Siste mann slukker lyset...!!??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jompa »

Jacobsen skrev:Jeg tror nok grunnen til at det bare blir færre og færre yngre MC-ister går på det økonomiske aspektet. De som skal etablere seg i dag, må spare hver eneste krone som er mulig for å få kjøpt seg en bolig. Sikkert mange som har lyst, men som ikke kan ta seg rå, og tenker at de får ta det senere... (noe som for mange blir -aldri- ?).
:)
Jeg skal ikke påstå at det ikke er dyrt å kjøpe seg bolig, for det er alt for dyrt.
Men det var da dyrt nok i massevis for 25 år siden også ! Da jeg bygde huset kostet en enebolig på landet 650 - 800 tusen, forskjellen til i dag var at man kunne ta mye av "egenandelen" som egeninnsats. Det siste er blitt svært begrenset de siste årene pga nye regler og forskrifter.

De første årene vi bodde i huset hadde vi ei husbankrente som var stigende fra 5 til 11 % og tilleggslån med 13 % rente.
Jeg nådde aldri 11% på husbanklånet, men det var dyrt nok.
Vel, jeg skal være ærlig nok til å si at sykkelen ble solgt da huset ble bygd.

Når man ser hva mange av de samme ungdommene som sliter med å skaffe seg bolig ellers flotter seg med av biler, båter, campingvogner mm,
kjøper jeg ikke det økonomiske argumentet som grunn til at færre kjører sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jacobsen »

Når man ser hva mange av de samme ungdommene som sliter med å skaffe seg bolig ellers flotter seg med av biler, båter, campingvogner mm,
kjøper jeg ikke det økonomiske argumentet som grunn til at færre kjører sykkel.
Jeg har hørt denne før, men det stemmer aldeles ikke at ungdom i dag har fine biler, båter, campingvogner osv. Dette må være fiffen av fiffen :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jompa »

Jacobsen skrev:
Når man ser hva mange av de samme ungdommene som sliter med å skaffe seg bolig ellers flotter seg med av biler, båter, campingvogner mm,
kjøper jeg ikke det økonomiske argumentet som grunn til at færre kjører sykkel.
Jeg har hørt denne før, men det stemmer aldeles ikke at ungdom i dag har fine biler, båter, campingvogner osv. Dette må være fiffen av fiffen :thumleft
Vanlige gravemaskinkjørere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jacobsen »

Nå veit jeg ikke hvordan det er med de i Finnmark, men her nede er det ikke slik du beskriver i hvert fall :)

Nå har vi kanskje sporet av her :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

Hadde vært interessant med litt sammenlignende statistikk. Hva var en gjennomsnittlig årslønn i 1975, 1980, 1985 osv? Hva kostet det å ta lappen? Hva kostet det for en gjennomsnittlig MC osv osv?
Jeg er født for snart 45 år siden. Jeg vet at mine foreldre ikke hadde råd til bil, jeg husker da første bilen kom til gårds. Jeg kan huske den dagen vi fikk TV. Jeg tror ikke vi var så dårlig stilt, men det handlet nok om prioritering. Men jeg tror ikke det er noe verre i dag, snarere tvert i mot. I dag har de fleste som trenger det bil. "Alle" har tv, sofa, kjøkkenbord og dobbeltseng. For ikke å snakke om elektronikk. PC, telefon, nettbrett og Playstation. Tror ikke det er økonomien som er problemet. Selvsagt kan det utgjøre en forskjell om du bor på Grünerløkka eller ett eller annet grisgrent strøk i Finnmark. Ihvertfall er boligprisene forskjellige, men det er kanskje ikke noe nytt? Ikke vet jeg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av evike »

Hvis noen nå ikke har slått en liten løgn i meg, så kommer det ihvertfall et par stykker til på forumet her etterhvert som vil trekke gjennomsnittsalderen her litt ned...

Har fått noen gode nyheter i dag... :thumleft
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jompa »

Jacobsen skrev:Nå veit jeg ikke hvordan det er med de i Finnmark, men her nede er det ikke slik du beskriver i hvert fall :)

Nå har vi kanskje sporet av her :)
Nei, vi har ikke sporet av.
Men poenget mitt var at de fleste ungdommene nok har råd til mc, hvis de har interresse.

En annen forskjell fra min ungdomstid og til i dag er at veldig mange unge tar både lengere og høyere utdannelse enn folk på min alder gjorde.
Jeg regner med at så lenge de studerer, har de ikke råd til all verden.
Og når de begynner i jobb en gang i løpet av tjueårene, er de kanskje for "voksne" til å bry seg om mc-kjøring ??
Og det er vel gjerne da huset/leiligheten, bilen og div annet skal handles ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jompa »

evike skrev:Hvis noen nå ikke har slått en liten løgn i meg, så kommer det ihvertfall et par stykker til på forumet her etterhvert som vil trekke gjennomsnittsalderen her litt ned...

Har fått noen gode nyheter i dag... :thumleft
:thumleft e
Bra :thumleft
Så blir det ikke bare surmulende og kverulerende gamlinger her.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tagesk »

Metzeler-et dekknavn skrev:Jeg mener bare du tar feil når det gjelder motorsyklistens mangfold. Ds.
Her må det ha oppstått en kommunikasjonssvikt; jeg tillegges det motsatte syn av det jeg har.
Det er avsenderen som har ansvaret, og det er altså meg.

Jeg jobber i turistnæringen, så å treffe folk fra alle livets sider er en del av jobben. Eller med andre ord: Akkurat det er jeg vant til.
Derfor kan jeg med stor treffsikkerhet si at motorsyklister kommer fra alle lag i samfunnet.

Med MC som innfallsport får jeg anledning til å komme i kontakt med folk som ellers ville ha vært "utenfor rekkevidde". Verden er nå engang slik at man har en tendens til å ferdes i sine egne sirkler, i sitt eget lag i samfunnet. Når jeg snakker med MC-folk gjør vi det som likemenn. Det setter jeg stor pris på.

Men, og her er greia: Dagen derpå, når de er på vei hjem, da vil noen huske meg som "han MC-fyren i Toscana" mens andre vil huske "TaSK". De første glemmer meg fort, de andre glemmer meg trolig ikke. Og Vice Versa. Erfaring tilsier altså at det at vi begge kjører MC i seg selv ikke er tilstrekkelig. Men, og det er poenget: MC er tilstrekkelig for å åpne den første samtalen.
Uten den første samtalen blir det ingen "den andre samtalen". Det er derfor den første er så viktig!

Det er bare delvis sant at "like barn leker best". Men det er også delvis sant. Min interesse for MC, og derfor inngangsport til andre, sikrer at det ikke blir helt sant.

For å ta et eksempel fra en annen del av livet: For tiden er jeg veldig interessert i Shakespeare. Om jeg bærer på en interessant utgave av Hamlet, hvor stor er sjansen for at noen på bussen skal si "Hamlet - jeg leser om Falstaff!"? Sjansen er null. Men med en hjelm under armen så er sjansen stor for at noen skal si "Hvorfor kjører du buss om du har MC?". Og da er den første, avgjørende, samtalen i gang.

Akkurat som du kan bli kjent med meg ved å forsøke å forstå hvorfor jeg ikke kjøper en BMW R1200GS Adventure enda jeg har råd, vil jeg kunne bli kjent med deg ved å forsøke å forstå hvorfor du ikke vil ha et glass Brunello di Montalcino til din Bistecca alla Fiorentina enda det er både godt og sundt.

Kan man be om mer i løpet av en middag enn å bli kjent med hverandre?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Tagesk. Jeg har ikke til hensikt å tilegne deg noe som helst. Gir meg bare til ende over av dine bredspektra nedslagsfelt i livet.

Jeg er mer av den snevre urmenneskelige typen og da kunne det (som du «inviterer» meg til å bli kjent med deg) kanskje vært interessant for deg hvis jeg «inviterte» deg opp til mitt kjære Nord-Norge på skogs- og fjelltur. Vi kunne kanskje kjøre ut med syklene våre, du på din 1150 GS og jeg på min FJR.

Vi kunne fisket fjellrøye ved et fjellvatn som jeg kjenner. På bjørkebålet skulle vi grillet feit- og rødmefull fjellrøye og drukket neverbuljong med selvplukket fleinsopp som vi «uheldigvis mister» i buljongen.(he,he, tuller..)
Vi kunnet pratet om noen betydningsfulle bokverk vi liker, du med din Shakespeares Hamlet og jeg om bokklubbens siste om Europas fugler. For å bli bedre kjent kunne vi kanskje spe på med mer dybdefull bålprat? Du tar til med livets alle gåter og jeg lirker inn i samtalen at naboens katt har fått noen bedårende kattunger.

Denne, vår fjelltur gir forhåpentlig kontinuitet i våre relasjoner og vi får kanskje en fin flyt i vårt kameratskap. Kanskje lar jeg meg lokke ned til Toscana og lar meg guide og bespise rundt om i inngrodd italiensk kalksteinskultur?
Akk ja..det kunne vært noe det. Oppriktig talt.

Men nå skal vi ikke glemme at den røde tråd her handler om å få unge rekrutter til å ønske seg på to hjul.
Hva og hvordan gjør vi det?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Relax »

Metzeler-et dekknavn skrev: De fleste motorsyklister har helt sikkert erfart at det skjer en akselererende forgubbing i motorsykkelmiljøet. Personlig fikk jeg med meg 70 tallets mcmiljø og det har nok kanskje vært litt med å prege meg opptil i dag. På 70 og 80 tallet var det sjelden man fikk se et «furet værbitt» fjes når det skuet frem av hjelmen. I dag er det mye» levd liv» og plisserte fjes som titter frem. Men gleden og begeistringen er den samme (nå i dag som da) når hjelmen kommer av hodet. Mange av dagens motorsyklister stammer fra den tilstrømningen til motorsyklismen som skjedde på 70 tallet.
Er det færre unge som har sykkel i dag enn før?

Eller er det bare slik at så MANGE flere "gamle" tar lappen og dreier snitt alderen?
"Do the right thing"

Skrakereid
Innlegg: 6
Registrert: 24 sep 2010, 17:46
Motorsykkelen din: Tiger

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Skrakereid »

Mange gode betraktninger her. Er selv en som for få år siden har tatt seg råd og tid til MC. Det "artige" i det heile, er at "kickstarten" kom når eldste sønn i huset ville ha lett MC. Klart han fikk det, men måtte ha hjelp av pappa for å klare "lappen" i tillegg til en trygg og god lett MC (valget falt på Honda Shadow 125).

Poenget mitt er imidlertid at det å skaffe seg sertifikat krevde litt innsats. Alle kjøreskoler i mils omkrets hadde ventelister så lange som vonde år - opptil 1-2 år hos enkelte. Tidlig "kartlegging" av alternativ, stor fleksibilitet fra valgt kjøreskole og egen fleksibilitet mht. oppmøtetider sørget imidlertid for at nødvendige kjøretimer var unnagjort bare noen måneder etter fylte 16 år. Så viste det seg at der var laaaange køer også for oppkjøring hos biltilsynet. Der er rett og slett ikkje kapasitet "i systemet" til å ta imot flere potensielle MC-førarar. Då går kanskje mange "lei" fordi interessen i utgangspunktet ikkje er på "må ha" stadiet?

KawaKjetil

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KawaKjetil »

Jacobsen skrev:
Når man ser hva mange av de samme ungdommene som sliter med å skaffe seg bolig ellers flotter seg med av biler, båter, campingvogner mm,
kjøper jeg ikke det økonomiske argumentet som grunn til at færre kjører sykkel.
Jeg har hørt denne før, men det stemmer aldeles ikke at ungdom i dag har fine biler, båter, campingvogner osv. Dette må være fiffen av fiffen :thumleft
Mye interessant å lese i denne tråden, så fortsett å legge inn innlegg :thumleft
Men mc kultur er nok ikke slik det var på 60-70-80 tallet da mange av oss i den litt voksne garde startet mc karrieren. Da var det tøft å røyke og kjøre mc. Være litt utenfor A-4 livet.
Og når det gjelder økonomi: I 1990 solgte jeg min GPZ1000RX til kr 50k. For 60k fikk du en 3-roms leilighet i Bergen vest (prisene falt 50% på et par år rundt 1990. Så en 3-roms leilighet i 1986 kostet det samme som min nye Kawa i 1986). Samme leilighet har idag passert 2 mill. Mc'en i samme klasse koster idag 2-300 NOK. Da sier det seg selv at den yngre garde prioriterer bort mc for å ha råd til å by 2-300k over takst på hva det måtte være av krypinn til salgs.http://www.bt.no/bolig/Matte-by-mot-seg ... dQLWjvWOSo http://www.ba.no/forbruker/bolig/article6739901.ece
Var på byn igår og spiste middag og drakk øl med et par gamle kamerater. Han ene har en sønn som skal flytte ut av redet. Ca 2-2,5 mill må han ut med for en liten leilighet. Finner ikke et krypinn engang i Bergen til under halvannen mill. Da skjønner jeg godt at ungdommen satser på primær behov istedet for sekundær behov. Det får heller komme når de er passert 40 og belåningen på redet kanskje er under 50%. Summen av lån er nok ofte det samme :-) , men de har bedre egenkapitaldekning... :scratch

Bare det å skaffe seg sertifikat er jo en investering idag. Jeg brukte 5 kjøretimer a' kr 90 i 1983 på lett mc + teorikurs og 3 timer i 1985-86 på tung mc. Husker faktisk at jeg i 1985 måtte betale over 100kr for en kjøretime og syntes det var vanvittig dyrt :D Var ikke mange timene på jobb den gangen før lappen var i boks og betalt. Idag koster det jo en liten formue og vel så det.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av lasse_hansen »

Tenkte jeg skulle slukke lyset, men hvor er lysbryteren!?? :P :p

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av simpson »

Bergen skrev:Husker faktisk at jeg i 1985 måtte betale over 100kr for en kjøretime og syntes det var vanvittig dyrt :D
Det var ikke galt?
I 1986 betalte jeg 160 kr/t

Svar