Valg av tung MC...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Har ikke kjørt noen av delene så kan egentlig ikke uttale meg annet enn synsing, men det er jo 2 helt forskjellige sykler bygd for forskjellige kjørestiler.

XVS1300 er jo ihvertfall en sinke til å være MC da :)

Er ikke noe cruiser type selv (hvis jeg skulle kjøpt meg cruiser måtte det blitt en HD Sportster av noe slag eller en Ducati Diavel).

Jeg tipper XVSen er mer komfortabel å kjøre over lengre strekninger, men sammenlignet med Z800en går det på bekostning av motoreffekt, bremser, bakkeklaring etc.

BTW- fin side for å sammenligne sitteposisjonen på sykler http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den nettsiden var jaggu ikke dum! Takk for den :)

Da får jeg en viss indikasjon på hvordan sittestillingen er på de forskjellige syklene :)

Men hvilken stilling som er best for meg må jeg jo da evt. først finne ut av, hehe.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kenny_85 »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Vi kjørte jo prehøsttur nå i helgen, og jeg tror ikke vi var over 45 mil noen dager. Da kjørte vi stort sett fra kl 9-10 til ca kl 20. Du vil sikkert kunne klare lengre etapper etterhvert, men da skal du holde høy fart, og spise lite..

Sent from my GT-I9300
Jeg kjørte 90 mill på 16 timer og 80 mil på 11 timer i sommer på monsteret mitt, tror ikke z800 er dårligere.

Om det anbefales å kjøre så langt på en dag er vel noe angret :-P

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av SuperMorten »

Kenny_85 skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Vi kjørte jo prehøsttur nå i helgen, og jeg tror ikke vi var over 45 mil noen dager. Da kjørte vi stort sett fra kl 9-10 til ca kl 20. Du vil sikkert kunne klare lengre etapper etterhvert, men da skal du holde høy fart, og spise lite..

Sent from my GT-I9300
Jeg kjørte 90 mill på 16 timer og 80 mil på 11 timer i sommer på monsteret mitt, tror ikke z800 er dårligere.

Om det anbefales å kjøre så langt på en dag er vel noe angret :-P

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Selvsagt går det an å kjøre mer en 45 mil på en dag, kjenner en som kjørte 120 mil på en dag, men ikke om du skal kjøre på norske fjellveier, ta mange pauser og nyte turen...

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Relax »

:)
Å kjøre fra Oslo til Voss,..spise middag...og hjem på ettermiddag/ kveld...2 på ...er ikke noe problem på en sykkel du liker...
Oslo...Trollstigen og tilbake på en dag...ikke noe problem..
Oslo-Trondheim-Oslo går også...
Nordland-Oslo..på en dag...og være i form til å gå og leie en DVD til kvelden/ natten.. ikke noe problem..
Nord Italia-Oslo på 36 timer..da er du på rusletur....det går fint :)

Sitter du godt og får med det du ha på sykkelen.... da er det samme hva slags sykkel det er... så ta den DU liker !
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev::)
Å kjøre fra Oslo til Voss,..spise middag...og hjem på ettermiddag/ kveld...2 på ...er ikke noe problem på en sykkel du liker...
Oslo...Trollstigen og tilbake på en dag...ikke noe problem..
Oslo-Trondheim-Oslo går også...
Nordland-Oslo..på en dag...og være i form til å gå og leie en DVD til kvelden/ natten.. ikke noe problem..
Nord Italia-Oslo på 36 timer..da er du på rusletur....det går fint :)

Sitter du godt og får med det du ha på sykkelen.... da er det samme hva slags sykkel det er... så ta den DU liker !
Du har nok et poeng der Relax...

Hva gjør turen mest behagelig:

1. En sykkel som passer PERFEKT ergonomisk men er stygg som juling.
2. En sykkel man VIL vise frem og som ser (i mine øyne) råsprek ut, men kanskje ikke er like ergonomisk.

Man kan som sagt velge noe midt i mellom og inngå et kompromiss på begge sider, men da blir man liksom ikke 100% fornøyd med noe.

Jeg tror jeg går for magefølelsen og den har gang på gang ledet meg tilbake til XVS 1300 :)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Zadnez »

bare husk at den sykkelen DU vil vise frem, får andre til å dra på smilebåndet, mens den sykkelen de viser til deg kan få deg til å riste på hodet. vis alltid respekt for andres sykkelvalg, vi er alle stolte av syklene VI har valgt:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Zadnez »

finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:bare husk at den sykkelen DU vil vise frem, får andre til å dra på smilebåndet, mens den sykkelen de viser til deg kan få deg til å riste på hodet. vis alltid respekt for andres sykkelvalg, vi er alle stolte av syklene VI har valgt:)
Poenget er vel kanskje at ikke ALLE er like stolte av sykkelen sin :)

Poenget er jo at JEG liker sykkelen. Så lenge JEG liker den så kan alle flire så mye dem vil. Hvis jeg innerst inne ikke liker sykkelen min og andre i tillegg flirer så blir fliret vanskeligere å svelge :)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Zadnez »

ja enig, men om du velger en sykkel du ikke er stolt av, håper jeg det er fordi du gir f..., og bare bruker den som et fremkomstmiddel... poenget mitt var bare at uansett hvilken sykkel du velger ut fra hjertet, bør alle vi andre respektere det og IKKE flire.)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Har sett en drøss videoer på toutube og det ser ut til at denne både kan svinge og aksellerere...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
Zadnez skrev:finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Har sett en drøss videoer på toutube og det ser ut til at denne både kan svinge og aksellerere...
Joda den kan nok svinge, men med en såpass stor og tung sykkel er ikke dette en sykkel man "bare" kaster rundt i svingene. Det krever betydelig mere tid/krefter å lene den ned. Bakkeklaringen er også nevnt så vinkelen du kan lene disse ned i er begrenset før du spiser asfalt.

Så ja du kan jo helt fint svinge med den, men ikke regn med at du kan holde samme hastigheter som andre sykler.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
Zadnez skrev:finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Har sett en drøss videoer på toutube og det ser ut til at denne både kan svinge og aksellerere...
Joda den kan nok svinge, men med en såpass stor og tung sykkel er ikke dette en sykkel man "bare" kaster rundt i svingene. Det krever betydelig mere tid/krefter å lene den ned. Bakkeklaringen er også nevnt så vinkelen du kan lene disse ned i er begrenset før du spiser asfalt.

Så ja du kan jo helt fint svinge med den, men ikke regn med at du kan holde samme hastigheter som andre sykler.
Hehe, det er jeg helt klar over da :)

Har ingen planer om å kaste meg inn i svinger, uansett åssen sykkel jeg ender opp med, så den saken er biff :)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ArcticTiger »

Hvor mye veier den, kontra en kawa 800 :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

ArcticTiger skrev:Hvor mye veier den, kontra en kawa 800 :-k
Z800 veier 229kg. og XVS 1300 veier 304kg.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ArcticTiger »

Personlig liker jeg at en sykkel er så lett som mulig. Spesielt er dette viktig på svingete norske veier. Den blir mer letthåndterlig. (1050 Tigern er 201 kg tørr)

Svar