Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 29 okt 2024, 18:03 Og e-verket sei vel +/- 10% fra 230v og det gjemme dei seg bak, mulig dei kan skru opp trafoen litt, kan også vere du må søke om 32A lading, her må man det om det skal lades med meir enn 16A.
Så dem godtar ned mot 207V?

DAE
Innlegg: 218
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Så kan dei sjekke sluttkontrollen sin, et av spørsmålene er: Har du målt spenningsfall?😄
Det har dei gjort no i allefall

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 29 okt 2024, 18:00
Bjerknez skrev: 29 okt 2024, 17:26 Da har jeg fått svaret. For det første er det riktig at det ikke er normalt med så stort spenningstap til lader. Spenningen ble målt til 210V når dem testet laderen.

Så svaret på problemet er for stor last på inntakskabel til huset fra stolpe ute. Jeg målte nettopp 227V når jeg kom hjem fra jobb og da var totalforbruket på min bolig 350W. Jeg målte igjen etter at jeg satt på stekeovn på full guffe og kokeplate i boost mode. Da brukte jeg så vidt over 5000W (5kw) totalt og spenningen sank til 217V. Jeg har målt 217V tidligere mens jeg ladet bil og totalforbruket var rundt 6.5kw. Dog var dette en annen tid på døgnet, noe som kan ha innvirkning i følge elektriker.

Så da må jeg sjekke kostnad og forhøre meg litt om bytting av denne inntakskabelen. Huset er bygget 1967 og strømforbruket er nok noe helt annet i dag enn for 60 år siden :)
Da snakker vi vel også mulighet for større hovedsikring samtidig, da kunne det vel også vært smart med større tverrsnitt i kabel til lader for og få bedre utnyttelse selvom det ikke var nødvendig tidligere.
Har vel en følelse dette kan bli dyrt uansett hva du velger, da er jo spørsmålet, må du endre inntakskabel, er det farlig slik det er nå?
Hvis ikke så får du greit med km pr time når du lader med ca 6kw
Joda... jeg er ikke så opptatt av at det skal være mye høyere enn 6kw lading. Men jeg er opptatt av å finne årsaken til hvorfor den ikke lader fortere. Noe jeg nå har fått.

Nå vet jeg vertfall hvor skoen trykker. Så får vi ta dette videre med strømleverandøren rundt hva man bør gjøre. I såfall gjelder ikke dette bare mitt hus. Er mange hus på feltet her som er bygget samtidig som vårt.

Så det blir vel en kamp ok fordeling av skyld etc. og som forbruker er det vel sjelden man kommer vinnende ut av det :lol

mekkern
Innlegg: 7868
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av mekkern »

Sikkert ikke alene om å belaste nettet i nabolaget heller..
Dette er ikke ukjent når det brer om seg med el-billadere i et eldre nettområde,i tillegg til at man har gått over til kun elektrisk oppvarming og induksjonsplater-trafoene sliter også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

Er ikke så lenge siden det var et familiemedlem som brant levende grunnet langvarig overbelastning av strømkabel. Huset brant så godt at dem ikke engang fant rester av liket. Så jeg tenker at jeg definitivt ikke har tenkt til brenne inne før naboen i såfall. Men det kommer noen fra Norgesnett på kontroll om et par uker så får vi se.

DAE
Innlegg: 218
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Bjerknez skrev: 29 okt 2024, 18:06
DAE skrev: 29 okt 2024, 18:03 Og e-verket sei vel +/- 10% fra 230v og det gjemme dei seg bak, mulig dei kan skru opp trafoen litt, kan også vere du må søke om 32A lading, her må man det om det skal lades med meir enn 16A.
Så dem godtar ned mot 207V?
Det kan dei ja, du får kjenne litt på om sikringer i inntak og kurser er varme, blinking i lys og sånne ting.
Er det luftstrekk inn til huset?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 29 okt 2024, 19:36
Bjerknez skrev: 29 okt 2024, 18:06
DAE skrev: 29 okt 2024, 18:03 Og e-verket sei vel +/- 10% fra 230v og det gjemme dei seg bak, mulig dei kan skru opp trafoen litt, kan også vere du må søke om 32A lading, her må man det om det skal lades med meir enn 16A.
Så dem godtar ned mot 207V?
Det kan dei ja, du får kjenne litt på om sikringer i inntak og kurser er varme, blinking i lys og sånne ting.
Er det luftstrekk inn til huset?
Ja det er luftstrekk inn i huset.

Ikke noe blinking i lys eller noe som helst så lenge jeg har bodd her. Sånn sett er alt i orden. Men tallene lyver jo ikke. Skal forhøre meg litt rundt dette. Ny kabel fra stolpe og inn og ny 3Fas kabel fra inntak til sikringsboks og 3x63A hovedsikring er vel veien å gå i så tillfelle.

DAE
Innlegg: 218
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Fra stolpe og inn er det vel EX 25mm2 Alu, det pleie holde, om det er 2-leder må den byttes, du får kikke og sjå om tredje fasen er der, då er det å ringe trikkeren og få han/ho til å sende søknad om økning, så er det opp til e-verket å godkjenne

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 29 okt 2024, 22:27 Fra stolpe og inn er det vel EX 25mm2 Alu, det pleie holde, om det er 2-leder må den byttes, du får kikke og sjå om tredje fasen er der, då er det å ringe trikkeren og få han/ho til å sende søknad om økning, så er det opp til e-verket å godkjenne
Jeg vet vertfall at det ligger en 3x25 inn til huset.

DAE
Innlegg: 218
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Då er det å bytte inntak og kabel til skap, og bygge om skap til 3 fas, jordfeilautomater er knall å putte inn då. Spenningen blir nok ikkje så mykje bedre uten at verket øker spenning på trafo, prøv det først, det er billigst

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1147
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Domino »

I Lenangen i ytre Lyngen hevdes det at fredagene når alle Tromsøværingene kommer på hytta og setter elbilene sine på lading så merker lokalbefolkningen at spenningen på nettet går ned. Nettet der er selvfølgelig ikke dimensjonert for dagens situasjon.

Det tok også lang tid før kommunen godkjente bygging av ladestasjon til hybridferga på Svensby fergekai med samme begrunnelse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

Driver å sjekker litt priser og er i dialog med noen, så får vi se hvor vi ender :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4928
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av FredrikE24 »

Når du sier at luftstrekk er 3x25 så regner jeg med at dette er inkludert en jordleder. Så er det sikkert alu-kabel.

Jeg tipper at det kun er 1fas til abonnenter på trafoen i nabolaget hvor nettselskapet har fordelt dasebelastningen jevnt over abonnentene for å få omtrent like fasestrømmer.
Så det å få tre-fas inn til husstanden er nødvendigvis ikke så enkelt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 okt 2024, 12:29 Når du sier at luftstrekk er 3x25 så regner jeg med at dette er inkludert en jordleder. Så er det sikkert alu-kabel.

Jeg tipper at det kun er 1fas til abonnenter på trafoen i nabolaget hvor nettselskapet har fordelt dasebelastningen jevnt over abonnentene for å få omtrent like fasestrømmer.
Så det å få tre-fas inn til husstanden er nødvendigvis ikke så enkelt.
Det er mulig. Det vet jeg ikke noe om. Det får elektriker ta seg av tenker jeg :)

Her er bilde av inntaket. Den ene kabelen fra boksen går til huset til modern, og den andre går igjennom hennes hus på loftet og til vårt hus som ligger helt inntil.
IMG_0981.JPG
Vi er altså to hus som deler samme inntakskabel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE
Innlegg: 218
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Ingen jord i luftstrekk IT.
Du og mor er nok fordelt på tre faser, L1-L2 og L2-L3, kabel fra den boksen og til sikringsskap er gjerne 2-leder, det ser du i skapet. Da må den byttes, er gjerne like greit å bytte den om den er frå -67, eldre enn meg...skulle sikkert vore bytta ut eg og🙂
Hadde den boksen stått på Vestlandet ville den vore full i vatn...

Svar