Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Vulgata »

Jeg kan jo ikke en dritt om mc, men er plutselig blitt den lykkelige eier av 9 motorsykler fra 80 tallet, så det blir mye mas fremover.

Har brukt Shadowen en del og den har vært veldig lettstarta. Parkerte den for å se en fotballkamp med guttungen. Da jeg skulle hjem var det ikke antydning til tenning. Masse strøm på batteriet, men ikke antydning til tenning. Var pent vær. så ikke noe med fukt.
Skrudde ut en plugg og kinna litt uten noe gnist.

Jeg fikk 3 tanker i hodet:
-Har der vært en jævelunge å dradd ut en ledning?
-Har stoppbryteren hengt seg opp?
-Kan det være coilen? Vet ikke riktig hva den gjør, men alle snakker om coilen når sånne ting skjer :-)

Noen tips om hvor jeg bør begynne å lete?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av SuperMorten »

Er det bensin på tanken? Får motoren bensin? Tenker på bensinkran som en eller annen ramp kan ha fikla med.

Jordet du pluggen da du sjekka den for gnist?

Hvis det er stoppbryteren, hadde vel ikke starteren gått rundt eller..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av DrGreve »

SuperMorten skrev:Er det bensin på tanken? Får motoren bensin? Tenker på bensinkran som en eller annen ramp kan ha fikla med.

Jordet du pluggen da du sjekka den for gnist?

Hvis det er stoppbryteren, hadde vel ikke starteren gått rundt eller..?
Om det er det samme på Shadow som på Magna og andre V-4 Hondaer så kan du tørne kranken selv om dødmannsbryteren er aktivert.
Har du sjekket om det går strøm gjennom starter solenoiden, er det klikkelyder på relèet som står til venstre for batteriet?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Vulgata »

Full tank og sjekka bensinkrana.
Jorda pluggen når jeg kikka etter gnist.
Starteren går rundt selv om stoppbryteren er på (merkelig patent)


"Har du sjekket om det går strøm gjennom starter solenoiden, er det klikkelyder på relèet som står til venstre for batteriet?"
Skal sjekke ut dette i morgen. Ikke sikker på hva en solenoid er for noe, men skal høre etter klikkelyder fra releet.

Takk takk begge 2

Har foresten sjaua ganske lenge med tom tank en gang i ungdommen :redface

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av DrGreve »

Vulgata skrev:Full tank og sjekka bensinkrana.
Jorda pluggen når jeg kikka etter gnist.
Starteren går rundt selv om stoppbryteren er på (merkelig patent)


"Har du sjekket om det går strøm gjennom starter solenoiden, er det klikkelyder på relèet som står til venstre for batteriet?"
Skal sjekke ut dette i morgen. Ikke sikker på hva en solenoid er for noe, men skal høre etter klikkelyder fra releet.

Takk takk begge 2

Har foresten sjaua ganske lenge med tom tank en gang i ungdommen :redface
He, he. Solenoiden var ett ord vi lærte når vi som kjørte sykkel i ungdommen opplevde den sensasjonen med selvstartere på syklene. Magnetbryter er vel direkte oversatt til norsk, men blant dagens ungdom blir vel ordet startrelè mest brukt :)
Uansett, så er det som regel plassert rett ved siden plusspolen på batteriet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av DrGreve »

Vulgata skrev:Starteren går rundt selv om stoppbryteren er på (merkelig patent)
Det har sine fordeler ved at starteren går selv om nødstoppen er aktivert. Når sykkelen har stått lenge er det lite med oljefilm mellom de bevegelige delene i motoren. Da er det greit å tørne motoren litt før du starter den slik at du får pumpet litt fersk olje rundt til viktige punkter slik som kammer og ventilløftere.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av 650spleisn »

Ta en kikk i sikringsboxen.
Kan sikringen til tenningsanlegget å gått?
Vet ikke om det engang finnes en egen sikring, bare slenger ut et forslag.

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Vulgata »

Takk takk
Lærer hele tiden her. Og det trengs :prop:

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Kjellrf »

DrGreve skrev:
Vulgata skrev:Starteren går rundt selv om stoppbryteren er på (merkelig patent)
Det har sine fordeler ved at starteren går selv om nødstoppen er aktivert. Når sykkelen har stått lenge er det lite med oljefilm mellom de bevegelige delene i motoren. Da er det greit å tørne motoren litt før du starter den slik at du får pumpet litt fersk olje rundt til viktige punkter slik som kammer og ventilløftere.
Fra min barndoms Honda-forhandler (Brødrene Haavik Honda-service) blei vi innprentet med at man på en Honda skulle man kjøre opp oljetrykket før kaldstart (dra på starteren til oljelampa slokna). Derfor har Honda en slik patent at det lar seg gjøre. Jeg har alltid gjort det på Honda'ene mine, og det har ikke vært noe tull med kammer eller sylindere o.l. som kan få litt stryk ved kaldstart. Tvertimot hadde min CX500 sterke honemerker i sylinderne etter 67.000 km. En annen viktig ting for lav sylinderslitasje, er å slå av choken fortest mulig (ofte etter 5-10 sekunder), og heller holde litt høyere tomgang (1500-2000 rpm) med gassen.

Dessuten var nok dette med oljetrykk barnelærdom for Pierre Haavik, da han seilte som maskinist før han blei mc-mekaniker.

Det er ganske typisk på en litt eldre Honda, at startreleet slutter å fungere. Noen ganger hjelper det å banke på releet, og det virker. Moro å måtte klappe på det for å få startet...
På CX'en snudde jeg releet opp/ned, da virket det noen måneder til...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev: Om det er det samme på Shadow som på Magna og andre V-4 Hondaer så kan du tørne kranken selv om dødmannsbryteren er aktivert.
Kan ikke garantere at jeg husker rett, men jeg er forholdsvis sikker på at på min Shadow 95 mod gikk ikke starteren rundt med dødmannsknappen aktivert ... ikke på Horneten heller ... såvidt jeg kan huske

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Vulgata »

Her går det rund og rundt når dødmannsknappen er aktiv iallefall.

Prøvde å høre etter noen lyder i releet mens jeg kinna, men ikke lett med 2 store silyndere rett ved sida.
Åpna sikringsboksen og sjekka alle sikringene, men det så greit ut. Hadde også ute hovedsikringa (30A), men da var alt dødt. Så den må være OK.
Men det ser ut som det skal være 2 sikringer på denne skissa http://www.cmsnl.com/honda-vt1100c-shad ... ml#results
Ei fantastisk side for oss som ikke vet hva vi finner når vi åpner ting.

Så da vil jeg ned å lete etter sikring nr.2 og banke litt i releet :scratch

Greit å ha noen flere stående når en streiker :prf

Setter pris på alle inspill.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av MaxTron »

Hvis den drar rundt er jo starter-releet i orden.

Du må heller konsentrere deg om hvorfor du ikke har gnist.

Er pluggen våt? Får den bensin??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Vulgata »

OK

Den andre sikringa på tegninga var bare ei reservesikring.
Holdt på startreleet mens jeg kinna og det "var liv inni der". Det dunket litt.
Hadde ut en annen plugg og testa, men ingen gnist.

Pluggen var tørr selv om jeg har kinna, sjoka og speeda mye de siste 2 dagene uten tenning. Kan vel tyde på at MaxTron er inne på noe?

Hadde jeg bare hatt litt peiling :redface

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av Relax »

En motor skal ha luft, bensin og gnist for å starte.
Når noe mangler, starter den ikke.

Hva mangler?

Har du gnist?
Har du bensin om du sjekker i forgasser eller slange til forgasser/ injeksjon?

Om plugg osv er tørr til tross for kjinning, choke osv, så kan det tyde på at bensin ikke kommer frem?
Bensin, slanger, kran, forgasser ,,,sjekk det!
"Do the right thing"

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Honda Shadow 1100 ville plutselig ikke starte???

Legg inn av pelsen »

En motor skal ha bensin, gnist og kompresjon for å starte.

Siden du har konstatert at den ikke har gnist er det ikke noe vits i å se på startrele eller om den får bensin, det er gnistene som mangler.
Første steg kan være å sjekke om det er gnist med nye plugger. Det har hjulpet for meg noen ganger og er ofte veldig enkelt å sjekke.
Hjelper ikke nye plugger må det feilsøkes på tenningsanlegget, tipper du bør ha hjelp til dette. Jeg kjenner ikke denne sykkelen i det hele tatt så noen mer spesifikke tips kan jeg ikke gi.

Svar