Brukt sykkel tips og triks i ludo

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Brukt sykkel tips og triks i ludo

Legg inn av xwill »

Hei

Dette er sikkert en post som går igjen i forskjellige former, men som både ny her på forumet, innehaver av ny (brukt) sykkel og snart mc -fører (oppkjøring på onsdag) drister jeg meg ut på.

Ettersom jeg er fersk med motorsykkel og ikke har utstrakt erfaring som mekker tror jeg det kan vær lurt å få noen innspill hos dere som har holdt på med dette en stund. For å være mer presist hadde jeg satt pris på litt synspunkter rundt hva man bør gå igjennom på sykler som er kjøpt brukt. Dette være seg gjennomgang av væsker, bremser ol. samtidig hvorvidt dette er oppgaver som man kan gjøre selv etter litt googling/youtubing og om det er noe spesielt utstyr man trenger..

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Brukt sykkel tips og triks i ludo

Legg inn av Voodoodoo »

xwill skrev:Hei

Dette er sikkert en post som går igjen i forskjellige former, men som både ny her på forumet, innehaver av ny (brukt) sykkel og snart mc -fører (oppkjøring på onsdag) drister jeg meg ut på.

Ettersom jeg er fersk med motorsykkel og ikke har utstrakt erfaring som mekker tror jeg det kan vær lurt å få noen innspill hos dere som har holdt på med dette en stund. For å være mer presist hadde jeg satt pris på litt synspunkter rundt hva man bør gå igjennom på sykler som er kjøpt brukt. Dette være seg gjennomgang av væsker, bremser ol. samtidig hvorvidt dette er oppgaver som man kan gjøre selv etter litt googling/youtubing og om det er noe spesielt utstyr man trenger..
Vedlikehold:
Bremsevæske skiftes hvert år, enkel jobb, enda enklere om man er 2
Olje skiftes etter intervall
Luftfilter skiftes/vaskes etter intervall/behov
Gaffelolje sånn ca. Hvert 3dje år. Allt etter bruk.
Kjede/drev sjekk slitasje. Smøring ca. Hver 30-50 mil (ofte ved regn og sjeldnere på tørt)
Ventilklaring etter intervall, bør være ganske lett på husky-en din.
Kjølevæske, annenhvert år

Ved bruktkjøp er det greit å ta allt sånnt med en gang så veit en det er i orden.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Brukt sykkel tips og triks i ludo

Legg inn av SuperMorten »

Og det meste av det der overlater jeg til verkstedet. Jeg har ikke kompetanse, riktig verktøy, egnet verksted eller den helt store interessen.
For all del, ære være den som skrur selv, men vil bare illustrere at man ikke behøver å ha så mye mer kunnskap enn nødvendig sikkerhetssjekk.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Brukt sykkel tips og triks i ludo

Legg inn av superduper »

du som kjører smr510 burde vel igrunn gjøre deg litt kjent med å skifte clutch, stempel, justere ventiler etc.. på slike sykler (motard/enduro) skal jo slike deler byttes oftere enn alle andre sykler. vær i tillegg veldig obs på oljeskift!! det skal byttes ofte på din sykkel.. alt slikt samt. serviceintervaller står egentlig godt forklart i Owners Manual. En slik manual er MUST HAVE for alle motorsyklister!

Svar