Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av MysteryShadow »

Bjerknez skrev:Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Fothvilerne på min sykkel er laget slik at de vippes litt opp, men de vippes nok opp på feil sted. Altså for langt "ut" på en måte. For når jeg svinger skikkelig, og legger meg godt ned, så subber jeg nedi med den delen som står fast på sykkelen, og som ikke gir etter.

Nå skal det vel mye til før man legger seg så mye ned, og får så mye vekt oppi høyden at fothvileren blir noe form for "brekkstang", men jeg er ingen ekspert. Jeg har ikke kjørt mer enn litt over 300 mil ennå ;)

Men jeg tror nok syklene i forhold til vekt, og vippepunkt og alt, tåler å skrape LITT nedi, men alt med måte.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Litt flåsete ssvart, men det skjer ikke...

Men seriøst, de aller fleste fothvilere er fjærbelastet, slik at de kan presses/bøyes opp når de treffer noe. Fjærene er så myke at du lett kan bøye opp fothvileren med hånda. På denne måten vil du fort merke om du tar i bakken, og ha mer enn nok tid til å rette opp og evt bremse før du tar nedi så mye at du mister grepet..

Jeg er forøvrig inne i min 5 sesong, og har hittil ikke vært i nærheten av å skrape fothvilere.. :knegg Og i Trollstigen... nei tru'kke det :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Bjerknez »

MysteryShadow skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Fothvilerne på min sykkel er laget slik at de vippes litt opp, men de vippes nok opp på feil sted. Altså for langt "ut" på en måte. For når jeg svinger skikkelig, og legger meg godt ned, så subber jeg nedi med den delen som står fast på sykkelen, og som ikke gir etter.

Nå skal det vel mye til før man legger seg så mye ned, og får så mye vekt oppi høyden at fothvileren blir noe form for "brekkstang", men jeg er ingen ekspert. Jeg har ikke kjørt mer enn litt over 300 mil ennå ;)

Men jeg tror nok syklene i forhold til vekt, og vippepunkt og alt, tåler å skrape LITT nedi, men alt med måte.
En ting er at fotvileren bare subber litt, men hva hvis man la seg litt for hardt ned i en sving slik at den slo såpass nedi at man mistet veigrepet....?

Jegvet som sagt ikke en gang om dette er fysisk mulig, men jeg bare lurer da jeg synes dette høres litt skummelt ut...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Litt flåsete ssvart, men det skjer ikke...

Men seriøst, de aller fleste fothvilere er fjærbelastet, slik at de kan presses/bøyes opp når de treffer noe. Fjærene er så myke at du lett kan bøye opp fothvileren med hånda. På denne måten vil du fort merke om du tar i bakken, og ha mer enn nok tid til å rette opp og evt bremse før du tar nedi så mye at du mister grepet..

Jeg er forøvrig inne i min 5 sesong, og har hittil ikke vært i nærheten av å skrape fothvilere.. :knegg Og i Trollstigen... nei tru'kke det :prop:
Tja... flåsete vil jeg vel ikke akkurat si at det er? :)

Ja, vi får håpe at du har rett og at MC produsentene har tenkt på slike ting som i mitt hode blir ganske basic... :)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av MysteryShadow »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Litt flåsete ssvart, men det skjer ikke...

Men seriøst, de aller fleste fothvilere er fjærbelastet, slik at de kan presses/bøyes opp når de treffer noe. Fjærene er så myke at du lett kan bøye opp fothvileren med hånda. På denne måten vil du fort merke om du tar i bakken, og ha mer enn nok tid til å rette opp og evt bremse før du tar nedi så mye at du mister grepet..

Jeg er forøvrig inne i min 5 sesong, og har hittil ikke vært i nærheten av å skrape fothvilere.. :knegg Og i Trollstigen... nei tru'kke det :prop:
Mine er fjærbelastet, men som sagt så er det den delen som er fast på sykkelen som tar nedi først. :-/

Men tilbake til "hva om?"

Jeg vet ikke hva som vil skje jeg, men mest sansynlig vil du lowside, velte og skli ut av svingen med sykkelen mellom beina. Men jeg tror du skal ligge riiimelig langt nede før det skjer. I normale svinger og Trollstigen med normal fart som er trygt nok der, så tror jeg ikke det vil skje
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har den siste tiden kikket en del på cruisere og ser at spesielt disse er utsatt når det gjelder fotvilere som subber asfalten hvis man lener seg over for mye i svinger.

Kan ikke dette være livsfarlig egentlig?
Er fotvilerene laget slik at dem gir etter, eller vil dem faktisk bidra til at sykkelen mister veigrep ved "touch down"?

La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Litt flåsete ssvart, men det skjer ikke...

Men seriøst, de aller fleste fothvilere er fjærbelastet, slik at de kan presses/bøyes opp når de treffer noe. Fjærene er så myke at du lett kan bøye opp fothvileren med hånda. På denne måten vil du fort merke om du tar i bakken, og ha mer enn nok tid til å rette opp og evt bremse før du tar nedi så mye at du mister grepet..

Jeg er forøvrig inne i min 5 sesong, og har hittil ikke vært i nærheten av å skrape fothvilere.. :knegg Og i Trollstigen... nei tru'kke det :prop:
Tja... flåsete vil jeg vel ikke akkurat si at det er? :)

Ja, vi får håpe at du har rett og at MC produsentene har tenkt på slike ting som i mitt hode blir ganske basic... :)
Tror ikke dette er noe du skal bekymre deg over :prf For min del svikter motet i svingen lenge før jeg er i nærheten av å skrape, tror jeg.. :redface :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Relax »

Kan ikke si at jeg har hørt om at man har veltet pga fotvilere har skrubbet.
De er fjærbelastet og de tåler også en skrubb.
De aller fleste vil nok finne det ubehagelig og rette opp sykkelen om man nærmer seg det punktet i fart.
Det finnes jo noen tøffinger som skrubber fotvilere eller annet stadig vekk,,men da har de også sånn kontroll at dette ikke er noe problem.

Sykler er designet mer gjennomtenkt enn du tror ;-) Til og med cruisere :-)
Dekkbredder, størrelser, høyder, støtdempere og vinkler er meget nøye tilpasset hverandre ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Zadnez »

Med sportseren min sto gnistregnet etter meg når jeg kjørte aktivt i svinger, men det er helt ufarlig. Du merker hvor grensen går. Kommer du så fort inn i svingen at du må legge den for mye over bremser du litt så retter den seg opp:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Én ting er helt sikkert, og det er at i hårnålsvinger har du lav fart og da skraper du ikke nedi.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Bjerknez »

tagesk skrev:
Bjerknez skrev: La oss si man kjører ned Trollstigen og i en av svingene så går den ene fotvileren såpass hardt nedi at sykkelen mister veigrepet.... (grøss..)
Én ting er helt sikkert, og det er at i hårnålsvinger har du lav fart og da skraper du ikke nedi.

[TaSK]
Ta en titt her:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=85YzqdEfw0M[/video]
Spesielt rundt 1:05....

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av Zadnez »

Helt normalt og ufarlig på en sånn sykkel som du vil ha:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av mortenolb »

Er stadig nedi med fothvileren på sykkelen min. Virker for meg som at de skraper litt for tidlig, og det uansett hvordan jeg forankrer meg på sykkelen. I går fortsatte jeg bare svingen uten å forandre på farta selv om den var nedi, og jeg er her ennå! :P

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde en gang i gamle dager en Suzuki GSX750es og med dn klarte jeg en gang å subbe nedi med eksospotten, slik at jeg skled sideveis et par cm før jeg fikk rettet opp.

Litt slitent oppheng og to på. traff ei dump i svingen slik at den slo nedi. Svingene ble kjørt litt roligere etterpå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spørsmål om nyskjerrige fotvilere...

Legg inn av RuneMC »

Fothvilere er generelt fjærbelastet. Det er først om du evt skraper eksospotter/kofferter nedi at det scenariet du nevner kan skje - dvs at fastmontert detalj på MC'n skraper nedi og gjør at bakdekket vippes og mister grepet. Men også dette vil du få en god del tilbakemeldinger om fra MC'n slik at du kan justere gass, kurvevalg etc. Han her får f.eks. ganske mye tilbakemelding fra MC'n før det går galt. (Hadde han fulgt ytterkurven av veien hadde det gjort svingen lettere og han hadde sannsynligvis ikke gått overende.)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=sYxU_lYBHpY[/video]

MC'n klarer dog mer enn de fleste tror.

En mer aktuell problemstilling er at føreren stivner fester blikkket på grøfta og dit går MC'n...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=6rueC1r8W1s[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar