Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22987
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 29 jul 2019, 09:06 En tanke.....

Det kan da ikke koste skjorta å få lakket de hvite delene svarte, hos en proff?
Da får du jo også en "one-of-a-kind"..... :-k
Joda, det er en løsning det... men det er nok ikke noe jeg gidder å styre med. :roll

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av cannon »

Snikendeugle skrev: 28 jul 2019, 20:03 BMW er tydeligvis inne på noe med motorene sine for tiden (?). S1000RR 2019 modellen skal visst være myye kraftigere enn før, og tydeligvis også boksermotorene fra 1200 til 1250.

Jeg trodde de fleste jaget opp kubikken hovedsakelig for å møte miljøkravene og samtidig levere samme ytelse som tidligere. Det eneste jeg tenker da er hvor mye mer ytelse du får av å de-restriktere sykkelen ;)
Gate-R-syklene (4 cyl) er uansett max 1000cc, og de er så nedpakka i restriksjoner at de er nesten "ødelagt".
Toppytelsen er allikevel overveldende, og jeg sliter litt med å forstå hvordan man skal utnytte 10-20 hk ekstra for velbruk.
Syklene er bygget for superbikehomologering, og resultatet etter ombygging til dette formålet er helt hinsides mye bedre enn gateutgavene. Dette gjelder både ytelse, momentkurve, vekt, demping/chassis. All elektronikk skiftes ut og abs går på dynga.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22987
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Selv om jeg har hatt litt kubikksyke en periode så har man jo innerst inne forstått at det er så og si en dritt hva man har av motor i dag. Det viktigste er jo at man trives på sykkelen og lærer den å kjenne. Gjør man det så kan man i så tillfelle rævkjøre en hvilken som helst kjekkas på en S1000RR på norske landeveier.

Samtidig så mener jeg at motorkarakteristikken er viktig for gleden sin skyld og der falle alle firesylindrede maskiner jeg har kjørt under 1000 kubikk igjennom synes jeg. Fruktelig kjedelig motorkaraktersitikk på norske landeveier. Å jage turtall blir bare slitsomt.

Man får ikke utnyttet heftig motorsiserte motorsykler på norske landeveier uansett. Jeg har vertfall ikke vært i nærheten av å ha presset grensene til min S1000R. Joda... jeg vinner over de fleste i aksellerasjonsfeltet ut på E6 etc. men so what?

Artig med litt bunndrag og da mener jeg uansett at 1000 kubikk er et minimum hvis man skal ha 4 sylindret. Vertfall min erfaring etter de syklene jeg har eid/testet så langt.

En XSR900 feks. har "kun" 115 HK'er(?). Greit nok toppfarten er vel like over 200km/t, men det er jaggu meg godt drag i denne motoren opp til vertfall 150km/t. Faktisk nesten på høyde med S1000R. S1000R vinner nok på langstrekket, men da snakker vi på bane.

Men alt med måte selvsagt. Jeg kjøper jo ikke "moped" av den grunn, men jeg har ingen skrupler med å gå ned ett hakk eller to i motor. Det fikk jeg erfare når jeg prøvde å henge på Cutless her inne med en KTM SMC690R på noen veier på Fosen. De kreftene han har i bunn opp til en viss hastighet må jeg jage på turtall med min S1000R. Dessuten er min S1000R tyngre og ikke fult så egnet til små norske landeveier.

Selvsagt kan jeg vise han fingeren på langstrekkene, men det er jaggu meg ikke mange langstrekker som tillater meg og utnytte kreftene i S1000R, uten å miste førerkortet for livstid. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 769
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Audi Mannen »

Du skal se du havner i Yamaha rekka på neste forum treff du også :twothumbs:
Ikke noe å skjemmes for det. :thumleft
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Rune75 »

TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:

Kanskje allerede til høsten. Holdningsendring i rekordfart dette her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22987
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:
Jada, jeg har helt klart endret meg :thumleft
Glede på to hjul betyr ikke størst mulig motor, men en sykkel man faktisk sitter godt på samt ser bra ut, samtidig som man selvsagt velger en motorkarakteristikk som tiltaler en.


Synes ikke jeg har svelget noen kameler jeg, bortsett fra det jeg har sagt tidligere angående Boxer motor. Jeg står forsåvidt for det fortsatt, men denne passer ikke inn i en R1200RS synes jeg, som var grunnlaget for mine meninger om motren. Det fordi jeg synes R1200RS hadde sett bedre ut og hatt bedre av en annen motorkarakteristikk siden det er en sportstourer. Men det er nå min mening.

BMW K1200LT eller traktor er nok ikke en sykkel jeg kommer til å ende opp med, ever. Det blir for "gubbete" og sjeleløst synes jeg. Selv om jeg selvsagt ikke ser ned på folk som har slike sykler.

Hvilken rekke jeg havner i bryr meg ikke så mye. Min erfaring så langt er at jeg også har trivdes på tur sammens med folk som kjører både traktor og gamle harleyer. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22987
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 29 jul 2019, 14:17
TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:

Kanskje allerede til høsten. Holdningsendring i rekordfart dette her.
Ikke akkurat rekordfart. Har tatt meg 3-4 år som S1000R eier og komme til denne holdningsendringen. :knegg

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:24 Ikke akkurat rekordfart. Har tatt meg 3-4 år som S1000R eier og komme til denne holdningsendringen. :knegg
Hvis det er noen trøst, så kjørte jeg nakensykler, r-sykler og sportstourere fra 1969 til 1996 tror jeg det var, før jeg kjøpte mitt første "traktor-eksemplar". Det var forøvrig en Cagiva Elephant 900, dritartig sykkel, året rundt :thumleft

Så bare ta tida til hjelp du, så finner du ut av egne preferanser etter hvert som de endres med åra. For det gjør de :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22987
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 29 jul 2019, 14:34
Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:24 Ikke akkurat rekordfart. Har tatt meg 3-4 år som S1000R eier og komme til denne holdningsendringen. :knegg
Hvis det er noen trøst, så kjørte jeg nakensykler, r-sykler og sportstourere fra 1969 til 1996 tror jeg det var, før jeg kjøpte mitt første "traktor-eksemplar". Det var forøvrig en Cagiva Elephant 900, dritartig sykkel, året rundt :thumleft

Så bare ta tida til hjelp du, så finner du ut av egne preferanser etter hvert som de endres med åra. For det gjør de :twothumbs:
Ja, det er jo det som er litt gøy... Man bygger sine egne erfaringer. Men etter hele fire år med S1000R så kan jeg uten problemer anbefale denne til andre. Det er ryggplagene og sittestillingen som gjør at jeg merker at turene blir litt mer slitsomme. Spesielt langturene og det er jo nettopp "sommerturen" som er årest høydepunkt.

Jeg har ingen problemer med å kjøre meg en tur på Høk eller på butikken med S1000R i mange år fremover. Men jeg merker at jeg kjører langt mindre når det kommer til slike småturer. Nesten ingenting faktisk. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:23
TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:



BMW K1200LT eller traktor er nok ikke en sykkel jeg kommer til å ende opp med, ever. Det blir for "gubbete" og sjeleløst synes jeg. Selv om jeg selvsagt ikke ser ned på folk som har slike sykler.

Men hvilke sykler ser du på som traktorer da? Jo helt klart GS, det mener jo jeg også, men mange ADV inspirerte sykler er faktisk noen råskinn med kjøreegenskaper, elektronikk og motorytelser som går de fleste gatesykler en høy gang.
Tror du kan bli positivt overasket over noen av disse, til og med S1000R kan risikere å måtte bite i gresset.
Men liker du ikke utseende så kan jeg forstå at du ikke tenker litt i de baner.
Men komfortmessig og mer lettkjørte sykler skal du lete lenge etter.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 jul 2019, 17:07
Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:23
TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:


BMW K1200LT eller traktor er nok ikke en sykkel jeg kommer til å ende opp med, ever. Det blir for "gubbete" og sjeleløst synes jeg. Selv om jeg selvsagt ikke ser ned på folk som har slike sykler.

Men hvilke sykler ser du på som traktorer da? Jo helt klart GS, det mener jo jeg også, men mange ADV inspirerte sykler er faktisk noen råskinn med kjøreegenskaper, elektronikk og motorytelser som går de fleste gatesykler en høy gang.
Tror du kan bli positivt overasket over noen av disse, til og med S1000R kan risikere å måtte bite i gresset.
Men liker du ikke utseende så kan jeg forstå at du ikke tenker litt i de baner.
Men komfortmessig og mer lettkjørte sykler skal du lete lenge etter.
Jeg har hatt en haug av sykler med sjel. Også ofte referert til som Ducati :lol
Og så har jeg hatt 6 såkalte ADV-sykler, eller enduro som de ble kalt da jeg oppdaget den form for mc.
Jeg kan skrive under på at de er komfortable, med oppreist sittestilling og lang fjæringsvei, de er lettkjørte som mopeder, og de har bakkeklaring som tilsier at det bare er å bryte ned til det ikke er mer dekkflate å gå på.

Men altså, hva angår lettkjørt og komfortabel, så er jeg nå, etter å ha "oppdaget" LT, forbauset over at de er så billige i markedet, og at det er så få å se av dem langs veien. De byr på et komfortnivå jeg aldri har opplevd maken til, og de er enormt lettsvingte i motsetning til hva de ser ut som.

Så jeg vet ikke jeg, gubbesykkel og gubbesykkel fru Blom. Det er øyet som ser, forutinntatt av preferert image :prf
Så kan man jo diskutere sjel til man blir stuptrøtt :crazy:
For min del er det sjelfullt nok å sette meg på en maskin som maler som en katt, byr på ekstrem komfort, er lett og fin å kjøre, og som tar meg på lange dagsetapper uten at jeg plages noe særlig av det. Da snakker vi sjel. Man and machine. Turkompiser :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22987
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Traktorer for meg er GS, kTM Super Adventure, Multistrada, Triumph Explorer/Tiger og ellers alle høyreiste sykler med provisoriske vindskermer som man oftest ser med tåppbåks og sidevesker/kofferter. Det er mine preferanser selvsagt.

Spesielt GS synes jeg er skikkelig gubbete. Tenker da mest på at det florerer av dem, samtidig som dem er direkte stygge. Spesielt med sidevasker og tåppbåkser. Uten tvil gode sykler å kjøre. Det tviler jeg ikke på. Men det er ikke noe for meg. Jeg ser fordelene med god lagringsplass og komfort på tur, men vil jeg ha med halve huset på tur og sitte omtrent som i en bil, ja så tar jeg heller bilen.

Jeg vil ha en sykkel jeg ikke skjemmes over.

At andre liker traktorer er helt greit. Trivelige mennesker alle sammen okke som, og den berømte hvilken motorsykkel er best diskusjonen på en hyttetur over en pils er alltid like morsom. Oftest er det mindre krangling der også, enn det kan bli her i forumet. Pussig det der :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

At Ducati har sjel er jeg ikke i tvil om. Har jo hatt en del av de opp i gjennom. Men dessverre blir de mer sjeleløse med tiden.
Hva er sjel i en sykkel?
Vel først av av alt, det er ikke 13 på dusinet.
De kan ha sine lyter og lunefulle dager de er mer fornøyd enn andre dager. De brummer litt mer, har ikke silkemyk gange over hele linja og det krever at DU kjenner sykkelen før den blir fornøyd. Men kjenner du sykkelen og bruker den for det den er laget for så er det harmoni som varer livet ut. Hvis du ikke bryr deg om sånne ting er jo japser tingen, de går og går og krever lite og forventer lite.
Min forrige Ducati, 1098, prøvde å ta livet av deg hvis du ikke tok kommandoen og fortalte den hva den skulle gjøre. Ikke lettkjørt i forhold til japser, men for en kjøreglede når du lærte sykkelen å kjenne og brukte den for det den er lager for.
Nyere Ducatier er litt mere tilgivende og godtar mer unøyaktig kjøring.
Men de mister litt av sjelen etter min mening.
Men for meg er en hvis grad av sjel i sykkelen viktig noe som er en vesentlig del av grunnen til at BMW 800/GS ble byttet ut med Multistrada.
Men den er vesentlig mer kommersiell og sjeleløs sammenlignet med eldre Ducatier

Svar