Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 jan 2023, 19:47 Kan du forklare hva det er, og hvordan virker den?
Har samme funksjonalitet som den jeg linket til over.

Dette er i utgangspunktet en led lys controller styrt av en Wemos D1 Mini mikrokontroller. Jeg har laget en 5V og en 12v versjon slik at man kan bruke en til 5V led strip og den andre til 12v led strip.

Den som er vbildet er en 12V versjon. Det vil si man forer den med 12V med passende strømforsyner til led stripen man skal lyse opp på den ene siden også kobler man led stripen inn på andre siden. Led utgangen har tre utganger. Pluss minus og signal. Det er mikrokontrolleren som da står for signelene og dermed slår av/på samt lager effekter til ledstripen.

Appen jeg bruker kalles "Wled" og er vel den beste av dem alle. Synes jeg vertfall.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Hva går på signalpinnen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 jan 2023, 20:05 Hva går på signalpinnen?
Hva mener du?

Det går et 5V signal til den pinnen som styrer ledlysene. Man kan simulere fyrverkeri (hvis man har led nok til at det ser bra ut) samt en haug animasjoner i alle farger. Man kan også lage egne animasjoner. Eller bare slå dem av og på med samme farge. Har alle muligheter i den appen. Man må bare flashe enheten med programvaren som er greatis også er det bare å logge den på wifi og kjlre på.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Hvordan kan man bestemme alt av farger og dill med et 5V signal?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 jan 2023, 21:47 Hvordan kan man bestemme alt av farger og dill med et 5V signal?
Ved hjelp av didgitale signaler fra mikrokontrolleren som er flashet med en ferdig laget kode som beskrevet over styrt av en app med navn Wled.

Du kan få mer detaljert info her:
https://youtu.be/_IfzX2r3kI4

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Vi får se om jeg gidder å lese meg opp på det selv

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 jan 2023, 22:00 Vi får se om jeg gidder å lese meg opp på det selv
Egentlig ganske simpelt.

12v/5V går rett gjennom kretskortet og til led stripen og signalet fra mikrokontrolleren styrer led stripen. På led stripen sitter det en chip som kalles wS2811/SK6812/WS2815 osv. hvor man må velge type led strip i programvaren.

Mikrokontrolleren får strøm rett fra input. På 12V versjonen må det være en regulator som justerer spenningen ned til 5V som går til mikrokontroller. Jeg tror nok du finner kjapt ut av det. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

:-k Det forklarer ikke hvordan det virker

Er det en form for buss?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Det vet jeg ikke. Det må du nesten lese deg opp til selv tror jeg.

Jeg vet bare hva som skal til for å få det til å funke. Samt hvordan man flasher koden til mikrokontroller. Er vanlig C+ koding som ligger i bunn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kikker på langtidsvarselet og optimisten i meg ser at våren nå er på vei til Fredrikstad i form av temperaturen som stort sett skal holde seg på pluss siden. Ikke veldig mye nedbør og snakke om heller.

Jada, det kon fortsatt komme S-N-Ø, men jeg tror og håper vi ikke kommer til å se noe mer snø i år og at veiene vil sagte men sikkert bli vasket for salt etc. i god tid før sesongstart.

Kjenner jeg gleder meg til å sette i gang med vårrengjøringen av Rocket'en etter hvert. Selv om jeg tok en grundig sjau før jeg sat den inn for vinteren. Det gjør bare jobben mye lettere, men allikevel mer interresant da det er småpirkingen jeg liker best :)

Ett sett mer ferske dekk står allerede i furtebua og dem skal monteres før årets sommertur og samtidig med at den årlige servicen tas.

Trolig blir det kjøp av noen litt casual MC klær også for småturene i nærområdet. Jeg ser for meg noen litt røffe kevlar jeans og en passende skinnjakke og og hansker som er en Rocket verdig. Trolig også noen "boots" :)

Jeg kommer trolig også til å kjøpe meg en ny kjøredress lik den jeg har, men i mindre størrelse da jeg har gått ned en del kg. i forhold til i fjor. Kjøredressen jeg har fra Sharkspeed er det ikke noe galt med, men den blir som sagt litt stor. Denne er jeg såpass frnøyd med, at jeg kjøper akkurat den samme :)

Ellers er alt av utstyr i orden. Hjelmen kjøpte jeg ny for 2 år siden (Schuberth C4 Pro) og den fikk nytt visir inkludert pinlock i fjor. Hanskene mine klarer seg trolig en sesong til men da tror jeg også dem begynner å gå i oppløsning. Støvlene mine er også nesten like gode som nye etter 8 år(!!!!).

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av pingvin »

Så "Glass Onion: A Knives Out Mystery" i går, OK men ener'n var vel bedre. MEN der ankom en av deltagerne i Rocket :thumleft Ikke like kult som Scrambler 1200 i 007 men likevel...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, har ikke sett filmen, men scrambler er jo også en tøff sykkel rent utseendemessig.

Men Rocket er strengt tatt kongen i mine øyne. Men hvilken sykkel som passet best i senen vet jeg ikke så mye om :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Jompa »

Trekker følgende raske slutning utifra bildet:
Menn med rosa bukser kompenserer for manglende maskulinitet med å kjøre Rocket
😎
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Rocket fungerer nok som en fin motvekt der :twothumbs:

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Relax »

:)
Hvor mange km fikk du på dekkene du tar av ?
"Do the right thing"

Svar