Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 01 nov 2024, 19:06 Har selv noen kameraer på hytta for sikkerhetsskyld. Det er jo ingen som rekker frem dit om det skulle komme en alarm, men man får i hvert fall noen bevis som man kanskje kan bruke i ettertid
Alarm er greit nok. Det kan man montere for slikk og ingenting og koster ikke mye. Det er den abonnementstjenesten med vekterutrykning som dem prøver og prakke på deg med alskens argumenter jeg er i mot.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 01 nov 2024, 23:12
Toalmar skrev: 01 nov 2024, 19:06 Har selv noen kameraer på hytta for sikkerhetsskyld. Det er jo ingen som rekker frem dit om det skulle komme en alarm, men man får i hvert fall noen bevis som man kanskje kan bruke i ettertid
Alarm er greit nok. Det kan man montere for slikk og ingenting og koster ikke mye. Det er den abonnementstjenesten med vekterutrykning som dem prøver og prakke på deg med alskens argumenter jeg er i mot.
Er helt enig.
Når jeg skrev alarm i mitt innlegg , mente jeg alarm fra ett av kameraene.
Jeg har ikke alarm fra noen av disse selskapene som skal prakke på deg ett abonnement til en haug med penger hver måned.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det som er mest avskrekkende er nok hvis du viser at boligen samt eiendommen er overvåket. Ett kamera holder ikke. Det kan dem lett ta ned hvis dem vet om det. Hos meg derimot kan dem ikke ødelegge eller ta ned et kamera uten at dem blir filmet av ett eller flere andre.

Selvsagt kommer dem seg inn okke som om dem driter i å bli filmet og bare løper inn og knærter rutene etc. men tyver vil som regel ikke bli filmet å jeg har førstehånds erfaring med nettopp det etter at jeg harr satt op kameraer.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Her om dagen fikk jeg prøvekjøre en id3 og en liten kort tur med en ioniq 5, egentlig mest for morroskyld da jeg allerede har bestillt meg bil, men synes det er gøy og sammenligne litt.

Ingen av bilene jegbhar prøveljlrt så langt har vært i nærheten av BMW i4 M50 på noe som helst, bortsett fra EN bil som faktisk hadde noe unikt som ikke BMW har eller engang kan fåes med (vertfall ikke i4 M50).

Hyundai ioniq 5 har nemlig noe som BMW i4 M50 ikke har og det er elektrisk justerbare bakseter i lengderetningen, noe som gir bedre plass til passasjerer (påfølgende av dårligere bagasjeplass). Det andre er at ioniq 5 kan fåes med elektroniske sidespeil. Ioniq 5 har også oppfellbare leggstøtter som gjør sittestillingen om til en stressless. Man sitter faktisk bedre i en ioniq 5 enn i BMW i4 M50. Altså med tanke på selve setet.

Jeg mener at iOniq 5 er ut fra spec og pris den bilen som gir mest value for money. Spesielt hvis man er ute etter god plass og en bil som er mer familierelatert.

Utseendet er en snakssak, men jeg synes den ser ok ut. Det eneste problemet jeg har med denne er at det er en Hyundai og interieriøret virker litt kjipere. Motoren er også slappere enn M50 men den er ikke treig. Det eren rask familiebil.

Jeg mener Hyundai ioniq 5 er den mest gjennomførte familiebilen av elbiler i mellomsjiktet til en pris rundt 500.000.

I4 M50 er definitivt en bedre bil, men den ioniq'en er slett ikke et dårlig valg. Man har også lillesøstera som heter Hyundai Kona, men den er så grusomt stygg bak at den hadde jeg ikke engang turt å kjøre.

Mye har skjedd i bilverdenen de siste årene synes jeg. Min onkel har en 2018 modell Hyundai i30 stasjonsvogn og den er jo bare helt utrolig kjip i forhold. En kollega har en Ford Fiesta 2021 modell bensiner og den er enda værre enn Hyundaien igjen. Førermiljo og sittestilling på bare noen få pr gamle biler er helt noe annet i negativ grad. Jeg kjørte denne Fieastaen for noen måneder siden da jeg skulle hente han da bilen sto parkert på jobb. Mener det var en ST ett eller annet med 125HK'er eller noe. Den var sikkert bra for sin tid og i sin prisklasse, men jeg kan jo ikke si annet enn det var en kjip opplelåvelse.

Så jeg føler det har skjedd velsig mye i bilverdenen de siste få årene. Selv en id3 med minste motor og kjipeste utgave er langt mer spennende enn de sistnevnte bilene. Ikke bare når det gjelder motor, men også førermiljo og hva som har skjedd der.

Til daglig kjlrer jeg en VW Caddy 2020 modell med 2.0 140HK å denne er også utrolig kjip i forhold.

Jeg hadde med en kompis når jeg prøvekjørte BMW i4 M50 her om dagen og han er en binde som sverger til bensin og diesel biler. Han tullet lenge medmeg og kaldte bilen en hårføner etc. men så ble han med en tur på rundt 30 minutter og nå skal også han kjøpe seg elbil :lol

Han trodde nemlig ikke han kom seg opp på hytta med elbil. Og han ble regelrett salig i blikket når jeg dro på litt. For han trodde nemlig at Volvo V90'en han har med 200ish hester var en frisk sak. Nå fikk han bare lyst til å selge den :lol

-----------

Men poenget med posten var inutgangspunktet og komme med noen random erfaringer etter en del prøvekjøringer den siste tiden. Bil har som nevnt ikke vært noe samtaleemne hos meg de siste 15 årene da interessen har vært fraværende. Men merker at den bygger seg litt opp. Man kanskje ikke spesielt interresant i et MC forum?

I så måte får AJ gi beskjed, så skal jeg finne mer passende arena for slikt :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

... på tide med litt mc prat vel
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 03 nov 2024, 08:21 ... på tide med litt mc prat vel
Kjør på :thumleft

Brukeravatar
GSXR-Erling

Hvordan opplever du Rocket'n?
Hvorfor selger du den?
Har nu:
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 03 nov 2024, 09:11 Hvordan opplever du Rocket'n?
Hvorfor selger du den?
Rocket'en er en kjempesykkel. Den beste jeg har hatt, hands down. Jeg selger den av flere grunner.

1. interessen for MC kjøring er dalende. I hovedak grunnet ryggen.
2. Av den grunn blir den stort sett brukt 3 mnd. sommerstid og dårlig nok det. Når sommerturen er over etter 2-3 uker står den som regel til pynt av grunnene nevnt i punkt 1.
3. den koster penger der den står og ikke blir brukt.

Så kommer vinteren og den tar opp plass i garasjen. Ikke kan den brukes og samtidig tar jeg Caddyen på jobb og betaler 2.000 kr. I måneden bare i drivstoff og 1000 kr. I bompenger.

Å ha en bil vinterstid som i stor grad kan erstatte motorsykkelen og som jeg liker å kjøre samt spare penger på drivstoff og litt på bom gjør at jeg kan kjlre hele året og ha det gøy i en morrsom bil billigere enn å ha kun sykkel stående.

Bilen er også langt mer behagelig å kjøre, og har alltid riktig temperatur og ryggen koser seg i forhold. Det er også lettere å kombinere campinglivet jeg har snakket om tidligere med bil da jeg kan ta med alle bekvemligheter og har mulighet for å sove i bilen om jeg må grunnet vær etc eller hvis ryggen skulle slå seg vrang.

Dessuten synes jeg det er spennende å prøve noe nytt (elbil).

Jeg tenkte en stund på og ha begge deler. Både bil og MC, men jeg merker at det frister lite og dra på langturer med MC med min rygg og med usikkerhet rundt været etc. for alt blir ekstra slitsomt når man har en vond rygg. Bare det å gå av og på sykkelen blir et bittelite ork, på en måte.

Så sykkelen selges av flere grunner. Skal jeg ha sykkel igjen så blir det evt. en rimeligere sak eller evt. en elektrisk en hvis det dukker opp noe spennende der i løpet av noen år. Men akkurat nå er jeg mett på MC livet :)

Brukeravatar
GSXR-Erling

.. litt mer om kjøreopplevelse med Rocket?
Har nu:
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 03 nov 2024, 11:09 .. litt mer om kjøreopplevelse med Rocket?
Det tror jeg jegbhar nevnt opp og ned i mente i denne tråden, men sommkeg skrev i forrige post så er dette den beste sykkelen jeg har hatt. Momentet er bedre enn på noen annen sykkelmjeg har kjørt og bedre enn noen annen sykkel som er laget. Vertfall på papiret. Man sitter avslappet i "cruiserposisjon" og på langturer hvor man jar med drybag bak så har man en aittestilling som tilsvarer en stressless.

Dessuten ser sykkelen også veldig bra ut med veldig lite eller ingenting plast som skjuler ellers skavanker på sykkelen. Alt er velsig forseggjort :thumleft

Solo-rider
Motorsykkelen din: BMW 1250

Legg inn av Solo-rider »

Ser du senker pris på sykkelen din trinn for trinn :mk
Har du vurdert å selge den til Alf Graarud ? https://www.agm.no/vi-kj%C3%B8per-din-mc
Det er jo mange som er innom der i løpet av vinteren . Kommisjonssalg ?
Setter du den der har du jo plass til bil i garasjen din...
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 03 nov 2024, 15:43 Ser du senker pris på sykkelen din trinn for trinn :mk
Har du vurdert å selge den til Alf Graarud ? https://www.agm.no/vi-kj%C3%B8per-din-mc
Det er jo mange som er innom der i løpet av vinteren . Kommisjonssalg ?
Setter du den der har du jo plass til bil i garasjen din...
Næh... det har seg slik at kjøper kan gjøre et godt kjøp i dette tillfellet da jeg tjener på og selge den fort siden jeg da kan legge av pengene jeg sparer på og ikke ha den frem til bilen ankommer.

Jeg orker ikke å styre med komisjon og Graarud. Frakte den opp dit etc. dessuten gir dem megnalt for lite for sykkelen.

Jegbhar hatt noennhenvendelser og mange har lagt den som favoritt og det er over 4.000 som har klikket seg inn på den og det er den rimeligste rocketen som ligger ute. Problemet her tror jeg er årstiden. :)

Det er egentlig ikke noe hast eller noe krise, men samtidig vil jeg ikke gi den bort. Jeg tror det løsner seg på nyåret om ikke annet. Så den blirmliggende til den prisen den har nå med noe prutningsmonn så får vi se :)

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Audi Mannen skrev: 01 nov 2024, 10:17 Hærlig !!! Den saken burde du sendt inn til Åsted Norge. Vi vil se deg på tv hvor du rekonstruerer hendelsen.
Samme du overrasket som har brutt seg inn i Ørneveien? Ute etter gull...
På Åsted Norge i kveld

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg satt i gang noen tilltak her for å rette opp i problemet rundt for lav ladehastighet i forhold til hva jeg burde få.

Elektriker har sendt inn søknad til Norgesnett om oppgradering av inntakskabel samt legging av 3-fas fra husvegg til sikringsskap sikret med en 3x63A hovedsikring. Norgesnett kommer på en kontroll om en drøy uke og da skal jeg også nevne spenningstapet jeg har.

I følge elektriker så mener han at det er ganske vanlig at jeg får et annleggsbidrag på bytte av måler og at Norgesmett tar seg av samt koster oppgradering av inntakskabel fra stolpe til husvegg.

Prisen jeg har fått stipulert på dette er ca. 20.000 kr. + annleggsbidraget vedrørende måleren.

Så får vi se om kanskje dette kan bli julegaven i år..... :roll

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Alltid hyggelig med Julegaver man "trenger" :thumleft og når man kjøper de selv vet man at man får det man ønsker seg :thumleft
Da er bare spørsmålet om du har vært snill nok :twothumbs:

Svar