y-rør med katalysator

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
tom-tank
Innlegg: 4
Registrert: 01 aug 2013, 00:11
Motorsykkelen din: Din MC her

y-rør med katalysator

Legg inn av tom-tank »

etter ka æ har skjønt så e katalysatorens jobb å fjerne skadelige gassa og sånn fra eksosen, men det strupe jo røret.

æ har sett på et y-rør uten katalysator før meir effekt men dem koste jo flesk.
e det kje bare å knuse innmaten i det y-røret (med katalysator) som står der.
veit at det e litt jobb å få ut men det må jo være verd pengan?

e det nånn andre som har gjort det? e det nånn ulempe med det?
e snakk om på en r1

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: y-rør med katalysator

Legg inn av Snikendeugle »

Tja, om du ikke vil ha et godkjent orginalt anlegg du kan gå tilbake til om du skulle være så uheldig å måtte på teknisk kontroll så--- kjør på :) Skjære opp røra, borre ut all sperring og innmat så rørene blir "straight through", og sveis igjen eksosen tilslutt.

Standardanlegg som følger med sykkelen er somregel dyrere enn "effektanlegg".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: y-rør med katalysator

Legg inn av Geiroe »

Dersom du har katalysator, så har du vel innsprøyting, som igjen styres av sensorer, og en av de sitter som regel i katalysatoren. Det ettermarkeds Y-røret har vel tilpasset det slik at sensoren virker som den skal(gir tilbake den verdien den skal) slik at motoren går som den skal:)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: y-rør med katalysator

Legg inn av TheHaughom »

Pleier vel ikke være noen sensor i selve katalysatoren? Sitter som regel én lambdasensor i header pipe, og noen har også én til rett før endepotta? I alle fall det jeg har lagt merke til :p

Forøvrig justerer dem vel ikke noe basert på katalysator? Mulig jeg tar feil der (spesielt for de med doble sensorer). Jeg mener at de bare justerer AF ratio i "closed loop" - altså under 20% åpning. Dette for å møte utslippskrav osv.

Det største problemet slik jeg ser det er dersom du åpner eksosen, men ikke gir sykkelen en feitere blanding. Da vil den gå for magert.

Er vel også veldig begrenset hvor mye lambdasensorene justerer (i forhold til det de er kalibrert til)?

Nb: jeg er ikke noe ekspert, men siden jeg driver litt med RR-treninger og således optimalisering av sykkelen er jeg interessert i ny info :)
Selv har jeg fjernet katalysator, mappet om ECU og installert en lambda-kontroller. Sistnevnte eliminerer uttynningen av AF ratio i closed loop.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: y-rør med katalysator

Legg inn av Jompa »

Lambdasensoren sitter som du sier før katalysatoren og finjusterer innsprøytinga utifra den faktiske fobrenninga, som vil variere med temp, gaspådrag, belastning osv.
Den har bare ett begrenset arb.område og skal vel mest sørge for at eksosen blir så ren som mulig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar