Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 01 jan 2023, 14:06
Bjerknez skrev: 01 jan 2023, 13:58 Jeg bruker EasyEda som er software direkte knyttet til JLCPCB som produserer kretskortene. Enklere blir det ikke. :)
Mange takk @Bjerknez !
:thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Det nye året er godt i gang og nå er det bare ett par måneder igjen til man kan begynne å tenke på vårvasken av Rocket'en. Føler at jeg gleder meg ekstra mye til sommerferien i år av en eller annen merkelig grunn. Kanskje fordi jeg har en sykkel som har bevist seg verdig vedrørende langkjøring og at jeg har plass til mye bagasje uten at jeg må være spesielt selektiv med hva jeg har med meg.

Jeg har bestemt meg 100% for at det blir sånn ca. En uke i Sverige til sommeren. Cutless skal også så vidt jeg vet slå seg med på denne turen hvis alt går i boks. JEG skal vertfall uansett på en rundtur i nabolandet! Det er noe med turen i fjor som ga mersmak. Kanskje fordi det bare var noe nytt? Også er det LITT (men bare litt....) fordi fartsgrensene er mer moderate i Sverige, og bøtesatsene er langt lavere. Prikkbelastning blir det heller ikke hvis jeg har forstått riktig. Jeg synes dette gir meg en mer avslappet og javn kjørestil.

Jeg liker det enkelt når jeg er på tur. Telt blir å dra den for langt, men enkle hytter, mat fra kebab sjapper, pils på kroa etc. samt hyggelige svensker. Jeg synes svensker flest er veldig imøtekommende i forhold til nordmenn. Litt mer beina på jorda.

Været kan jo jo strengt tatt ikke bli så mye værre enn i fjor da vi kjørte i MYE regn gjennom Sverige og i Norge. En ting er vestlandet, der regner det jo støtt uansett, men her lenger sør så er det uvanlig med så mye nedbør som det var i juli 2022. Å spesielt sør i sverige.

Jeg skal vurdere om jeg koster på meg quickshifter til sommeren. Jeg er ikke sikker på om jeg har behov for det, så det blir en vurdering jeg tar underveis hvor pris blir satt opp mot nytte. Med 2.500 kubikk og 165HK'er samt 220NM så må man ikke akkurat missbruke girshalteren.

Men dagene frem mot sommerferien merker jeg blir lange. Det er helt sikkert ;)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 06 jan 2023, 01:56 Jeg har bestemt meg 100% for at det blir sånn ca. En uke i Sverige til sommeren. Cutless skal også så vidt jeg vet slå seg med på denne turen hvis alt går i boks. JEG skal vertfall uansett på en rundtur i nabolandet! Det er noe med turen i fjor som ga mersmak. Kanskje fordi det bare var noe nytt? Også er det LITT (men bare litt....) fordi fartsgrensene er mer moderate i Sverige, og bøtesatsene er langt lavere. Prikkbelastning blir det heller ikke hvis jeg har forstått riktig. Jeg synes dette gir meg en mer avslappet og javn kjørestil.
Fikk DENNE OVERSIKTEN over bra MC veier i Sverige av svensk kollega. Ikke kjørt noen av de selv så kan ikke gå god for noe...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Denne så ikke dum ut :)

Skal ta en nærmere titt senere i dag :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Hadde besøk av en elektriker i går fra en høyst anerkjent kjede med lang fartstid i Norge som monterte et nytt netverksuttak på kontoret samt satt inn en ny kontakt.

I beltet hadde han et multimeter med blå farge og siden jeg synes det var litt kleint å spørre hvilket multimeter han hadde så tok jeg meg bryet med å jobbe litt med øynene for å finne nummeret som sto på det mens han holdt på. Jeg ble derimot ganske overrasket når jeg fikk øye på hvilket merke det var. Det sto nemlig Biltema på multimeteret!

Det var mye likt dette:
https://www.biltema.no/verktoy/maleverk ... 2000024214

Men det var tydelig godt brukt og ikke klin likt i utseendet, så det var sikkert gammelt. Jeg sto og tenkte på en naturlig infallsvinkel og sa "det multimeteret der har vært ute en vinternatt før ser jeg?" (Mulitmeteret var tydelig skadet, det var sprekk i glasset og var ganske herpet)

Ja, det har jeg hatt siden jeg begynte i jobben for 8 år siden sa han. Han brukte det daglig.

Jeg spilte litt dum og sa at jeg mente jeg hadde hørt noe om Fluke som vistnok skulle være bra. Han har et slikt multimeter i bilen sa han, men det var noe galt med det da displayet slo seg av og på. Det tok også mange uker fra dem leverte dem inn til dem fikk dem tilbake, så derfor hadde han alltid et billigere multimeter for hånden :lol :lol

En litt artig observasjon som sikkert ikke tegner et totalt bilde, men som ga meg et smil om munnen :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Men det er rart med det når man må låne ut Fluken sin til en elektriker når de skal gjøre noe annet enn å måle spenningen i et stikk(som er det normalt en elektriker gjør..).

Fikk du satt opp nytt nettverksuttak? Fikk du sertifiseringsmålinger på uttaket da? Elektrikere slurver stort her.. Dessverre får jeg gjerne si, så er også Fluke ledende i dette segmentet også.
Hvilken sambandsklasse ble det lagt opp til?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 09:45 Men det er rart med det når man må låne ut Fluken sin til en elektriker når de skal gjøre noe annet enn å måle spenningen i et stikk(som er det normalt en elektriker gjør..).

Fikk du satt opp nytt nettverksuttak? Fikk du sertifiseringsmålinger på uttaket da? Elektrikere slurver stort her.. Dessverre får jeg gjerne si, så er også Fluke ledende i dette segmentet også.
Hvilken sambandsklasse ble det lagt opp til?
jeg vet egentlig ikke hva det kalles. Jeg vet bare at jeg kobler pc'en rett til dette uttaket med kabel for å komme på nett. Ser ut som noe fiber greier. Veldig tynne stive kabler som vistnok ikke skulle bøyes for mye. Jeg kom meg på nett og det funker bra. Det er sertifisering nok for meg.

Kan ikke huske at jeg noen gang har fått noe sertifiseringspapirer på dette. Mulig bedrifter etc. har behov for dette?

Jeg vet at Fluke er bedre enn Biltema altså, bare så det er sagt, men i praksis så ser det ut til at selv de "store gutta" bruker billigere utstyr og i følge han tålte Biltema sitt mer juling enn Fluken han hadde. Denne hadde han vist sendt inn for reparasjon en del ganger fikk jeg intrykk av.

Han virket vertfall ikke som han var noe fan over Fluke. Men Han bruker det jo når det funker. Men som oftest så røsket han med seg det billige.

Jeg synes bare det var et artig observasjon, ikke noe annet :lol

Når det er sagt så hadde han neppe betalt for dette selv med egne penger. Arbeidsgiver har nok tatt den regningen. Jeg tipper også at det stilles noen krav til måleinstrumenter som gjør at dem MÅ bruke Fluke og noe sier meg at arbeidsgiver gir litt F*** siden han lar ansatte kjøpe multimeter på Biltema... Jeg tar sikkert feil, men jeg føler vel at det er en del ting her som skurrer litt. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 07 jan 2023, 09:57
FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 09:45 Men det er rart med det når man må låne ut Fluken sin til en elektriker når de skal gjøre noe annet enn å måle spenningen i et stikk(som er det normalt en elektriker gjør..).

Fikk du satt opp nytt nettverksuttak? Fikk du sertifiseringsmålinger på uttaket da? Elektrikere slurver stort her.. Dessverre får jeg gjerne si, så er også Fluke ledende i dette segmentet også.
Hvilken sambandsklasse ble det lagt opp til?
jeg vet egentlig ikke hva det kalles. Jeg vet bare at jeg kobler pc'en rett til dette uttaket med kabel for å komme på nett. Ser ut som noe fiber greier. Veldig tynne stive kabler som vistnok ikke skulle bøyes for mye. Jeg kom meg på nett og det funker bra. Det er sertifisering nok for meg.

Kan ikke huske at jeg noen gang har fått noe sertifiseringspapirer på dette. Mulig bedrifter etc. har behov for dette?

Jeg vet at Fluke er bedre enn Biltema altså, bare så det er sagt, men i praksis så ser det ut til at selv de "store gutta" bruker billigere utstyr og i følge han tålte Biltema sitt mer juling enn Fluken han hadde. Denne hadde han vist sendt inn for reparasjon en del ganger fikk jeg intrykk av.

Han virket vertfall ikke som han var noe fan over Fluke. Men Han bruker det jo når det funker. Men som oftest så røsket han med seg det billige.

Jeg synes bare det var et artig observasjon, ikke noe annet :lol

Når det er sagt så hadde han neppe betalt for dette selv med egne penger. Arbeidsgiver har nok tatt den regningen. Jeg tipper også at det stilles noen krav til måleinstrumenter som gjør at dem MÅ bruke Fluke og noe sier meg at arbeidsgiver gir litt F*** siden han lar ansatte kjøpe multimeter på Biltema... Jeg tar sikkert feil, men jeg føler vel at det er en del ting her som skurrer litt. :)
Du skal få samsvarserklæring på installasjonen. Vi brukte Fluke DTX-1800 til dette(sluttkontroll) på det meste(sambandsklasse D til F) da jeg jobbet med dette, også på fibersertifiseringer. Vi hadde imidlertid en enklere tester som het Fluke CableIQ for sambandsklasse D.
Jeg hadde ikke Fluke i jobben min utover de fra Fluke Networks den gang. Hadde et fra Elma, og hatet det. Privat hadde jeg selvfølgelig Fluke :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Whatever tenker nå jeg da egentlig. Tydelig at selv «proffe» får jobben gjort med utstyr fra Biltema. Problemet kommer ved evt. sertifiseringer som du sier.

Hae en del elektriker som flyr rundt på jobben også fra samme selskap. Dem driver og setter inn varmepumper og oppgraderer takbelysningen på lageret. Har enda tilgide og spotte mer enn EN Fluke. De fleste går rundt med noe som kalles CEM multimeter også har jeg sett noen grønne. Husker ikke navn. Men ligner veldig på dem man får kjøpt på Elma. Å det er egentlig Brymen. Men er da av eldre årgang.

Men men… samma det. Var bare en litt artig observasjon(er) jeg har gjort så langt. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det er vel samme for deg, men det er uproft av en installatør, og vi har snakket om "slett" arbeid fra håndverkere tidligere. Du skal ha et datapunkt på veggen og er fornøyd sålenge du får internett i uttaket, og det er ikke så vanskelig i utgangspunktet, men skal man overføre data på en dårlig overføring så får man treg overføring på grunn av behov for re-transmittering og dempning på høye frekvenser. Det er liksom her sertifiseringen, eller sluttkontrollen kommer inn.
Skal man drive med installasjon av elektroniske kommunikasjonssystemer i Norge skal man ha EKOM-papirer(tidligere TIA-sertifisering fra Post og teletilsynet) og dokumentere arbeidene sine på lik linje med at en elektriker leverer sluttkontroll på en elektrisk installasjon.

Jeg ser det i bransjen som jeg selv driver at alle slurver med dette og leverandører drar en grimase hver gang jeg banker kontrakten i bordet hvor det står tydelig hva de har av krav på dokumentasjon på EKOM-systemer i en leveranse. Nå er ikke internett i furtebua så kritisk, men jeg mener at du skal behandles likt som andre kunder med litt større installasjoner.
Elektrikere tror at ting blir enklere når spenningene er lave, det er helt motsatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 14:16 Ja, det er vel samme for deg, men det er uproft av en installatør, og vi har snakket om "slett" arbeid fra håndverkere tidligere. Du skal ha et datapunkt på veggen og er fornøyd sålenge du får internett i uttaket, og det er ikke så vanskelig i utgangspunktet, men skal man overføre data på en dårlig overføring så får man treg overføring på grunn av behov for re-transmittering og dempning på høye frekvenser. Det er liksom her sertifiseringen, eller sluttkontrollen kommer inn.
Skal man drive med installasjon av elektroniske kommunikasjonssystemer i Norge skal man ha EKOM-papirer(tidligere TIA-sertifisering fra Post og teletilsynet) og dokumentere arbeidene sine på lik linje med at en elektriker leverer sluttkontroll på en elektrisk installasjon.

Jeg ser det i bransjen som jeg selv driver at alle slurver med dette og drar en grimase hver gang jeg banker kontrakten i bordet hvor det står tydelig hva de har av krav på dokumentasjon på EKOM-systemer i en leveranse.
Elektrikere tror at ting blir enklere når spenningene er lave, det er helt motsatt.
Ja, at håndtverkerbransjen i mange tillfeller suger er jeg enig i. Har vel nevnt i fleng her inne vedrørende arbeider som rett og slett er slett utført. At denne installatøren vi snakker om her glemte å gi meg sertifiseringspapirer overrasker meg ikke. Men jeg kjenner at jeg ikke bryr meg heller. Han satt vertfall stikket samt nettverkskontakten riktig vei da og pp riktig rom. Ikke værst bare det :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 07 jan 2023, 14:23
FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 14:16 Ja, det er vel samme for deg, men det er uproft av en installatør, og vi har snakket om "slett" arbeid fra håndverkere tidligere. Du skal ha et datapunkt på veggen og er fornøyd sålenge du får internett i uttaket, og det er ikke så vanskelig i utgangspunktet, men skal man overføre data på en dårlig overføring så får man treg overføring på grunn av behov for re-transmittering og dempning på høye frekvenser. Det er liksom her sertifiseringen, eller sluttkontrollen kommer inn.
Skal man drive med installasjon av elektroniske kommunikasjonssystemer i Norge skal man ha EKOM-papirer(tidligere TIA-sertifisering fra Post og teletilsynet) og dokumentere arbeidene sine på lik linje med at en elektriker leverer sluttkontroll på en elektrisk installasjon.

Jeg ser det i bransjen som jeg selv driver at alle slurver med dette og drar en grimase hver gang jeg banker kontrakten i bordet hvor det står tydelig hva de har av krav på dokumentasjon på EKOM-systemer i en leveranse.
Elektrikere tror at ting blir enklere når spenningene er lave, det er helt motsatt.
Ja, at håndtverkerbransjen i mange tillfeller suger er jeg enig i. Har vel nevnt i fleng her inne vedrørende arbeider som rett og slett er slett utført. At denne installatøren vi snakker om her glemte å gi meg sertifiseringspapirer overrasker meg ikke. Men jeg kjenner at jeg ikke bryr meg heller. Han satt vertfall stikket samt nettverkskontakten riktig vei da og pp riktig rom. Ikke værst bare det :lol
Sannsynligvis har det ikke blitt gjort noen kontroll i det heletatt. Jeg har koblet en haug med uttak uten å gjennommåle privat. Også fiberoptiske linker, men profesjonelt ble alt dokumentert på rett måte.
Sist redigert av FredrikE24 den 07 jan 2023, 14:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 14:30
Bjerknez skrev: 07 jan 2023, 14:23
FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 14:16 Ja, det er vel samme for deg, men det er uproft av en installatør, og vi har snakket om "slett" arbeid fra håndverkere tidligere. Du skal ha et datapunkt på veggen og er fornøyd sålenge du får internett i uttaket, og det er ikke så vanskelig i utgangspunktet, men skal man overføre data på en dårlig overføring så får man treg overføring på grunn av behov for re-transmittering og dempning på høye frekvenser. Det er liksom her sertifiseringen, eller sluttkontrollen kommer inn.
Skal man drive med installasjon av elektroniske kommunikasjonssystemer i Norge skal man ha EKOM-papirer(tidligere TIA-sertifisering fra Post og teletilsynet) og dokumentere arbeidene sine på lik linje med at en elektriker leverer sluttkontroll på en elektrisk installasjon.

Jeg ser det i bransjen som jeg selv driver at alle slurver med dette og drar en grimase hver gang jeg banker kontrakten i bordet hvor det står tydelig hva de har av krav på dokumentasjon på EKOM-systemer i en leveranse.
Elektrikere tror at ting blir enklere når spenningene er lave, det er helt motsatt.
Ja, at håndtverkerbransjen i mange tillfeller suger er jeg enig i. Har vel nevnt i fleng her inne vedrørende arbeider som rett og slett er slett utført. At denne installatøren vi snakker om her glemte å gi meg sertifiseringspapirer overrasker meg ikke. Men jeg kjenner at jeg ikke bryr meg heller. Han satt vertfall stikket samt nettverkskontakten riktig vei da og pp riktig rom. Ikke værst bare det :lol
Sannsynligvis har det ikke blitt gjort noen kontroll i det heletatt.
Tviler ikke :lol

Intet nytt under solen altså :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Noen grunn til at du valgte å få en elektriker til å gjøre dette, fremfor at du gjorde det selv?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 jan 2023, 14:32 Noen grunn til at du valgte å få en elektriker til å gjøre dette, fremfor at du gjorde det selv?
Siden trolig var fiberkabel så tok jeg dette via Internett/TV leverandøren. Kostet ikke all verden. Stikket han monterte er jo 220V så måtte uansett ha en elektriker hit. Han tok derfor begge deler i samme slengen. :thumleft

Svar