Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Du flytta hjemmesentralen med andre ord.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Nei. Jeg vet bare at jeg fikk en ekstra ethernet kontakt som jeg kunne koble pc’en i for å komme på nett. Nøyaktig hva han gjorde vet jeg ikke da jeg holdt på i garasjen mesteparten av tiden.

Han var på loftet og strakk noen kabler etc. har ikke sjekket. Jeg vet bare at det funker og det holder for meg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

I dag bar jeg ryddet litt i furtebua samt vasket silikonmatten på bordet. Jeg har også provisorisk hengt opp to multimeteret på siden av hyllen for å få bort kabler samt få mer plass på bordplaten.

Ja, tro det eller ei, men dette er ganske ryddig i forhold til det det pleier å være :lol
9CE4F219-E511-4245-BC28-4CD070D8849A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av dypen »

Godt utstyrt, ryddig og en flott plass til hobby :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 08 jan 2023, 18:03 Godt utstyrt, ryddig og en flott plass til hobby :)
Ja, begynner å hjelpe nå ;)

Lurer på og kjøpe meg et benk multimeter. Ikke for at jeg nødvendigvis trenger det, men fordi jeg har litt lyst på. Har sett meg ut Siglent SDM3055 som en god kandidat. Mye for pengene i følge flere jeg har snakket med. 6.000 kroner koster det og det er IKKE dyrt når det kommer til benk multimetere.

Men... har ikke bestemt meg enda :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Har du ikke nok multimetere nå da? 6000kr, da hadde jeg heller kjøpt et fint Fluke-instrument i øvre skala, men det tror jeg nok du aldri kommer til å gjøre på rent prinsipp :roll

Hadde et Fluke 8050A benkapparat en gang, som jeg gav bort til broren min. Jeg liker å ha mulighet til å ha flere håndholdte med ulike gode egenskaper avhengig av bruk hvor 179 er poteten i samlingen..

Finner du et Fluke 8808A eller 8842A instrument brukt har du et skikkelig bra labinstrument.

Ellers ser riggen ut som du driver proft med tanke på hvor mye du har fremme :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 20:51 Har du ikke nok multimetere nå da? 6000kr, da hadde jeg heller kjøpt et fint Fluke-instrument i øvre skala, men det tror jeg nok du aldri kommer til å gjøre på rent prinsipp :roll

Hadde et Fluke 8050A benkapparat en gang, som jeg gav bort til broren min. Jeg liker å ha mulighet til å ha flere håndholdte med ulike gode egenskaper avhengig av bruk hvor 179 er poteten i samlingen..

Finner du et Fluke 8808A eller 8842A instrument brukt har du et skikkelig bra labinstrument.

Ellers ser riggen ut som du driver proft med tanke på hvor mye du har fremme :knegg
Haha, den Fluke diskusjonen tror jeg kanskje vi bare må legge bort. Vi blir aldri helt enige der. :lol

Med tanke på "riggen" min så har jeg nok mer utstyr enn jeg strengt tatt trenger, men jeg har brukt alt sammen og alt har hjulpet meg på veien. Jeg tenker litt sånn at hvis mulighetene ligger der så er det lettere å bruke dem.

Men dem fleste vet nok at jeg er så langt fra proff som det gpr ann å komme. Ålreit, jeg skjlnner greia med mikrkontrollere og hvordan man bygger enkle kretser etc, samt hva dem forskjellige komponentene gjør osv, men jeg gjør som sagt dette bare for gøy og kun når jeg har lyst.

Jeg kan vel nesten bygge det meste av kretser av utstyr jeg har i kjelleren nå da jeg har det aller meste av komponenter. Alt fra det selvsagte som kondensatorer og motstander i alle mulige verdiklasser samt dioder av alle slag, kabler, plugger, transistorer, mosfeter, voltregulatorer, mikrokontrollere av alle slag etc etc. det gjør det mer gøy og sette i gang med prosjekter, fordi jeg har det meste liggende. :)

For meg spiller det liten trille om det er Fluke, Sony, Siglent eller Biltema. Jeg kjøper det jeg selv mener er best i forhold til pengene jeg betaler og jeg liker å bygge egne erfaringer vedrørende ting jeg kjøper meg.

Det siste jeg vil er å falle inn en boble og kjøpe noe alle andre mener er best bare fordi det har et navn med rykte. Til hobbybruk hjemme i kjelleren så spiller det liten trille om jeg har Fluke eller noe annet. Selv nøyaltigheten på et multimeter til 100 kroner hadde holdt til mitt bruk.

Så hele greia er at dette skal være min "reise". Så langt kan jeg si at valgene jeg har tatt har gagnet meg. Jeg har aldri sagt og aldri ment at Fluke er dårlig. Selvsagt er det ikke dårlig. Men jeg vil heller ha to jevngode multimetere til hobbybruk samt et benkmultimeterer enn bare ett Fluke multimeter. Altså hvis man tenker pris.

Jeg driver ikke med dette profesjonelt. Jeg trenger ingen verifiseringer, og om multimeteret viser 12.008 volt eller 12.010 volt spiller veldig liten trille.

Fluke er bra saker. Ingen tvil om det, men det betyr ikke at JEG kjøper Fluke. Jeg tror nok ikke det utgjør noen forskjell for min del. Annet enn at jeg kan skryte av at jeg har et Fluke. Det spiller liten rolle for min del. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, så er det ikke sikkert jeg kjøper meg benk multimeter, for jeg trenger det egentlig ikke. Men da hadde jeg vertfall lært meg hvordan disse fungerer også. :)

Det eneste Fluke multimeteret som frister er Fluke 289. Men i følge flere andre så suger det for det første batterier og ved høy oppdatering på skjermen så blir tallene "visket bort". På de testene jeg har sett gjort av flere er feks. brymen 786 og Brymen 869S like nøyaktig som Fluke 289 i vanlige målinger. Fluke 289 vinner på at den har datalogging, men det vil jeg evt. ha på et benkmultimeter. Dataloggingen på Fluke 289 er forøvrig supertreg i forhold til et benk multimeter. Dessuten koster Fluke 289 10.000ish kroner. I mitt hode og til mitt bruk er det ikke verdt det. Jeg vil heller ha flere ting å leke meg med som funker like godt til sammen som ett Fluke. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Hva skal man med et 289-instrument da? Det er virkelig overkill.

Nå skal det også nevnes at grunnen til at man i enkelte kretser er så nøye på målenøyaktighet, kalibrering og serienummer er fordi dersom man ønsker å gjenta en dokumentert(rapportert) måling, så skal den kunne gjentas på de eksakt samme forutsetningene som utgangspunktet. Gjør man en måleoppgave som dokumenteres skal serienummer på alt utstyr som benyttes noteres i rapporten.

Da jeg satt på LAB og målte på analogelektronikk, så holdt det egentlig å notere seg instrumentnummeret på apparatene man brukte i målerapporten som var et internt nummer på den aktuelle laben, det kunne være 8, 1401 eller "bjarne" for den saks skyld.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 22:19 Hva skal man med et 289-instrument da? Det er virkelig overkill.

Nå skal det også nevnes at grunnen til at man i enkelte kretser er så nøye på målenøyaktighet, kalibrering og serienummer er fordi dersom man ønsker å gjenta en dokumentert(rapportert) måling, så skal den kunne gjentas på de eksakt samme forutsetningene som utgangspunktet. Gjør man en måleoppgave som dokumenteres skal serienummer på alt utstyr som benyttes noteres i rapporten.

Da jeg satt på LAB og målte på analogelektronikk, så holdt det egentlig å notere seg instrumentnummeret på apparatene man brukte i målerapporten som var et internt nummer på den aktuelle laben, det kunne være 8, 1401 eller "bjarne" for den saks skyld.
Ja, det er overkill. Men hadde jeg kjøpt dette, så hadde jeg ikke kjøpt de to andre jeg har. Å jeg vil heller ha to.

Jeg skjønner det med rapporter etc. men det er irrelevant til mitt bruk. Jeg tror nok det er andre ting du bør bekymre deg over når du får en hjemmelaget power supply av meg enn måleverdiene og rapportene som følger med :lol

Så kan vi vel egentlig stoppe Fluke ramblingen der. Føler det blir mye hakk i plata fra begge parter hver gang vi havner i Fluke debatten :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kommer bare med noen utfyllende opplysninger jeg tror du er interessert i, men det treffer ikke alltid merker jeg, eller mistolkes stadig.

Hva du mener er ikke viktig for meg, så lenge du ikke farer med usannheter eller uttaler deg om noe du ikke har greie på som jeg føler for å kommentere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 22:51 Jeg kommer bare med noen utfyllende opplysninger jeg tror du er interessert i, men det treffer ikke alltid merker jeg, eller mistolkes stadig.

Hva du mener er ikke viktig for meg, så lenge du ikke farer med usannheter eller uttaler deg om noe du ikke har greie på som jeg føler for å kommentere.
Du har nevnt dette med Fluke og sertifiseringer mange ganger. Det er heller ikke relevant i forhold til mitt valg av multimeter.

Hva har jeg har sagt som er usant?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

måtte forøvrig bestille to nye fjernkontroller til garasjeporten her om dagen, men motoren vi ha er ikke lenger på markedet og de klone fjernkontrollene fungerer i beste fall kun helt greit.

Så jeg gikk for et universalsystem fra porteksperten.no hvor man kobler til en modul som kan igjen kan brukes til fjernkontrollene som følger med.

Ja, jeg har appstyring av garasjen, men det er to til som foretrekker fjernkontrollen. Til daglig er jo denne lettere og trykke på da man slipper og fomle med mobilen, åpne appen etc.

Men app styringen er så absolutt kjekk og ha når jeg feks. Mottar pakker etc. da kan jeg bed budet sette dem i garasjen hvor det også er videoovervåkning. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått fjernkontrollene samt modulen som kobles til garasjeport motoren. Da har vi på en måte et "basis"-system som funker. Det er kun jeg som til tider bruker appen for å åpne porten. Til vanlig er det faktisk like enkelt og bruke fjernkontrollen, så lenge man er nærme nok selvsagt.

Vi hadde bare en fjernkontroll igjen som virket og den siste begymte også å hangle. Den har blitt brutt opp samt teipet sammen så mange ganger at den nesten gikk i oppløsning. Men for all del... den lille plastdingsen har fungert i over 20 år!!

Så i dag har jeg programmert fjernkontrollene til den nye modulen som skal kobles til motoren i garasjen i morgen. Jeg har selvsagt også testet den for morroskyld for å verifisere at releet faktisk stenger kretsen når man trykker pp knappen, noe den selvsagt gjorde :)

Å som dere naturligvis legger merke til, så har jeg ryddet opp på bordplaten samt vasket silikonmatten :twothumbs:
4FA45D3E-2468-4ACD-96D8-1D7665148AE1.jpeg
8ED14D60-6E6A-4FA6-9CF8-8ABD8C6FF113.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ikke rolling code siden det er DIP-switch på den boksen?

Uansett, reserve/nye fjernkontroller til garasjeportåpnere pleier å være voldsomt overpriset her hjemme, selv de uoriginale.
Jeg har Liftmaster (også kalt Chamberlain), begge de grisedyre "mini" fjernkontrollene (som egentlig ikke er voldsomt mini) her også blitt knirkete i plasten (snaplock).
jeg fant tredjeparts på Aliexpress, de er både fysisk vesentlig mindre, har smooth skyvelokk over knappene og er solide som bare det.
Koster 1/8 av de originale og er faktisk mye bedre.
Mine er rolling code og bare paires direkte opp mot portene, men har sett at kontroller til mange fabrikanter finnes i samme utførelse som denne.
remote.jpg
remote2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar