Vinterlagring sjekk-liste

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Vinterlagring sjekk-liste

Legg inn av erikh »

Hei

Fant denne på nettet og tenkte den var vært å dele. Kom gjerne med kommentarer på andre ting som burde vært gjort ifm vinterlagring, så legger jeg det inn så blir det vell en bra liste etterhvert som man kan ta med seg og krysse av ettersom man jober med sykklen :thumleft

1) Skift motorolje.
Varmkjør, tapp av all olje og skift filter. Fyll på ny olje av god kvalitet.
->Viktighet:Ganske høg. Gammel olje kan inneholde vann og syre, som kan forårsake korrosjon (rust) inne i motoren din.

2) Sjekk kjedet og begge drevene.
Rengjør og sett inn med nytt kjedefett/olje. Vask gjerne kjedet rent først i white spirit eller parafin.
->Viktighet: Lav. Dette kan du gjøre til våren, og et slitt kjede forverres ikke eller gjør annen skade om det står over vinteren.


3) Kjølevæske.
Sjekk at den tåler minst de temparaturer som du forventer og gjerne en del til. For dårlig kjølevæske forårsaker frostsprenging og kan bli uhyggelig dyrt. Å sjekke/skifte den er en rimelig og absolutt påkrevet forsikring. Gjelder selvsagt bare sykler som er vannkjølet.
->Viktighet: Svært høg. Et must!

4) Hjul og hjullagre.
Sjekk at lagrene ikke har slakk, og at de ruller lett uten knaselyder. Sjekk også at rykkavlastere er i orden, og vask og sett inn gummien her med silikon.
Smør lagre godt med fett. Sjekk også at alle eiker er tighte og uten slakk.
->Viktighet: Må jo gjøres av og til, og nå er en fin tid. Bedre enn å måtte drive med dette til våren når det kribler i gasshanda.....

5) Bremser.
Sjekk skivene for riper og sprekker, dersom du har flytende skiver så sjekk at de virkelig flyter. Sjekk at kaliper(e) er rene uten mye seig asfaltsprut. Vask gjerne med parafin. Sjekk/bytt bremseklosser.
->Viktighet: se over.


Nå er de verste grisejobbene gjort. På tide å vaske seg på hendene, og ta en siste tur på nærmeste bensinstasjon. Der skal du:
Kjøpe polervoks, nye tennplugger og gjerne en liten flaske batterivann.
Sjekke at dekkene har fullt lufttrykk. Legg deg gjerne litt over normaltrykket.
Fyll tanken helt opp.
Nå er det på tide å vaske sykkelen helt ren. Pass spesiellt på under skjermer og andre vanskelig tilgjengelige steder.
Hjem igjen.

6) Tøm forgasseren(e)
Forgasserene skal være tomme under lagring. Bensin som står i flottørkammeret har en lei tendens til å samle kondens og det dannes gjerne en gul korroksjonsring langs kanten der bensinen/vannet ligger. Denne ringen er svært uheldig, og vil senere kunne hindre flottøren i å bevege seg fritt og lage startvansker og fusking til våren.
Gjør slik: Dersom du har bunnskrue under forgasseren er jo saken grei, har du ikke det så steng krana, start sykkelen å la den gå rolig til den stopper av bensinmangel.
Ikke alle kraner kan stenges, noen har stilligene 'on'-'pri'-'res'. Dersom det er slik på din sykkel, så sett krana i 'on', ta av vacuumslangen fra motoren inn på krana, os kjør så motoren bensintom. Husk å sett på igjen slangen, du kan ha glemt til våren at du tok den av, og da er det ikke lette å starte.
->Viktighet: Svært stor.

7) Skift tennplugger.
Grunnen til at jeg har dette punktet så sent, er at mange sverger til å helle noen få dråper olje i hver sylinder og så dreie motoren noen ganger, før de setter inn de nye pluggene. Personlig har jeg aldri gjort det, og heller aldri opplevd problemer på grunn av det. Men som sagt mange sverger til å gjøre det, og da bør man gjøre det nå, slik at motoren ikke skal startes igjen i år.

8 ) Ta ut batteriet.
Etterfyll det med batterivann, bær det inn et sted hvor det aldri er kuldegrader, og gjerne et sted hvor du kan gi det en liten ladestund en gang i måneden utover vinteren.
Viktighet: Meget viktig.

9) Kos.
Polering, og shining. Kos deg.
->Viktighet: Absolutt viktig.

10) Parkér sykkelen.
Gjerne med en passe stor trekloss under motorblokka dersom du ikke har dobbelt støtte, altså bare enkel sidestøtte. Dette for å avlaste dekkene mest mulig. Et dekk som står under full last mange måneder vil få en liten 'flate' under, noe som er svært irritabelt, inntil den heldigvis forsvinner igjen etter noe bruk.
Ikke legg pressening over sykkelen, den samler masse kondens. Bruk heller et pledd eller teppe dersom du er redd for støv ol.
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterlagring sjekk-liste

Legg inn av jongsanim »

"Ikke legg pressening over sykkelen, den samler masse kondens. Bruk heller et pledd eller teppe dersom du er redd for støv ol."

Gjelder dette uavhengig av miljø sykkelen står i? Hvis den står i et åpent garasjeanlegg hvor temperaturen blir lav, og været påvirker miljøet?

Svar