Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 27 mai 2022, 17:07 Yes, sir, det går helst godt.
Gjør nok det. Kjøper meg liksom ikke en annen MC fordi kardangen kan ryke. :thumleft

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Hvor kom den fra? Kjøpe annen mc? Var ikke det jeg mente i det hele tatt, beklager hvis det låt sånn, det var ikke min intensjon. Bare en liten comment på reim/kjede/kardang disputten

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 27 mai 2022, 17:12 Hvor kom den fra? Kjøpe annen mc? Var ikke det jeg mente i det hele tatt, beklager hvis det låt sånn, det var ikke min intensjon. Bare en liten comment på reim/kjede/kardang disputten
Neinei... var bare en generell tilbakemelding fra min side. Har aldri trodd at du mente at jeg skulle bytte MC :vs

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

:twothumbs: Det var bra

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg gjort ting jeg i utgangspunktet ikke kan :thumleft

Jeg har jo en slik magnet tankveske, men dette kan være litt skummelt i høyere hastigheter da tankvesken KAN løsne fra tanken, i værste fall. Den er også utsatt med tanke på at noen kan røske den med seg.

Det fulgte med en slik liten stropp som skulle festes i sykkelen som en ekstra sikkerhet, men denne var ikke veldig enkel og montere da jeg måtte ta av hele "stripsen" som holder fast tanken og feste stroppen til undersiden av denne.

Men det ble da bra til slutt :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Begynner å dra seg til nå. Kun 4 uker igjen til 4 ukers sommerferie. Det meste er i boks og det eneste jeg ikke får gjort noe med er været.

Nye dekk er allerede bestillt og jeg har snart to sett med dekk stående i kjelleren. Kjekt og ha når dekkene er såpass vriene og få tak i over disk. Jeg har sikkert 3-4.000km. igjen på de nåværende dekkene, men er ikke sikker. Så jeg bytter til ferske dekk den 27.juni hos Graarud motor. Dekkene som står på nå tar jeg vare på som reservedekk i tilfelle jeg skulle punktere en dag.

Bagasjeløsning er for lengst fikset med orginale sidevesker til Rocket'en samt orginal tankveske som jeg nå har montert en festestropp til vist i forrige post. Så har jeg også kjøpt meg en 35L SW-Motec Drybag som skal ligge på tvers over sideveskene og salen bak. Denne vil også fungere som en fin ryggstøtte. Vinn vinn :)

Jeg og Cutless har bestillt oss hytte på Kviltorp Camping i Molde fra den 7-9.juli (med litt værforbehold)Det er nemlig der vi skal møtes, og dag nummer to tenkte jeg å vise han rundt i Moldetraktene og finne noen fine veier. Selvsagt har vi også planlagt og ta noen pils.

Den 9.juli kjører vi i retning Trondheim og hjem til Cutless hvor "festen" fortsetter. Blir været bra er jeg blitt bedt med på båttur fra Fosen til Trondheim Sentrum hvor det sikkert også blir konsumert noen dråper.

Så blir det jo litt MC kjøring, samt MC vask og andre ting, før jeg tar turen tilbake til Molde igjen og blir noen få dager hos familie før jeg setter nesen hjemmover igjen.

Det er en veldig vag sjanse for at jeg tar turen oppover til Lofoten og heller dropper turen tilbake til Molde, men da skal været virkelig være meldt lovende, for jeg orker ikke å ta denne turen i drittvær. Jeg har vært i Lofoten MANGE ganger før så for meg blir det mest for turen sin skyld.

Slik bli sykkelen seende ut med alle veskene montert. Kjapp hoderegning sier at jeg har til sammen 100 liter med plass. Det er 40 liter mer enn jeg noensinne har hatt tidligere, så da har jeg plass til alt jeg trenger samt noen pils ved siden av :)
rocket.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av utc »

Dette borger bra for en fin tur. Så vi får håpe været byr på solide høytrykk.
Det gleder meg virkelig å se at du har fulgt oppfordringen min når det gjelder å handle lokalt og ikke på utenlandske sider for å spare noen skarve kroner.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 30 mai 2022, 17:05 Dette borger bra for en fin tur. Så vi får håpe været byr på solide høytrykk.
Det gleder meg virkelig å se at du har fulgt oppfordringen min når det gjelder å handle lokalt og ikke på utenlandske sider for å spare noen skarve kroner.
Hehe, jeg har ikke fulgt noen sin oppfordring. Jeg handler der det gangner meg mest. Noen ganger gangner det meg best å handle lokalt. Spesielt når det jeg skal kjøpe ikke er så dyrt uansett eller for å forsikre meg om at jeg har varene i hus før jeg reiser etc.

Har jeg veldig god tid, så sparer jeg gjerne pengene og handler fra langtvekkistan.

Når det gjelder pengene jeg jar spart på og handle fra utlandet hadde du blitt himmelfallen hvis du viste det beløpet. Men som nevnt, ikke alt lønner seg å handle der. :thumleft

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av utc »

Hver gang jeg leser om at folk har spart hundre kroner på å handle på Dekkonline."no" så tenker jeg; du din kjipe gjerrige f@@n. De pengene bruker du opp på å lete etter en som gidder å legge om dekkene for deg (de færreste gjør dette selv).
Så nei, jeg har ikke sansen for at folk ikke bruker næringslivet vi har på berget, samtidig forstår jeg at de færrreste har drevet sitt eget firma og faktisk forstår hvordan omsetning og overskudd blir til.
Så de som klager på at de ikke får riktig vare fra utlandet eller at de blir xxxx i ræ.... med en kaktus av en utenlandsk forhandler så toer jeg mine hender og tenker at det har du jaggu godt av. Skadefryd er den eneste sanne glede.

Hvorfor er nordmenn så gjerrige ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 30 mai 2022, 18:49 Hver gang jeg leser om at folk har spart hundre kroner på å handle på Dekkonline."no" så tenker jeg; du din kjipe gjerrige f@@n. De pengene bruker du opp på å lete etter en som gidder å legge om dekkene for deg (de færreste gjør dette selv).
Så nei, jeg har ikke sansen for at folk ikke bruker næringslivet vi har på berget, samtidig forstår jeg at de færrreste har drevet sitt eget firma og faktisk forstår hvordan omsetning og overskudd blir til.
Så de som klager på at de ikke får riktig vare fra utlandet eller at de blir xxxx i ræ.... med en kaktus av en utenlandsk forhandler så toer jeg mine hender og tenker at det har du jaggu godt av. Skadefryd er den eneste sanne glede.

Hvorfor er nordmenn så gjerrige ?
No bommer du fælt :knegg

Du må gjerne kalle meg en kjip gjerrig faen. Egentlig kan du kalle meg akkurat hva du vil. Prisbevisst vil jeg heller si at jeg er. Du tenker sikkert på alt jeg har kjøpt fra AliExpress vedrørende elektroniske komponenter? Det er vel stort sett det eneste jeg handler fra utlander i storskala. Man får ikke kjøpt 90% av det jeg kjøper over disk i Norge uansett.

Ett sett dekk til Rocket skal forhandlere her hjemme ha 7.500 kroner for. På Dekkonline betaler jeg 4.300 kroner. Jeg har to sett dekk stående nør jeg får di siste dekkene levert og da har jeg spart over 6.000 kroner. Man må jo være fjern eller ha alt for mye penger hvis man ikke griper den sjansen. Pengene jeg sparer kan jeg gjerne bruke hos en Norsk forhandler til andre ting som feks. Bagasjeløsninger etc. hadde jeg ikke spart disse pengene så hadde jeg kanskje ikke kjøpt bagasjeløsningen oger disk i Norge.

Hadde du kjent meg så hadde du vist at jeg ikke var gjerrig. Jeg bruker gjerne penger på ting som gleder meg eller noen ganger andre, men jeg kaster ikke penger i dass. Så god råd har jeg ikke. :thumleft

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av utc »

Nååå, jeg sa ikke ekspisitt at du er gjerrig. Jeg stilte mer spørsmålstegn ved at nordmenn er så gjerrige. Jeg forstår at å spare såvidt mye penger på ett sett dekk gjør det fristende å handle i utlandet. Da må man samtidig tenke på at når man er uheldig å havne på sykehus av en eller annen årsak så betaler sikker den tyske stat det. Eller hver gang trygda kommer for de som har det. Den er sikker finansiert via den tyske eller kinesiske stat. Næææææ, vi må tenke litt mer helhetlig på hvor og hvordan vi skal spare penger. Å sende de ut av landet hver gang man skal ha noe til motorsykkelen blir feil. Da har man egentlig ikke råd til å ha motorsykkel !! Energiprisene (les bensinprisen) er høy men det er liksom et annet budsjett hørte jeg en sa i helgen. Blir det mer meningløst og patetisk liksom ? Et annet budsjett ? Regner med at det er penger fra den samme kontoen uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Nå kan det kanskje høres ut som at jeg er ute etter å henge ut deg. Jeg gjør ikke det. Det jeg derimot ønsker at man tenker på er hvor kommer velferdspengene fra. Det er ikke alle som vet, eller for den saks skyld forstår det. Men skal jeg være helt hudløst ærlig så ................eller på den annen side. Det skal jeg ikke. Kosten ville kunne blitt for sterk for sarte sjeler
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 30 mai 2022, 19:20 Nååå, jeg sa ikke ekspisitt at du er gjerrig. Jeg stilte mer spørsmålstegn ved at nordmenn er så gjerrige. Jeg forstår at å spare såvidt mye penger på ett sett dekk gjør det fristende å handle i utlandet. Da må man samtidig tenke på at når man er uheldig å havne på sykehus av en eller annen årsak så betaler sikker den tyske stat det. Eller hver gang trygda kommer for de som har det. Den er sikker finansiert via den tyske eller kinesiske stat. Næææææ, vi må tenke litt mer helhetlig på hvor og hvordan vi skal spare penger. Å sende de ut av landet hver gang man skal ha noe til motorsykkelen blir feil. Da har man egentlig ikke råd til å ha motorsykkel !! Energiprisene (les bensinprisen) er høy men det er liksom et annet budsjett hørte jeg en sa i helgen. Blir det mer meningløst og patetisk liksom ? Et annet budsjett ? Regner med at det er penger fra den samme kontoen uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Nå kan det kanskje høres ut som at jeg er ute etter å henge ut deg. Jeg gjør ikke det. Det jeg derimot ønsker at man tenker på er hvor kommer velferdspengene fra. Det er ikke alle som vet, eller for den saks skyld forstår det. Men skal jeg være helt hudløst ærlig så ................eller på den annen side. Det skal jeg ikke. Kosten ville kunne blitt for sterk for sarte sjeler
Jeg har nevnt at jeg handler dekk fra dekkonline. Du synes dem som handler fra dekkonline for å spare noen usle kroner er en "kjip gjerrig faen". Sterke ord du bruker her. Er du siker på at du vil gå den veien?

Hvis du mener 6.000 kroner er lommerusk, så bidra gjerne til at jeg kjøper over disk i Norge ved å sende meg de 6.000 på vipps :thumleft

Tusen takk :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av utc »

Hvis du sparer noen usle kroner; ja absolutt. Men det er jo det som er sannheten at for noen usle kroner så må man kanskje finne seg i betegnelsen. Og ja, jeg kan være hudløst ærlig også irl. Snakker vi om tusenvis av kroner så kan jeg som sagt forstå det.

Et annet aspekt er miljøaspektet ved å handle fra Kina og Alibaba eller hva f... det heter. For det første er som regel pirs og kvalitet noe som henger sammen. Ikke alltid, men som regel. Så skal driten fraktes rundt halve jordkloden hvis skip er fyrt med rå-olje. Heller ikke bra for miljøet. Og når det først har kommet frem så går det som regel i stykker så fort at det havner i søpla. Og den søpla i form av metall fraktes ofte tilbake samme veien det kom for så å bli gjenvunnet. Skjønneru hvor jeg vil hen ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 30 mai 2022, 19:56 Hvis du sparer noen usle kroner; ja absolutt. Men det er jo det som er sannheten at for noen usle kroner så må man kanskje finne seg i betegnelsen. Og ja, jeg kan være hudløst ærlig også irl. Snakker vi om tusenvis av kroner så kan jeg som sagt forstå det.

Et annet aspekt er miljøaspektet ved å handle fra Kina og Alibaba eller hva f... det heter. For det første er som regel pirs og kvalitet noe som henger sammen. Ikke alltid, men som regel. Så skal driten fraktes rundt halve jordkloden hvis skip er fyrt med rå-olje. Heller ikke bra for miljøet. Og når det først har kommet frem så går det som regel i stykker så fort at det havner i søpla. Og den søpla i form av metall fraktes ofte tilbake samme veien det kom for så å bli gjenvunnet. Skjønneru hvor jeg vil hen ?
Takk, da er vi enige. Jeg handler ikke fra kina eller utlandet for å spare 100 kroner. Jeg sparer MYE mer enn det. Husk at varene man kjøper kommer stort sett fra Kina uansett. Det at jeg kjøpte en ting fra Kina betyr bare at norsk importør kan ta inn en ting mindre. Så jeg tror klimaregnestykket er mer kompleks enn det du forsøker å formidle.

At du er ærlig setter jeg pris på :thumleft

Kunsten her er å lese seg litt opp, og finne ut hva som faktisk er bedre for en lavere pris. Der er det mange som bommer. Særlig dem som sorterer fra billigst til dyrt og kjøper det billigste og forventer det dyreste. Da er man litt dum, for å si det pent.

Hvis klimaavtrykket er så viktig for deg som jeg oppfatter så ville jeg kanskje heller parkert sykkelen og ikke kjørt på MC turer kun for egen tilfredstillelse. Vi har alle våre svin på skogen når det kommer til miljøet. Jeg tror uansett ikke mitt generelle klimaavtrykk er av de høyeste. Jeg ligger nok trolig under snittet. Totalt sett.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

Den dritten vi kjøper i norsk butikk er pgså produsert i kina eller andre lavkostland.
For det er kr som rår- butikker lever av billig inn dyrt ut. Moms betaler vi uansett.
Men jeg putter heller de få kronene jeg har til overs i egen lomme enn i andres.
Har forøvrig betalt millioner i skatt til a/s Norge i tillegg til alle andre skatter og avgifter som jeg har gitt fra meg. Om jeg sparer inn noen kroner på deler så skal faen ikke en eller annen kødd sitte på en høy hest og belære meg økonomi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar