Skal gressklipperen lagres med full tank..?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Intruder »

Jeg lurer stadig--hver høst--på en ting og det er to ting-- om Stigaen skal lagres med full tank,halv eller uten bensin..
Har hørt at bensin er ferskvare,om jeg kjører`n helt tom er vel det problemet eliminert da jeg må fylle ferskvare fra bånn av til neste sesong ?
Men det kan vel bli mye kondensvann i en tom tank,og å få starta`n til våren kan jo da bli et problem da den dessverre ikke går på vann ?
Eller skal jeg kanskje stille dette spørsmålet til Stigaforhandleren ?
Har noen gode råd og peiling ? :-k :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Flattop »

Kondens kommer lettere i en tom tank. Problem.

Blyfri bensin har et additiv som kan felles ut under lagring. Dette kan gi deg litt vansker når du skal starte den om våren. Problem.


Velg den løsningen som du lettest klarer å hanske med neste gang det er Mc-sesong.
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av kjellv »

Hvis du bruker miljøbensin (alkylatbensin (Aspen el lignende)) fyller du tanken og setter den bort. Null problem til våren.
Hvis du bruker vanlig handelsbensin så tømmer du tanken, starter klipperen og lar den gå til den stopper. Det vil fortsatt være igjen litt bensin i flottørkammeret i forgasseren, men det gjør ikke så mye. Vanlig handelsbensin har mange elementer som kan tære på pakninger og membraner i forgasseren og redusere levetiden på forgasseren. Handelsbensin er dessuten ferskvare og holdbarhet garanteres ikke mer enn 3-4 mnd. Gammel bensin kan gi startproblemer. Spesielt totaktsbensin du har blandet selv!
Miljøbensin har beregnet levetid på 4 år.

(jeg er ikke Stigaforhandler, men Jonseredforhandler)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av GSF »

Stiga anbefaler at du kjører den tom for bensin før du setter den bort for vinteren.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av lasse_hansen »

Bare sånn kort innpå, hvis man tømmer tanken for bensin for vinteren.. Fyller tanken opp med vann? Problem løst??
Så tømmer man tanken og fyller på bensin om våren igjen. Det må vel løse alt av problemer her og der?? Ettersom når tanken er full av vann, så blir det vel ikke kondens? :-k :lol

Fra spøk til alvor, jeg har alltid levert sykkel til vinterlagring med full tank.. Men der står den nok varmt også, så da kunne den vel egentlig vært tom.. Har spurt mange forskjellige, så de gir forskjellige svar, alt fra full til tom tank.. Så det er vel bare å gjøre som man selv vil? Egentlig lønner det seg vel å ha full tank, for å slippe kondens og slikt?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av kjellv »

Så lenge temperaturen er relativt stabil er kondens ikke noe problem.
Kondens oppstår når temperaturen varierer, ved at fuktig luft kommer inn på tanken når temperaturen faller, kondenserer til dråper innvendig på tanken. Kondensering er størst jo nærmere null tempen blir. Når temperaturen stiger presses luft ut igjen, mens de kondenserte dråpene blir igjen. Så gjentar det hele seg gang på gang, og problemet vokser. Dråpene vokser og renner ned til bunnen av tanken, legger seg under bensinen fordi den er tyngre enn bensin.
Er tanken full av bensin er luftutvekslingen minimal, likeså kondenseringen.

...og til Lasse: Du må gjerne fylle tanken med kondens selv om du vil. Vi andre prøver helst å unngå det :lol

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av lasse_hansen »

kjellv skrev:Så lenge temperaturen er relativt stabil er kondens ikke noe problem.
Kondens oppstår når temperaturen varierer, ved at fuktig luft kommer inn på tanken når temperaturen faller, kondenserer til dråper innvendig på tanken. Kondensering er størst jo nærmere null tempen blir. Når temperaturen stiger presses luft ut igjen, mens de kondenserte dråpene blir igjen. Så gjentar det hele seg gang på gang, og problemet vokser. Dråpene vokser og renner ned til bunnen av tanken, legger seg under bensinen fordi den er tyngre enn bensin.
Er tanken full av bensin er luftutvekslingen minimal, likeså kondenseringen.

...og til Lasse: Du må gjerne fylle tanken med kondens selv om du vil. Vi andre prøver helst å unngå det :lol

Haha, kan med engang si at dette er noe jeg ikke har testa selv :P :p

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Intruder »

Hehe,bra svar Hansen..forresten er du i Sparta Amfi ? :eh hockey altså ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Jompa »

Gressklipperen lagres med akkurat så mye bensin som det er i tanken etter at du er ferdig med siste klipp om høsten.
Om den lagres ute eller inne betyr ingen ting, bare pass på at den er så langt unna vei og parkeringsplass at ikke, brøytebil/ høvel/hjullaster/traktor får satt klørne i den.
Neste sommer kan du trykke tre ganger på primeren, trekke tre ganger i startsnora og vips, så er det bare å klippe.
Om det blir en skitsommer uten klipping kan du bare la gressklippern ta en walkover til neste sommer igjen.
Bensina vil enda brenne som om den blei fylt på i går, forgasseren er helt sikkert ikke grodd igjen og kniven er like sløv som da du parkerte klipperen.

Tenk om Briggs & Stratton hadde laget mc-motorer.
Alltid lettstartet, aldri mer oljeskift og luftfilteret hadde man bare spylt av og til med hageslangen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Kawagutten »

Gikk det bra ved første oppstart i år har du muligens svaret der :-) Har hatt bensin stående på kanne over et halvt år som ikke ville tenne(prøvde å fyre opp med lighter) så bensin kvaliteten har vel forandret seg i de senere åra virker det som.
Det beste er vel å ha full tank over så kort tid som mulig spesielt med en gammel klipper der belegget i tanken er slitt bort.Har du nyere klipper er det kanskje bedre å kjøre den tom og drenere gasseren.Ellers så kan du lagre klipperen på samme måte som du lagrer mc`n så blir det nok bra :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Intruder »

En sommer lot jeg klipperen stå ute i regnvær i lengre tid,da var den umulig å starte og det var trengt inn vann på alle tenkelige og utenkelige steder...
Å fastslå dette kostet 800 kroner,men etter en disputt da jeg skulle kjøpe ny slapp jeg å betale.......... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Jompa »

Kawagutten skrev:Gikk det bra ved første oppstart i år har du muligens svaret der :-) Har hatt bensin stående på kanne over et halvt år som ikke ville tenne(prøvde å fyre opp med lighter) så bensin kvaliteten har vel forandret seg i de senere åra virker det som.
Det beste er vel å ha full tank over så kort tid som mulig spesielt med en gammel klipper der belegget i tanken er slitt bort.Har du nyere klipper er det kanskje bedre å kjøre den tom og drenere gasseren.Ellers så kan du lagre klipperen på samme måte som du lagrer mc`n så blir det nok bra :D

Jo da, jeg lagrer sykkeln på samme måte som gressklipperen, i garagen. Mørkt og kjølig.
Fyller opp tanken på sykkeln om høsten, så ruster den ikke inni.
Men om da har hatt ei kanne stående i ett halvt år og ikke fått fyr på innhildet, har det ihvertfall ikke vært bensin på kanna.
Og om det var sånn at bare de brennbare delene av bensina dunsta bort, hva blir det da igjen ??? Tungolje ?
Du kan sikkert lagre bensin på ei lukket kanne i 10 år uten at den blir merkbart dårligere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Ove »

Har ikke forska på emnet, men forstått at vanlig blyfri 95 oktan er tilsatt 5% etanol.
det er etanolen i bensinen som gjør den dårligere i lagringssammenheng. for etanolen binder seg til vannmolekyler
og senker bensinens evne til å antenne. Den holder da også mer vannmolekyler flytende i bensinen
og de får påvirke større deler av bensinsystemet med tæring/ irr-dannelse enn når allt vannet synker til bunns som
i bensin uten etanol.
Det finnes additiver å få kjøpt for å unngå problemer, de fleste outboard foretninger har dette.

Fyller alltid tanken full på MCen før lagring for å unngå problemer med kondensering.

Lagrer hjemme i isolert garasje så tempen forandrer seg sakte, har ikke hatt problemer.

Gressklipperen lever nok et dårligere liv må vel innrømmes.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av Kawagutten »

Jompa skrev:
Kawagutten skrev:Gikk det bra ved første oppstart i år har du muligens svaret der :-) Har hatt bensin stående på kanne over et halvt år som ikke ville tenne(prøvde å fyre opp med lighter) så bensin kvaliteten har vel forandret seg i de senere åra virker det som.
Det beste er vel å ha full tank over så kort tid som mulig spesielt med en gammel klipper der belegget i tanken er slitt bort.Har du nyere klipper er det kanskje bedre å kjøre den tom og drenere gasseren.Ellers så kan du lagre klipperen på samme måte som du lagrer mc`n så blir det nok bra :D

Jo da, jeg lagrer sykkeln på samme måte som gressklipperen, i garagen. Mørkt og kjølig.
Fyller opp tanken på sykkeln om høsten, så ruster den ikke inni.
Men om da har hatt ei kanne stående i ett halvt år og ikke fått fyr på innhildet, har det ihvertfall ikke vært bensin på kanna.
Og om det var sånn at bare de brennbare delene av bensina dunsta bort, hva blir det da igjen ??? Tungolje ?
Du kan sikkert lagre bensin på ei lukket kanne i 10 år uten at den blir merkbart dårligere.
Det var bensin jeg tappet av en motorsykkel tank så er sikker på at det var bensin på den ja.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Skal gressklipperen lagres med full tank..?

Legg inn av bm »

Har hørt og lest mange tips om gammel bensin, tomme tanker, halvfulle osv..
Har selv parkert alle mine bensin slukere med varierende innhold i tanken. Har aldri opplevd start problemer.
Det verste jeg har opplevet er å måtte dra ett par ganger ekstra i snora :prf
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar