Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

Det har gått mange heftig diskusjoner om merker, effekt, sylindere prestanda osv.
Men jeg tror alle skjønner at vi alle kjører de sykkelene vi liker best, eller har vi kjøpt noe vi ikke skjønte selv at vi ikke burde ha?
Kan av og til virke som om vi ikke visste vårt eget beste når vi handlet.......

Vel kan begynne meg meg selv.
Har hatt Kawaski, Yamaha, Suzuki og opp til flere Honda.
Men så fikk jeg prøve en Ducati......
Etter det så jeg "lyset" og har hatt flere Ducatier og vil foreløpig ikke bytte.
Mulig dette er som å ri en "utemmed hest" og gir en merklig føelse av mestring?
Uansett vill jeg ikke påstå at det er fornuften som seieret, men det er blitt en lidenskap.
Momentet i motoren, lyden, kjøreegenskapen,...ja alt sammen.

Frister kanskje med BMW S1000 RR HP4 eller Ducati 1199 S neste gang, for se hva det blir.
Hva avgjør deres valg som dere forsvarer med nebb og klør :lol
Sist redigert av simpson den 05 apr 2013, 09:33, redigert 3 ganger totalt.

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Delta8v »

Som en italofil skulle jeg ha Ducati :)
Men som den eneste jeg hadde råd til var det Monster.... Og med mine 191 cm ble den i minste laget. Så jeg fant ut at "ok, prøve Triumph da" :) Ettersom jeg er litt "udda" i bil, så tenkte jeg at Italinske biler og engelsk MC må bli bra :D Har ikke angret et sekund på det, å det ser ut til at det blir Triumph neste gang også! Har Speed Triple T509, og vurderer en Tiger 800XC som et supplement ;D

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av erlend_cbr »

Egentlig var jeg forelsket i Honda 600RR, men forsikringspremien skremte livsskiten av meg. Kom tilfeldig over 600F i Kellox' katalog en julidag i 2011, og ble bergtatt av designet.
Jeg pendler fra Skedsmo til Asker, noe som tilsier 8 mil om dagen og det over E6+E18. Samtidig er jeg Roadracingfanatiker (kjørte i fjor tur-retur Mo i Rana for å se norgesfinalen på ACR) så noe sportslig ville jeg også ha. Derfor ønsket jeg en sykkel som kjøres ofte, men også som ser og oppfører seg sportslig. Alt dette kombinert med garanti fra fabrikk, driftsikkerhet fra Honda og bra service fra forhandler var valget ganske enkelt.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av AJ »

Dette kan fort bli en morsom og interessant tråd :D .

Som signaturen viser har ikke jeg hatt veldig mange MC'er. Men den viser at jeg har vært innom rekkefirere, tofirere, rekketreere og V-twin.
Hva jeg foretrekker er ikke helt enkelt å si...
Men siden jeg landet på V-twin og Moto Guzzi i 2012 sier vel dette en del om at tosylindringer foretrekkes. Ikke minst sett i lys av at TDM 900'en jeg hadde i fire år fikk kjørt på seg hele 60K km.

Hvorfor tosylindringer?
Tja... si det?

Ble veldig fascinert av TDM i 2006 og angret ikke en dag på kjøpet! Kjapp sykkel med god moment og ikke minst go'lyd og akkurat passe med vibrasjoner ;-) .
Kanskje nettopp derfor?

Triumph Tiger 1050? Falt for denne umiddelbart etter prøvekjøring. Mye fordi kjørestillingen var veldig lik TDM'en. Også var det jo et voldsom bra drag i motoren på Tiger'n, da! En flott MC jeg hadde mye glede av de to årene jeg eide den!

Men nysgjerrigheten på nettopp Moto Guzzi kunne ikke døyves. Så etter en grundig test av Triumph Tiger Explorer 1200 og Moto Guzzi Stelvio 1200 var valget faktisk enklere enn jeg trodde på forhånd: Det ble Guzzi - hands down.
Hvorfor?
Er ikke helt sikker. Må bare erkjenne det...
Men det er nok dette noe - denne x-faktoren - med Guzzi som gjorde utslaget. I tillegg til god kjørekomfort og tilstrekkelig med motorkraft.
Så må det jo nevnes at det er uvanlig fascinerende å slå blikket litt ned og se de svære sylindrene på hver side av tanken...
En godt synlig og flott motor fra der du sitter og kjører...!
Hvilke andre sykler kan vise til det samme?

Også lyden... :yeyeye
Moto Guzzi Stelvio har fått godkjent 96 dB fra eksosen. Ikke mange andre jeg vet som som har greid det samme... ;-)

Som allerede nevnt, det er noe spesielt med Guzzi :-) .
Om jeg blir en trofast guzzist er for tidlig å si, men så langt er alle mine forventninger til Stelvio innfridd - og vel så det :prf

Så gjenstår det å se hva kommende sesong med oppstart om en drøy uke, byr på av gode og mindre gode opplevelser.
Moto Guzzi Stelvio er tross alt en italiener - på godt og vondt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

AJ skrev:Dette kan fort bli en morsom og interessant tråd :D .

Som signaturen viser har ikke jeg hatt veldig mange MC'er. Men den viser at jeg har vært innom rekkefirere, tofirere, rekketreere og V-twin.
Hva jeg foretrekker er ikke helt enkelt å si...
Men siden jeg landet på V-twin og Moto Guzzi i 2012 sier vel dette en del om at tosylindringer foretrekkes. Ikke minst sett i lys av at TDM 900'en jeg hadde i fire år fikk kjørt på seg hele 60K km.

Hvorfor tosylindringer?
Tja... si det?

Ble veldig fascinert av TDM i 2006 og angret ikke en dag på kjøpet! Kjapp sykkel med go'lyd og akkurat passe med vibrasjoner ;-) .
Kanskje nettopp derfor?

Triumph Tiger 1050? Falt for denne umiddelbart etter prøvekjøring. Mye fordi kjørestillingen var veldig lik TDM'en. Også var det jo et voldsom bra drag i motoren på Tiger'n, da! En flott MC jeg hadde mye glede av de to årene jeg eide den!

Men nysgjerrigheten på nettopp Moto Guzzi kunne ikke døyves. Så etter en grundig test av Triumph Tiger Explorer 1200 og Moto Guzzi Stelvio 1200 var valget faktisk enklere enn jeg trodde på forhånd: Det ble Guzzi - hands down.
Hvorfor?
Er ikke helt sikker. Må bare erkjenne det...
Men det er nok dette noe - denne x-faktoren - med Guzzi som gjorde utslaget. I tillegg til god kjørekomfort og tilstrekkelig med motorkraft.
Så må det jo nevnes at det er uvanlig fascinerende å slå blikket litt ned og se de svære sylindrene på hver side av tanken...
En godt synlig og flott motor fra der du sitter og kjører...!
Hvilke andre sykler kan vise til det samme?

Også lyden... :yeyeye
Moto Guzzi Stelvio har fått godkjent 96 dB fra eksosen. Ikke mange andre jeg vet som som har greid det samme... ;-)

Som allerede nevnt, det er noe spesielt med Guzzi :-) .
Om jeg blir en trofast guzzist er for tidlig å si, men så langt er alle mine forventninger til Stelvio innfridd - og vel så det :prf

Så gjenstår det å se hva kommende sesong med oppstart om en drøy uke, byr på av gode og mindre gode opplevelser.
Moto Guzzi Stelvio er tross alt en italiener - på godt og vondt...
Du har også "fått det"
Kan ikke fornuftig forklares, men det føles helt rett.....vil ikke bytte.......nå......

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ojda »

Har hatt sykkler siden1990 tror jeg det var, i størrelsesorden 650-1200.
Føre Den jeg har nå, har det kun vært Japansk. Som jeg har vært konfortabel og fornøyd med, både 4 og 2sylindrede.
Når jeg begynte kjøringen påny etter en veldig lang pause, var jeg helt
avhengig av å velge sykkel etter kroppens lyter. :[-X Å for meg var det
skuldre og nakke som satte begrensningene :sorry Altså nærmest
mulig det jeg kaller 90/90-sykkel (Avspeiler vinkelen i hofter og knær).
Dette ble oppfylt i 2010 med en V-Strom 650, som var en fantastisk sykkel
bortsett fra at den kunne virke bittelitt billig/skranglete :-k
Dessuten var det litt i underkant med bunndrag/krefter til at jeg følte
meg helt fornøyd med ekvipasjen :[-(
Så letingen etter ny, sterkere 90-90 var igang :roll
Var ganske forberedt på å lande på en GS1200 av en 4-5 års alder
da ryktene om Exploreren manifisterte seg i bilder, og senere
omtale etter omtale av veldig positiv og optimistisk karakter.
Jeg var veldig glad for å få dette alternativet, da jeg aldrig
har vært helt venner med hverken utseende, lyd eller de svære bøttene
som stikker ut på siden av R-motoren :-)å
Triumph hadde de siste foregående årene kommet med flere motorer
som hadde vist seg å være både solide, og ha en flott karrakter :mk Så jeg var forhåldsvis
sikker på å kjøpe en førsteårsmodell :mk
Det ble kontraktskriving, med forbehold. og etterhvert prøvekjøring/inntimomgang.
Resultat fullstendig forelskelse. Den/hun har en solid størrelse (me like) men samtidig
ikke den helt volsomme høyden. Jeg som er 185 sitter med begge bena solid
plantet i bakken med en behagelig knekk i knea. Den hadde en motor
massiv kraft fra lave 2000 og godt oppover. Fra 7000 og videre bruker ikke jeg sykkelen :lol Bortsett fra ved stillestand var hun utrolig hurtilg, lettbedd og stabil i svingene.
Også i disse krappe 180* svingene jeg liker så godt.
Hun har innfridd 100% under de 20000 kilometerne jeg hittil har kjørt henne,
og blir værende her i mange år. (Sorry Snikkeren
Jeg var å hentet ut Mama-Tiger som hun heter fra vinteropplal idag, og jeg lover!
Jeg kjente det varmet fysisk i brystet da jeg satte meg opp vrei om tenningsnøkkelen.
Gleder meg hemningsløst til sommerens mange herlige turer :prop:




Bilde
Sist redigert av ojda den 04 apr 2013, 23:16, redigert 2 ganger totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av SuperMorten »

Etter mange år med en "actionfylt" jobbhverdag, ble jeg innhentet av A4-livet, da jeg bl.a. brått skulle bli pappa i 2009. Vil ikke si at jeg fikk panikk, men tror jeg ble redd for å kjede meg. Motorsykkel ble redningen. Impulshandlet en 86 Yamaha XJ 700 Maxim X (se bildet i signatur) til ca 20.000. Men en sånn gammel sykkel trenger mye stell og kjærlighet. Kjærligheten kunne jeg gi den, men var ikke kvalifisert til å gi den riktig stell. Så flyttet vi på "landet", og jeg fikk 100 km til jobben, hver vei. Bompenger og rushtrafikk ble legitime argumenter for å bruke MC til å pendle med. men pga hus/gjeld osv måtte jeg holde budsjettet, og valget falt på V-Stromen. Relativt stor (jeg er 194), pålitelig japse og med krefter i massevis til mitt bruk.

Får legge til at da V-Stromen ble kjøpt, hadde jeg vært her på forumet en stund, og i den grad jeg ble påvirket av noen, var det enkelte forumister her som bidro til å gjøre valget enklere.

V-Stromen er flott, men mangler det lille ekstra. Men det er vel som regel sånn, at gresset er grønner på andre siden osv. Etter å ha kjørt noe i overkant av 8000 km i fjor (det meste på motorvei) ser jeg hva jeg mangler, og hva neste sykkel skal ha av utstyr:

Cruise-kontroll. 20 mil om dagen med hånda på gassen er nok til å ødelegge rygg, nakke og skulder.
Kardang. 20 mil om dagen i all slags vær, sliter hardt på kjede og drev. Ønsker meg noe vedlikeholdsfritt.
Bedre sittekomfort.

Før jeg parkerer motorsykkelstøvlene for godt, rir inn i solnedgangen til de evige jaktmarker osv, SKAL jeg ha hatt (i alfabetisk rekkefølge:

BMW 1200 GS
BMW 1200 RT
Ducati Multistrada
Triumph Rocket 3
Triump Tiger 1200 Explorer.

Hvis jeg lever til jeg blir 100, så kan det hende det blir en Goldwing også.. En trike :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:

Før jeg parkerer motorsykkelstøvlene for godt, rir inn i solnedgangen til de evige jaktmarker osv, SKAL jeg ha hatt (i alfabetisk rekkefølge:


Ducati Multistrada
Triumph Rocket 3
Triump Tiger 1200 Explorer.
Hell Yay :bananas

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
Før jeg parkerer motorsykkelstøvlene for godt, rir inn i solnedgangen til de evige jaktmarker På min Triumph Rocket 3osv, SKAL jeg ha hatt (i alfabetisk rekkefølge:



BMW 1200 GS
BMW 1200 RT
Ducati Multistrada
Triumph Rocket 3
Triump Tiger 1200 Explorer.

Hvis jeg lever til jeg blir 100, så kan det hende det blir en Goldwing også.. En trike :lol

Det passer den glimrende til :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Bringisen »

Etter flere år med Japanske sportstourere trodde jeg at jeg var klar for en HD og kjøpte en flett ny 1200 Sportster. :-k Miljøet var flott og det kunne fort ha blitt en livsstil , men jeg greide aldri å venne meg til kjøreegenskapene og komforten. Den ble solgt etter ett år. Flott sykkel med flott lyd.

BMW hadde de siste årene vokst inn på meg og friluftsliv var en annen stor hobby jeg satte høyt , var det mulig å kombinere dette på en god måte :scratch

En knapt innkjørt R1200GS ble kjøpt inn og ble fort en virkelig venn med utrolig allsidige egenskaper. Tok meg med på fjellveier sammen med telt og fiskestang. Det eneste minuset var at den var i tyngste og største laget på noen av stedene jeg ville ha den med meg.

Derfor ønsket jeg en lettere sykkel med bedre fremkommelighet , men ville gjerne beholde kraften, komforten og lastemulighetene. BMW hadde vist seg å være sykkelen som gav meg tryggheten og egenskapene jeg ville ha ,så det måtte nesten bli en ny BMW. :love

Jeg prøvekjørte lillebroren F800GS og ble ganske raskt veldig positivt overrasket , hadde egentlig forventet en nedtur fra R1200GS. Sykkelen var utrolig lettkjørt og manglet ikke krefter i forhold til R1200GS , mye av kraftoverkuddet til R1200GS ble hentet inn ved lavere vekt og et annet register. F800GS har bedre "roll-on" på høy gir enn R1200GS. Toppfarten var lik og 0-100 akselerasjonen var lik. Fordelene med F800GS var at den har en utrolig fremkommelighet med sin smidige vekt , høye bakkeklaring og store forhjul. At den til og med laster mer enn R1200GS var også et pluss for meg. :yeyeye

Jeg elsker denne sykkelen for de egenskapene den har og allsidigheten. Den kan ta meg jorden rundt og på steder veldig få andre sykler med last kan komme. Høyhastighets kjøring på lange motorveietapper har jeg gjort nok av før og frister på ingen måte lenger , banekjøring har aldri inspirert meg , derfor faller mange sykler igjennom som andre drømmer om. :prop:
Men vi har våre egne drømmer og egenskaper vi liker , derfor velger vi forskjellige sykler. Sykkelen som klarer alle oppgaver på toppnivå er ennå ikke laget , det måtte i så fall blitt en transformers sykkel :D

Som den naturelskende og rolige personen jeg er , blir foreløpig BMW F800GS verdens beste motorsykkel for meg. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Fidel »

Har kjørt "alt", fra Honda til Husaberg, Ural til BMW, Laverda til Triumph osv. Men det var Guzzi som virkelig fikk hjertet til å banke.

Moto Guzzi per sempre!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Carpa »

Ååå den er så ven, vakker og sort, også går den litt fort :love
Kjærlighet ved første blitt :yeyeye

Om det skulle skje at jeg kjøper meg en ny sykkel en gang så kan det hende jeg kan svare litt mer fornuftig da :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Ååå den er så ven, vakker og sort, også går den litt fort :love
Kjærlighet ved første blitt :yeyeye

Om det skulle skje at jeg kjøper meg en ny sykkel en gang så kan det hende jeg kan svare litt mer fornuftig da :scratch
Nope....
De er som menn....

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

Uforutsigbare

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Carpa »

Synes jeg har lest noe her inne om at man kan stole på og regne med motorsykkelen sin jeg
Har jeg blitt lurt igjen :sk?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar