Mc støvel - touring eller racing?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av lyspære »

Trenger nye mc støvler og nå har landet på ett par alternativer. Men hva burde jeg velge, racingstøvel eller touring? Kommer mest å bruke de til pendlerkjøring på motorvei - i fortrinnsvis solskinnsvær.

Har tittet på Alpinestars S-MX Plus og Alpinestars Hydrosport.

Utseendemessig liker jeg racingstøvlene best, men trenger noe som bygger litt mer høyde under hælene mine da jeg ikke strekker meg så altfor langt over bakken. :) Og kan se for meg at en touringstøvel bygger opp mer, men kan jo være litt synsbedrag på bildene.

Noen som har inspill? :)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:26, redigert 1 gang totalt.

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av lyspære »

Joa, men hadde tenkt å kjøpe på de på nettet ;)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av GSF »

lyspære skrev:Joa, men hadde tenkt å kjøpe på de på nettet ;)
:[-X Elolz har helt rett. Kjøper du "uprøvd" er sjansen større for at du får et par som ikke passer enn et par som passer.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av joo »

Kjøpte støvler for et drøyt år siden, prøvde noen par før jeg fant noe som passer brede og såre føtter. Det ble Xpd da. Kan snike bena ned i str 43 en god dag, kjøpte Xpdene i 45 så jeg får på tykke ullsokker. Fornøyd.

Så handla jeg et par Alpinestars på nettet nettopp. Var veldig usikker på størrelser, har hørt mye "rart" om Alpinestars sine størrelser. Tross det handla jeg i 44, og de var svært gode å ha på og passa fint til brede ømme bein. Meningen at de er godværssko med bare tynne sokker i. (Ganske lave støvler) Var ikke av de rådyre, så jeg gambla på å evt selge dem billig om de ikke passa.
Men jeg tror ikke du finner noen standard støvler med veldig tykke såler. Spesielt Alpinestars har nette og slanke støvler så lenge du ikke skal over på cross...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av Voodoodoo »

Du bor i Norge så du vil ha noe som er vanntett.

http://www.sidisport.com/scheda.php?macro=2&id=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Handla disse på Louis etter 50mil i pissregn med ikke vanntette støvler...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av lyspære »

takker for tips, har vurdert goretex støvler også, men min erfaring med goretex er at de blir veldig klamme (dette var dog fjellstøvler). Så overall så er alpinestars ikke veldig oppbyggende? Synd - liker designet på de best. :/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av Jarle »

Voodoodoo skrev:Du bor i Norge så du vil ha noe som er vanntett.

http://www.sidisport.com/scheda.php?macro=2&id=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Handla disse på Louis etter 50mil i pissregn med ikke vanntette støvler...
Å de er vanntette?
Hvis de like vell skulle bli våte, er det noe innvendig du kan ta ut så de tørker igjen?
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av Voodoodoo »

Jarle skrev:
Voodoodoo skrev:Du bor i Norge så du vil ha noe som er vanntett.

http://www.sidisport.com/scheda.php?macro=2&id=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Handla disse på Louis etter 50mil i pissregn med ikke vanntette støvler...
Å de er vanntette?
Hvis de like vell skulle bli våte, er det noe innvendig du kan ta ut så de tørker igjen?
Har 20mil i øspøs med de og de funka finfint. Forøvrig kan folk stort sett skylde seg sjøl for klamme og fuktige bein i goretex sko. Årsaken er bruk av bomullsokker. Kjør sokker med 70-80% polyamid så er problemet løst.

Sitat fra gore tex sine websider:

"Cotton and wool socks might seem like natural choices, but they could be the reason why your feet are feeling clammy and uncomfortable. These ultra-absorbent natural fibers can retain your sweat until your socks are completely damp. Perspiration never has a chance to evaporate away. Stick to synthetic fabric socks and the new technical wool blends, which are designed to wick moisture away from the feet, where it can then pass out as vapor through the footwear."

Nei, det er ikke noe innerfor som kan fjernes.

Handla et par med rukka R-star hansker også. Litt tykke men begyner å komme seg etter noen mils bruk. Mine var helt vanntette mens kompisen's identiske lakk som ei sil. Hva kom det av.....
Bruk av varmehåndtak...
Uten varmehåndtak var de like tørre....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av joo »

Voodoodoo skrev: Handla et par med rukka R-star hansker også. Litt tykke men begyner å komme seg etter noen mils bruk. Mine var helt vanntette mens kompisen's identiske lakk som ei sil. Hva kom det av.....
Bruk av varmehåndtak...
Uten varmehåndtak var de like tørre....
Stoffet vil vel frakte fukt fra varm til kald side. Med varme på blir det... inn i hanskene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjørt Daytona EVO Sports GTX noen år, og er veldig nøyd med de! De holder tett, men puster!

http://www.daytona.de/index.php?setLang=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Lady Star er oppbygd :-) kanskje andre også.

Edit: her er en som er 6cm ekstra høyde i:
http://www.daytona.de/index.php?page=801" onclick="window.open(this.href);return false;

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av knutk »

Støvler vil jeg ikke ha kjøpt uprøvd.

Om det innebærer at man går til en forhandler og finner de "rette" støvlene for så å handle de på nett i stedet for hos forhandler tilhører vel en annen diskusjon, men uprøvd duger ikke.

Om støvlene man trives best med da tilhører den ene eller den andre kategori er av underordnet betydning.

Gortex eller ikke er jo et hensyn som må vurderes opp imot bruk.
Støvler uten membran vil alltid ha lettere for å puste. Dog funger Gortex også godt.
Har kjørt med Gortex støvler i 35+ og det har funket greit. Bruker tynne sokker.

Personlig har jeg ingen motforstilling mot Gortex i støvlene. Det driver opp prisen, men en faktor mindre å tenke på når man er ute og kjører i vårt høyst varierende klima.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av Intruder »

Har kjørt i årevis i mine gamle vintervernesko fra min industriarbeiderkarriere,skal de eventuelt skiftes blir det militærstøvler som jeg har stående...
Regner med at de duger i fullt monn...
Men så er det noe med at "på skotøyet...................." :-k ... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:Har kjørt Daytona EVO Sports GTX noen år, og er veldig nøyd med de! De holder tett, men puster!

http://www.daytona.de/index.php?setLang=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Lady Star er oppbygd :-) kanskje andre også.

Edit: her er en som er 6cm ekstra høyde i:
http://www.daytona.de/index.php?page=801" onclick="window.open(this.href);return false;
Daytona har jævlig bra støvler, men de koster 3x allt annet også.
Satser på at mine sidi holder unna de og.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mc støvel - touring eller racing?

Legg inn av lyspære »

De med hæl var jo forferdelige :p Men når hælen var inni skoen var det jo forsjåvidt greit. Ja tror jeg kanskje tar meg en tur og prøver noen først. Er ikke kritisk at de bygger mye opp, men føler meg tryggere når begge hælene er i bakken spesielt på vått føre og hvis jeg skulle ha litt større personer bakpå :)

Svar