El.starter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

Da fikk jeg kjørt en dag før flaksen min slo inn.

Jeg stoppet for og fylle drivstoff, da jeg skulle starte virket det som om det ikke var nok strøm til og starte. Måtte renne sykkelen igang. Kom meg hjem og satt på lader og lot den stå til den var fulladet. Når jeg trykker på starteren kommer det bare klikk fra reele. Starter i nøytral, med støtten oppe, og clutch inne. Men, får bare ett klikk. Det er vel ikke reelet da det klikker? Startmotor? jording? Er helt grønn når det gjelder elektriske komponenter. :scratch

Flott om noen kan hjelpe meg, da jeg hadde sett frem til langtur i finveret til helga. :sorry

ZZR-Erling

Re: El.starter

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper defekt batteri.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

ZZR-Erling skrev:Tipper defekt batteri.
Skiftet batteri i mars under lagring. Men, det skal sies det har fått et par kaldstarter.....

ZZR-Erling

Re: El.starter

Legg inn av ZZR-Erling »

Tomgsx-r skrev:
ZZR-Erling skrev:Tipper defekt batteri.
Skiftet batteri i mars under lagring. Men, det skal sies det har fått et par kaldstarter.....
Hmm, vel..mål spenningen overbatteripolene i det øyeblikket du trykker inn starteren. Kan være en defekt celle, og sjekk tilkoblingene! ;-)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: El.starter

Legg inn av Moby »

Du kan prøve med startkabler og et bilbatteri. Hvis sykkelen starter da vet du at batteriet ditt har tatt tidlig kvelden.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

Moby skrev:Du kan prøve med startkabler og et bilbatteri. Hvis sykkelen starter da vet du at batteriet ditt har tatt tidlig kvelden.
Ja, det skal jeg prøve. :thumleft

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: El.starter

Legg inn av TheHaughom »

Hvis det klikker i startmotor er vel generelt et godt tegn på at den fortsatt lever.
Som de andre sier antar jeg også at det er batteriet som er synderen her.

Ladet du batteriet etter du kjøpte det?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: El.starter

Legg inn av DrGreve »

Min erfaring er at hvis batteriet har tatt kvelden er at det klikker i solenoiden flere ganger og ikke bare ett enkelt klikk. Forutsatt at det faktisk er noe effekt igjen i batteriet og ikke er totalt utladet. Jeg vil anta at det er solenoiden som ikke slipper strømmen igjennom. På gamle sykler slik som min kan man kortslutte polene på solenoiden med ett skrujern med isolert håndtak selvfølgelig. Slår starteren inn da så er det solenoiden som har tatt kvelden. Hvordan det er på nyere sykler har jeg ingen kunnskap om :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

Batteriet har hatt vedlikeholdslading og er i tipp topp, hadde diagnose på bikerstreet med det idag. Det er start reelet som klikker. Bypasset reelet, allikevel drar ikke startmotoren rundt. Jeg har nå skrudd fra hverandre sykkelen, og tatt ut startmotoren. Kanskje jeg burde tatt bilbatteri og koblet til jording, og pluss direkte på startmotoren. Men, det glemte jeg. Den er ihvertfall ute, og skrudd fra hverandre. Legger ved ett bilde da jeg ikke aner hva jeg gjør nå, og hvor jeg får deler, eller hvilke deler....??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: El.starter

Legg inn av Moby »

sjekk at lager går lett rundt. Og hvis du har et multimeter kan du måle motstanden gjennom viklingene...
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

Moby skrev:sjekk at lager går lett rundt. Og hvis du har et multimeter kan du måle motstanden gjennom viklingene...
Jeg har ikke noe multimeter. Er det noen i rogaland som reparerer / overhaler startmotorer? Håper det er den :scratch

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

Da begynner jakten på og renorvere gamle starter. 3 ukers leveringstid for ny i norge, og 6000,- nå innser jeg helgturen opp i ryfylke hår duken :(

ZZR-Erling

Re: El.starter

Legg inn av ZZR-Erling »

Skyv i gang....?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: El.starter

Legg inn av MGR1 »

Tomgsx-r skrev:Batteriet har hatt vedlikeholdslading og er i tipp topp, hadde diagnose på bikerstreet med det idag. Det er start reelet som klikker. Bypasset reelet, allikevel drar ikke startmotoren rundt. Jeg har nå skrudd fra hverandre sykkelen, og tatt ut startmotoren. Kanskje jeg burde tatt bilbatteri og koblet til jording, og pluss direkte på startmotoren. Men, det glemte jeg. Den er ihvertfall ute, og skrudd fra hverandre. Legger ved ett bilde da jeg ikke aner hva jeg gjør nå, og hvor jeg får deler, eller hvilke deler....??
Hei.

Jeg jobbet en stund som bilelektriker for mange år siden, og har reparert sikkert 1000 startere. Din starter ser OK ut på bildene. Det du har der er en dødsenkel sak med faste magneter (uten feltspoler). Stort sett det eneste som kan skje med denne er at det blir overslag til gods i ankeret. Starteren vil i så fall være død, men trekke enormt med strøm. Ditt anker ser bra ut på bildet. Vanligvis vil det være synlig brent, eller at noen av lamellene på kommutatoren (der hvor børstene går) vil være svarte og/eller løse, og/eller at den har kastet tinn. Jeg kan ikke se at dette har skjedd.

Ankeret kan testes med et ohmmeter. Mål mellom kommutatoren og gods: Det skal ikke være noen kontakt. En bedre test er å bruke en "growler": En slik har de på bilelektriske verksteder. Man legger ankeret i growleren, skrur på strøm, og måler med et metallblad rundt for å se om det er magnetisme (indikerer i så fall kortslutning i en vikling). Men ohming er en god nok test i dette tilfellet tror jeg.

Du bør også måle med ohmmeter på børsteholderen. Ett sett med børster skal være isolert fra jord, det andre skal være jordet.

Du kan også ha et jordingsproblem: Sjekk at børsteholderen er ordentlig jordet.

Jeg hadde gjort slik:
1) Vask alt i whitesprit og tørk
2) Mål anker med ohmmeter som beskrevet ovenfor
3) Mål børsteholder med ohmmeter som beskrevet ovenfor
4) Puss kommutatoren med fint slipepapir (400) for å fjerne glasering og belegg
5) Smør lagere med fett
6) Monter sammen. Du husker vel hvordan alt satt? Ikke glem skiver. Mål at det er kontakt mellom børsteholderen og gods.
7) Test starteren FØR du setter den inn. Prøv først med kabler direkte fra batteriet. Den skal snurre rundt med god fart, uten ulyd. Koble den så til kablene på sykkelen, men ikke monter den til motoren enda. Prøv med startknappen. Starteren skal snurre rundt med god fart. Monter til slutt på motoren, prøv med startknappen. Har du samme problem som tidligere ligger feilen et annet sted. Jeg hadde sjekket batteriet først. Det kan også være et mekanisk problem i motoren som hindrer starteren i å trekke den rundt.

Lykke til!

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: El.starter

Legg inn av Tomgsx-r »

Det var brudd, og den er nå lodda og går plettfri igjen;) på hjul igjen :D hjertelig takk for utfyllende svar MRG :D

Svar