Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Da har jeg fått bekreftelse på at elektriker samt Nettpartner kommer til meg 10.desember og leger ny inntakskabel fra stolpe til hus, samt ny 3-fas inn til mitt sikringsskap og setter inn 3x63A hovedsikring.
Da slipper jeg å tygge negler hver gang jeg ser forbruket går mot 9kw. som er smertepunktet til dagens 40A sikring.
Med 3x63A så får jeg hele 25kw. tilgjengelig :)
Da slipper jeg å tygge negler hver gang jeg ser forbruket går mot 9kw. som er smertepunktet til dagens 40A sikring.
Med 3x63A så får jeg hele 25kw. tilgjengelig :)
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Er alltid greit med oppdatert inntakskabel og hovedsikring som takler litt forbruk og dessverre en høyere nettleie.
Med måten det måles hvordan går opp til neste nivå er lite kundevennlig dessverre.
De regner gjennomsnitt av de tre timene man bruker mest pr måned (fordelt på tre ulike dager) så har man f eks en time med svært høy forbruk, trekker dette opp gjennomsnittet. For de som er på trinn 1 (0-1,99 kW) er det lite som skal til før man går opp til trinn 2. Er man f eks allerede på trinn 3 (5 - 9,99 kW) så skal det litt til om mann ikke ligger helt på grensen allerede.
I kroner så øker jo selvsagt også prisen oppover jo høyere trinn man får.
Så er det jo opp til hvermansen om man ønsker og bry seg om dette eller ikke. For min egen del så prøver jeg og holde meg så lavt som mulig.
Bor i nesten ny leilighet hvor det er lite strømforbruk da oppvarming skjer med fjernvarme, og elbil lader går via sameiet og utenfor min strøm måler. Så klarer de fleste månedene i året på trinn en her.
På hytta er det anderledes, der har vi både panelovner, varmtvannsbereder og elbil lader. Der har jeg satt effektbalanseringen til 5 kW (Trinn 2), en mulighet jeg har med Tibber som strømleverandør. Nå er det bare elbil laderen de styrer i forhold til dette. Uansett så har jeg kun hatt 2 måneder de 2 siste årene hvor nettleien har gått opp til trinn 3. Har ikke behov for og lade elbilen fort opp så derfor går dette greit.
Med måten det måles hvordan går opp til neste nivå er lite kundevennlig dessverre.
De regner gjennomsnitt av de tre timene man bruker mest pr måned (fordelt på tre ulike dager) så har man f eks en time med svært høy forbruk, trekker dette opp gjennomsnittet. For de som er på trinn 1 (0-1,99 kW) er det lite som skal til før man går opp til trinn 2. Er man f eks allerede på trinn 3 (5 - 9,99 kW) så skal det litt til om mann ikke ligger helt på grensen allerede.
I kroner så øker jo selvsagt også prisen oppover jo høyere trinn man får.
Så er det jo opp til hvermansen om man ønsker og bry seg om dette eller ikke. For min egen del så prøver jeg og holde meg så lavt som mulig.
Bor i nesten ny leilighet hvor det er lite strømforbruk da oppvarming skjer med fjernvarme, og elbil lader går via sameiet og utenfor min strøm måler. Så klarer de fleste månedene i året på trinn en her.
På hytta er det anderledes, der har vi både panelovner, varmtvannsbereder og elbil lader. Der har jeg satt effektbalanseringen til 5 kW (Trinn 2), en mulighet jeg har med Tibber som strømleverandør. Nå er det bare elbil laderen de styrer i forhold til dette. Uansett så har jeg kun hatt 2 måneder de 2 siste årene hvor nettleien har gått opp til trinn 3. Har ikke behov for og lade elbilen fort opp så derfor går dette greit.
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Ja disse effekttrinnene bryr meg egentlig ganske lite. Jeg bruker den strømmen jeg trenger. Om det koster 100kr. Eller 300 kr. Mer pr. måned blåser jeg litt i.
Med mulighet dor å trekke hele 25kw. Som nesten er umulig så blir det lang mindre anstrengt og lade bilen og tenke på at man må koble ut den mens man lager mat etc :)
Med mulighet dor å trekke hele 25kw. Som nesten er umulig så blir det lang mindre anstrengt og lade bilen og tenke på at man må koble ut den mens man lager mat etc :)
-
- Innlegg: 218
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Om dei bytte resten av kabelen fra trafo blir det enda bedre, då kan det vere du får nok futt ja
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Ja, det virker som om Norgesnett er i gang med noe her. Men hva vet jeg ikke. Det er uansett flere som har klaget på spenningsfall i området og det virker som om det var min klage som slo igjennom da dem faktisk må hit for å gjøre endringer.
-
- Innlegg: 218
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Om linjenettet er frå 80-tallet er det gjerne tid for fornyelse, nettleiga må jo i arbeid
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Er nok fra før 80-tallet de kablene her.
Huset jeg bor i ble bygget i 1967.
-
- Innlegg: 218
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Då var det vel tre enkle linjer, er vel Ex-kabel i stolpene no
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Det kan nok setemme det. Er tre kabler som er tvinnet.
-
- Innlegg: 218
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Du får be elektrikeren måle kortslutningsstrømmen så ser han om det er gode linjer, lav strøm så er du i samme leia som før.
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Det er gjort for lengst og Norgesnett er på saken :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Tenkte jeg skulle prøve og ta opp igjen gamle kunster og dra frem detailer ånden litt igjen. Ikke på samme nivå sommjeg engang var for det orker jeg ikke. Blir mer folkelig denne gangen, men riktig utstyr må man ha.
Her er første forsendelse av totalt 3 som er på vei.
Her er første forsendelse av totalt 3 som er på vei.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Det der blir bra. Når kommer bilen?
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Den skal dukke opp i førsten av januar 2025.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 356
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Nårtid blir det MC?
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0