Oppkjøring;;

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Oppkjøring;;

Legg inn av lars_helgek »

Hei der

Jeg hadde bare et lite spørs,ål; Jeg holder på med oppkjøring til klasse A. (har en HD sportster stående å vente på meg)

Jeg mestrer 4 av de 5 kjøregårdsøvelsene (nødbrems, unnamanøver, sving, brems i sving) men sliter veldig med krypekjøringsmomentet (kjeglene).

Jeg lurer dermed på to ting;

1) Hvor lang skal mellomrommet mellom kjeglene være? Syntes de ser mindre ut der jeg kjører en andre steder jeg har sett.

Og;

2) Dersom en på oppkjøringen velter noen kjegler (sliter litt) med denne øvelsen, men ellers gjør alt plettfritt, kjører pent, og krypekjører korrekt i trafikkbiten, vil en da stryke oppkjøringen?

Altså, er alle disse 5 sett på samlet, eller er det slik at alle som en MÅ mestres, altså at en uansett dyktighet kan stryke på grunn av en enkelt øvelse?

Tenkte bare å spørre da jeg har brukt mye penger på lappen så langt, og kjører fint, men sliter litt med krypebanen.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av lars_helgek »

Elolz skrev:Jeg måtte nedi med foten to ganger under første krypkjøringen og tror jeg muligens var borti en kjegle også. Andre gangen gikk det plettfritt, alle øvelser kjøres 2 ganger. Så ikke fortvil om du gjør litt feil, kan fremdeles bestå :-) Sensorene vet nok hvor mye nervøsitet spiller inn her.

Tips til krypkjøringen:
Blikket! Se langt frem og for all del ikke ned.
Stabiliser med gass og bakbremse. Ikke vær redd for å bruke gassen litt, farten justeres med klutsj.
God forankring.

Lykke til :thumleft
Takker så mye :)

Ja, er litt merkelig, når vi prøver med 10cm ekstra vidde mellom kjeglene er det null problem, men med en gang de står så nært stresser jeg litt.. Er ikke vanskelig å bruke krypekjøringen på veien etc, bare den vinglingen mellom kjeglene som blir litt "ekkel"..

Takk så mye for tips da :) Har en HD sportster stående klar til jeg evt klarer det :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av erikh »

Velva den ene kjegla på unnamanøver øvelsen rett å slett fordi jeg slapp fokuset :-P men fikk ingen merkander om det under tilbakemeldingen.. Det er helhetsinntrykket som teller :-)

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4 Beta
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av lars_helgek »

erikh skrev:Velva den ene kjegla på unnamanøver øvelsen rett å slett fordi jeg slapp fokuset :-P men fikk ingen merkander om det under tilbakemeldingen.. Det er helhetsinntrykket som teller :-)

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4 Beta
Håper jo og tror at det er helheten, alle øvelsene + kjøringen som teller, ikke bare en og en øvelse :)

Takk for svar :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av knutk »

Cluet med krypkjøring er ikke at man skal bli ræser på å kjøre mellom kjegler.
Manøveren er avslørende for om man har "knekt koden" for krypkjøring. Dvs hvor du fester blikket og handterer kombinasjonen gass-clutch-brems.
Så lenge sensor ser at du har kontroll på krypkjøringen tror jeg en veltet kjegle eller to og en liten støtte-fot i bakken en gang i blandt ikke får noen avgjørende virkning på utfallet. Det er helhetsbildet som teller - trur eg....

Ang avstand mellom kjegler så aner jeg ikke.Men om du bor i nærheten av Drammen så er banen der tigjenglig hele sesongen, og det er fritt frem å øve der for den som vil.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av Snikendeugle »

Hjelper litt om du har egen sykkel å øve med hjemme om du husker hvordan krypkjøringen går, og kjøre den på åpen plass uten kjegler, for å trene blikkbruk og fart.

Husk også at i enden av krypkjøringen når du skal kjøre i en sirkel, se deg så langt til venstre som mulig (lås blikket på et punkt), og få minst mulig knekk i sykkelen når du svinger. Desto bedre vinkel du får til denne, desto enklere blir resten av krypen, så slipper du veldig krappe svinger.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av Carpa »

Krypkjøring er den øvelsen jeg måtte trene mest på, men klarte det veldig bra på oppkjøringen. Veldig glad for at jeg bor så nærme drammen trafikkstasjon, det sparte meg for noen kroner i kjøretimer :knegg

Fikk beskjed av sensor om å ikke bry meg om jeg skulle komme til å velte en kjegle, men bare fortsette som om ingenting har hendt.

Du stryker ikke av å velte et par kjegler eller støtte nedi med foten og det er helheten de ser på, men viktigst av alt tror jeg er trafikkforståelsen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Oppkjøring;;

Legg inn av lars_helgek »

Carpa skrev:Krypkjøring er den øvelsen jeg måtte trene mest på, men klarte det veldig bra på oppkjøringen. Veldig glad for at jeg bor så nærme drammen trafikkstasjon, det sparte meg for noen kroner i kjøretimer :knegg

Fikk beskjed av sensor om å ikke bry meg om jeg skulle komme til å velte en kjegle, men bare fortsette som om ingenting har hendt.

Du stryker ikke av å velte et par kjegler eller støtte nedi med foten og det er helheten de ser på, men viktigst av alt tror jeg er trafikkforståelsen.

Takker for svar alle sammen :)

Angående svingen tiil sist er null problem, kan kjøre i ørsmå sirkler uten noe stress med krypekjøring :) Er som sagt det med selve disse "portene" som gir meg litt noia :/ Selve bruken i trafikk, inn og ut av vei etc går bare godt :) (prøvd både køkjøring, inn og ut av forkjørsvei, frem mot kryss etc, og det er ingen problem :) Er bare køddete i kjeglekjøringen.

Håper det går, ingenting jeg vet som er så morsommt som å kjøre sykkel :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar