Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 30 mai 2022, 20:13 Den dritten vi kjøper i norsk butikk er pgså produsert i kina eller andre lavkostland.
For det er kr som rår- butikker lever av billig inn dyrt ut. Moms betaler vi uansett.
Men jeg putter heller de få kronene jeg har til overs i egen lomme enn i andres.
Har forøvrig betalt millioner i skatt til a/s Norge i tillegg til alle andre skatter og avgifter som jeg har gitt fra meg. Om jeg sparer inn noen kroner på deler så skal faen ikke en eller annen kødd sitte på en høy hest og belære meg økonomi.
Amen :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Som de fleste vet så liker jeg å ha ting på stell når det kommer til å holde sykkelen vedlike når det kommer til vask og rengjøring. "Detailing" heter det visst når man tar dette litt lenger enn folk flest.

De siste årene har jeg testet en mengde bilpleieprodukter (som selvsagt også fungerer på motorsykkel) og det produktet jeg har testet som har flest bruksområder og som fungerer som bare det er "Scholl Nano".

Scholl Nano er et produkt som kommer på sprayflaske og kan da brukes til veldig mye. Den kan brukes i steden for en voks/forsegler ved å spraye på og tørke av. Den kan også påføres ved å spraye på våt (men ren) sykkel for så og skylle av med rikelige mengder vann og siden produktet blir aktivert av vann så får man på den måten en beskyttelse også.

Den er også fin og bruke på plastdetaljer for å mette plasten samt gi "orginalfargen" tilbake. Den kan selvsagt også brukes på felger og det meste av underlag. men aldri på varme deler.

Den kan også brukes på dekksidene for å få tilbake den sorte fargen der.

Så for dere som ikke har denne, så anbefaler jeg denne på det sterkeste :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av supersic »

kan det brukes på matt lakk?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1620
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Prøvde Rocket GT hos AGM i dag, artig opplevelse :D Ble først litt satt ut av sittestilling med beina framover men vendte meg fort til det og faktisk kjekt ved hard bremsing, lett å stå i mot med beina. Men litt usikker på hvor glad ryggen var så hadde nok blitt vanlig Rocket på meg.

Utrolig drag i midtregisteret, meningsløst å dra ut på giret, nesten så følte gikk dårligere på toppen? Men likevel ikke skremmende og stolte på at TC ville ta hånd om det om ga for mye gass.

Men lett å bli lurt, kom litt fort inn mot T-kryss da undervurderte farten...men bremsene var jo fantastiske så det var null problem :thumleft

Svingkjøring. Faktisk veldig fin på småsvingete vei men ble svingen skarpere protesterte den så måtte presse den ned. Så ikke sykkelen opp fra Lysebotn men for all del, er jo bare å ta det litt roligere og ikke prøve å gjøre sykkelen til noe den ikke er (motard i det tilfelle).

Virkelig artig å ha prøvd men Scrambleren er nok mer riktig valg for meg, godt vi er forskjellige :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 01 jun 2022, 21:26 Prøvde Rocket GT hos AGM i dag, artig opplevelse :D Ble først litt satt ut av sittestilling med beina framover men vendte meg fort til det og faktisk kjekt ved hard bremsing, lett å stå i mot med beina. Men litt usikker på hvor glad ryggen var så hadde nok blitt vanlig Rocket på meg.

Utrolig drag i midtregisteret, meningsløst å dra ut på giret, nesten så følte gikk dårligere på toppen? Men likevel ikke skremmende og stolte på at TC ville ta hånd om det om ga for mye gass.

Men lett å bli lurt, kom litt fort inn mot T-kryss da undervurderte farten...men bremsene var jo fantastiske så det var null problem :thumleft

Svingkjøring. Faktisk veldig fin på småsvingete vei men ble svingen skarpere protesterte den så måtte presse den ned. Så ikke sykkelen opp fra Lysebotn men for all del, er jo bare å ta det litt roligere og ikke prøve å gjøre sykkelen til noe den ikke er (motard i det tilfelle).

Virkelig artig å ha prøvd men Scrambleren er nok mer riktig valg for meg, godt vi er forskjellige :D
Hehe, artig. :twothumbs:

Jeg ser mange som kjører denne på youtube bruker den "feil". Rocket er ikke en MC man drar ut på girene. Den har bunndrag over alt og den drar rent helt ned mot nesten tomgangsturtall. Rundt 2-3.000 omdreininger er der jeg som oftest befinner meg og der har man krefter i bøtter og spann. Har aldri følt noe behov for å dra den ut på girene.

Dette er en power cruiser og ikke en plastrakett som må tynes. :thumleft

Eller er jeg enig med betrakningene dine. Det er nok ikke den beste for ryggen, men for meg fungerer den bedre enn S1000R. Din sykkel hadde vært super for min rygg :)

En ting er sikkert. Hvis du setter den i første og gir full gass og drar den helt ut på begge de to første girene før du slipper gassen så er du tøffere enn meg. Det draget skal jeg love deg er skremmende.

Men Rocket er en sykkel man må løre seg å kjøre. På en måte. Man setter den i tredje gir og da trenger man ikke bytte gir mer før man skal fylle bensin :lol

Men hvis ikke TC slo inn når du dro på i 1. 2. gir, så ga du ikke full gass :knegg
Sist redigert av Bjerknez den 02 jun 2022, 02:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 01 jun 2022, 17:35 kan det brukes på matt lakk?
Nei, den bør nok ikke brukes på matt lakk da den trolig tilfører noe glans. Du ødelegger nok ikke noe, men den tilfører litt glans. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Matt lakk er egentlig et helvete. Matt lakk blir blankere der det gnisses i mot og det er ingenting man gjøre for å rette opp i slike gnissemerker. Polere matt lakk er umulig og får man riper i matt lakk så får man ikke polert disse bort på skikkelig måte.

Man bør heller ikke bruke vanlig bilshampo på sykler med matt lakk da de fleste bilshampoene inneholder glansprodukter som tilfører noe glans.

Man får derimot kjøpt sjampoer beregnet for matt lakk som bør brukes.

Matt lakk ser på mange sykler stilig ut, men det er et rent helvete og holde pent over tid. Jeg hadde matt lakk på min Triumph Street Triple. Et sabla styr. Matt lakk kommer jeg aldri til å ha på en sykkel jeg eier igjen. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1620
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 01 jun 2022, 23:18 En ting er sikkert. Hvis du setter den i første og gir full gass og drar den helt ut på begge de to første girene før du slipper gassen så er du tøffere enn meg. Det draget skal jeg love deg er skremmende.

Men hvis ikke TC slo inn når du dro på i 1. 2. gir, så ga du ikke full gass :knegg
Ga ikke full gass på 1. gir i hvert fall. Og sier stoler på TC men erfaringen er at nok kjørt for lenge uten TC (og ABS for den saks skyld) så gasser (og bremser) som om ikke hadde det, altså holder litt igjen ubevisst. På 890en som hadde "alt" så jeg jo aldri noen ting lyse, ligger nok for mye i ryggraden til at i praksis gir full gass midtsvings og lar TCen ordne resten :-k

Mao. bruker TC/ABS kun som sikkerhetsnett ikke som "rider enhancement".
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg holder med deg i det du sier der :)

EGENTLIG har Rocket alt for mye krefter i forhold til hva majoriteten har behov for. Momentet er egentlig alt for voldsomt til at aktiv kjøring blir veldig "inkluderende". Man må liksom hele tiden passe på.

Men klart, på et og annet rettstrekke så er det gøy og teste den ut, men ellers så blir jo denne motoren aldri tynet på noe som helst måte. Rundt 2.000 omdreininger i 4 gir så glir man av gårde og har dem kreftene man trenger uten å gire. :)

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 496
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Snekker.edvin »

Screenshot_20220602-110401-614.png
Gratis med mest lest og brukt tråd
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Snekker.edvin skrev: 02 jun 2022, 11:05 Screenshot_20220602-110401-614.pngGratis med mest lest og brukt tråd
Er den mest lest?

Har ikke fulgt med på dette... men takk :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 01 jun 2022, 23:18

En ting er sikkert. Hvis du setter den i første og gir full gass og drar den helt ut på begge de to første girene før du slipper gassen så er du tøffere enn meg. Det draget skal jeg love deg er skremmende.

Men Rocket er en sykkel man må løre seg å kjøre. På en måte. Man setter den i tredje gir og da trenger man ikke bytte gir mer før man skal fylle bensin :lol

Men hvis ikke TC slo inn når du dro på i 1. 2. gir, så ga du ikke full gass :knegg
Hvorfor tør du ikke det? Er jo ikke akkurat banebrytende prestasjoner i akselerasjon på denne sykkelen.
Er jo maaange sykler som har bedre aks :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Den gjør vel 0-100 på 2.7 sekunder. Det er i teorien like bra som de raskeste serieproduserte syklene der ute som veier nærmere halvparten av det Rocket gjør. Den er jo ikke raskere når det kommer til toppfart og aksellerasjon over 100km/t (selv om den ikke er noen sinke der heller) men momentet på bakhjulet når man vrir på rulla virker skumlere og kommer mer brått enn kreftene man kjenner på feks. S1000R som er mer forutsigbare.

Nå kjlrer jo ikke jeg på bane heller, så langs landeveien der jeg kjører så føler jeg vel ikke noe stort behov for å utfordre den skjebnen. Jeg vet at sykkelen har et rått moment. Jeg trenger ikke teste dette.

Selvsagt har jeg hatt full gass flere ganger, men å holde gassen i water gjennom flere gir har jeg ikke gjort enda. Såpass selvbeherskelse føler jeg vel at jeg har. :)

Så "redd" er kanskje feil bruk av ord. "Bevisst" passer kanskje bedre?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av simpson »

Ikke misforstå, dette er ikke til forkleinelse av sykkelen din. Det er imponerende specs på den. Men poenget mitt er at det eneste du bør være redd for ved flatt jern er førerkortet.
Har kjørt Ducati Diavel, som oppgir omtrent samme 0-100, ett hår kjappere på papiret. Du blir slynga i vei med imponerende kraft, men ikke opplevd at det er skummelt, bare moro.
Hvis du ser på NM og kg, har jeg hatt sykler med mer NM pr. kg enn både Diavel og Rocket, med samme resultat. Som skutt ut med sprettert, men med fare for ukontrollert hjulløft i tillegg. Fantes ikke elektronikk på den sykkelen. Og der var det med litt mer respekt når det skulle fleskes til enn på nye sykler med antiwheelie og TC

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 02 jun 2022, 19:50 Ikke misforstå, dette er ikke til forkleinelse av sykkelen din. Det er imponerende specs på den. Men poenget mitt er at det eneste du bør være redd for ved flatt jern er førerkortet.
Har kjørt Ducati Diavel, som oppgir omtrent samme 0-100, ett hår kjappere på papiret. Du blir slynga i vei med imponerende kraft, men ikke opplevd at det er skummelt, bare moro.
Hvis du ser på NM og kg, har jeg hatt sykler med mer NM pr. kg enn både Diavel og Rocket, med samme resultat. Som skutt ut med sprettert, men med fare for ukontrollert hjulløft i tillegg. Fantes ikke elektronikk på den sykkelen. Og der var det med litt mer respekt når det skulle fleskes til enn på nye sykler med antiwheelie og TC
Jeg kjører en Rocket. Jeg er overhodet ikke redd for å føle meg klein med den sykkelen, så det bør du ikke tenke på :)

Jeg tror forskjellen ligger i at du har langt større erfaring med lignende sykler enn meg. Du har vel kjlrt en del på bane også?

S1000R var langt mindre "skremmende" enn Rocket'en synes jeg. Den var liksom lettere og mer forutsigbar på mange måter. Rocket er stor og tung, man sitter bredt med beina med bekna forran seg. Det alene merker jeg gir en ganske unaturlig sittestilling når man skal klinke til fra start.

Men jeg har notert at du ikke synes dette er skremmende. Mest trolig tror jeg det kommer av at du har langt større erfaring enn meg med såpass mye krefter. :thumleft

Svar