Punktering - hva gjør man?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Punktering - hva gjør man?

Legg inn av dagkr »

Fant en spiker i dekket i dag på kveldsturen. Stod på bensinstasjon 2-3 mil hjemmefra og tenkte hva nå?

Var i ferd med å dra den ut, men tenkte at det var best å vente til jeg hadde noe å tette det med. Dama bak disken skjønte ikke spørsmålet om lappesaker til mc, og de sprayene stod at de var til fire hjuls kjøretøy. Ja, ja jeg kjøpte sånn spray for sikkerhetsskyld og kjørte til neste bensinstasjon. Samme svar der, og neste likeså og plutselig var to mil hjem blitt til en og dekket hadde fortsatt luft. Så jeg bestemte meg derfor å kjøre helt hjem og dra innom Biltema og kjøpe repair kit i morgen.

Hva tenker dere burde jeg bare sprayet guffe i hjulet (synes det er noe griseri)?
Eller er det bedre å gå for plugging av hullet?

Jeg synes også det er rart at man ikke har pluggesett på bensinstasjonene jeg var innom.

Så moralen er at om man ikke allerede har utstyr til å plugge dekket med på tur så kjøp det før punkteringen er et faktum for det er ikke å oppdrive overalt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av kjellv »

Få det plugget, enkelt og greit :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37936
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av AJ »

dagkr skrev: Eller er det bedre å gå for plugging av hullet?

Jeg synes også det er rart at man ikke har pluggesett på bensinstasjonene jeg var innom.

Så moralen er at om man ikke allerede har utstyr til å plugge dekket med på tur så kjøp det før punkteringen er et faktum for det er ikke å oppdrive overalt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gå for plugging.
Har hatt gode erfaringer med det etter to punkteringer.
Bilteama-settet har det du trenger.
Selv har jheg en håndpumpe i garasjen som er god nok til å pumpe opp hjulet til riktig og anbefalt lufttrykk (selv om det krever noe fysisk anstrengelse for å gjøre det... ;-) :-)å )
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av TheHaughom »

Plugging har funket fint for meg også på MC-dekk... Er noe forbanna dritt å legge om et skummet dekk.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av Flanker »

Pluggsett og minikompressor. To faste følgesvenner som alltid er med på tur. Og den dagen jeg glemmer dem kan du ta deg faen på at jeg punkterer... Bare venter på det :-!

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av jongsanim »

dagkr skrev: Jeg synes også det er rart at man ikke har pluggesett på bensinstasjonene jeg var innom.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hva mener du? Bensinstasjoner selger da kun pølser og flaxlodd? :lol

ZZR-Erling

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hadde du dratt ut spikeren, hadde neppe skumspray holdt. Plugg det.
Jeg tok et Biltema-pluggsett, og "minimerte det" og pakket bak venstre deksel, så det alltid er med..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet vertfall hva jeg ville gjort...

Ringt NAF og bedt dem komme og frakte sykkelen til nermeste MC verkested som har mitt dekk på lager og kjøpt nytt dekk og lagt om. Å vingle rundt på to hjul med plugget dekk hadde jeg nok ikke gjort.

Funker også dårlig og få fraktet sykkelen hjem tror jeg (så sant man ikke legger om dekk selv) for man må jo uansett frakte sykkelen til et verksted som legger om, så jeg hadde nok ringt NAF uansett. Hvis NAF dukker opp og dem plugger dekket på stedet så slipper man å betale noe som helst (hvis man er medlem) og da ville jeg etter dete kjørt sykkelen rett til et verksted og parkert den der og ringt dem dagen etterpå og bett dem bytte dekk på sykkelen.

Ja, jeg har god erfaring med plugging av dekk på bilen og jeg kjører faktisk andre året på plugget dekk uten problemer. Men skulle noe skje med et av dekkene på en MC så er man straks litt værre ute enn man er med en bil, så jeg ville nok ikke kjørt rundt med plugget dekk i det hele tatt, så sant jeg ikke absolutt måtte, men da sporenstreks rett til verksted. :thumleft

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av TBI81 »

Skum er fin nødløsning om ikke hullet er for stort. Kjørt flere hundre mil med skum faktisk når jeg tenker meg om. Aldri plugga. Nødløsning har alltid holdt til dekkbytte.

ZZR-Erling

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av ZZR-Erling »

TBI81 skrev:Skum er fin nødløsning om ikke hullet er for stort. Kjørt flere hundre mil med skum faktisk når jeg tenker meg om. Aldri plugga. Nødløsning har alltid holdt til dekkbytte.
..ja, skum holder som regel, men er spikeren liltt stor, holder det ikke..det er nemlig "testa" på en B-King oppe i Rødberg. Dekket ble plugget, og sågar kjørt på ACR i et slags "veddemål" etterpå..det holdt :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av RuneMC »

Pluggsett er fast inventar under setet nå. Oppdaget på første langturen med V-Strom'en for et par år siden det samme - at bensinstasjonene kun selger dekkskum (og forøvrig nybakte brød, pizza, pølser osv). Skum prøvde jeg mest fordi jeg ikke fant hullet, men det lakk fortsatt, så fikk plugget det når jeg kom fram (såpevann viste hvor det var hull). Pluggingen holdt til både tilbaketuren og en ukes jobbpendling før jeg fikk byttet dekk samtidig med en planlagt verkstedtime.

Har plugget tre bakdekk i min korte MC-karriere og erfaringen så langt er at det er fullgod reparasjon, som gjør at en kan fortsette å bruke dekket til neste dekkbytte. På ferietur er det også redningen for å komme videre framfor å vente timevis i veikanten på bergingsbil og kanskje måtte avbryte.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av Kawagutten »

Skum er siste nødløsning og skal mye til før jeg hadde brukt det.Har kjørt med skrue i dekket før og den fikk stå der til jeg kom til et verksted.Fikk også høre at det ikke er lov å plugge et mc dekk men at det som regel holder lenge.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:
TBI81 skrev:Skum er fin nødløsning om ikke hullet er for stort. Kjørt flere hundre mil med skum faktisk når jeg tenker meg om. Aldri plugga. Nødløsning har alltid holdt til dekkbytte.
..ja, skum holder som regel, men er spikeren liltt stor, holder det ikke..det er nemlig "testa" på en B-King oppe i Rødberg. Dekket ble plugget, og sågar kjørt på ACR i et slags "veddemål" etterpå..det holdt :)
Ja, det er klart om hullet er for stort. Da renner det vel bare rett ut.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av TheHaughom »

Bjerknez skrev:Jeg vet vertfall hva jeg ville gjort...

Ringt NAF og bedt dem komme og frakte sykkelen til nermeste MC verkested som har mitt dekk på lager og kjøpt nytt dekk og lagt om. Å vingle rundt på to hjul med plugget dekk hadde jeg nok ikke gjort.

Funker også dårlig og få fraktet sykkelen hjem tror jeg (så sant man ikke legger om dekk selv) for man må jo uansett frakte sykkelen til et verksted som legger om, så jeg hadde nok ringt NAF uansett. Hvis NAF dukker opp og dem plugger dekket på stedet så slipper man å betale noe som helst (hvis man er medlem) og da ville jeg etter dete kjørt sykkelen rett til et verksted og parkert den der og ringt dem dagen etterpå og bett dem bytte dekk på sykkelen.

Ja, jeg har god erfaring med plugging av dekk på bilen og jeg kjører faktisk andre året på plugget dekk uten problemer. Men skulle noe skje med et av dekkene på en MC så er man straks litt værre ute enn man er med en bil, så jeg ville nok ikke kjørt rundt med plugget dekk i det hele tatt, så sant jeg ikke absolutt måtte, men da sporenstreks rett til verksted. :thumleft
Om du frakter den hjem kan du jo bare ta av hjulet, hive det i bilen og ta turen til verkstedet.

Har kjørt noen 1000 km på plugget mc-dekk, og merket ikke forskjell...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Punktering - hva gjør man?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjørte en liten flintstein i dekket i Danmark i sommer. Selv denne lille flintsteinen er nok større en de fleste spiker, men plugging gikk helt fint og jeg kjører fremdeles på dette dekket.
Kjøp dere et pluggsett og ta det med. Ikke alltid det fungerer å ringe NAF. Selv i norge kan det være steder det tar lang tid for NAF å komme frem til.

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar