V-strom "skyter" - LØST

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

V-strom "skyter" - LØST

Legg inn av olepeder »

Noen ganger så "skyter" motoren ved lavt turtall, spesielt i det jeg skal gi på etter et kryss eller lignende. Noen som har tips om hva det kan skyldes?
Sist redigert av olepeder den 05 jul 2013, 00:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av RuneMC »

Hva mener du med "skyter" - at det smeller i eksospotta ?

Hvis så er det gjerne uforbrent bensin som antennes i potta - vanlig problem ved uoriginale potter f.eks. hvor mottrykket til motoren blir forskjellig fra originalen... derfor bør det brukes mapping av motorstyringen som passer pottene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av olepeder »

RuneMC skrev:Hva mener du med "skyter" - at det smeller i eksospotta ?

Hvis så er det gjerne uforbrent bensin som antennes i potta - vanlig problem ved uoriginale potter f.eks. hvor mottrykket til motoren blir forskjellig fra originalen... derfor bør det brukes mapping av motorstyringen som passer pottene.
Godt spurt, er sannelig ikke sikker på hvor det skyter der jeg sitter med ørepropper og radio på. Virker nesten mer som det er på innsugningssiden, men det er vel temmelig usansynlig. Jeg må forske litt mer på det.
Forøvrig er alt originalt på sykkelen.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av Flanker »

1000 kubik 'Stromen? Mener jeg nettopp har lest en tråd om noe liknende på http://www.stromtrooper.com" onclick="window.open(this.href);return false; - Ta en titt og se hva du finner i DL1000 seksjonen.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av RuneMC »

Jeg fant denne som ser ganske relevant ut...
(min fargelegging)
I want to share my experiences and impresions so far about my 2005 black DL1000. Bought the bike off the showroom floor in December 2004. The bike misfired a lot in the 3K RPM range. Called the shop's service manager and he said that's normal and I should just keep the RPM higher!

Based on what I read on these web sites, I guess it can be normal, but it should not be so. I tried different octane fuel, set the throttle cable slack, then bought a manometer and synchronzed the throttle bodies. None of these had any real effect. Then after about 500 miles I installed a Powercommander III with stock mapping and still saw no improvement UNTIL I adjusted the PC III to make the mixture richer, especially in the low and mid RPM ranges. After that, the engine runs perfect at all RPMs. A BIG THANKS to those who previously posted their recommendation of the Powercommander!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av SuperMorten »

Har opplevd at min "skyter" enkelte ganger. Tror det har skjedd 3 ganger på 17000 km. Skjer på kald motor, hvis jeg slipper gassen, f.eks ved stopp på rødt lys like etter oppstart. Ett smell og motoren stopper.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av aro »

olepeder skrev:
RuneMC skrev:Hva mener du med "skyter" - at det smeller i eksospotta ?

Hvis så er det gjerne uforbrent bensin som antennes i potta - vanlig problem ved uoriginale potter f.eks. hvor mottrykket til motoren blir forskjellig fra originalen... derfor bør det brukes mapping av motorstyringen som passer pottene.
Godt spurt, er sannelig ikke sikker på hvor det skyter der jeg sitter med ørepropper og radio på. Virker nesten mer som det er på innsugningssiden, men det er vel temmelig usansynlig. Jeg må forske litt mer på det.
Forøvrig er alt originalt på sykkelen.
Min v strom hadde det samme problemet. Hørtes ut som den blåste tilbake i innsuget. Tror den er litt magert satt opp på lavt turtall. Det hjalp når dette ble justert. Det skjedde kanskje to tre ganger i uken, det gikk altså godt å leve med, men greit å få ordnet.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6978
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av Jompa »

Noen god grunn til at blandinga skal variere med turtallet ?
Det skal vel være 1:14 uansett turtall, unntatt under akselerasjon der det må være feitere blanding ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av aro »

aro skrev:
olepeder skrev:
RuneMC skrev:Hva mener du med "skyter" - at det smeller i eksospotta ?

Hvis så er det gjerne uforbrent bensin som antennes i potta - vanlig problem ved uoriginale potter f.eks. hvor mottrykket til motoren blir forskjellig fra originalen... derfor bør det brukes mapping av motorstyringen som passer pottene.
Godt spurt, er sannelig ikke sikker på hvor det skyter der jeg sitter med ørepropper og radio på. Virker nesten mer som det er på innsugningssiden, men det er vel temmelig usansynlig. Jeg må forske litt mer på det.
Forøvrig er alt originalt på sykkelen.
Min v strom hadde det samme problemet. Hørtes ut som den blåste tilbake i innsuget. Tror den er litt magert satt opp på lavt turtall. Det hjalp når dette ble justert. Det skjedde kanskje to tre ganger i uken, det gikk altså godt å leve med, men greit å få ordnet.
Jompa skrev:Noen god grunn til at blandinga skal variere med turtallet ?
Det skal vel være 1:14 uansett turtall, unntatt under akselerasjon der det må være feitere blanding ?
Det vet jeg ikke . Jeg kan skrive det litt annerledes (riktig). Det kunne virke som den fikk litt for lite bensin når jeg kjørte på lavt turtall. Under ca 3500omdr.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av olepeder »

aro skrev:
aro skrev:
olepeder skrev:
RuneMC skrev:Hva mener du med "skyter" - at det smeller i eksospotta ?

Hvis så er det gjerne uforbrent bensin som antennes i potta - vanlig problem ved uoriginale potter f.eks. hvor mottrykket til motoren blir forskjellig fra originalen... derfor bør det brukes mapping av motorstyringen som passer pottene.
Godt spurt, er sannelig ikke sikker på hvor det skyter der jeg sitter med ørepropper og radio på. Virker nesten mer som det er på innsugningssiden, men det er vel temmelig usansynlig. Jeg må forske litt mer på det.
Forøvrig er alt originalt på sykkelen.
Min v strom hadde det samme problemet. Hørtes ut som den blåste tilbake i innsuget. Tror den er litt magert satt opp på lavt turtall. Det hjalp når dette ble justert. Det skjedde kanskje to tre ganger i uken, det gikk altså godt å leve med, men greit å få ordnet.
Jompa skrev:Noen god grunn til at blandinga skal variere med turtallet ?
Det skal vel være 1:14 uansett turtall, unntatt under akselerasjon der det må være feitere blanding ?
Det vet jeg ikke . Jeg kan skrive det litt annerledes (riktig). Det kunne virke som den fikk litt for lite bensin når jeg kjørte på lavt turtall. Under ca 3500omdr.
Jeg opplever det på samme måte.
Hvordan får en justert til fetere blanding, flashe ECU? Evt. hvor?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av RuneMC »

Flashe ECU vil jeg tro er en mulighet hvis noen kan gjøre det... forhandler?

Ser at SuperMorten har opplevd problemet en gang. Jeg har ikke opplevd det, så tipper det er mest et problem for 1000 cc'en (DL1000) - og/eller at det er fikset i senere ECU (min er en '08 modell)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6978
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av Jompa »

Hvis sykkelen har TPS, throttle position sensor, kan man muligens vri litt på den å "lure" innsprøitinga til å gi litt feitere blanding i hele turtallsregistret.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Flashe ECU vil jeg tro er en mulighet hvis noen kan gjøre det... forhandler?

Ser at SuperMorten har opplevd problemet en gang. Jeg har ikke opplevd det, så tipper det er mest et problem for 1000 cc'en (DL1000) - og/eller at det er fikset i senere ECU (min er en '08 modell)
Jeg har aldri opplevd dette. Jeg har enn 1000ccm, 07 mod.
Men det ser ut som om 3500 rpm er et slags nøkkeltall ... under 3500 går den ganske rykkete og ujevnt

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av SuperMorten »

I mitt tilfelle skjedde det 5 sek etter start, i første gear. Kjører ut av oppkjørselen, og clutsjer/slipper gassen for å vente på trafikk. Da kommer det ett smell, og motoren stopper. Starter greit med engang igjen, og ikkeno problem ellers.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: V-strom "skyter"

Legg inn av Baron von Waffel »

Helt ukjent problemstilling på min 2003, modell, DL-1000
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar