Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toalmar
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Legg inn av Toalmar »

Da ble det Homey Pro ja :thumleft
Tror jeg nevnte den tidligere til deg, den er vel av de beste og med mest integrasjon.
Synd du har problem med lastbalanseringen din, det er vel en del av Futurehome du fikk med for og få Enova støtte.

Jeg er nok ikke like mye på med smarthus som deg, men synes det er greit og kunne bruke minst mulig strøm og flytte forbruket til den delen av døgnet det er billig. Bor i leilighet med omtrent ikke strømforbruk og elbil lader koblet til sameiets strøm abonnement så der får jeg ikke endret mye, lader der om natten.

På hytta har jeg større muligheter. Har strøm fra Tibber og deres Pulse, samt Easee elbil lader. Har satt opp effekt balansering til 5 kWt, dette fungerer topp. Nå vett jeg at du har sagt du ikke bryr deg så mye om hva det koster med tanke på strøm og nettleie, men for min del så er forskjell mellom trinn 2 og 3 kr 190 pr måned. I løpet av f eks 5 år har jeg spart godt over 11 laken som om jeg setter disse i fond hver måned ville nok bli betydelig mer.
Det fine med Tibber er at du får noe som heter Grid Rewards. Det vil si at om bilen står tilkoblet lader og det er forskjell mellom tilbud og etterspørsel i nettet så vil du få denne samtidig med du får betalt for og bruke den :twothumbs:
Sånn som i går natt f eks så fikk jeg godt over kr 9 samt ca 10 kWt inn på bilen, ja jeg må betale nettleie, men dog allikevel .
Om f eks Tibber har satt opp at bilen skal lades om natten og det er større behov enn tilgjengelig og de ser at bilen din blir ferdig ladet om de holder litt igjen så får du betalt for ikke og lade. Nå siden mai i 2024 har jeg fått omtrent kr 500 i fratrekk på strømregningen pga Grid Rewards.

Jeg kjøpte en Oso Charge som ble lagt ut på finn til røverpris for en tid tilbake, denne er nå installert på varmtvannsberederen som styrer strømforbruk til tiden det er billig samt at den kan stå i bortemodus. Der er nok besparelsen ganske grei.

Ta en kikk på Tibber og se om dette kan være noe, de har masse integrasjoner og løsninger som du kan bruke, samt at de kjører sømløst mot Homey og Futurehome. Skulle du gå for Tibber så bruk gjerne min vervekode: bz2ghc70
Da får både du og jeg kr 500 som vi kan handle for i Tibber Store. Da blir en Tibber Pulse ganske grei i pris for deg :D :D

https://invite.tibber.com/bz2ghc70

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 26 feb 2025, 23:59 Har testet ut Homey Pro litt i dag å man kan nesten ikke dorestille seg hva man kan automatisere før man faktisk har prøvd Homey Pro.

Jeg er jo helt i startfasen rundt dette, men har nå laget en automasjon som dimmer opp belysningen sagte samt aktiverer varmen i Bimmern så fort jeg slår av alarmen på telefonen når den ringer.

Når jeg forlater huset så slukkes alle lys automatisk og slår seg automatisk på igjen når jeg er ca. 50 meter fra Homey Pro hub'en.

Skal kjøpe meg Ismartgate garasjeportåpner og noen sensorer etc, så dette kan bli gøy og leke litt med :)
Homey Pro er vel kanskje den beste hyllevareløsningen og enkel å administrere, men når det kommer til muligheter uten å være begrenset av hardware og støtte for "alt" så er det ingenting som slår Home Assistant. Har holdt på i rundt 15 år nå med smarthus, altså lenge før det ble allemannseie slik det er blitt nå. Men om du syns Homey er for spesielt interresserte så er i hvert fall Home Assistant det, selv om det er blitt noe helt annet nå enn for bare 3-4 år siden hvor man nå kan gjøre mye mer i grafisk grensesnitt enn tidligere, men det er fortsatt nesten påkrevd å kunne litt (eller skjønne) Python/yaml. Men for noen uante muligheter siden man er hardware-uavhengig og kan koble på hva det måtte være av gateways for Zigbee, Zwave, Bluetooth, wifi, RF (433mhz), IR osv. og det er jo desverre sånn at det er avarter innenfor samme protokoll.
F. eks. så er ikke alle Zigbee enheter interresert i å snakke med hverandre eller støtter alle Zigbee gateways, selv om de i utgangspunktet burde det. Men en ting er pairing, men en annen ting er hvordan gatewayene (og dens software) tolker cluster-informasjonen enheten sender.
Så man kan ikke gå å kjøpe hvilke som helst enhet med en protokoll som er støttet av f. eks. Homey å være sikker på at den virker.

Jeg har bare på Zigbee ikke mindre enn 4 gateways tilkoblet Home Assistant nettopp for å kunne kjøpe hva som helst av enheter med Zigbee av hvilke som helst merke å være temmelig sikker på at den virker med minst en av gatewayene.

I tillegg til å ha kontroll på enheter i huset med alt fra tale, et panel på veggen i gangen, app på mobil eller hvilke som helst web browser.
Så er det aller beste automasjonene hvor du ikke trenger å gjøre noe, som f. eks. bruke strøm smart, styre solskjerming, lys, garasjeporter, gjøre ting basert på om man er hjemme eller ei. Kjekt å kunne lage sine egne integrasjoner ved å ta i bruk API´r for både enheter man har (eks. robotgressklipperne, robotstøvsuger, bil osv.), men også for info fra f. eks. Renovasjon, post, status på tog/buss osv. varsle at i morgen hentes papp og papir, det er togtrøbbel, det er postdistribusjon i dag. Men jeg har også sensor i postkassa, har stor låst postkasse og slipper å sjekke fordi jeg får pushvarsel da det blir puttet noe inn :-)

Nå i det siste er det AI integrasjon via API som er den største nyheten, det er utrolig gøy og nyttig.
Første implementasjon er analyse av bilde/video, bruker det til håndfri åpning/lukking av garasjeportene basert på kamera som står oppunder takoverheng foran på garasjen som peker ned på gårdsplassen. Setter inn et "prompt" som sier at dersom bilen er f. eks. grå metallic, er av et visst merke, modell og har skiltnummer xx xxxxx så åpne porten. I tillegg har jeg en bevegelsesdetektor der for å safe når den skal analysere kamera, så sparer man maskinkraft på at den ikke trenger å analysere mye tull på vindfulle dager eller brå av/på sol/skygge :-)
Spesielt kjekt når man kommer på motorsykkelen, beskrivelse av Mc-modell, farge og førerens klær, hjelm osv. holder, men har man med at telefonen din må befinne seg utenfor i tillegg er man helt safe.

Man kan også bruke det til f.eks. ansiktsgjenkjenning, har kameraringeklokke... men å lage eventer på at den og den kommer hjem eller forlater huset er i grenseland og for min del bikker det litt over mtp. på personvernet.

Men gøy det er dette uansett da, for min del mest på vinteren ellers så kjører jeg heller MC og tar for det meste bare oppdateringer og nødvendig drift da det er MC sesong.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 01 mar 2025, 12:25 Da ble det Homey Pro ja :thumleft
Tror jeg nevnte den tidligere til deg, den er vel av de beste og med mest integrasjon.
Synd du har problem med lastbalanseringen din, det er vel en del av Futurehome du fikk med for og få Enova støtte.

Jeg er nok ikke like mye på med smarthus som deg, men synes det er greit og kunne bruke minst mulig strøm og flytte forbruket til den delen av døgnet det er billig. Bor i leilighet med omtrent ikke strømforbruk og elbil lader koblet til sameiets strøm abonnement så der får jeg ikke endret mye, lader der om natten.

På hytta har jeg større muligheter. Har strøm fra Tibber og deres Pulse, samt Easee elbil lader. Har satt opp effekt balansering til 5 kWt, dette fungerer topp. Nå vett jeg at du har sagt du ikke bryr deg så mye om hva det koster med tanke på strøm og nettleie, men for min del så er forskjell mellom trinn 2 og 3 kr 190 pr måned. I løpet av f eks 5 år har jeg spart godt over 11 laken som om jeg setter disse i fond hver måned ville nok bli betydelig mer.
Det fine med Tibber er at du får noe som heter Grid Rewards. Det vil si at om bilen står tilkoblet lader og det er forskjell mellom tilbud og etterspørsel i nettet så vil du få denne samtidig med du får betalt for og bruke den :twothumbs:
Sånn som i går natt f eks så fikk jeg godt over kr 9 samt ca 10 kWt inn på bilen, ja jeg må betale nettleie, men dog allikevel .
Om f eks Tibber har satt opp at bilen skal lades om natten og det er større behov enn tilgjengelig og de ser at bilen din blir ferdig ladet om de holder litt igjen så får du betalt for ikke og lade. Nå siden mai i 2024 har jeg fått omtrent kr 500 i fratrekk på strømregningen pga Grid Rewards.

Jeg kjøpte en Oso Charge som ble lagt ut på finn til røverpris for en tid tilbake, denne er nå installert på varmtvannsberederen som styrer strømforbruk til tiden det er billig samt at den kan stå i bortemodus. Der er nok besparelsen ganske grei.

Ta en kikk på Tibber og se om dette kan være noe, de har masse integrasjoner og løsninger som du kan bruke, samt at de kjører sømløst mot Homey og Futurehome. Skulle du gå for Tibber så bruk gjerne min vervekode: bz2ghc70
Da får både du og jeg kr 500 som vi kan handle for i Tibber Store. Da blir en Tibber Pulse ganske grei i pris for deg :D :D

https://invite.tibber.com/bz2ghc70
Ikke for å virke "flåsete" men en hundrelapp eller to i måneden gir jeg blanke i når det kommer til strøm. Et abonnement på ukebladet hadde jeg nok lett kvittet meg med, men strømregningen går rett fra felleskontoen og merkes ikke i det daglige.

Nå er det overhodet ikke dumt og spare en krone her og det, det er ikke det jeg mener, men det er enkelt ting jeg liksom ikke bryr meg så mye om. Å slutte og snuse er nok den største besparelsen jeg kan komme på. 1500 kroner i måneden takk. Men igjen... hadde jeg ikke brukt dem på snus hadde jeg brukt dem på noe annnet drit, hehe. Dog kanskje av noe mer nytte kanskje...

Å spare gjør vi jo, men slik situasjonen er nå så har vi nok på sparekontoen til uforutsette ting å jeg har lyst til å bruke pengene mens jeg lever.

For som jeg tidligere har sagt:

Den dagen JEG dør, så skal jeg ha med alle pengene mine i grava. For i min begravelse skal det være EKTE sorg. :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 01 mar 2025, 11:46
BjørnSover skrev: 01 mar 2025, 11:07
JohnnyTh skrev: 01 mar 2025, 07:59 Konas favoritt er lysstripen i taket som fungerer som vekkerklokke. Lyset kommer gradvis på 20 minutter før alarmen starter. Nesten som å våkne til en soloppgang
Hvilken app bruker du for denne funksjonen?
Regner med han bruker Homey appen? Der kan man lage avanserte flows etc.
Stemmer. Det er en advanced flow i Homey.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Hva er advanced flow vs flow? Jeg har bare flow tilgjengelig…

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 01 mar 2025, 20:28 Hva er advanced flow vs flow? Jeg har bare flow tilgjengelig…
Advanced flow må lages via vanlig nettleser og er mye enklere hvor man bruker dra og slipp metoden og fester "tråder" i mellom rutene etc. altså en mer visuell flow som kan lages mer avanserte flows. Dette får man på kjøpet om man kjøper nyeste versjon av Homey Pro, eller man kan betale for det hvis man har en eldre versjon.

Den enklere formen for flows kan gjøres i appen og er bra nok for ja... enkle flows.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Første dagen på,lenge det har vært mulig med en skikkelig bilvask :)
IMG_1246.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Driver å leker meg litt med automatiseringer med Homey Pro. Ikke noe avansert enda. kun automatiseringer ved hjelp av Shortcuts og Homey Pro.

Jeg har nå satt opp en automatisering som aktiveres automatisk når jeg skrur av alarmen på telefonen om morgenen. Når alarman skrus av, slås lysene i stuen seg på og forvarming av cupeen i bilen. Når jeg tar ut ladekabelen fra bilen så slår lysene i stuen seg av igjen.

Ganske bekvemt :)

Jeg skal snart skaffe meg en smart garasjedøråpner og flere sensorer, for dette er ganske behagelig hvis man setter opp disse automasjonene riktig :)

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_treffet
Er her du må stille med bilen din..

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 06 mar 2025, 10:33 https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_treffet
Er her du må stille med bilen din..
Hehe, det er nok ikke spesielt interresant for min del :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått "IsmartGate" smart garasjeportåpner som jeg har koblet til Homey Pro :)

Så nå kan keg automatisere lys i garasje, åpning og lukking av port, lys rudnt om i huset, samt klimatisering av bil etc. Litt usikker på hva jeg skal automatisere etc enda, men ideene kommer nok tidsnok :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert noen her inne som er mer dreven på Homey Pro enn meg vedrørende oppsett av flows etc.

Jeg har riktignok ikke testet flowen jeg legger inn acreenshot av under enda. Litt sent...

Her er flowen:
flow_Original.png
Kort forklart skal denne flowen lukke opp porten hvis den er igjen, og lukke den hvis den er åpen når jeg trykker på en knapp i Homey appen. Lyset skal slå seg på 5 sekunder etter at porten har begynt og åpne og slå seg av 5 sekunder etter at den har begynt og lukke seg.

Hvis porten blir stående oppe i mer enn 60 minutter skal jeg få en push varsling til telefonen. Lyset slår seg uansett av etter 10 minutter.

Den nederste flowen er koblet til en fysisk bryter i garasjen hvor jeg skal kunne slå lyset av/på manuelt. Lyset slukker uansett automatisk etter 10 minutter også her.

Er disse flowene knotete laget?
Finnes det mer elegante måter å gjøre det på?
Eller vil den i det hele tatt fungere optimalt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE

Legg inn av DAE »

Lampe med bevegelses-sensor og fjernstyring på port i bilen? Pleier funke😄

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 08 mar 2025, 10:21 Lampe med bevegelses-sensor og fjernstyring på port i bilen? Pleier funke😄
Ja, det er sant.

Eller så kan man åpne porten manuelt, å slippe alt.

Hele poenget er å kjøre automasjoner som automatiserer mye av de daglige rutinene som man gjør hele tiden. Man våkner om morran, man går ut i stua og slår på lyset, man finner frem telefonen, åpner appen og starter forvarming av bil og på vei til garasjen så må man oppmmed fjernkontrollen for å åpne porten.

Ingemting av dette er slitsomt, men det kan være greit å automtaisere det. Analoge folk som fortsatt lever i steinalderen vil selvsagt flire godt, men jeg flirer greot selv også hver gang naboen står å skraper is på morgenen fordi han ikke har eller ikke skjlnner hvordan en slik app funker. :)

DAE

Legg inn av DAE »

Må jo bruke hjernen litt så man ikkje blir heilt utkobla😄

Svar