Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 22 feb 2025, 22:58 I furtebuen har vel du testet noen Kina multimeter…

Jeg trenger et som ‘kan holde’ høy/lav måling for å feilsøke litt. Har du en anbefaling?
"Testet" er vel å ta i, hehe. Jeg har brukt dem litt random og dem funker som bare det, men utover det er nok ikke jeg kvalifisert til å "teste" multimetere.

Jeg har ikke brukt høy/lav funksjonene noe særlig, bortsett fra på de to syrere Brymen multimeterne jeg har. For å se om de andre kultimeterne mine har denne funksjonen må jeg først finne ut, hehe.

Jeg regner med FredrikE24 kommer til å klø i fingrene etter å svare her, så da blir det nok Fluke du må ha :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 22 feb 2025, 23:46 @Bjerknez
Du må få kjøpt deg slike BMW M/// skinnhanskekledte. Er helt nydelig å kjøre med.
Disse har jeg hatt i 15-18 år ca.

IMG_5073.jpeg
IMG_5074.jpeg
Kjørevanter i silke faktisk....

Blir ikke det litt fisefint da? :lol

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 22 feb 2025, 23:59
Du må få kjøpt deg slike BMW M/// skinnhanskekledte. Er helt nydelig å kjøre med.

IMG_5073.jpeg
IMG_5074.jpeg

er jo skinn dette da. Fisefint du liksom. Skikkelige biler kler hansker og mye bedre å kjøre med. Bruker de mye jeg

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 22 feb 2025, 23:59 Kjørevanter i silke faktisk....

Pretensiøst er ordet jeg tenker på :lol

BjørnSover

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 22 feb 2025, 23:58
BjørnSover skrev: 22 feb 2025, 22:58 I furtebuen har vel du testet noen Kina multimeter…

Jeg trenger et som ‘kan holde’ høy/lav måling for å feilsøke litt. Har du en anbefaling?
"Testet" er vel å ta i, hehe. Jeg har brukt dem litt random og dem funker som bare det, men utover det er nok ikke jeg kvalifisert til å "teste" multimetere.

Jeg har ikke brukt høy/lav funksjonene noe særlig, bortsett fra på de to syrere Brymen multimeterne jeg har. For å se om de andre kultimeterne mine har denne funksjonen må jeg først finne ut, hehe.

Jeg regner med FredrikE24 kommer til å klø i fingrene etter å svare her, så da blir det nok Fluke du må ha :lol
Måler det til nærmeste 0,05v er jeg fornøyd :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Du trenger som regel sjelden voldsom nøyaktighet for random testing om noe funker eller ikke. Det klarer selv et 50 kroners multimeter fra en hvilken som helst kurv.

Man trenger heller ikke voldsom nøyaktighet når man måler 230V kurser. Som regel måler man om det er strøm der eller ikke. Da kommer man like langt med en spenningstester som også er mye tryggere og bruke.

Er man litt erfaren innen finelektronikk hvor man skal måle signaler, strømtrekk av batterikretser, måle dioder og kondensatorer etc. er man nok mer avhengig av nøyaktighet. Måle signaler og hvordan disse blir levert kan man også gjøre bedre med et osciloscop. Men det er en annen historie.

Jeg er ikke erfaren når det kommer til dette i det hele tatt, men har holdt på en del med dette i furtebua da jeg har testet en del strømtrekk av kretser som kjlres av mikrontrollere etc for å lage mest mulig strømbesparende kretser. DA ønsker man et multimeter med høy oppløsning og høyere nøyaktighet.

Vanlige multimetere har som regel 6.000 count oppløsning. Det vil si at hvis du måler en krets som er rundt 5 volt så viser multimeteret feks. 5.165 volt. Måler du en krets som er rundt 9 volt, så viser multimeteret feks. 9.36 volt. Du mister da altså et desimal når du måler over 6 volt.

Hvis du måler en krets som er rundt 12 volt, så viser multimeteret feks. 12.4 volt.

Hvis du har et Brymen multimetere som kan vise 50.000 count oppløsning så blir en 5 volt krets vist som feks. 5.16534 volt helt opp til 50 volt.

Med så stor oppløsning så vil du faktisk kunne se i noen tillfeller hvor fort et batteri tappes dor steøm feks. Eller du kan i det hele tatt måle ting med større oppløsning. Som oftest mest nyttig i finelektronikk.

Men høy oppløsning er ikke det samme som stor nøyaktighet. Det hjelper lite om svaret du får er 5.0002 volt når spenningen EGENTLIG er 5.3567 volt.

Dyrere multimetere beregnet for elektronikk har gjerne både god nøyaktighet OG høy oppløsning.

Skal du bare måle om batteriet på bilen er utladet eller ei, eller teste ok 9V batteriet til røykvarsleren er gåent etc. så trenger du ikke noe dyrt multimeter overhodet.

Jeg tror de fleste midrange multimetere viser top/lav spenning og lagrer dette. Altså multimetere til rundt 1000-lappen eller deromkring. Jeg tror det dyreste til Biltema har dette. Jeg har to av disse så du kan kjøpe det ene av meg dor en billig penge hvis du vil. Jeg ga runst 800 kr. For det å det er nesten ikke synlig brukt da jeg har brukt mange andre multimetere også.

300 spenn så er det ditt. +evt. frakt. Jeg har ikke engang byttet batterier i det. Jeg kjøpte det vel for ca. 3 år siden ogbhar kanskje brukt det 4 ganger. Jeg bruker stort sett kun Brymen 869S eller 786 multimeterne her hjemme.

Merk også at dyrere multimetere som regel har høyere sikkerhetsrating hvis du skal måle høyere spenninger. 230V ++

Mitt råd er å aldri bruke billige kinamultimetere i 230V kretser eller høyere. Det funker nok å jeg har testet selv, men disse er ikke beregnet for slikt overhodet. Selv om det står at dem kan det. Til hjemmebruk for å måle lastebil/bil batterier, og annet trivielt for å sjekke om ting funker og hva spenningen er funker det meste.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 23 feb 2025, 16:43

IMG_5073.jpeg
IMG_5074.jpeg

er jo skinn dette da. Fisefint du liksom. Skikkelige biler kler hansker og mye bedre å kjøre med. Bruker de mye jeg
Hehe, jeg ser dor meg selv rusle inn på den lokale bensern for å fylle kaffekoppen hvor jeg glemmer å ta av meg kjørehanskene. Der rusler jeg inn med skinn/silkehansker med en stor M-logo på som meget tydelig "flasher" at jeg har en BMW M-versjon stående på utsiden. Jeg synes dette blir i overkant jeg altså, hehe.

BjørnSover

Legg inn av BjørnSover »

Trenger å måle hvor mye spenning synker forskjellige steder fra batteri (12v) i båten til baugthruster. Må være på styrepisisjon for å kjøre thruster. Sender deg pm.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 24 feb 2025, 10:57 Trenger å måle hvor mye spenning synker forskjellige steder fra batteri (12v) i båten til baugthruster. Må være på styrepisisjon for å kjøre thruster. Sender deg pm.
Til det bruket trenger du ikke dyre greine. Men så er det jo med alt annet. Mange av oss vil gjerne ha noe som gjerne er flottere enn man fortjener. Evt. kjøpe noe man kan vokse med.

Dette er et veldig bra multimeter til en veldig fin pris:
https://eevblog.store/products/eevblog-bm786-multimeter

Jeg har dette selv.

Også har jeg storebroren:
http://www.brymen.com/PD02BM860s_869s.html

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 23 feb 2025, 23:38

IMG_5073.jpeg
IMG_5074.jpeg

Hehe, jeg ser dor meg selv rusle inn på den lokale bensern for å fylle kaffekoppen hvor jeg glemmer å ta av meg kjørehanskene. Der rusler jeg inn med skinn/silkehansker med en stor M-logo på som meget tydelig "flasher" at jeg har en BMW M-versjon stående på utsiden. Jeg synes dette blir i overkant jeg altså, hehe.
Beklager innspillet og at du ser for deg så mye rart.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøpte meg et flunka nytt Fluke 87V multimeter her forleden. Særdeles fornøyd!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 24 feb 2025, 23:02
Bjerknez skrev: 23 feb 2025, 23:38

IMG_5073.jpeg
IMG_5074.jpeg

Beklager innspillet og at du ser for deg så mye rart.
Er jo bare artig med slike innspill da. Morsomt med tips rundt BMW og effekter som kan hjelpe en i hverdagen. Hanskene i seg selv er jo tøffe og dem er garantert deilige å ha på seg, men som sagt, for MIN del blir dette litt "flashy". :)

Så det er ingen grunn til å beklage innspillet overhodet :thumleft

Når det kommer til effekter til bilen så er jeg nok mer interresert i en kjøleboks og ha bak. Er jo 12V uttak der. Jeg kommer også til å kjøpe meg noen skikkelige kjørebriller (solbriller). Jegbhar dorelsket meg litt i Oakley, desverre satt jeg meg på mine forrige briller så ramma knakk. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 feb 2025, 23:18 Kjøpte meg et flunka nytt Fluke 87V multimeter her forleden. Særdeles fornøyd!
Har litt lust på dette jeg også. Men trenger jeg det? Overhodet ikke, hehe.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg kjøpt meg Homey Pro. Nå skal alle mine tidligere prosjekter med arduino kasseres til fordel for Homey Pro da appløsningen jeg brukte nå plutselig koster penger hver måned.

Alltid morsomt med noe nytt å trykke på :)

Svar