Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tja... en wifi modul, den TO220 kapsla saken kan være både spenningsregulator, triac, tyristor... elektrolyt-kondis og motstander :scratch
Ser ikke hva som sitter på det minste brettet der, men kanskje dette er en trådløs bryter med flere utganger?
Eller om det er eller skal på en microcontroller, kanskje "fjernstyrte potmetere" for å regulere små led-strips?

Edit: kanske de fire der er dioder... likeretter-bro.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 19 nov 2022, 18:37 Tja... en wifi modul, den TO220 kapsla saken kan være både spenningsregulator, triac, tyristor... elektrolyt-kondis og motstander :scratch
Ser ikke hva som sitter på det minste brettet der, men kanskje dette er en trådløs bryter med flere utganger?
Eller om det er eller skal på en microcontroller, kanskje "fjernstyrte potmetere" for å regulere små led-strips?
Du er ikke helt på jordet :thumleft

Det er en "modul" hvor man kan gi 5V eller 12V inn og 5V eller 12V ut, avhengig av om man har 5V eller 12V led strips. På mikrokontrolleren er det installert WLED som gjør at jeg kan styre led stripsene via app. Den lille blå saken du ser en er signalkonverter. Led stripsene trenger 5V data og mikrokontrolleren gir kun 3.3V signaler. Med denne kan man gjøre om 3.3V til 5V signal.

Den sorte saken er da en 5V spenningsregulator. Under kretskortet går det to tykke ledninger med 2.5mm2 tykkelse fra den ene til den andre enden. Jeg tipper man lett kan kjlre rundt 10 ampere gjennom denne modulen. (Ikke testet). :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Neste prosjekt er å montere en modifisert røykvarsler i furtebua. Den skal fungere slik at den kun er aktiv når jeg ikke er i kjelleren. Siden jeg driver med en del lodding etc. og det fort kan bli litt røyk mens jeg er der, så er det liten vits i at denne skal slå ut som også skal ha en storebror som befinner seg inne i huset som går av samtidig som denne ved opptagelse av røyk.

Når jeg er i kjelleren så har jeg alltid lyset på og planen er derfor og lage en krets som deaktiverer røykvarsleren så lenge lyset er på og aktiverer den når lyset er av.

Slik jeg ser det gjøres dette enkelt ved å koble på et rele etter batteriet i røykvarsleren som styres av en mikrokontroller og en sensor som leser lyset i rommet. På den måten kan jeg også sette den til å sende meg beskjed på telefonen npr alarmen går.

Sikkert flere metoder og gjlre dette på og rele er kanskje ikke den mest sofistikerte mpten, men kan hende jeg bare bruker en simpel optoisolator i steden feks.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Funker gjør det også :)
F855C1A7-BCDF-4DD4-B5AB-44DC4926680A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av dypen »

Smart patent, har selv opplevd røykvarsler som blir utløst av sliping.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 20 nov 2022, 17:17 Smart patent, har selv opplevd røykvarsler som blir utløst av sliping.
Ja, egentlig ganske simpelt og få til også. Kan også fikses enda enklere med en simpel bryter som man kobler i serie mellom batteri og røykvarsler. Alt man trenger er en avbitertang, el loddebolt og en bryter.

Men er jo morsommere med en mikrokontroller selvsagt. ;)

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Toalmar »

Usikker på om jeg ville latt lyset bestemme om den skulle være aktiv eller ikke. Hva om du glemmer lyset på når du forlater furtebua?
Kan kanskje styres med en bevegelses sensor,
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde nok satt en bryter i dørlåsen jeg da, helst en magnetbryter(eller induktiv giver) som "leser" enden på låsetappen.
Synes det er mer elegant.

Har du problemer med at røykvarsleren går av i tide og utide da?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Furtebua mi består av en mørk kjeller i et murhus uten vinduer. Når døren er igjen, selv midt på dagen er det bekmørkt der. Med lysene åslått blir det dagslys i hele kjelleren. Kjelleren kommer man kun til ved å gå ut av huset og inn en egen dør. Å glemme Å slukke lyset er ganske unaturlig. Derfor tror jeg det beste er å bruke lyset som en bryter.

Det med dørlåsen funker sikkert, men kompliserer unødvendig mye.

Det med bevegelsessensor har jeg testet en del tidligere og det fungerer dårlig. Man må ha en sensor som måler "human presence". Altså at den er aktiv så lenge det er bevegelse i rommet. Men problemet er at jeg sitter mye rolig. Slike sensorer er gode på og detektere bevegelse for så og utføre en handling, men Er ikke særlig pålitelig når det kommer til å registere tilstedeværelse over tid.

I mitt tillfelle er lyset det absolutt beste alternativet tror jeg. Eller bare en simpel bryter. Jeg har også kameraovervåkning i kjelleren og kan raskt sjekke via app om lyset skulle stå på. Uansett noe jeg aldri har glemt. Rett og slett fordi det er veldig unaturlig og glemme lyset i en ellers veldig mørk kjeller :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker at om du lodder så det blir så røykfullt at du løser ut røykvarsler bør du fikse et avtrekk. Nå vet jeg ikke om du lodder blyfritt eller ikke, men den loddedampen er ikke bra å inhalere i lengden.

Jeg bare klarer ikke helt å se problemet du har her?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

«Problem» har jeg vel aldri hatt. Hva er du ikke forstår? Så skal jeg prøve og forklare.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Dette er faktisk ikke noe problem i det hele tatt. En veldig enkel sak og fikse. Men det er mange måter å gjøre det på. Det med sensor i dørlåsen ser jeg på som en uhyre unødvendig innviklet løsning i mitt tillfelle.

Da er det jo mye enklere og bruke en lyssensor som i mitt tillfelle vil funke veldig bra. Når døren er igjen og lyset er av er det bekmørkt i kjelleren året rundt.

Men man kan jo bruke en optoisolator i steden for et rele selvsagt. En litt mer "sexy" metode kontra et rele. men uansett finnes det mange måter og fikse dette på :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet er vel om du tilstadighet løser ut røykvarsleren. Noe jeg ikke tror du gjør, så jeg klarer ikke helt å se nytten jeg altså :-k

Jeg tenker egentlig at man enklest setter en induktiv giver med innebygget driverkrets(som de fleste har) som man monterer i døra. Så trenger man 12V strømforsyning og et relé i serie så er problemet løst uten å ha brukt et eneste kretskort eller mikrokontroller.

Her har du to eksempler, et med åpen kollektorkobling og en 2-tråds. To tråds er det enkleste alternativet.
pnp2w.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 nov 2022, 17:20 Problemet er vel om du tilstadighet løser ut røykvarsleren. Noe jeg ikke tror du gjør, så jeg klarer ikke helt å se nytten jeg altså :-k

Jeg tenker egentlig at man enklest setter en induktiv giver med innebygget driverkrets(som de fleste har) som man monterer i døra. Så trenger man 12V strømforsyning og et relé i serie så er problemet løst uten å ha brukt et eneste kretskort eller mikrokontroller.

Her har du to eksempler, et med åpen kollektorkobling og en 2-tråds. To tråds er det enkleste alternativet.

pnp2w.PNG
Dette er jo ganske unødvendig inviklet for å løse et ganske simpelt problem spør du meg. Hvis jeg har forstått deg rett.

Du ser ikke nytten med en røykvarsler i en kjeller hvor det til tider står på batteriladere og er ellers ganske mye elektronikk? Det kan også hende jeg glemmer å slå av enheter etc. jeg er nemlig ikke i furtebua hver dag. Det kan gå dager før jeg befinner meg der. Da er det betryggende at det er en røykvarsler der.

Det er lavt under taket i kjelleren og ofte sitter jeg der nattestid. Da er kjipern om brannvarsleren går mens jeg sitter og lodder slik at kjærring og bikkje våkner midt på natten.

En LDR har jeg fra før, mikrokontroller har jeg også fra før. Har veldig mange. Da blir det enkleste å bruke noe jeg allerede har som feks, slps av på om det er mørkt/lyst i rommet. For kjelleren er nemlig alltid enten beksvart eller flombelyst. Det finnes ikke noe midt i mellom. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror vi ser helt forskjellig på den saken. Den induktive giverkretsen fikser man på minutter.
Jeg sier ikke at du skal droppe røykvarsler, jeg bare forstår ikke at litt lodderøyk skal løse ut røykvarsleren i utgangspunktet. Om røyken er så tett, så hadde jeg heller montert avtrekk for egen helse fremfor å deaktivere røykvarsleren.

Svar