Hvordan er kvaliteten på MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har tidligere laget en tråd angående hjelp til valg av tung MC:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=6545" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det jeg lurer på her er hva man kan forvente av kvalitet på en MC i dag hvis man feks. sammenligner med en bil. Krever en MC mer vedlikehold etc. enn en bil eller kan en MC også runde 200.000km. uten problemer ved godt vedlikehold?

Jeg snakker da om en generell betraktning her.

Hva koster vedlikeholdet på en MC (sån generelt sett) kontra vedlikeholdet på en bil hvis dette utføres på et godkjent verksted?

Jeg skjønner at de hardbarkede MC-gutta her inne ikek er redd for å få olje på fingrene og skrue en del selv, men der er nok ikke jeg desverre. Jeg har aldri vert noen mekaniker og ikke har jeg vel interessen heller. Jeg er den typen som beteler meg fri fra slikt. Jeg vasker og polerer, fyller olje/bensin etc. men det er det. Derfor så er det viktig for meg at jeg kan slenge meg på sykkelen å kjøre 60mil i visshet om at den klarer turen helt uten problemer.

Har de siste 9 årene hatt 3 splitter nye biler. En VW Touran/Audi A4/Mercedes A-250 og så langt har jeg ikke hatt en eneste uforutsett utgift bortsett fra vanlig service som har kostet meg rundt 5.000,- pr. bil på tre år.

Setter pris på noen innspill rundt dette folkens :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Kawagutten »

En sykkel kjører nok ikke like langt som en bil og trenger nok litt oftere service for å gå langt(over 100 000km).Kan gå mye lenger med reparasjoner ala bytte av lager,borring av sylinder og bytte stempel osv.
Forøvrig vil jeg nok anbefale å kjøpe noe som en ikke trenger å ta frem verktøy og locktight så ofte på som visse sykler er kjent for.
En godt holdt sykkel og som evnt har fått tatt feilene på er vel viktigst.Når du får lappen kan du jo alltids dra rundt og prøvekjøre mange forskjellige så du finner den som passer deg etterhvert.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:En sykkel kjører nok ikke like langt som en bil og trenger nok litt oftere service for å gå langt(over 100 000km).Kan gå mye lenger med reparasjoner ala bytte av lager,borring av sylinder og bytte stempel osv.
Forøvrig vil jeg nok anbefale å kjøpe noe som en ikke trenger å ta frem verktøy og locktight så ofte på som visse sykler er kjent for.
En godt holdt sykkel og som evnt har fått tatt feilene på er vel viktigst.Når du får lappen kan du jo alltids dra rundt og prøvekjøre mange forskjellige så du finner den som passer deg etterhvert.
Er det noen spesielle sykler som er kjent for mange feil, så setter jeg pris på en head up :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Kawagutten »

Tenkte på harley men har kanskje blitt noe bedre de siste åra men det finner jeg kanskje ikke ut for jeg har alltid vært en Kawagutt og nå i senere tid falt for Aprilia i tillegg.likte også sittestillingen Suzuki GSR750 men er nok på vei mot Aprilia Dorsoduro 1200 og Kawasaki Z1000sx.Skulle bare hatt råd til begge to :prop:
Har hatt noen sykler opp igjennom tidene og da den beste tiden på kawasaki og Aprilia :D

Husk å kjøp en med bra bremser og kjøreegensker i tillegg så har du nok sommeren i boks med ett stort smil :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:Jeg har tidligere laget en tråd angående hjelp til valg av tung MC:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=6545" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det jeg lurer på her er hva man kan forvente av kvalitet på en MC i dag hvis man feks. sammenligner med en bil. Krever en MC mer vedlikehold etc. enn en bil eller kan en MC også runde 200.000km. uten problemer ved godt vedlikehold?

Jeg snakker da om en generell betraktning her.

Hva koster vedlikeholdet på en MC (sån generelt sett) kontra vedlikeholdet på en bil hvis dette utføres på et godkjent verksted?

Jeg skjønner at de hardbarkede MC-gutta her inne ikek er redd for å få olje på fingrene og skrue en del selv, men der er nok ikke jeg desverre. Jeg har aldri vert noen mekaniker og ikke har jeg vel interessen heller. Jeg er den typen som beteler meg fri fra slikt. Jeg vasker og polerer, fyller olje/bensin etc. men det er det. Derfor så er det viktig for meg at jeg kan slenge meg på sykkelen å kjøre 60mil i visshet om at den klarer turen helt uten problemer.

Har de siste 9 årene hatt 3 splitter nye biler. En VW Touran/Audi A4/Mercedes A-250 og så langt har jeg ikke hatt en eneste uforutsett utgift bortsett fra vanlig service som har kostet meg rundt 5.000,- pr. bil på tre år.

Setter pris på noen innspill rundt dette folkens :)
Forskjell fra sykkel til sykkel og type sykkel.
Cruisere som rusler på 2000 til 2500 RPM i 100 000 km er en ting, sykler som går på 5-6-7000 RPM i 100 000 km er noe annet,tror jeg.
Jeg vet om flere cruisere bl.a Intrudere, men også Goldwing og lignende som går 200-300 000 km med stort sett bare å bytte oljer & filter pluss et eller annet småtteri dvs ting de fleste (? ) kan gjøre selv ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har tidligere laget en tråd angående hjelp til valg av tung MC:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=6545" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det jeg lurer på her er hva man kan forvente av kvalitet på en MC i dag hvis man feks. sammenligner med en bil. Krever en MC mer vedlikehold etc. enn en bil eller kan en MC også runde 200.000km. uten problemer ved godt vedlikehold?

Jeg snakker da om en generell betraktning her.

Hva koster vedlikeholdet på en MC (sån generelt sett) kontra vedlikeholdet på en bil hvis dette utføres på et godkjent verksted?

Jeg skjønner at de hardbarkede MC-gutta her inne ikek er redd for å få olje på fingrene og skrue en del selv, men der er nok ikke jeg desverre. Jeg har aldri vert noen mekaniker og ikke har jeg vel interessen heller. Jeg er den typen som beteler meg fri fra slikt. Jeg vasker og polerer, fyller olje/bensin etc. men det er det. Derfor så er det viktig for meg at jeg kan slenge meg på sykkelen å kjøre 60mil i visshet om at den klarer turen helt uten problemer.

Har de siste 9 årene hatt 3 splitter nye biler. En VW Touran/Audi A4/Mercedes A-250 og så langt har jeg ikke hatt en eneste uforutsett utgift bortsett fra vanlig service som har kostet meg rundt 5.000,- pr. bil på tre år.

Setter pris på noen innspill rundt dette folkens :)
Forskjell fra sykkel til sykkel og type sykkel.
Cruisere som rusler på 2000 til 2500 RPM i 100 000 km er en ting, sykler som går på 5-6-7000 RPM i 100 000 km er noe annet,tror jeg.
Jeg vet om flere cruisere bl.a Intrudere, men også Goldwing og lignende som går 200-300 000 km med stort sett bare å bytte oljer & filter pluss et eller annet småtteri dvs ting de fleste (? ) kan gjøre selv ;)
Så hvis jeg forstår deg rett så sier du at sykler med større motorer (som generelt sett bruker lavere turtall) holder lenger?


Det høres jo forsåvidt logisk ut...
En liten motor som tynes til sitt ytterste kontra en stor motor som tåler mer... ?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av tagesk »

En sykkel er så mye mer enn en motor.

Min erfaring er med BMW, og efter et tiår og 200.000 km er det alt det andre det blir problemer med.
Husk at elektriske komponenter utsettes for vær og vind på en helt annen måte enn i en bil hvor de er beskyttet av karosseriet.

Byggekvaliteten på en moderne sykkel er nok ikke dårligere enn på en moderne bil.
Men her, som med biler, har prisen en ikke ubetydelig del å si.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Dortmunder »

Har nå kjørt min gode Dragstar 650 i 75.000 km.... de tingene jeg kan huske de siste årene var at batteriet ikke ville mer (hehe, en gang er slutt) ... ellers vanlig øl/filter skift. Har hatt en ventiljustering i år .. mange som sikker sier jeg er gal, men de var heller ikke så langt fra "skal" ifølge mekanikeren.

Tja, har nok tro på denne teorien som ble kastet ut her før, at en motor som durer i vei på lavere turtall har et askillig lengre liv :-) og Dragstar er vel kjent for å være bunnsolid.

Forresten... jeg er heller ingen mekaniker (heller kontorrotte), men ølskift og filterbytte er enkelt.. og med en øl eller kopp kaffe i garasjen ganske morsomt :-)

Det dyreste som er på utgiftssiden er vel bensin og dekk ...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Relax »

Dortmunder skrev:Har nå kjørt min gode Dragstar 650 i 75.000 km.... de tingene jeg kan huske de siste årene var at batteriet ikke ville mer (hehe, en gang er slutt) ... ellers vanlig øl/filter skift. Har hatt en ventiljustering i år .. mange som sikker sier jeg er gal, men de var heller ikke så langt fra "skal" ifølge mekanikeren.

Tja, har nok tro på denne teorien som ble kastet ut her før, at en motor som durer i vei på lavere turtall har et askillig lengre liv :-) og Dragstar er vel kjent for å være bunnsolid.

Forresten... jeg er heller ingen mekaniker (heller kontorrotte), men ølskift og filterbytte er enkelt.. og med en øl eller kopp kaffe i garasjen ganske morsomt :-)

Det dyreste som er på utgiftssiden er vel bensin og dekk ...

Dortmunder

Dette er vel hvordan jeg synes de fleste som kjører ( standard) cruisere opplever, særlig japanske, men,ja, også HD ;)
( Når man begynner med ombygging, omdysing osv hender det derimot at noen plundrer litt med dette;) )

Jeg tror også at pga våre fartsgrenser og mangel på høye temperaturer som finnes syd i Europa og i USA, så lever syklene ( særlig cruisere ) et bedre liv i Norge.

I motsettning til biler , så får mc'r heller ikke salt og denne rustproblematikken, som gjør at MC'r holder i tiår uten særlig problem sånn sett.

Bilde

Dette er en Nimbus jeg møtte i Danmark for 5-6 år siden. Den var kjørt av barnebarnet til han som kjøpte den midt på 50 tallet ny.
Den var gått over 250 00 nå.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Carpa »

Bjerknez skrev:

Hva koster vedlikeholdet på en MC (sån generelt sett) kontra vedlikeholdet på en bil hvis dette utføres på et godkjent verksted?

Jeg skjønner at de hardbarkede MC-gutta her inne ikek er redd for å få olje på fingrene og skrue en del selv, men der er nok ikke jeg desverre. Jeg har aldri vert noen mekaniker og ikke har jeg vel interessen heller. Jeg er den typen som beteler meg fri fra slikt. Jeg vasker og polerer, fyller olje/bensin etc. men det er det. Derfor så er det viktig for meg at jeg kan slenge meg på sykkelen å kjøre 60mil i visshet om at den klarer turen helt uten problemer.
Kanskje ikke dette du vil høre men, jeg er langt i fra en hardbarket mc gutt, mer en tander mc jente..... og akkurat olje og filter er så enkelt at det skal jeg klare etter at SuperMorten har vist meg hvordan jeg skal gjøre det. Bare å ta på gummihansker så slipper du å få olje på hendene, og du sparer 1000 på å gjøre det selv, og det tar ikke mer enn 15 minutter å gjøre det. Vel 15 min på min sykkel men jeg tror ikke det er de store forskjellene.

Vedlikeholdsutgifter jeg har hatt på min Kawasaki ER6-f siden jeg kjøpte den for 1 år siden er:
Skifte dekk: 4200 kr
Skifte olje og filter: 600 kr
Utskifting av kåpeskruer: 169 kr
Forventer en serviceutgift når jeg setter den på vinterlagring men aner ikke hva det vil koste

Utgifter når det kommer til utstyr derimot, vil jeg helst ikke tenke på en gang :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Relax »

Carpa skrev:
Bjerknez skrev:

Hva koster vedlikeholdet på en MC (sån generelt sett) kontra vedlikeholdet på en bil hvis dette utføres på et godkjent verksted?

Jeg skjønner at de hardbarkede MC-gutta her inne ikek er redd for å få olje på fingrene og skrue en del selv, men der er nok ikke jeg desverre. Jeg har aldri vert noen mekaniker og ikke har jeg vel interessen heller. Jeg er den typen som beteler meg fri fra slikt. Jeg vasker og polerer, fyller olje/bensin etc. men det er det. Derfor så er det viktig for meg at jeg kan slenge meg på sykkelen å kjøre 60mil i visshet om at den klarer turen helt uten problemer.
Kanskje ikke dette du vil høre men, jeg er langt i fra en hardbarket mc gutt, mer en tander mc jente..... og akkurat olje og filter er så enkelt at det skal jeg klare etter at SuperMorten har vist meg hvordan jeg skal gjøre det. Bare å ta på gummihansker så slipper du å få olje på hendene, og du sparer 1000 på å gjøre det selv, og det tar ikke mer enn 15 minutter å gjøre det. Vel 15 min på min sykkel men jeg tror ikke det er de store forskjellene.

Vedlikeholdsutgifter jeg har hatt på min Kawasaki ER6-f siden jeg kjøpte den for 1 år siden er:
Skifte dekk: 4200 kr
Skifte olje og filter: 600 kr
Utskifting av kåpeskruer: 169 kr
Forventer en serviceutgift når jeg setter den på vinterlagring men aner ikke hva det vil koste

Utgifter når det kommer til utstyr derimot, vil jeg helst ikke tenke på en gang :-)å
Det spennende er HVA er det de gjør på service?
Hvis man ser detaljert på det og kanskje første gang har med en som har lyst på kake , så kanskje man kan gjøre dette også selv ;)
OM det er et eller annet man ikke kan, så kan man kanskje bestille å få akkurat dette gjort, men servicen tar man selv.
( Så må dette vurderes mot eventuell dokumentasjon osv for service ved videresalg osv..;) )
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Carpa skrev:
Bjerknez skrev:

Hva koster vedlikeholdet på en MC (sån generelt sett) kontra vedlikeholdet på en bil hvis dette utføres på et godkjent verksted?

Jeg skjønner at de hardbarkede MC-gutta her inne ikek er redd for å få olje på fingrene og skrue en del selv, men der er nok ikke jeg desverre. Jeg har aldri vert noen mekaniker og ikke har jeg vel interessen heller. Jeg er den typen som beteler meg fri fra slikt. Jeg vasker og polerer, fyller olje/bensin etc. men det er det. Derfor så er det viktig for meg at jeg kan slenge meg på sykkelen å kjøre 60mil i visshet om at den klarer turen helt uten problemer.
Kanskje ikke dette du vil høre men, jeg er langt i fra en hardbarket mc gutt, mer en tander mc jente..... og akkurat olje og filter er så enkelt at det skal jeg klare etter at SuperMorten har vist meg hvordan jeg skal gjøre det. Bare å ta på gummihansker så slipper du å få olje på hendene, og du sparer 1000 på å gjøre det selv, og det tar ikke mer enn 15 minutter å gjøre det. Vel 15 min på min sykkel men jeg tror ikke det er de store forskjellene.

Vedlikeholdsutgifter jeg har hatt på min Kawasaki ER6-f siden jeg kjøpte den for 1 år siden er:
Skifte dekk: 4200 kr
Skifte olje og filter: 600 kr
Utskifting av kåpeskruer: 169 kr
Forventer en serviceutgift når jeg setter den på vinterlagring men aner ikke hva det vil koste

Utgifter når det kommer til utstyr derimot, vil jeg helst ikke tenke på en gang :-)å
Heisan!

Jeg er ikke redd for olje på fingrene rent bokstavlig talt. Det jeg mente var at jeg ikke likte å skru selv (ikke kan jeg heller) :)
Kan godt være at dette er enkelt, men når jeg ikke en gang har sittet på en MC så kan jeg ikke akkurat se for meg at jeg kommer til å skru så mye riktig ennå :)

Men 4.200kr. i dekk på ett år!!??
Så hvis man kjører sån ca. 5-10.000,- i året (noe jeg annser som normalt) så må man påberegne nye dekk?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av TheHaughom »

Kjøper du på nett kommer du unna med halve prisen. Fordekk varer mye lenger en bakdekk. Bakdekk varierer etter merke og gummiblanding.

Forrige bakdekk på Duken ble byttet etter 4800km. Det inkluderer et par banedager. Var ikke helt på korden, men siden jeg fikk en spiker gjennom ville jeg bytte før jeg dro til banen igjen.

Nå har jeg kjørt 5000km og 5 trackdays på et Pilot Power 3. Ikke tegn på slitasje en gang, selv om gummiblandingen er relativt myk.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Carpa »

Bjerknez skrev:)

Men 4.200kr. i dekk på ett år!!??
Så hvis man kjører sån ca. 5-10.000,- i året (noe jeg annser som normalt) så må man påberegne nye dekk?
Dekk er et eget og omfattende emne her inne :knegg
Men kort fortalt så kommer det helt an på hva slags type dekk du velger og hvor hardt du kjører.
Jo mykere gummi, jo kortere km. Jeg har valgt Pirelli Angel GT som er myke og jeg tror de holder til ca 5-7 000 km
Dekkene var slitte men ikke utslitte da jeg kjøpte sykkelen, de hadde sittet på siden sykkelen var ny og i ca 15 000 km men dette var dekk med noe hardere gummi og lengre levetid.

Jeg prioriterer sikkerhet på våt vei fremfor lang levetid på dekkene. Vi bor tross alt i et land med mye regn.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Carpa »

Relax skrev:
Det spennende er HVA er det de gjør på service?
Hvis man ser detaljert på det og kanskje første gang har med en som har lyst på kake , så kanskje man kan gjøre dette også selv ;)
OM det er et eller annet man ikke kan, så kan man kanskje bestille å få akkurat dette gjort, men servicen tar man selv.
( Så må dette vurderes mot eventuell dokumentasjon osv for service ved videresalg osv..;) )
Jeg har ikke noe serviceheftet på min sykkel men Monsterbike skulle sjekke om de fant noe i datasystemet sitt.
Hva er vanlige ting å gjøre på en service da? Den har gått drøyt 18 000 km nå og jeg vet det ikke har vært foretatt noe annet enn skifting av olje og bremsevæske siden 12 000 km.

Skal sjekke om de på Monsterbike er tilhengere eller motstandere av kake :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar