MC og langturer

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og Langturer

Legg inn av Relax »

Dortmunder skrev:
ZZR-Erling skrev:Sitter man tilbakelent og får vind midt i kroppen, spiller også salen mindre rolle...mao har jeg svært liten tro på softchopper som "turer".
Du vil ikke tro hva en vindskjerm kan klare :-) til og med varmere er det bak der...


Dortmunder

Ja, absolutt.
Man kan ha både vindskjerm, ryggstøtte og eventuelt andre fotvilere osv. og " kle" den som en Tourer for lengre turer f.eks....hvis man ønsker det.
I cruiserens hjemland kjører drøssevis "bikers" milevis på slike sykler.
En venn av meg der har vært i alle statene !! på sin Intruder 800!
¨
Hvilke sykkel man trives med....er smak og behag!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og Langturer

Legg inn av Dortmunder »

Relax skrev:
Dortmunder skrev:
ZZR-Erling skrev:Sitter man tilbakelent og får vind midt i kroppen, spiller også salen mindre rolle...mao har jeg svært liten tro på softchopper som "turer".
Du vil ikke tro hva en vindskjerm kan klare :-) til og med varmere er det bak der...


Dortmunder

Ja, absolutt.
Man kan ha både vindskjerm, ryggstøtte og eventuelt andre fotvilere osv. og " kle" den som en Tourer for lengre turer f.eks....hvis man ønsker det.
I cruiserens hjemland kjører drøssevis "bikers" milevis på slike sykler.
En venn av meg der har vært i alle statene !! på sin Intruder 800!
¨
Hvilke sykkel man trives med....er smak og behag!
Hva er < "bikers" > ?? Noen som tror de er biker, men kjører en cruiser ?? :-k

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og Langturer

Legg inn av Relax »

Dortmunder skrev:
Relax skrev:
Dortmunder skrev:
ZZR-Erling skrev:Sitter man tilbakelent og får vind midt i kroppen, spiller også salen mindre rolle...mao har jeg svært liten tro på softchopper som "turer".
Du vil ikke tro hva en vindskjerm kan klare :-) til og med varmere er det bak der...


Dortmunder

Ja, absolutt.
Man kan ha både vindskjerm, ryggstøtte og eventuelt andre fotvilere osv. og " kle" den som en Tourer for lengre turer f.eks....hvis man ønsker det.
I cruiserens hjemland kjører drøssevis "bikers" milevis på slike sykler.
En venn av meg der har vært i alle statene !! på sin Intruder 800!
¨
Hvilke sykkel man trives med....er smak og behag!
Hva er < "bikers" > ?? Noen som tror de er biker, men kjører en cruiser ?? :-k

Dortmunder
aaahh....så man er ikke "biker" hvis man cruiser? ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: MC og langturer

Legg inn av MysteryShadow »

Da jeg før langturen min sist helg fortalte en kompis om sykkelen, sier han; "Du skal ikke ha deg en sykkel du kan kjøre på tur med da?".
Hva er egentlig en sykkel man kan kjøre på tur med?

Jeg har som kjent en Honda Shadow Black Spirit, og den storkoser seg på tur den!
Sideveskene fylt med småting, en større vanntett bag liggende på tvers over disse, og og over baksetet. Sykkelen drar godt, ligger godt i 100-130, svinger fint og er jo super!

Den vibrerer litt i høye hastigheter, og har høyt turtall, men slikt må man kunne forvente.

Lengste strekket uten stopp ble på 35 mil, og da holdt det å reise seg, fylle bensin, og sette seg igjen, så var rumpa i orden. Det er heller ikke noe problem å reise seg på sykkelen, eller strekke seg, og den har grom lyd, og kan gjøres enda grommere, ved å skifte anlegg, eller tukle med det orginale :)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: MC og Langturer

Legg inn av MysteryShadow »

Bjerknez skrev:Kan beskrive litt hva jeg kommer til å bruke sykkelen til:

Med reise av typen langtur snakker vi en gang i året. (Sommerferien)
Da er formålet og kjøre langt med mange pauser på vanlig norsk asfalt vei samt noen grusveier over noen fjellpass etc.
med langtur mener jeg tur fra Fredrikstad til vestlandet. Ca. 60 mil en vei. Feriere der oppe samt litt kjøring rundt for så og kjøre turen hjemmover igjen. La oss si ca. 200mil til sammen på en uke, en gang i året.

Alle de andre dagene sommerstid så blir det dagsturer rundt her jeg bor. Kanskje en tur til Oslo (Fra Fredrikstad) eller over dammen mot Tønsberg etc. Ellers så blir det kortere etapper her i Østfold samt litt jobbkjøring sommerstid da jeg slipper bompenger som kommer til å dukke opp her i Fredrikstad om kort tid.

Så poenget er ikke å komme fortest mulig frem, men å ha det behagelig og ikke minst morsomt på veien. Derfor er det viktig for meg at sykkelen klarer kjappe forbikjøringer på landeveier og har moment nok over fjellpassene samt opp trollstigen etc. til at jeg kan foreta forbikjøringer uten velødig mye anstrengelse.

Å sist men ikke minst... så ønsker jeg nok det som ingen racere kan gi meg, og det er den buldrende lyden fra pottene! :)
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=6399" onclick="window.open(this.href);return false; ;-)

Se gjerne delen med langtur sist helg. 160 mil fra Torsdag til Mandag kveld, og se også ruta jeg kjørte. Mye svinger, høye og lave hastigheter, sykkelen drar lett forbi hvis du vil kjøre forbi noen. Må kanskje ned et gir, men det må vel de fleste.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og langturer

Legg inn av JohnnyTh »

Sikkert en flott sykkel å kjøre. Men hvordan er den i forhold til dårlig vei og grusvei?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og langturer

Legg inn av Relax »

MysteryShadow skrev:Da jeg før langturen min sist helg fortalte en kompis om sykkelen, sier han; "Du skal ikke ha deg en sykkel du kan kjøre på tur med da?".
Hva er egentlig en sykkel man kan kjøre på tur med?

Jeg har som kjent en Honda Shadow Black Spirit, og den storkoser seg på tur den!
Sideveskene fylt med småting, en større vanntett bag liggende på tvers over disse, og og over baksetet. Sykkelen drar godt, ligger godt i 100-130, svinger fint og er jo super!

Den vibrerer litt i høye hastigheter, og har høyt turtall, men slikt må man kunne forvente.

Lengste strekket uten stopp ble på 35 mil, og da holdt det å reise seg, fylle bensin, og sette seg igjen, så var rumpa i orden. Det er heller ikke noe problem å reise seg på sykkelen, eller strekke seg, og den har grom lyd, og kan gjøres enda grommere, ved å skifte anlegg, eller tukle med det orginale :)
:thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og langturer

Legg inn av Dortmunder »

JohnnyTh skrev:Sikkert en flott sykkel å kjøre. Men hvordan er den i forhold til dårlig vei og grusvei?
Ikke det beste ... det kan jeg forsikre....

kom en gang til en ikke så vedlikehold del av Polen... hull i veien hvor jeg kunne gjemme meg i (med sykkel) =;
Min kamerat som kjørte en BMW 100GS "danset bare gjennom disse... mens jeg måtte ned med hastigheten og jobbe litt :prop:

Så hvis du vet at du skal på grus og skogsveier ... ja da er en enduro mye bedre. Men jeg ble ikke stoppet av grus eller dårlige veier, måtte bare tilpasse hastigheten og kjørestil.

Alt går....


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og Langturer

Legg inn av Dortmunder »

Relax skrev:
aaahh....så man er ikke "biker" hvis man cruiser? ;)
:redface ehh, trodde det var det du mente ... må ha misforstått ... sorry.

Vi cruiser er jo real bikers ... ikke så tøff, men skitten :-)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22985
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og langturer

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan er forresten en sykkel som KTM 990 Superduke R til langtur bruk?

Eller er dette en sykkel som er beregnet på litt mer offroad og "dirt road" kjøring?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC og langturer

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:Hvordan er forresten en sykkel som KTM 990 Superduke R til langtur bruk?

Eller er dette en sykkel som er beregnet på litt mer offroad og "dirt road" kjøring?
Superduke / Duke syklene er så gatesykler som det får blitt : ) Koster bare litt mindre og legge de i bakken på grusen, hehe. (er vel også litt lettere å kontrollere sykkelen med tanke på veldig oppreist sittestilling kontra r sykler)

Uten å kunne snakke for Superduke 990, så har jeg ihvertfall fått samlet opp erfaring rundt Duke 690'en. Stilen er den samme, men jeg forestiller meg Superduke 990 til å være en smoothere opplevelse fra et motorperspektiv, med to sylindere, istedenfor én hissig en som Duke 690 har (ikke at jeg har noe klager eller problemer med kjøreopplevelsen som Duke 690'en gir :)).

Jeg har nå, siden fredag 9. Aug, kjørt 130mil (Aurskog > Trondheim > Åndalsnes > Sogndal (med omveier)), og har ikke på noen av etappene følt meg sliten whatsoever i kroppen (annet enn "sliten" på det vis at jeg var dritt lei av å kjøre i piss regn fra Åndalsnes til Sogndal).
Duke'n har gode pakkemuligheter også uten å måtte legge altfor mye penger i det.

Under på bildet har jeg tatt en sekk og stroppet fast i håndtakene og passasjer pegs. Kunne godt hatt en enda større bag der, men jeg hadde ikke behov for noe større, da jeg også hadde en stor sekk på ryggen.
Bilde

Sidebagger og ekstra bagasjeplate (til bla. top case) kan fåes kjøpt til sykkelen (regner med at 990 Duke også har dette utstyret)
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MC og langturer

Legg inn av KydeX »

MysteryShadow skrev:Må kanskje ned et gir, men det må vel de fleste.
Ikke min :) Dette med hvilken type sykkel som passer best til langtur, småkjøring, kosetur, forbikjøring, kul lyd, nok moment og krefter osv., har vel blitt diskutert en del på forumet. De fleste av oss er av litt forskjellig oppfatning der. Derfor er det jo bra at det lages nok sykler til at alle kan finne noe som passer.

Etter å ha hatt lappen i mange år uten sykkel, så kjøpte jeg en igjen i fjor. Jeg hadde planer om customsykkel da jeg synes det virket kulest. Av uviss grunn så ombestemte jeg meg i siste liten og kjøpte en Yamaha FZ6S. En 600cc sportstouring sykkel. Den var jeg egentlig superfornøyd med. Gode bremser og kjøreegenskaper. Jeg synes den gikk som en kule også, spesielt når man fikk den opp i turtall. 78 hk høres kanskje ikke mye ut, men når sykkelen er 190 kg så er det ikke så verst.

Etter hvert hadde jeg imidlertid lyst på en sykkel som dro litt bedre på lavt turtall og som ikke hadde problemer med å dra kone og baggasje. Det gikk greit med FZ'en også, men mye vil ha mer som de sier.

Jeg endte da opp med Honda VFR1200, som er et monster på mange vis, både størrelse, hk og moment. Den er jeg superfornøyd med og kan for meg brukes til alt det jeg har lyst å bruke den til. Jeg smiler hver gang starter sykkelen og hver gang jeg drar ut av gårdsrommet. Og den gir meg fremdeles "fytti he***** som det går" følelsen hvis jeg gir på litt (noe man bare rekker i ca. 2 sekund innen norske fartsgrenser).

Poenget er egentlig at du bør ta deg en runde å prøvekjøre sykler. Følg godt når de forskjellige importørene har "road show" om våren.

Mitt tips er også: ikke nødvendigvis kjøp den dyreste sykkelen du har råd til, det er stor sjans for at du vil ha noe annet når du har kjørt en stund og funnet ut hvordan bruken og kjørestilen din er.

Og ikke prøvekjør en sykkel du egentlig ikke har råd til. Det kan fort bli dyrt ;) Her snakker jeg av erfaring...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC og langturer

Legg inn av SuperMorten »

KydeX skrev: Poenget er egentlig at du bør ta deg en runde å prøvekjøre sykler. Følg godt når de forskjellige importørene har "road show" om våren.

Mitt tips er også: ikke nødvendigvis kjøp den dyreste sykkelen du har råd til, det er stor sjans for at du vil ha noe annet når du har kjørt en stund og funnet ut hvordan bruken og kjørestilen din er.

Og ikke prøvekjør en sykkel du egentlig ikke har råd til. Det kan fort bli dyrt ;) Her snakker jeg av erfaring...
Prøvekjøring er alfa og omega.. Mye og lenge. Prøvekjør gjerne samme modell flere ganger hvis du er i tvil.. Jeg har fått flere overraskelser ved prøvekjøring. Både positive og negative. Men det holder ikke med 10 minutter. Prøvekjøringen bør helst være så lang at du må ta den obligatoriske "strekke på beina-pausen" etter en times tid, og kjøre litt til etter det..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MC og langturer

Legg inn av KydeX »

Problemet der er vel at det ikke er så mange som lar deg stikke av med sykkelen så lenge?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC og langturer

Legg inn av SuperMorten »

KydeX skrev:Problemet der er vel at det ikke er så mange som lar deg stikke av med sykkelen så lenge?
Både Speed i Sandefjord og Løvaas i Holmestrand tillater det ihvertfall.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar