Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av LoneRider »

PCP skrev:Så dersom vi forutsetter at gassrulle ikke ble vridd (hverken av seg selv, eller av sjåfør)
Jeg har selvsagt tenkt mye på dette, men føler meg helt sikker på at hendelsen ikke skyldes feilberegning eller ubevisst gasspådrag fra min side. Til det var turtallsøkningen altfor brå og voldsom. Og dette skjedde i et lyskryss i en fremmed by, så jeg kjørte ikke på autopilot.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av LoneRider »

Teknisk undersøkelse av sykkelen avslørte ingen feil, så enden på visa blir at alle unntagen undertegnede mener at uhellet skyldes nervøse rykninger i gassfingrene. Forhandler er heldigvis grei og lar meg bytte inn sykkelen jeg nettopp hadde kjøpt. Uansett årsak kunne jeg med mer erfaring antakelig å ha temmet uhyret under meg, så det vil nok være lurt å velge en mer tilgivende sykkel i første omgang. Det siste jeg vil er å havne på http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=1220" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av Relax »

Okay.,,,så et 100% svar her får man aldri .... dumt ..
Lurer på om de informerer ny eier av denne sykkelen om dette :scratch
"Do the right thing"

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av TBI81 »

Relax skrev:Okay.,,,så et 100% svar her får man aldri .... dumt ..
Lurer på om de informerer ny eier av denne sykkelen om dette :scratch
Det blir vel i tilfelle typisk "at uhellet skyldes nervøse rykninger" dessverre. Hadde håpet på en mer forklarende problemsøking. Synd de ikke fant ut av det ..

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av PCP »

LoneRider skrev:Teknisk undersøkelse av sykkelen avslørte ingen feil, så enden på visa blir at alle unntagen undertegnede mener at uhellet skyldes nervøse rykninger i gassfingrene. Forhandler er heldigvis grei og lar meg bytte inn sykkelen jeg nettopp hadde kjøpt. Uansett årsak kunne jeg med mer erfaring antakelig å ha temmet uhyret under meg, så det vil nok være lurt å velge en mer tilgivende sykkel i første omgang. Det siste jeg vil er å havne på http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=1220" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var jo litt synd, men kanskje ikke veldig overraskende... Som belyst tidligere i tråden snakker vi om noe som ligger veldig tett opp mot "umulig", rent teknisk, og det er en relativt enkel motorstyring som lagrer/logger svært lite eller ingenting. Så dersom ingen feil ligger inne, og man heller ikke greier å finne noen visuelle/mekaniske feil, eller gjenskape problemet, så blir det meget vanskelig å komme videre. Nevnte vel Toyota-sakene tidligere, hvor det har blitt brukt mange hundre millioner kroner på å finne ut om/hvordan/hvorfor biler gasser av seg selv, og ikke lar seg stoppe. Så er ikke nødvendigvis noen enkel oppgave, men den store forskjellen på disse sakene og en VFR er mengden elektronikk, samt at bilene mangler en fysisk/mekanisk direkte forbindelse mellom gassrulle og innsug-spjeld.

Selv har jeg aldri opplevd at noe kjøretøy gasser av seg selv, men jeg har derimot en god del erfaring med gass som henger seg opp. Feks var min aller første MC-erfaring på et vrak av en Jawa-90 (som bla manglet clutch og forbrems-wire), og jeg endte på bakhjulet inn i noen nypebusker hengende i styret med full gass. Er ikke 100% sikker på om gassen hang seg opp, eller om problemet var at jeg hang og dinglet etter gassrulla. Noen år senere hadde jeg en Suzuki GT100 som hadde en lei tendens til å henge seg opp på full gass om vinteren (her var det ingen retur-wire, og "forgasser-stempel" satt seg fast grunnet is). Ble etterhvert ganske god til å håndtere dette, men første gangen det skjedde på E18 ved avkjøringen til Asker fikk jeg nok litt panikk, det sladdet og slingret, så jeg hang meg fast som best jeg kunne, og det var bare flaks at villdyret roet seg ned før jeg veltet. Har opplevd dette i bil også (kjører veldig mange forskjellige biler da jeg jobber med det), har vært gamle biler med gass-wire, men senest bare for et par mnd siden hvor en Buddy El-bil hang seg opp på full gass. Klinte inn bremsen med venstre fot, og sparket på gassen med høyre i håp om at den skulle sprette opp igjen, noe den heldigvis gjorde. Motor kutter etterhvert ut å dra uansett hvis man bremser, men det tar noe sekunder, og den følelsen man får langt nedi magen akkurat i det øyeblikket det bare fortsetter å dra som bare helv*** (i den grad man kan si det om Buddy) når man slipper gassen, er utrolig ekkel!! :-)å

Men nok om det, de som fortsatt gidder å lese dette lurer sikkert på hvorfor jeg forteller disse vakre historiene, og det er bare for å fremheve at jeg ikke spør i noen "bedrevitersk", eller ovenfra ned tone, men tvert i mot selv har erfart at vi som mennesker og sjåfører noen ganger nok må innse at vi ikke har tilstrekkelige evner i visse overraskende situasjoner, og at vi nok kan være noe mer bevisstløse i gjerningsøyeblikket enn vi liker å tro. Det er veldig lett å sitte hjemme i sofaen, og si hva vi burde gjort, men en sjelden gang blir det noe annet ute i kampens hete.


Og det jeg da vil spørre om er om du i det hele tatt holder muligheten åpen for at du kan ha utelatt å positivt vri gassen hardt mot null-stoppen? På en MC blir det jo på en måte slik at hvis man ikke gjør noenting, så gir man mer gass, dersom sykkelen først begynner å akselerere på egen hånd. (Og at det var den som begynte er ikke så usannsynlig).

Vil hverken beskylde, eller kategorisk påstå noe, men vil likevel si det forundrer meg litt om du er helt 100% bevisst på hva du gjorde i en slik situasjon, for isåfall blir det nærliggende å spørre mer ubehagelige spørsmål som feks "hvorfor du ikke bare" trykket inn clutchen, eller sto på bakbremsen, eller vippet over stopp-knappen?

Til slutt vil jeg bare si at jeg håper du ikke tar deg nær av at jeg er litt kritisk, og "pirker" litt i historien her, men jeg syns det er en veldig interessant problemstilling både teknisk og mentalt. Og uansett syns jeg det var flott å høre at du ble hørt såpass at sykkelen blir byttet. For uavhengig av hva som er fasit her, og hva som har skjedd rent teknisk, så er det min mening at man blir en betydelig dårligere sjåfør hvis man ikke har tillit til, eller "stoler på" farkosten man er (skal være) herre over. Etter din opplevelse av dette har vel tilliten blitt brutt ganske kraftig.

Så lykke til med jakten på noe nytt! :thumleft

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av LoneRider »

PCP skrev:Og det jeg da vil spørre om er om du i det hele tatt holder muligheten åpen for at du kan ha utelatt å positivt vri gassen hardt mot null-stoppen?
Absolutt. Det jeg er sikker på er at jeg ikke aktivt ga så mye gass, men når det først skjedde var min reaksjon og håndtering av situasjonen preget av sjokk og manglende rutine. Så jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha håndtert situasjonen om jeg hadde greid å tenke klart da sykkelen gikk amok under meg.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av LoneRider »

TBI81 skrev:
Relax skrev:Lurer på om de informerer ny eier av denne sykkelen om dette :scratch
Antakelig ikke så lenge de utelukker feil på sykkelen.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av PCP »

LoneRider skrev:
PCP skrev:Og det jeg da vil spørre om er om du i det hele tatt holder muligheten åpen for at du kan ha utelatt å positivt vri gassen hardt mot null-stoppen?
Absolutt. Det jeg er sikker på er at jeg ikke aktivt ga så mye gass, men når det først skjedde var min reaksjon og håndtering av situasjonen preget av sjokk og manglende rutine. Så jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha håndtert situasjonen om jeg hadde greid å tenke klart da sykkelen gikk amok under meg.
Det er bra, og jeg tror de fleste av oss vil ha litt trøbbel med å tenke klart om noe sånt skjer, så det viktigste er jo at det gikk noenlunde bra til slutt! ;-)

Jeg tviler også sterkt på at butikken vil fortelle dette til noen, men vi får håpe, både for butikken og fremtidige eieres skyld at de bruker den litt, så de gjør seg så sikre som man innen rimelighetens grenser kan bli, på at noe liknende ikke vil skje igjen.

Hva slags sykkel blir det nå da LoneRider?

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)

Legg inn av LoneRider »

PCP skrev:Hva slags sykkel blir det nå da LoneRider?
Det blir nok en sykkel i samme gate men kanskje litt snillere som en mellomstasjon for å samle mer kjøreerfaring. Profilen blir oppdatert når valget er tatt. Takk for interessen og innspill :D

Svar