rask fort :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 22:05

TGR skrev:
02 okt 2019, 21:51
Kremt..... :sk? Det er noe besnærende med eldre rimelige sykler, uten særlig mye elektronikk med små grønne menn i, som er ferdig med barnesykdommer, og som kun har kjente svakheter med ditto velkjente løsninger. ;)

Men det er klart, det er ikke lett å snu seg trill rundt og snobbe ned. Da må man liksom mobilisere seg litt ... :crazy:

Anyways, håper KTMen blir frisk og rask fort :thumleft
:knegg
Ser man på MC-historikken min fra 2006 (se signaturen...), så kan man lett forledes til å tro at "nedsnobbing" kan by på en og annen utfordring :P .
Kubikkesyken er nok rimelig synlig fra Yamaha TDM 900 til Triumph Tiger 1050 SE, videre til Moto Guzzi Stelvio 8V 1200 til mine to KTM 1290'er... ;) .

Hm... :-k
Kanskje min neste sykkel blir en BMW 1600?
Tru'kke det, gitt...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 312
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av dypen » 02 okt 2019, 23:06

BMW 1600 er jo en kjempemaskin :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 23:11

dypen skrev:
02 okt 2019, 23:06
BMW 1600 er jo en kjempemaskin :thumleft
Nåja...
Har hørt litt forskjellige erfaringer om hvor kjempemessig den faktisk er... :-k .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 723
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av TGR » 02 okt 2019, 23:16

AJ skrev:
02 okt 2019, 23:11
dypen skrev:
02 okt 2019, 23:06
BMW 1600 er jo en kjempemaskin :thumleft
Nåja...
Har hørt litt forskjellige erfaringer om hvor kjempemessig den faktisk er... :-k .
Ja, det har vel vært noen gearkasseproblemer på noen av dem.....
Men du burde jo få kjørt deg en tur med en LT. :twothumbs: :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 23:23

TGR skrev:
02 okt 2019, 23:16
Men du burde jo få kjørt deg en tur med en LT. :twothumbs: :twothumbs: :twothumbs:
:knegg
Kanskje det, gitt...

Men... nei, tru'kke det heller, gitt. Ganske sikkert veldig behagelig, men med fare for å være sedat og søvndyssende... :8-[ ?
Vet ikke... :confused :dontknow ;)

Nei... jeg får håpe 1290'en kommer til hektene igjen og kan vise hva hun er god for igjen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 723
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av TGR » 02 okt 2019, 23:52

AJ skrev:
02 okt 2019, 23:23
TGR skrev:
02 okt 2019, 23:16
Men du burde jo få kjørt deg en tur med en LT. :twothumbs: :twothumbs: :twothumbs:
:knegg
Kanskje det, gitt...

Men... nei, tru'kke det heller, gitt. Ganske sikkert veldig behagelig, men med fare for å være sedat og søvndyssende... :8-[ ?
Vet ikke... :confused :dontknow ;)

Nei... jeg får håpe 1290'en kommer til hektene igjen og kan vise hva hun er god for igjen.
Naturligvis må du få orden på ørkengeita di :)

Søvndyssende kan LTen være ja. Superbehagelig og avslappende på cruisecontroll. Perfekt å ha slik komfort tilgjengelig på tur. :thumleft

Men sedat, nix. Hva er det som gjør en mc artig å kjøre? For meg har det vært en kjapp styregeomtri, ei stiv ramme, gode fjæringskomponenter, og reale bremser. Med oppgradert fjæring, så har LT alt dette. Bortsett fra superpower og svær nedleggsvinkel da, naturligvis. Men den er hur lettsvingt som helst, og leverer 120 nm på 5250 rpm. Henger med på frisk kjøring, langt over hva lovens lange arm aksepterer :twothumbs:

Jeg har hatt en rekke slike fjellgeiter og ørkentroll. Gagiva Elephant 900, BMW R1100GS, 1150 GS og noen 1200 GS. Det var liksom greia mi etter at kroppen ikke fixer Ducatier og andre sportslige sykler no mer.

Men så oppdaget jeg LT i fjor. Kan ikke beskrives på en overbevisende måte, for det handler jo om den enkeltes opplevelse. Så det må prøves, en god tur, på morsomme norske svingete veier. Ferdig snakka :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2065
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av FredrikE24 » 03 okt 2019, 00:12

Etter å ha prøvd å henge på min kollega med sin K1600GTL i sommer så kan jeg si at den er svært så potent. Nå er han som fører den mot normalt rutinert og tar langturer på strak arm. Over tusen mil på under to ukers ferie feks. er imponerende.

For asfaltkjøring kunne jeg ikke se at han sleit med noe som helst og det var hardt og henge på han gjennom en hel dag med svært aktiv kjøring. Og når kvelden kommer og vi parkerer på hotellet, og et følge på noe over 10 sykler klyver av, stive og fæle hopper han av med en særs blid mine.
Han har vel hatt to stykk K1600GT, og nå en GTL. GTene ble byttet inn med over 100k på telleverket uten et feilslag.
Må innrømme at en K1600GT hadde vært noe og hatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 11 okt 2019, 10:32

Da kom det en mail, fra verkstedet om at ny kill-switch til sykkelen var bestilt og ventes inn til uka.
Jeg regner med at det er er hele enheten som skal byttes og ikke bare bryteren. Race-on enheten med killswitch og startknapp ble oppdatert for en stund tilbake og feilen som har oppstått tyder på at den utgåtte enheten er mointert på sykkelen min.
Problemet jeg opplevde er nøyaktig det samme som beskrives godt i denne tråden på advrider.com forumet:

https://advrider.com/f/threads/key-less ... m.1314842/

Så er det håp om at jeg kan ta årets siste tur fra Oslo og hjem igjen til uka :) .
Brukbar temp på torsdag og fredag, iflg. Yr. Regn på torsdag uten at det betyr så mye, men sol og opphold på fredag.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av mekkern » 11 okt 2019, 10:58

jeg stusset litt da det ikke er startsperre(rfid brikke) på indianeren-langt mindre "key-less"...men ser at det er greit å ha ting så enkelt som mulig ja... :sk?

Tror vi til slutt lager ting så avansert at det går til helvete av seg selv..
På jobb er "stasjonene" blitt så avanserte at de "produserer" feil grunnet at de er blitt for fintfølende. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 11 okt 2019, 11:17

Jeg innrømmer gjerne at jeg synes keyless på MC har sine fordeler. Som bl.a. at man slipper å bruke nøkkel for å åpne bensinlokket.
En behagelig, men likevel helt unødvendig komfortdetalj, når alt kommer til stykket.
Selvfølgelig er det også både behagelig og praktisk med en nøkkel man stort sett hele tiden kan ha trygt oppbevart i lomma på tur.
Men i det store og hele er vel keyless på MC en løsning på et "problem", som strengt tatt aldri har eksistert...
Kanskje heller det motsatte; "løsningen" gir rom for flere og mer kompliserte problemer, som ikke lar seg løse i veikanten, enn hva tilfelle er med konvensjonelle nøkler.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av ZZR-Erling » 11 okt 2019, 12:17

..min erfaring med 1600, er nesten utelukkende negativ, fra prøvekjøring til kolega som har hatt, og han kjører MYE. Han foretrekker Pan European, eller Gold Winge'n sin.
I utgangspunktet blir det feil for meg uansett, for den er alt for S V Æ R, (jeg synes jo også FJR er alt for svær, en kval å håndtere i svingene, er ikke gøy når jeg er vant til noe som er presist mye mer letthåndterlig og med snert i gassresponsen).
Men, som i den kategorien den er i er jo noe bra, men aerodynamikken ikke bra..det er turbulens rundt hodet uansett fra 90 og opp, også var den ruskete på alve turtall, det har de vel fått fiksa nu..vet ikke.
Lyden kunne vært prima, men det er en slags blaffrelyd jeg ikke blir vant med...jeg liker Gold Wing 1800 mye bedre!

Ja, også håper jeg biken din snart blir "sterk og klar" AJ!
Det er jo meldt mildere fremover, og tørker det opp, kan det hende det blir riktig så trivelig :roll
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29018
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 11 okt 2019, 13:24

ZZR-Erling skrev:
11 okt 2019, 12:17
Ja, også håper jeg biken din snart blir "sterk og klar" AJ!
Det er jo meldt mildere fremover, og tørker det opp, kan det hende det blir riktig så trivelig :roll
Blir nok "sterk og klar" igjen, ja :) .
Og enda bedre etter hvert som kilometerne ruller på, er min erfaring med den forrige 1290'en i hvert fall.
Tar litt til og en god del turer før disse syklene er skikkelig innkjørt :crazy: .

Beste sykkelen jeg har hatt tross problemene i fjor og nå altså i år, helt på tampen av sesongen.
Hos AMD hvor sykkelen er nå er det ledig vinterlagringsplass, fikk jeg bekreftet her om dagen.
Men blir været så bra som Yr mener blir det nok til at jeg henter den hjem til uka, hvis den er klar for nye tokt ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester