Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått flyttet kretsen fra breadboard til et permanent kretskort. Nå gjenstår bare å få montert det i boksen, laget hull til power led i boksen samt hull til kabler som skal inn og ut av boksen :)
A80BB454-D247-44B2-B3C0-A95E37E1035B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Å der var rele boksen nesten klar. Nå mangler det bare og koble til vifteovnen til releet inne i boksen samt lage hull til kablene, så er jeg i mål. Blir spennende og se om denne blir mer pålitelig en den jeg kjøpte på clasern. Jeg er ganske sikker på det, og i tillegg har den jeg har laget temperatursensor som slår av kretsen hvis releet skulle bli for varmt, og jeg får også varsel på telefon og epost når noe er galt.
9BC4C0DB-DD72-4725-B8C9-A147CF546D8D.jpeg
D5C142DE-2BF6-4787-AEFF-D0B0A3378909.jpeg
6433B9B0-F077-47ED-9C2D-88149EEA0A3C.jpeg
AF77C825-6AC5-413C-BD2C-40505A6B24DD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Har en slik Kina-sak på kjøttakvariet mitt med en 1000watts varmeelement på. Kjører on/off regulering med justerbar dutycycle med en PID-regulator programmert i en mikrokontroller og en temperaturføler til denne. Skal holde kjøtt og andre ting på stabil temperatur i vannbad.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 mar 2021, 21:21 Har en slik Kina-sak på kjøttakvariet mitt med en 1000watts varmeelement på. Kjører on/off regulering med justerbar dutycycle med en PID-regulator programmert i en mikrokontroller og en temperaturføler til denne. Skal holde kjøtt og andre ting på stabil temperatur i vannbad.
Tøft. Du er sikkert klar over det, men IKKE bruk disse releene opp mot maks rating. 20 ampere versjonen bruker en Triac som ikke er ratet for mer enn 12 ampere. 40 ampere versjonen koster bare noen få kronestykker mer, så jeg kjøper vertfall denne. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Er den på 40 jeg har, men drar kun 1000watt, så er ikke så gæli! Triac er fint, men den har sine begrensninger man skal tenke på rent sikkerhetsmessig. Særlig når man roter med lavspent. Det største jeg har brukt Triac til var puls-regulering av tre 80kW varmekolber. Da på 400V 3-fas. Elektrisk varmeeffekt installert totalt var 1MW. Så skal vann i tanken kolbene er installert ligge på 110 grader stabilt for avgassing. Da er Triac fint til å finregulere på når man har nådd korrekt temperatur. Det er lurt å ha forankoblet mekanisk brytning også, i form av relé/kontaktor om man ikke enkelt kan nappe ut strømmen selvfølgelig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 mar 2021, 22:34 Er den på 40 jeg har, men drar kun 1000watt, så er ikke så gæli! Triac er fint, men den har sine begrensninger man skal tenke på rent sikkerhetsmessig. Særlig når man roter med lavspent. Det største jeg har brukt Triac til var puls-regulering av tre 80kW varmekolber. Da på 400V 3-fas. Elektrisk varmeeffekt installert totalt var 1MW. Så skal vann i tanken kolbene er installert ligge på 110 grader stabilt for avgassing. Da er Triac fint til å finregulere på når man har nådd korrekt temperatur. Det er lurt å ha forankoblet mekanisk brytning også, i form av relé/kontaktor om man ikke enkelt kan nappe ut strømmen selvfølgelig.
1000 watt er jo ingenting for en slik så vidt jeg har sett så langt. Den på 40 ampere kan nok trolig fint pressen opp mot 30 ampere. Men tror ikke jeg ville gjort dette uten å bygge inn en del sikkerhet.

Denne karen brukte ne slik. Han brukte en 25 ampere versjon til å switche 22 ampere:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Å her har du en som går litt i dybden og åpner en slik:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da fikk jeg vertfall testet sikkerhetsmekanismen vedrørende dette releet og jeg kan ikke annet gjøre enn å gi det strykkarakter. Min 2000W vifteovn gjorda at releet ratet for 40 ampere fikk en veldig høy temperatur. Jeg nådde 60 grader på under 5 minutter og temperaturen var stadig stigende.

Nå ble jeg veldig usikker og når det kommer til kinakopi releer så må jeg bare fraråde disse. Disse føles ikke trygge ut i det hele tatt, og jeg er nesten overrasket over at du fredrik24 tør og bruke disse. Det er første gangen jeg har brukt kinakopi innen elektronikk som jeg ved første test slett ikke stolte på.

Nå skal jeg teste og øke temperaturgrensen og se hvor høyt den faktisk går. Det overrasker meg ikke om temperaturen bare vil stige yttelrligere og smelte slik som den i videoen over. Jeg kommer ikke til å dra den så langt, men stopper den på 100 grader. Uansett om den skulle holde seg stabil ett sted over 60 grader så anser jeg dette releet som rent søppel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har ovnen stått på i en time og dette blir så varmt at disse skal jeg kaste rett i søppla. Selv med kun 25% av det den er ratet for. Denne må minst ha en heatsink på størrelse med en laptop for å holde temperaturen.

SÅ jeg tror jeg skal bestille meg et "vanlig" rele som takler 10 ampere og 220V i steden. De små modulene man normalt bruker rundt Arduino etc. kan i teorien brukes og jeg tror dem er tryggere, men jeg vil nå bestille meg ekte vare og et skikkelig rele, for denne vifteovnen bruker jeg hele tiden og det er viktig at denne er safe.

Ellers så fungerte sikkerhetsmekanismen og det andre helt supert. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg kjøpt meg et "vanlig" rele ratet for 30 ampere 230V som kan slås av/på med 5v.

Fredrik24: Hvis du vil ha 2stk. Solid state releer så skal du få dem, mot at du betaler frakt eller evt. kommer innom :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

SSR blir varme av rent fysiske årsaker. Det ligger i dens natur! Mitt råd er å montere relé på kjøleplate med termisk pasta mellom. Så sjekker du mekanisk overflatetemperatur etter dette. Nevnte 80kW varmekolber med SSR(Triac) kjøpte jeg fra Carlo Gavazzi og hadde store kjøleribber for dette.

Nå bruker du SSR for kontinuerlig belastning, jeg bruker det for finregulering av vedlikeholdsvarme i et system med stor termisk treghet. Jeg skrur praktisk talt SSR av og på flere ganger i sekundet om regulator ser behovet. Ellers er det typisk 10-15 sekunder på og 40-50 sekunder av.

Kjøling er imidlertid dyrt. Kjøleplata på disse SSRene er ikke akkurat heftig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 mar 2021, 11:29 SSR blir varme av rent fysiske årsaker. Det ligger i dens natur! Mitt råd er å montere relé på kjøleplate med termisk pasta mellom. Så sjekker du mekanisk overflatetemperatur etter dette. Nevnte 80kW varmekolber med SSR(Triac) kjøpte jeg fra Carlo Gavazzi og hadde store kjøleribber for dette.

Nå bruker su SSR for kontinuerlig belastning, jeg bruker det for finregulering av vedlikeholdsvarme. Jeg skrue praktisk talt SSR av og på flere ganger i sekundet om regulator ser behovet.

Kjøling er imidlertid dyrt. Kjøleplata på disse SSRene er ikke akkurat heftig.
Jada, jeg er klar over at dem utvikler varme, men når plastikken rundt releet blir over 80 grader når man kun belaster den 25% av maks rating så ser jeg et slikt rele som helt feil når man skal slå av på vifteovner. Vifteovnen i kjelleren sto på i en time og da begynte det å lukte svidd/brent. Siden dette er AC releer så klarer jeg heller ikke å finne hva annet JEG skulle bruke disse til. Hadde det vært DC releer hadde jeg nok funnet på noe.

Her ser du limet smelter rundt temperatursensoren:
09BAE1AD-0022-48B4-8BA8-10E35474A366.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Jeg kommer ikke til å bruke solid state rele på den vifteovnen, uansett hvor mye heatsink jeg bruker. Den lukter rart og snart skal jeg demontere den ene og sjekke hva den består av og se hva som finnes inni. :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Det kan jo være to problemer her. Hvis SSR'en har en dårlig konstruksjon, så blir den lite effektiv. Det kan hende at en SSR fra et kjent merke ville hatt bedre spesifikasjoner og dermed kunne gjort dette uten å bli så varm.

Det andre problemet er hvis det bare er lurium inne i SSR'en. Det er jo et av de største problemene med komponenter fra Kina. Du vet aldri hva som er inni dem. Jeg hadde aldri koblet noe sånt til 230V hjemme og tatt sjansen på å snu ryggen til det.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 29 mar 2021, 12:04 Det kan jo være to problemer her. Hvis SSR'en har en dårlig konstruksjon, så blir den lite effektiv. Det kan hende at en SSR fra et kjent merke ville hatt bedre spesifikasjoner og dermed kunne gjort dette uten å bli så varm.

Det andre problemet er hvis det bare er lurium inne i SSR'en. Det er jo et av de største problemene med komponenter fra Kina. Du vet aldri hva som er inni dem. Jeg hadde aldri koblet noe sånt til 230V hjemme og tatt sjansen på å snu ryggen til det.
Ja, disse releene er nok litt bingo å kjøpe fra Kina. Jeg hadde ikke turt å snudd ryggen til dette releet i mer enn maks 2 minutter. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Hvis varmeoverføringen mellom selve triacen inni og kjøleplata utenpå, og du hadde montert den liggende så vil jeg tro det hadde gått fint. Jeg monterte min på en kjøleplate selvfølgelig.

For å svitsje noe av/på med lange tidsintervaller, så er ikke dette tingen.

Svar