Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistrekninger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistrekninger?

Legg inn av Carpa »

Benytter dere dere av veifellesskjema til NMCU for å melde fra om veier som er i veldig dårlig forfatning i form av store hull, mye grus, diesel/oljesøl etc?
I så fall lurer jeg også på om dere opplever at dette blir utbedret, og hvor lang tid det tar før det faktisk skjer?

NMCU - Veifellesskjema
Det er også linket til dette skjemaet fra forumets forside
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Jompa »

Nei, ganske enkelt.
Men det har hendt at jeg har ringt 175 ifbm ras, flom og glatt vei.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg benytter det 2-3 ggr i sesongen, men er det riktig ille, ring 175!

ZZR-Erling

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av ZZR-Erling »

Elolz skrev:Har både ringt og sendt skjema pga dyp sprekk i veien som førte til at jeg gikk i grøfta for noen år siden. Kjørte forbi der i bil ett års tid senere, ingenting var gjort..

Utenom det har jeg ikke sendt noe skjema før inntil 2 uker siden, er veldig humpete og ekkelt i et kryss på vei til jobb, må trille beint over det verste slik at jeg ikke får svingt skikkelig ut på veien og kommer litt over i motsatt kjørebane. Synes synd på de som kommer kjørende i normal fart der og skal svinge av i det krysset for første gang.. Blir spennende å se om noe blir gjort.
Når viktige ting ikke blir fulgt opp, vil jeg absolutt anbefale å sende en saklig mail på hva som skjedde, hva du har gjort og hva dom faktisk nu blir gjort, altså ingenting. Denne sender du til regionsleder og en til av bossa som styrer ditt fylke. Disse finner du adr til under OM OSS-ORGANISASJONSKART hos SVV
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... asjonskart" onclick="window.open(this.href);return false;

Send i samme mail til et par av nivåene i SVV samt kopi til NMCU.

De har ansvaret!


I fjor mailet jeg flere ggr på dette nivået vedr ei strekning lokalt her, Hanekleiva. Der drives det konstant masseflytting noe som gir grus i svingene...etter endel mas fikk jeg opp varskelskilt med undertekst! Det gjelder å skrive saklig, og purre!

Når det gjelder 175, så vil jeg si dem tar rask aksjon på fjerning av jord, diesel og slikt.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av GSF »

Sendte inn skjema om løs strøsand som hadde blitt vasket ut i veien etter regnvær. Dette var i en rundkjøring ikke langt fra Sylling i Lier kommune og i forbindelsen med en nedoverbakke. Farlig for både mc og tråsykkel. Skjema sendt lørdag og mandag var det feid. Kred til SVV her :thumleft :-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Carpa »

Godt å høre at dere er flinke til melde fra, enten via skjema eller telefon.

SVV er jo avhengig av tilbakemeldinger fra brukerne for å oppdage feil og mangler på våre veier. De kan jo ikke kjøre rundt og sjekke alle veiene selv. :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ZZR-Erling

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av ZZR-Erling »

Elolz skrev:En ting jeg lurer på er hvor gale det faktisk skal være før en melder fra? En vil jo ikke rope ulv heller. Det jeg tenker litt på er at det er nok ofte bilister som kjører og sjekker meldingene som kommer inn fra oss motorsyklister, og de kan vel bare le vekk mesteparten. De kan jo fint kjøre over humper og sprekker med 3 andre hjul som tar seg av veigrepet, mens for oss er realiteten en helt annen. Er redd dette gjør at meldinger fra oss ofte ikke blir tatt på alvor.
La de le...det gjelder deg og oss andre på to hjul mer enn de måtte skjønne, men SVV skjønner litt de da, men nien ggr må man bare purre!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av RuneMC »

Jeg meldte fra mer første årene, men det er etterhvert subjektivt hva som er farlig. Nå har jeg en MC som "flyter" oppå det meste av sprekker, som tåler pottehull osv, og generelt kjører jeg mye slalåm på dårlig vei. Det er blitt rutine i å unngå både grus-striper midt i sving og det meste av det som finnes av hull.

Men helt har jeg da ikke sluttet å klage. Synes disse "snabel-bilene" som lapper asfalt hvert år er en uting. Null varsling og kan stå der rett rundt en sving. Ellers har jeg en pågående sak ang etablering av farlig utkjørsel til behandling hos SVV akkurat nå. Mest utifra at jeg ser risikoen ved at en utkjøring for tømmerbil er 3 sek etter en skarp sving. Ikke mye tid å se, reagere og stoppe på. Hjelper ikke at det historisk var en skogsbilvei som var helt gjengrodd der - men har inntrykk av at det blir litt som å protestere på bygging i strandsonen - grunneierne tar seg til rette.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av SveinT »

Han her er i alle fall flink...

– Livsfarlig veisand

NOTODDEN: Ove Tinnesand mistet først festet på forhjulet, deretter bakhjulet.
Bare 30 års erfaring hindret en ny stygg motorsykkelulykke på Reshjemheia.
– Man har strødd sand i veien og det er ikke skiltet. Det er rett og slett livsfarlig, sier han.


http://www.ta.no/motor/article6711199.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke noe rart i grunn, enkelte veiarbeidere ser ut til å jobbe med hue under armen !
Har selv sett denne dritten i 2011, på vei fra Seljord til Flatdal.
Jeg ringte avisa, de skulle opp for å kikke, men den gang ble det ikke noe sak av det.
Sist redigert av SveinT den 15 jun 2013, 23:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av RuneMC »

Ai, ai, å strø sand/grus over hele veien er ikke pent. Det blir glatt på toppen av asfalt, til forskjell fra grusveier der sanden og grusen ikke vil rulle/skli i samme grad mot underlaget.

Forøvrig er det samme "sprekkliming" og tetting med grus som "snabelbilene" gjør i en operasjon. Heromkring har de også etter div klager (bl.a. fra meg) fått foredlet metoden slik at det ikke ligger igjen noe løs grus. Men fortsatt dette med at det ofte er manglende skilting på hvor "snabelbilene" holder på. Airbags på bil... død på MC... om en kjører inn i et slikt lastebil-størrelse kjøretøy som står parkert rundt en sving.
Bilde

Inntrykket mitt over flere sesonger er forøvrig at der det er tettet, er det ikke tett neste sesong, og da har det i tillegg kommet flere sprekker. Eneste som hjelper er skikkelig asfaltering mange steder - men der lekes det visst gjemsel med budsjettpostene i de forskjellige kommunale og statlige administrasjoner. Eller var det noe om å stikke hodet i sanden som en struts... ](*,)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av SveinT »

Det viktigste er jo skilting

Bildet her er fra 2011, og viser egentlig oppskriften på en dødsulykke med mc,
når mc kommer ut av svingen etter flere km med ok asfalt, og møter dette + trafikk i mot.. i 80-sone !
Man skal være kjapp, iskald og erfaren ...

Bilde

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Alas »

Finnes det en app for dette?

Hvis ikke, ville ikke det være genialt? Koblet opp mot gps sånn at en enkelt kan finne posisjon, mulighet til å legge inn bilde, noen forhåndsdefinerte hendelser, og mulighet for å skrive noen ord? Greit nok at en kan ringe 175 ved akutte ting, men å sende inn veifelleskjema i ettertid blir ofte bare med tanken for min del.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Togmannen »

Bare en liten advarsel. Hvis en kjører av fra E6 nordgående ved Assurtjern, retning Vevelstad/Siggerud, er det en stor langsgående dyp sprekk i asfalten i den andre rundkjøringa.

Kart

Sendt melding til veivesenet via NMCU sitt veifelleskjema. Såpass dypt at en lett kan få forhjulet nedi, og ligger skjult mitt i rundkjøringa hvis man skal mot Siggerud.

Oppfordrer alle til å bruke veifelleskjemaet aktivt. :thumleft
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Moffa »

Togmannen skrev:Bare en liten advarsel. Hvis en kjører av fra E6 nordgående ved Assurtjern, retning Vevelstad/Siggerud, er det en stor langsgående dyp sprekk i asfalten i den andre rundkjøringa.

Kart

Sendt melding til veivesenet via NMCU sitt veifelleskjema. Såpass dypt at en lett kan få forhjulet nedi, og ligger skjult mitt i rundkjøringa hvis man skal mot Siggerud.

Oppfordrer alle til å bruke veifelleskjemaet aktivt. :thumleft
Da kan jeg melde at denne sprekken nå er reparert :)
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av spidair »

Har en kollega som gikk på trynet i asfalten på vanlig tråsykkel (på offroad dekk) grunnet en sånn sprekk i veien, så de er vel ikke å kimse av for oss på MC heller... Noen steder ser det jo ut som veien har blitt pløyd jo...

Er liksom ikke nok med grus i veien, vi må ha slike feller også å ta hensyn til... :) Men godt at de blir tettet/reppet da, skønnt noen av de såkalte "reperasjonene" (etterpå klattingen...) ofte gjør veien verre enn den var, er ihvertfall min erfaring... Det skal liksom ikke koste noe og derfor hiver de bare litt asfalt på hullet, klapper to ganger med spaden og reiser videre og etterlater seg en hump i veien som får deg til å kvekke til når du treffer den.... I foreksempel sverige ville du ikke kjent reperasjonen som viberasjon i styret engang, de er langt bedre på slikt enn her på berget...

Svar