Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av GSXR-Erling »

Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 656
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Nomade »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 03 apr 2024, 09:17 Du får slå til her @Bjerknez :)

https://www.xlmoto.no/product/batterila ... id-TEC-01G
Min får klare seg noen år til, men er nok ikke dum denne muligens. Dog er ikke den du linker til identisk med den kjellv la inn link til ser jeg. Uten at det bør ha stor betydning....?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 656
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Nomade »

Ser nå at det ikke er akkurat den samme, er nok beregnet for proffmarkedet den. Men den jeg linket til holder nok i lange baner for oss amatører :-)

https://optimate1.com/product/optimate- ... ?wcmlc=USD

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 03 apr 2024, 10:02 Ser nå at det ikke er akkurat den samme, er nok beregnet for proffmarkedet den. Men den jeg linket til holder nok i lange baner for oss amatører :-)

https://optimate1.com/product/optimate- ... ?wcmlc=USD
Ja, det gjør den helt sikkert :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

I dag skal jeg hente denne på posten :)

Fint å kunne stroppe knivene etter bruk så dem holder seg skarpe lenger.
eidestroppen.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Rha »

Stropping er bra, men syntes det ble for mye styr for min del.
Jeg har flere typer knivslipe utstyr, men den jeg bruker 99% av tiden er en fra work sharp. Dette står klar i skapet og jeg drar knivene noen drag på keramiske delen jevnlig. Har altid barberskarpe kniver. Kan annbefales
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 04 apr 2024, 09:14 Stropping er bra, men syntes det ble for mye styr for min del.
Jeg har flere typer knivslipe utstyr, men den jeg bruker 99% av tiden er en fra work sharp. Dette står klar i skapet og jeg drar knivene noen drag på keramiske delen jevnlig. Har altid barberskarpe kniver. Kan annbefales
Jeg har bestemt meg for å sende inn knivene mine til sliping en gang i året til en profesjonell (hvis jeg har brukt dem såpass at dem har blitt sløvere). Det koster meg 150 kroner pr. kniv. (3 kniver).

Dem trenger uansett neppe sliping en gang i året heller med mitt bruk. :)

Men ja, jeg har lest om disse Work Sharp sliperne. Men gidder ikke å styre med dette selv :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1059
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Domino »

Jeg har et Lansky brynesett som jeg er veldig fornøyd med. Tre bryner med ulik korning, og en jigg som holder kniven i konstant vinkel mot brynet. Det ligger et på Finn nå. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... 64465&ci=3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt et lignende sett tidligere, og fikk vel aldri noe greie på det. Sender jeg knivene til en proff en gang hvert andre år så slipper jeg vertfall å ødelegge knivene mine. Så bare stropper jeg dem selv etter hver gang jeg har brukt dem.

Har funnet ut at det er den enkleste løsningen for min del.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1059
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Domino »

Bruker du brynesettet rett, ødelegger du ikke knivene dine. Sjøl synes jeg det er greit å fikse uten å måtte vente på å få knivene tilbake ei eller to uker senere. Men fagfolk er jo fagfolk, som mannen sa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 04 apr 2024, 12:36 Bruker du brynesettet rett, ødelegger du ikke knivene dine. Sjøl synes jeg det er greit å fikse uten å måtte vente på å få knivene tilbake ei eller to uker senere. Men fagfolk er jo fagfolk, som mannen sa.
Jeg bruker knivene kanskje 5 ganger i året. Når jeg leverer dem til sliping så vil jeg neppe savne dem på en stund :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 04 apr 2024, 08:41 I dag skal jeg hente denne på posten :)

Fint å kunne stroppe knivene etter bruk så dem holder seg skarpe lenger.

eidestroppen.jpeg
I dag har jeg kjøpt babyolje som skal brukes til å klargjøre Eidestroppen i helgen :twothumbs:

Selgeren anbefaler å bruke varmepistol på læret når man påfører pastaen for so og gni pastaen skikkelig ned i læret med fingrene. Til slutt drypper man litt babyolje på toppen og masserer læret med pastaen slik at pastaen trekker mest mulig ned i læret.

Dette skal gjøres på alle de fire sidene av klossen, men da med forskjellig korning på pastaen på hver side. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

IMG_0460.jpeg
Årets første kaffe på Høk :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg skulle ta opp litt videofilming igjen når jeg er på tur og kanskje litt ellers også. Jeg har lenge synes at tradisjonelle kameraer som Gopro etc. har vært litt for dyre i forhold til hva man får og jeg har hatt problemer med festemuligheter, rystelser og vindstøy samt at kameravinkelen er satt så fort man har festet det etc.

Mesteparten av problemene nevnt over blir eliminert med Insta360 X3 kameraet da man kan sette det nærmest hvor som helst og tilte det slik man vil siden det filmer 360 grader og at man lett kan justere vinkel og en drøss annet i appen etterpå.

Det er også lettere og dele opptak med andre eller via sosiale medier etc.

Så derfor har jeg bestilt meg Insta360 X3 kamera med "Motorcycle Mounting Kit" og 2 ekstra batterier samt en hurtiglader for tre batterier. Ble jo ikke billig det heller og kameraet koster vel omtrent det samme som GoPro men er i mine lyne en mye bedre løsning av grunnene nevnt over.

Kameraet kostet 4.990, og tilleggsutstyret ca. 3.000 kroner. Så får vi se om dette blir en suksess :)

Svar