Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Pickles
Innlegg: 3
Registrert: 05 jul 2013, 23:18
Motorsykkelen din: Ingen.

Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Pickles »

Hei.

Jeg vurderer veldig sterkt å kjøpe min første motorsykkel, og sykkelen jeg har sett meg ut er en KTM 690 Duke. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe ny fra forhandler, eller om jeg skal gå for en litt eldre, brukt. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

Er dette en grei førstegangssykkel?
Om jeg velger en eldre årgang, er det noe spesielt jeg bør være obs på? Er det noen modeller som bør unngås?
Kom gjerne med generelle tips!

Mvh.

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av lamoi »

Hei. Dette blir mitt første innlegg her. Har lest mye, men ikke bidratt med noe selv. Min (personlige) synspunkt er at Duke 690 er en utmerket forstesykkel. Jeg tok lappen 5. mai i år, og dro rett fra veivesenet til AMD Motorsykler for å hente min KTM Duke 690 R 2013 modell. Har rukket å kjøre litt over 3000 km, og er veldi fornøyd. Sammenligningsgrunnlaget er tilnærmet null, men synes det er en knallgod sykkel :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Carpa »

Om du søker på Duke 690 øverst til venstre så får du opp noen treff. Det er et par stykker her inne som er veldig fornøyde med sine nye (2012 og 2013 mod). Tror faktisk ikke de har noe negativt å si om disse :thumleft

TheHaughom
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... t=duke+690

Snikendeugle
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... t=duke+690
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av TheHaughom »

Utmerket sykkel, intet negativt å si om den! Kjennes kraftigere ut enn alle andre 6-800 ccm sykler jeg har testet, pga. singel sylinder.

LC4 motoren fra 09 og oppover er bunnsolid, eneste gjengangeren er en dårlig pakning mellom oljebeholder og frontdrev som gjør at den kan lekke en smule olje ned på gir-hendelen.
5 minutters fiks neste gang du skifter olje tho, bare bytte den dårlige O-ringen.
Et Nederlandsk MC-blad testet sykkelen i 50.000km og demonterte motoren totalt (Duke IV 2012). De var imponert over hvor lite slitasje det var i motoren! Lover bra :thumleft

Ser ut som det problemet er fikset fra 2012 modellene, men mulig ingen har gått langt nok til å utvikle problemet enda...


Andre positive ting er at det er generelt en billig sykkel å eie. Billig forsikring, relativt billige slitedeler og kåper (ny tankplast koster 300 kr fra utlandet), lett å skru på, billige servicer osv.
Førstegangsservice kostet 1400 kr.
10k service koster 3000 kr.


Jeg hadde kjøpt IV-modellen (2012/2013 - aller helst 2013 R). Mange forbedringer, hvorav den største nok er doble tennplugger som gjør at den vibrerer mindre, har mindre forbruk og går finere.

Kom forresten akkurat på en negativ ting. Det forsvinner fort penger i bling og oppgraderinger om du melder deg inn på KTMforums.com :P :p

Edit: Er bare å skumme igjennom bloggen min om du er interessert. Ligger veldig mye unyttig, og kanskje noe nyttig, informasjon der :redface
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Snikendeugle »

Samme som HaugHom skriver. Veldig fornøyd med min, selvom jeg kun har eid den i litt over 2 uker.
Om du må ha "mellomtung" sykkel, så passer den ypperlig til dette også, da med 32kW (ca 42 hestekrefter) av litt over 50kW fulleffekt. Sykkelen har utrolig trøkk selvom den er restriktert så mye, og jeg tipper jeg har en "helt ny" sykkel om to år når den elektroniske restriksjonen fjernes : )

Sykkelen er veldig lettkjørt, og er generelt veldig enkel å manøvrere.

Det eneste jeg har å si på den så langt er at den er veldig rykkete i lave hastigheter (typ 30-40km/t), men dette kan løses med en modifikasjon som selges privat på KTMforums (jeg har ikke testet den selv, men vet HaugHom har en i bestilling, så han har sikkert noe tilbakemelding der snart :))

Løp og kjøp!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av TheHaughom »

Snikendeugle skrev:Samme som HaugHom skriver. Veldig fornøyd med min, selvom jeg kun har eid den i litt over 2 uker.
Om du må ha "mellomtung" sykkel, så passer den ypperlig til dette også, da med 32kW (ca 42 hestekrefter) av litt over 50kW fulleffekt. Sykkelen har utrolig trøkk selvom den er restriktert så mye, og jeg tipper jeg har en "helt ny" sykkel om to år når den elektroniske restriksjonen fjernes : )

Sykkelen er veldig lettkjørt, og er generelt veldig enkel å manøvrere.

Det eneste jeg har å si på den så langt er at den er veldig rykkete i lave hastigheter (typ 30-40km/t), men dette kan løses med en modifikasjon som selges privat på KTMforums (jeg har ikke testet den selv, men vet HaugHom har en i bestilling, så han har sikkert noe tilbakemelding der snart :))

Løp og kjøp!
Allerede testet den moden. Koster 105 USD, og fungerer veldig bra (skrevet litt om den i bloggen min - kommer mer etter å ha pendlet litt til jobb med den).
Sammen med Akra mapping og straight through pipe har den fått en del ekstra power. Drar lett fra en annen 690 Duke 2012 på banen.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Pickles
Innlegg: 3
Registrert: 05 jul 2013, 23:18
Motorsykkelen din: Ingen.

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Pickles »

Takk for gode svar:)

Jeg har sjekket ut begge deres tråder her inne, og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på sykkelen etterpå:D Kudos til dere begge for godt oppdaterte tråder.

Hvordan er det med forsikringen etter du byttet eksos, haughom? Må du melde ifra om dette for å ikke risikere problemer om uhellet skulle være ute? Tenker da på at effekten økes.

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av KTM950SMR »

Hadde jeg vært deg ville jeg også tatt en titt på ktm 950 eller 990 også til sammenligning( hvist du ikke må ha mellomklasse da) Da får du en sykkel med litt mer krutt og samme kjøreglede.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Menalux »

Sykkelen er en utmerket førstegangsykkel :thumleft den er veldig lettkjørt og den er drivstoffvennlig, billig på servicer etc etc som Haugom nevner her også. Minuset er som nevnt den rykker litt i lavere hastigheter, og på langturer kan du bli noe nummen i fingrene og på føttene pga vibreringen, ingen tursykkel men det er en morro bysykkel. :prop:
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Snikendeugle »

Menalux skrev:Sykkelen er en utmerket førstegangsykkel :thumleft den er veldig lettkjørt og den er drivstoffvennlig, billig på servicer etc etc som Haugom nevner her også. Minuset er som nevnt den rykker litt i lavere hastigheter, og på langturer kan du bli noe nummen i fingrene og på føttene pga vibreringen, ingen tursykkel men det er en morro bysykkel. :prop:
Jeg syns egentlig ikke vibrasjon er noen stor issue, med mindre man vil ligge i toppdrags-turtallet hele tiden for å holde ønsket fart. Det har somregel fungert fint for meg å cruise i 4. gir fra 80-90 uten særlige vibrasjoner (4. giret går lett som bare det opp til 130), så girer jeg heller ned om jeg vil foreta noen kjappere manøvere. Men det er nok kraft og drag i "traktorturtallene" også :P

(Nå kan gir vs km/t være litt misvisende i mitt tilfelle, pga A2 restriktert sykkel).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av TheHaughom »

Pickles skrev:Takk for gode svar:)

Jeg har sjekket ut begge deres tråder her inne, og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på sykkelen etterpå:D Kudos til dere begge for godt oppdaterte tråder.

Hvordan er det med forsikringen etter du byttet eksos, haughom? Må du melde ifra om dette for å ikke risikere problemer om uhellet skulle være ute? Tenker da på at effekten økes.
Hyggelig å høre at du likte bloggene! :thumleft

Akrapovic potta er typegodkjent for Duken, altså kan den leveres godkjent med slipon - ingen visning eller annet plunder.
Fjerner man katalysator (som jeg har gjort) blir saken en annen, da er den jo ulovlig uansett... Økningen er ikke markant, og forsikringsselskapet skal ha problemer med å bevise at en evt. ulykke oppstod pga. en hk eller to ekstra.
KTM950SMR skrev:Hadde jeg vært deg ville jeg også tatt en titt på ktm 950 eller 990 også til sammenligning( hvist du ikke må ha mellomklasse da) Da får du en sykkel med litt mer krutt og samme kjøreglede.
Absolutt ikke uenig. SMT/SMR er en rå maskin med knallgod motor! Prisen er dog en annen.
Forøvrig må jeg si at jeg er imponert av det Duke's lille singelsylinderen leverer. Betraktelig mer punch enn noen andre 6-800ccm sykler jeg har testet.
Menalux skrev:Sykkelen er en utmerket førstegangsykkel :thumleft den er veldig lettkjørt og den er drivstoffvennlig, billig på servicer etc etc som Haugom nevner her også. Minuset er som nevnt den rykker litt i lavere hastigheter, og på langturer kan du bli noe nummen i fingrene og på føttene pga vibreringen, ingen tursykkel men det er en morro bysykkel. :prop:
Rykkingen løses ganske greit med O2 kontroller (ligger info på siste side i bloggen min). Kombinerer du det med Akra mapping er det nesten komplett. Neste steg blir jo ny cam og airbox - da blir den enda snillere igjen. :D
Vibrasjonene har jeg ikke hatt noen problemer med. Tok nylig en tur til Kristiansand med kjøring 4.5 timer (kun med ett 5 min bensinstopp helt i starten), og hadde ingen problemer. Slenger føttene på crashbarsa når jeg cruiser, meget behagelig :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Pickles
Innlegg: 3
Registrert: 05 jul 2013, 23:18
Motorsykkelen din: Ingen.

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Pickles »

Hei igjen, og takk for svar:)

Jeg skal ikke ha mellomtung, men 990 blir nok i en annen prisklasse enn hva jeg hadde sett for meg. Hvilke andre sykler ville dere si er utfordrerne til Duke`n? Det kan jo være greit å ha sett litt på alternativene også, selv Dule i utgangspunktet er midt i blinken:)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av TheHaughom »

Utfordrere? Hmmm...
Motard segmentet er ikke så stort, men Duken kan jo sammenlignes med de fleste nakne streetfightere.
Dog blir de fleste i det segmentet en del tyngre og slappere enn Duken pga. flere sylindre.

Den jeg så på før jeg fant Duken var Kawa Z750 / Z800...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av Snikendeugle »

Det nærmeste jeg kan tenke meg er Kawasaki z750 og z800 ja.

Men de koster et par kroner mer, uten å nødvendigvis være noe mer futt i, som HaugHom sier :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Førstegangskjøp, KTM 690 Duke?

Legg inn av TheHaughom »

Ellers er det jo også Ducati Hypermotard som er i samme gaten.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar