Bånn gass, 4-takter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Bånn gass, 4-takter

Legg inn av Erik.H.M »

Hei! Jeg har en YBR 125 som jeg kjørte på motorveien i dag. For at jeg skulle kunne følge holde trafikken måtte jeg holde bånn gass. Jeg har hørt at noen 2-taktere kan skjære seg hvis de kjører på for høyt turtall i lengere tid. Kan det samme skje med min 4-takter?
Setter pris på svar!

Erik
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Bånn gass, 4-takter

Legg inn av MLeikarnes »

Bånn gass som å ligge på turtallssperra til den kutter eller ligge på høyt turtall? :-k
På min varadero gikk det helt fint å ligge på 11-12000 rpm, skal heller ikke ha så mye å si dersom sykkelen får optimal kjøling, ikke at det vil være noe problem i Norge!
Å ligge på turtallssperra er ikke alltid helt bra, for motoren vil få ujeven gange av det, varaderoen fikk ihvertfall det, Suzukien jeg har nå liker ikke turtallssperra...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bånn gass, 4-takter

Legg inn av tagesk »

Erik.H.M skrev:Kan det samme skje med min 4-takter?

Erik
Medmindre det er noe galt med den, og den får kjøling, vil en 4-takter kunne kjøre på "full gass" så lenge du gidder.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Bånn gass, 4-takter

Legg inn av Juleniss1 »

Njaaa, å ligge med bunn pinne på disse effektsvake lettsyklene vet jeg ikke helt om jeg ville tilrådd. YBR'en er vel luftkjølt,og har sikkert ikke mere enn en liter med motorolje.

Jeg ville ikke gjort det.

Vær ihvertfall nøye med at du har nok olje på motoren. Jeg har "overtatt" 2 sånne lettsykler der mangel på olje og sansynligvis hardkjør har vært årsak til motorhavari. Og det koster pæng,som regel så mye at du bør kunne skru selv for at det skal lønne seg å reparere.

Husk at oljen i tillegg til å smøre skal kjøle

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bånn gass, 4-takter

Legg inn av Snikendeugle »

Husker jeg dro trimma 50cc mopeden min ut på motorveien 8) Da fikk den kjørt seg godt, men gikk litt kjappere enn vanlig pga dragsug fra alle andre bilene.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar