Valg av tung MC...
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Valg av tung MC...
Hei alle MC-folk! :)
Jeg er muligens en rykende fersk MC-entusiast og mine erfaringer er absolutt NADA når det gjelder MC. Det nermeste jeg kommer er moped som jeg kjørte for over 20 år siden. Siden dette har jeg kun kjørt bil.
Jeg har heller ikke MC-lappen ennå, så dette er helt nytt for meg, så jeg håper dere forstår mine dumme spørsmål her...
Jeg har kikket litt rundt på forskjellige motorsykkel typer og jeg sliter litt med en ting. Det spriker litt med tanke på hvajeg har lyst på og hvajeg faktisk har behov for og jeg har absolutt ingen anelse hvordan kreftene føles påde forskjellige syklene, så jeg håper dere kan gi meg litt perspektiv så jeg vertfall i det minste kan bestemme for hvor mange kubikk jeg trenger/har behov for ut fra kritteriene under:
- Jeg elsker sykler som ser slik ut:
- Jeg er ikke akkurat veldig opptatt av fart, men vil ha noe som akselererer bra, og jeg elsker tanken på og kjøre på lave turtall mens det buldrer i pottene.
- Jeg hadde håpet at jeg klarte meg med en 800cc med tanke på pris, men er redd for at dette kan virke litt slapt på en slik sykkel?
- Hva kan jeg forvente at en Intruder (avbildet over) 800cc klarer 0-100km/t testen på, og hva er typisk toppfart for en slik sykkel?
Jeg tror ikke det er bra for helsa mi og kjøpe en sykkel ala Honda CBR 600cc RR etc. Dette er vel en mer racing sykkel med syke turtall og dertil syke prestasjoner kontra en sykkel som Intruder 800. Jeg forstår at ikke disse kan sammenlignes hverken på egenskaper eller prestanda, men siden jeg har en ganske ålreit kjapp bil fra før, som skal gjøre 0-100 på 6.6sek. i følge papirene, så vil jeg kanskje ikke ha noe som går noe spesielt dårligere med tanke på aksellerasjon. Toppfarten er ikke viktig for meg, men som sagt så prøver jeg bare å få en pekepinn på hva jeg kan forvente meg av krefter.
Så hva kommer jeg til å bruke sykkelen til:
Jeg har som sagt bil, som både jeg og kjærringa bruker, og hun har også en moped, så sykkelen blir kun min og jeg kommer nok sjelden eller aldri til å ha noen bakpå. Men det kommer nok til å bli ett par langturer i året som feks. Fredrikstad - Trollstigen - Geiranger som vel er ca. 60mil en vei. Den vil bli brukt til å cruise rundt på alt fra halvdagsturer i nærområdet, til lengre turer rundt i Norge en sjelden gang.
Side njeg nå har rukket å bli 37 sommre gammel og har vert igjennom alt som har med kappkjøringetc. å gjøre så er jeg på utkikk etter en buldrende cruiser med god akselerasjon og grei toppfart. Men som sagt, så har jeg absolutt ingen anelse på hvordan kreftene føles på en sykkel, så derfor så håper jeg dere kan svare meg på disse dumme spørsmålene.
Til slutt må jeg nevne at jeg heller ikke har tatt MC-lappen ennå, så det er også relativt dårlige muligheter for prøvekjøring. Øvekjøre har jeg ikke lyst til før jeg har tatt noen timer på kjøreskole. Den største frykten er å velte sykkelen i full offentlighet og ikke få den opp igjen :)
Setter stor pris på all informasjon dere kan gi en sylfersk entusiast :)
Jeg er muligens en rykende fersk MC-entusiast og mine erfaringer er absolutt NADA når det gjelder MC. Det nermeste jeg kommer er moped som jeg kjørte for over 20 år siden. Siden dette har jeg kun kjørt bil.
Jeg har heller ikke MC-lappen ennå, så dette er helt nytt for meg, så jeg håper dere forstår mine dumme spørsmål her...
Jeg har kikket litt rundt på forskjellige motorsykkel typer og jeg sliter litt med en ting. Det spriker litt med tanke på hvajeg har lyst på og hvajeg faktisk har behov for og jeg har absolutt ingen anelse hvordan kreftene føles påde forskjellige syklene, så jeg håper dere kan gi meg litt perspektiv så jeg vertfall i det minste kan bestemme for hvor mange kubikk jeg trenger/har behov for ut fra kritteriene under:
- Jeg elsker sykler som ser slik ut:
- Jeg er ikke akkurat veldig opptatt av fart, men vil ha noe som akselererer bra, og jeg elsker tanken på og kjøre på lave turtall mens det buldrer i pottene.
- Jeg hadde håpet at jeg klarte meg med en 800cc med tanke på pris, men er redd for at dette kan virke litt slapt på en slik sykkel?
- Hva kan jeg forvente at en Intruder (avbildet over) 800cc klarer 0-100km/t testen på, og hva er typisk toppfart for en slik sykkel?
Jeg tror ikke det er bra for helsa mi og kjøpe en sykkel ala Honda CBR 600cc RR etc. Dette er vel en mer racing sykkel med syke turtall og dertil syke prestasjoner kontra en sykkel som Intruder 800. Jeg forstår at ikke disse kan sammenlignes hverken på egenskaper eller prestanda, men siden jeg har en ganske ålreit kjapp bil fra før, som skal gjøre 0-100 på 6.6sek. i følge papirene, så vil jeg kanskje ikke ha noe som går noe spesielt dårligere med tanke på aksellerasjon. Toppfarten er ikke viktig for meg, men som sagt så prøver jeg bare å få en pekepinn på hva jeg kan forvente meg av krefter.
Så hva kommer jeg til å bruke sykkelen til:
Jeg har som sagt bil, som både jeg og kjærringa bruker, og hun har også en moped, så sykkelen blir kun min og jeg kommer nok sjelden eller aldri til å ha noen bakpå. Men det kommer nok til å bli ett par langturer i året som feks. Fredrikstad - Trollstigen - Geiranger som vel er ca. 60mil en vei. Den vil bli brukt til å cruise rundt på alt fra halvdagsturer i nærområdet, til lengre turer rundt i Norge en sjelden gang.
Side njeg nå har rukket å bli 37 sommre gammel og har vert igjennom alt som har med kappkjøringetc. å gjøre så er jeg på utkikk etter en buldrende cruiser med god akselerasjon og grei toppfart. Men som sagt, så har jeg absolutt ingen anelse på hvordan kreftene føles på en sykkel, så derfor så håper jeg dere kan svare meg på disse dumme spørsmålene.
Til slutt må jeg nevne at jeg heller ikke har tatt MC-lappen ennå, så det er også relativt dårlige muligheter for prøvekjøring. Øvekjøre har jeg ikke lyst til før jeg har tatt noen timer på kjøreskole. Den største frykten er å velte sykkelen i full offentlighet og ikke få den opp igjen :)
Setter stor pris på all informasjon dere kan gi en sylfersk entusiast :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Hei og velkommen.
Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse.. Hva har jeg lyst på og hvilke behov har jeg, og selvsagt så er alt mindre enn 1000 altfor slapt..
Dersom du ser på signaturlinja mi, ser du de to forrige syklene mine. Jeg var helt grønn, og kjøpte etter hjertet, men også etter lommeboka. En 1986 Yamaha XJ 700 Maxim X. 700 kubikk og 90+ hk. Den kostet meg noe under 20.000. På denne fikk jeg den første aha-opplevelsen. En nesten veteran som kjørte fletta av meg. Her var det krefter i massevis for en amatør. Men jeg erfarte også at custom ikke var noe for meg. Jeg prøvde etterhvert en Suzuki DL-650 Vstrom, som ga meg smaken på å sitte oppreist. Nå får jeg sikkert kjeft av mange, men for meg har også denne mer enn nok både krefter og dreiemoment. I dag kjører jeg en BMW 1200 RT. Det handler ikke om motorstørrelse, men komfort. Sittestilling, cruisekontroll, (ingen)vindstøy osv.
Spør du meg, tror jeg en 800 Intruder har sprut nok i massevis, men det er bare en måte å finne det ut på. Prøvekjøre
Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse.. Hva har jeg lyst på og hvilke behov har jeg, og selvsagt så er alt mindre enn 1000 altfor slapt..
Dersom du ser på signaturlinja mi, ser du de to forrige syklene mine. Jeg var helt grønn, og kjøpte etter hjertet, men også etter lommeboka. En 1986 Yamaha XJ 700 Maxim X. 700 kubikk og 90+ hk. Den kostet meg noe under 20.000. På denne fikk jeg den første aha-opplevelsen. En nesten veteran som kjørte fletta av meg. Her var det krefter i massevis for en amatør. Men jeg erfarte også at custom ikke var noe for meg. Jeg prøvde etterhvert en Suzuki DL-650 Vstrom, som ga meg smaken på å sitte oppreist. Nå får jeg sikkert kjeft av mange, men for meg har også denne mer enn nok både krefter og dreiemoment. I dag kjører jeg en BMW 1200 RT. Det handler ikke om motorstørrelse, men komfort. Sittestilling, cruisekontroll, (ingen)vindstøy osv.
Spør du meg, tror jeg en 800 Intruder har sprut nok i massevis, men det er bare en måte å finne det ut på. Prøvekjøre
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6968
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Valg av tung MC...
Du høres ut som en ekte cruiser.
Hvis du tenker på sentrifugalkreftene, så virker de likedan på alle sykler.
Du sitter uansett i balanse.
Det som er forsljellig, er responsen fra sykkelen. En R detter rett ned inn i svingene, mens en cruiser og tunge sykler blir mye tregere i bevegelsen.
Cruserne har som oftest svakere bremser enn sportssykler, men allikevel kraftige nok i massevis.
Har ikke noen akselerasjonstall og komme med, men selv en sliten 400 -kubikker akser ifra
samtlige biler det er solgt mer enn 10 av i Norge.
Hvis du tenker på sentrifugalkreftene, så virker de likedan på alle sykler.
Du sitter uansett i balanse.
Det som er forsljellig, er responsen fra sykkelen. En R detter rett ned inn i svingene, mens en cruiser og tunge sykler blir mye tregere i bevegelsen.
Cruserne har som oftest svakere bremser enn sportssykler, men allikevel kraftige nok i massevis.
Har ikke noen akselerasjonstall og komme med, men selv en sliten 400 -kubikker akser ifra
samtlige biler det er solgt mer enn 10 av i Norge.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Takker for svar :)SuperMorten skrev:Hei og velkommen.
Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse.. Hva har jeg lyst på og hvilke behov har jeg, og selvsagt så er alt mindre enn 1000 altfor slapt..
Dersom du ser på signaturlinja mi, ser du de to forrige syklene mine. Jeg var helt grønn, og kjøpte etter hjertet, men også etter lommeboka. En 1986 Yamaha XJ 700 Maxim X. 700 kubikk og 90+ hk. Den kostet meg noe under 20.000. På denne fikk jeg den første aha-opplevelsen. En nesten veteran som kjørte fletta av meg. Her var det krefter i massevis for en amatør. Men jeg erfarte også at custom ikke var noe for meg. Jeg prøvde etterhvert en Suzuki DL-650 Vstrom, som ga meg smaken på å sitte oppreist. Nå får jeg sikkert kjeft av mange, men for meg har også denne mer enn nok både krefter og dreiemoment. I dag kjører jeg en BMW 1200 RT. Det handler ikke om motorstørrelse, men komfort. Sittestilling, cruisekontroll, (ingen)vindstøy osv.
Spør du meg, tror jeg en 800 Intruder har sprut nok i massevis, men det er bare en måte å finne det ut på. Prøvekjøre
Jeg liker litt fart, men har på ingen måte noe behov for det raskeste der ute. Jeg sitter med følelsen på at en Intruder 800 blir litt "slapp" (sammenligner med bilen jeg har i dag som gjør 0-100 på 6.6sek.) og at jeg kanskje bør se LITT bort fra brumlelyden og heller gå for noe slikt kanskje?
http://leeres.no/leeres/?product=gsf1250a" onclick="window.open(this.href);return false;
Prismessig så ligger dem jo ganske likt...
Jeg er ikke så veldig fan av fargerike japsesykler med ekstreme egenskaper. Rent estetisk så elsker jeg cruisere og spesielt den på bildet i første post, men skal jeg først ha noe som er litt kjappere, så bør den vertfall ikke avvike voldsomt med tanke på utseendet. Men som sagt, jeg har ikke prøvekjørt og det blir også vanskelig uten MC-lappen og ikke vet jeg om jeg tør heller for å være ærlig, siden jeg aldri har kjørt sykkel før. Jeg tror nok trafikkskolen blir mitt første møte med en tung sykkel og det er nok det tryggeste :)
Men som sagt:
Hva tror du en slik Intruder klarer 0-100 testen på?
Bare sån at jeg får en pekepinn på hvor fort det faktisk går?
Oghva kan man forvente av toppfart på en slik?
Igjen.. beklager dumme spørsmål.... :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Jeg aner ikke hvor lang tid den bruker på 0-100. Det går sikkert an å finne ut med Google. Jeg vet at min 700 brukte noe rundt 3 sek i følge opplysninger på nettet. Testet det aldri selv. Toppfart er vel også mat for Google, men jeg er sikker på at toppfarten overskrider enhver lovlig hastighet i Norge..Bjerknez skrev: Takker for svar :)
Jeg liker litt fart, men har på ingen måte noe behov for det raskeste der ute. Jeg sitter med følelsen på at en Intruder 800 blir litt "slapp" (sammenligner med bilen jeg har i dag som gjør 0-100 på 6.6sek.) og at jeg kanskje bør se LITT bort fra brumlelyden og heller gå for noe slikt kanskje?
http://leeres.no/leeres/?product=gsf1250a" onclick="window.open(this.href);return false;
Prismessig så ligger dem jo ganske likt...
Jeg er ikke så veldig fan av fargerike japsesykler med ekstreme egenskaper. Rent estetisk så elsker jeg cruisere og spesielt den på bildet i første post, men skal jeg først ha noe som er litt kjappere, så bør den vertfall ikke avvike voldsomt med tanke på utseendet. Men som sagt, jeg har ikke prøvekjørt og det blir også vanskelig uten MC-lappen og ikke vet jeg om jeg tør heller for å være ærlig, siden jeg aldri har kjørt sykkel før. Jeg tror nok trafikkskolen blir mitt første møte med en tung sykkel og det er nok det tryggeste :)
Men som sagt:
Hva tror du en slik Intruder klarer 0-100 testen på?
Bare sån at jeg får en pekepinn på hvor fort det faktisk går?
Oghva kan man forvente av toppfart på en slik?
Igjen.. beklager dumme spørsmål.... :)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
I følge denne siden, så gjør en Intruder 800cc 0-100km/t på rundt 9sek.:SuperMorten skrev:Jeg aner ikke hvor lang tid den bruker på 0-100. Det går sikkert an å finne ut med Google. Jeg vet at min 700 brukte noe rundt 3 sek i følge opplysninger på nettet. Testet det aldri selv. Toppfart er vel også mat for Google, men jeg er sikker på at toppfarten overskrider enhver lovlig hastighet i Norge..Bjerknez skrev: Takker for svar :)
Jeg liker litt fart, men har på ingen måte noe behov for det raskeste der ute. Jeg sitter med følelsen på at en Intruder 800 blir litt "slapp" (sammenligner med bilen jeg har i dag som gjør 0-100 på 6.6sek.) og at jeg kanskje bør se LITT bort fra brumlelyden og heller gå for noe slikt kanskje?
http://leeres.no/leeres/?product=gsf1250a" onclick="window.open(this.href);return false;
Prismessig så ligger dem jo ganske likt...
Jeg er ikke så veldig fan av fargerike japsesykler med ekstreme egenskaper. Rent estetisk så elsker jeg cruisere og spesielt den på bildet i første post, men skal jeg først ha noe som er litt kjappere, så bør den vertfall ikke avvike voldsomt med tanke på utseendet. Men som sagt, jeg har ikke prøvekjørt og det blir også vanskelig uten MC-lappen og ikke vet jeg om jeg tør heller for å være ærlig, siden jeg aldri har kjørt sykkel før. Jeg tror nok trafikkskolen blir mitt første møte med en tung sykkel og det er nok det tryggeste :)
Men som sagt:
Hva tror du en slik Intruder klarer 0-100 testen på?
Bare sån at jeg får en pekepinn på hvor fort det faktisk går?
Oghva kan man forvente av toppfart på en slik?
Igjen.. beklager dumme spørsmål.... :)
http://bikes.whereincity.com/suzuki/126/intruder/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine foreldres Mazda CX-5 klarer 0-100 på den tiden, så det føles nok litt slapt.. :)
Hvis det stemmer det som står der da...
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
I tillegg til det jeg skriver over, så kan jeg komme med følgende informasjon om hvor jeg står etter flere timer med surfing på nett etter den "rette" sykkelen...
Prismessig og utseendemessig er det denne som er den mest aktuelle:
http://leeres.no/leeres/?product=intruder-m800" onclick="window.open(this.href);return false;
Men etter nitidig leting på Youtube finner jeg ingen aksellerasjonsvideoer med denne. Bare kjørevideoer og annet. I posten over er det en som skriver at den bruker rundt 9sek. på 0-100km/t og det synes jeg som sagt kanskje blir litt tamt, selv om fart ikke er uhyre viktig. LITT morsomt skal det jo også være.
Alternativet er denne:
http://leeres.no/leeres/?product=intruder-m1500" onclick="window.open(this.href);return false;
Men prisen er stiv i forhold til hva man får av fartsegenskaper. Hadde denne kostet 160-170.000,- så hadde det vert bankers. Langt i fra noen CBR 600RR killer, men rask og morsom nok til mitt bruk.
Til sammenligning koster jo en CBR 600RR rundt 140.000,- og da snakker vi ekstreme fartsegenskaper til en forholdsvis lav pris. Jeg er dog usikker på hvordan denne er å kjøre over lange strektninger i Norge på E6 etc. Ser for meg at man sitter veldig sammenkrøket og rart. Sikkert fint på bane og korte svingete turer etc. ... Men som sagt, det kan være jeg tar heeelt feil.
En annen ting etter å ha sett videoer på youtube av denne er at det ser ut til at den har fartsegenskaper som overgår hva jeg kan mestre med enorme marginer. Å legge meg ned i svinger til knærne subber og dra på hjulet er så absolutt ikke meg, og jeg vil heller ikke bli fristet til det. Såpass godt kjenner jeg meg selv at det til slutt hadde gått galt. :)
Har en kompis som hadde en slik for 10 år siden. Han solgte den og kjøpte seg aldri sykkel igjen etter en nestenulykke med et vogntog. Man må jo nermest på en bane for å teste hva som bor i en slik sykkel, og jeg er nok ikke helt der.
Har også sett på en slik:
http://leeres.no/leeres/?product=gsf1250a" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne ser jeg for meg er litt mer midt i mellom. maks moment er på rundt 3.000rpm og det virker som den er sterkere på lave turtall og dermed mer "brukervennlig" for meg og fartsegenskapene er nok uansett mer enn bra nok på denne også.
Sistnevnte syntes jeg var skikkelig flott og se på, selv om det er en helt annen type sykkel enn Intruderen over...
Prismessig og utseendemessig er det denne som er den mest aktuelle:
http://leeres.no/leeres/?product=intruder-m800" onclick="window.open(this.href);return false;
Men etter nitidig leting på Youtube finner jeg ingen aksellerasjonsvideoer med denne. Bare kjørevideoer og annet. I posten over er det en som skriver at den bruker rundt 9sek. på 0-100km/t og det synes jeg som sagt kanskje blir litt tamt, selv om fart ikke er uhyre viktig. LITT morsomt skal det jo også være.
Alternativet er denne:
http://leeres.no/leeres/?product=intruder-m1500" onclick="window.open(this.href);return false;
Men prisen er stiv i forhold til hva man får av fartsegenskaper. Hadde denne kostet 160-170.000,- så hadde det vert bankers. Langt i fra noen CBR 600RR killer, men rask og morsom nok til mitt bruk.
Til sammenligning koster jo en CBR 600RR rundt 140.000,- og da snakker vi ekstreme fartsegenskaper til en forholdsvis lav pris. Jeg er dog usikker på hvordan denne er å kjøre over lange strektninger i Norge på E6 etc. Ser for meg at man sitter veldig sammenkrøket og rart. Sikkert fint på bane og korte svingete turer etc. ... Men som sagt, det kan være jeg tar heeelt feil.
En annen ting etter å ha sett videoer på youtube av denne er at det ser ut til at den har fartsegenskaper som overgår hva jeg kan mestre med enorme marginer. Å legge meg ned i svinger til knærne subber og dra på hjulet er så absolutt ikke meg, og jeg vil heller ikke bli fristet til det. Såpass godt kjenner jeg meg selv at det til slutt hadde gått galt. :)
Har en kompis som hadde en slik for 10 år siden. Han solgte den og kjøpte seg aldri sykkel igjen etter en nestenulykke med et vogntog. Man må jo nermest på en bane for å teste hva som bor i en slik sykkel, og jeg er nok ikke helt der.
Har også sett på en slik:
http://leeres.no/leeres/?product=gsf1250a" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne ser jeg for meg er litt mer midt i mellom. maks moment er på rundt 3.000rpm og det virker som den er sterkere på lave turtall og dermed mer "brukervennlig" for meg og fartsegenskapene er nok uansett mer enn bra nok på denne også.
Sistnevnte syntes jeg var skikkelig flott og se på, selv om det er en helt annen type sykkel enn Intruderen over...
- schnellfahrer
- Innlegg: 139
- Registrert: 13 jul 2012, 18:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
- Sted: Skien
Re: Valg av tung MC...
Jeg kjørte tung motorsykkel for første gang for 3 måneder siden.
Fartsfølelsen på en MC er noe helt annet enn i en bil.
Jeg har en bil som gjør 0-100 ned mot 5 sekunder, og har hatt en som gjorde det på ned mot 4 sekunder.
Sykkelen jeg har nå gjør det sikkert på rundt 4 sekunder (?), men fy flate, det føles veldig mye mer brutalt på en sykkel.
Da jeg skulle ha sykkel var jeg egentlig på jakt etter en Cruiser, men fikk tommelen ned hjemme; det var for harry.
Så da blei det en sportstourer, og det er helt greit for min del. Jeg har aldri hatt noe forhold til motorsykkel, og hadde ikke en spesiell sykkel jeg MÅTTE ha.
Etter kun en måned med lappen har jeg funnet ut gleden ved å kjøre sykkel for min del handler om mye mer enn aksellerasjon. MC-opplevelsen er i hovedsak å kunne kjøre uten et karosseri rundt seg. Det handler om nærhet til miljøet rundt deg. Det handler om å prøve å finne riktig spor rundt en sving. Det handler om opplevelser.
Du burde kjøpe den sykkelen du har lyst på; ikke studere spesifikasjoner.
Jeg er helt sikker på at Intruderen gir deg et deilig skyv som er mer en godt nok for en nybegynner.
Fartsfølelsen på en MC er noe helt annet enn i en bil.
Jeg har en bil som gjør 0-100 ned mot 5 sekunder, og har hatt en som gjorde det på ned mot 4 sekunder.
Sykkelen jeg har nå gjør det sikkert på rundt 4 sekunder (?), men fy flate, det føles veldig mye mer brutalt på en sykkel.
Da jeg skulle ha sykkel var jeg egentlig på jakt etter en Cruiser, men fikk tommelen ned hjemme; det var for harry.
Så da blei det en sportstourer, og det er helt greit for min del. Jeg har aldri hatt noe forhold til motorsykkel, og hadde ikke en spesiell sykkel jeg MÅTTE ha.
Etter kun en måned med lappen har jeg funnet ut gleden ved å kjøre sykkel for min del handler om mye mer enn aksellerasjon. MC-opplevelsen er i hovedsak å kunne kjøre uten et karosseri rundt seg. Det handler om nærhet til miljøet rundt deg. Det handler om å prøve å finne riktig spor rundt en sving. Det handler om opplevelser.
Du burde kjøpe den sykkelen du har lyst på; ikke studere spesifikasjoner.
Jeg er helt sikker på at Intruderen gir deg et deilig skyv som er mer en godt nok for en nybegynner.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Valg av tung MC...
Kjøp noe med en kåpe så du får bedre comfor på turer og tenk mer på bremser og kjøreegenskaper enn motor.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Ut fra hva jeg har kommet frem til selv, så tror jeg du har mye rett i det du sier. Den ene delen av meg vil ha en cruiser som Intruder M800, men som du sier så kan det virke litt "harry". Dessuten så tviler jeg faktisk fortsatt på om 0-100km/t på 9sek. for intruderen (hvis det stemmer) er "spennende" nok for meg. Joda, i 90% av kjøretiden så ligger man å cruiser og koser seg, men de gangene man skal forbi en bil på E6 eller opp en bratt bakke, så vil jeg at det skal gå unna.schnellfahrer skrev:Jeg kjørte tung motorsykkel for første gang for 3 måneder siden.
Fartsfølelsen på en MC er noe helt annet enn i en bil.
Jeg har en bil som gjør 0-100 ned mot 5 sekunder, og har hatt en som gjorde det på ned mot 4 sekunder.
Sykkelen jeg har nå gjør det sikkert på rundt 4 sekunder (?), men fy flate, det føles veldig mye mer brutalt på en sykkel.
Da jeg skulle ha sykkel var jeg egentlig på jakt etter en Cruiser, men fikk tommelen ned hjemme; det var for harry.
Så da blei det en sportstourer, og det er helt greit for min del. Jeg har aldri hatt noe forhold til motorsykkel, og hadde ikke en spesiell sykkel jeg MÅTTE ha.
Etter kun en måned med lappen har jeg funnet ut gleden ved å kjøre sykkel for min del handler om mye mer enn aksellerasjon. MC-opplevelsen er i hovedsak å kunne kjøre uten et karosseri rundt seg. Det handler om nærhet til miljøet rundt deg. Det handler om å prøve å finne riktig spor rundt en sving. Det handler om opplevelser.
Du burde kjøpe den sykkelen du har lyst på; ikke studere spesifikasjoner.
Jeg er helt sikker på at Intruderen gir deg et deilig skyv som er mer en godt nok for en nybegynner.
Suzuki GSF1250 virker som en uhyre morsom sykkel med høyt dreimoment på lavt turtall. Den virkler også litt mer "folkelig" enn en "ekte" racer som CBR600RR. Prisen er heller ikke ille synes jeg med tanke på hva man får. Er det noen svakheter med denne sykkelen som man burde vite kanskje?
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Jeg forstår at jeg i utgangspunktet tenker for mye på spesifikasjoner, men det er det eneste jeg kan forholde meg til når jeg ikke får prøvekjørt selv. Så sant det da ikke er noen som bor i området rundt Fredrikstad som vil gi meg en liten oppvisning. (uten at JEG kjører) :)Kawagutten skrev:Kjøp noe med en kåpe så du får bedre comfor på turer og tenk mer på bremser og kjøreegenskaper enn motor.
Er det noen som kan si noe om kjøreegenskapene til GSF 1250 da?
Passer denne til en nybegynner?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Valg av tung MC...
KTM Duke 690 er et fint beite å titte på :) (selvvom du beskriver en helt annen type sykkel i første post, men med dine krav om akselerasjon og kjørbarhet så er de midt i blinken)
Ekstremt lettstyrt sykkel, og veldig leken : )
Ekstremt lettstyrt sykkel, og veldig leken : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Helt sikkert sant det du sier der, men for å være helt ærlig (no fence) så liker jeg ikke så godt utseendet på denne type sykkel. Blir liksom litt for "oppreist". Vanskelig å forklare hva jeg egentlig mener, men at du har rett med tanke på egenskapene tviler jeg ikke på et sekund. Men å bruke over 100-lapper på en sykkel man ikke synes er pen og se på blir litt feil i mitt hode. Jeg hadde skjønt det hvis jeg skulle hatt en sykkel som eneste fremkomstmiddel og kjørekomfort/egenskaper var det viktigste, men jeg skal ha en sykkel jeg skal kose/leke meg med uten at jeg blir kastet av sykkele nved fullt gasspådrag, og helst uten å måtte befinne meg på svimlende høye turtall for at det skal flytte seg. :)Snikendeugle skrev:KTM Duke 690 er et fint beite å titte på :) (selvvom du beskriver en helt annen type sykkel i første post, men med dine krav om akselerasjon og kjørbarhet så er de midt i blinken)
Ekstremt lettstyrt sykkel, og veldig leken : )
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Valg av tung MC...
Hehe fullt forståelig : ) Folk har forskjellig smak, men nå har du ihvertfall blitt opplyst om muligheten : p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Valg av tung MC...
Fant ikke noen aks målinger på Intruder 800,men Kawa VN800 classic fant jeg til 0-100 på 6,3 sek.og Drifter versionen til 6,6 sek.Suzukien er vel som Classicen tenker jeg.
Kjøp heller en Moto Guzzi.
If it ain't broke, I'll break it.